Dove hond, nog steeds waaks. Wie ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Dove hond, nog steeds waaks. Wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 17:26

Helaas is onze pas 3-jarige rottweilerteef doof geworden. Of het nog goed komt is onduidelijk want we moeten nog een beartest doen om haar gehoor goed te checken, momenteel heeft ze medicatie omdat haar oren allebei ontstoken blijken te zijn.

Nu ik zeker ben dat ze (iig momenteel) doof is vallen er een hoop puzzelstukjes op hun plek. Omdat ze eerder niet doof was duurde het even voordat ik doorkreeg dat ze niets hoort. Als de deurbel gaat bijvoorbeeld dan reageert ze helemaal niet. Ook op commando's reageert ze al een tijdje niet meer goed. Pas als ze me ziet dan begrijpt ze wat ik bedoel.

Tarah blaft ook als een dove hond. Het is meer loeien.

Probleem is een beetje dat Tarah nog steeds waaks probeert te zijn. In de achtertuin rent ze soms opeens richting de schutting om daar te gaan loeien. Alsof ze iets gehoort heeft, maar dat is niet zo. Sterker nog, mijn andere hond kijkt ook erg verbaasd als ze dit doet en zelf heb ik ook niks gehoord. Ook op straat besluit ze soms dat ze moet blaffen/loeien naar dingen die ze gek vindt.
Ik vond haar reactie al zo overdreven maar nu ik me realiseer dat ze zichzelf niet hoort kan ik het beter plaatsen.

Mijn vraag is een beetje of er mensen zijn met ervaring met dove honden die een manier hebben gevonden om dit te corrigeren. Als ik haar aanraak of een rukje aan de riem geef helpt dit niet voldoende. Ik pakte haar eerst aan als een hond die niet luistert maar nu ik weet dat ze doof is en zelf niet realiseert dat ze zo hard blaft weet ik niet wat de juiste aanpak is.

Ik ben trouwens al begonnen met handgebaren, maar als ze zo blaft kijkt ze niet naar me dus is het moeilijk seinen. Ik lees overal dat dove honden hun baas beter in de gaten houden maar Tarah doet dat helemaal niet. Misschien is dat omdat ze niet doof geboren is.

Overigens komt er volgende maand een professionele hondentrainer ons helpen met haar, maar voor nu ben ik een beetje op zoek naar mensen die hetzelfde meemaken met hun hond en hoor ik graag hoe jullie hiermee omgaan.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:27

Wat goed dat je hulp zoekt hierbij :j. Ik heb ook een dove hond, maar Buddha is al vanaf de geboorte doof (hij is nu 4 jaar). Ik herken wat je schrijft. Buddha is ook erg waaks, mensen die voorbij lopen en reageert ook wanneer onze andere hond begint te blaffen. Omdat Buddha naast doof helaas ook erg dwangmatig is ben ik voortdurend bezig met hem af te leiden. Maar hij krijgt ook wel eens een tik op zijn kont hoor als hij weer is naar van alles en nog wat staat te blaffen.

Jullie zullen beiden aan deze nieuwe situatie moeten wennen, al ben ik wel heel erg benieuwd wat de oorzaak is van de doofheid.

Heel veel succes!

Albert

Re: Dove hond, nog steeds waaks. Wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:30

Je zou het kunnen proberen met een teletac met trilfunctie.
Op die manier kun je haar gewoon vanaf een afstandje een seintje geven.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:33

Die zijn zo schreeuwend duur :=

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 18:53

Zo'n trilband staat zeker op mijn verlanglijstje :j Al voordat ik wist dat ze doof is eigenlijk, want als ze richting de schutting rende kon ik roepen wat ik wilde ( duh :+ ) maar het hielp niet. Heb er toen ook naar gezocht en zie dat je snel 100 euro kwijt bent. Dat heb ik er wel voor over. Kun je ze ook tijdens het wandelen gebruiken? En goede/slechte ervaringen met een bepaald merk?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:08

pb siggy even,die heeft een dove hond als pup opgevoed,die kan je vast helpen...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:05

Hier is Siggy al :D

Heb inderdaad ook een dove hond, maar ervaar zo'n beetje hetzelfde als wat Marloes_ beschrijft. B2 heeft ook een luide blaf en snel ergens op gefixeerd of door afgeleid. Hem stil krijgen op zo'n moment is bijna onmogelijk. Moet hem dan echt hardhandig aanpakken, handgebaren helpen daarbij echt niet meer. Meestal is bij hem de snelste methode om hem maar gewoon mee te trekken ...

Als je hond misschien wat gevoelig is qua reacties op lekkertjes of speelgoed ofzo, kun je hem misschien daarmee afleiden.

Mijn hond reageert redelijk op een trilband, totdat ... Hij afgeleid wordt en ergens dusdanig op gefixeerd raakt, dat hij nergens anders meer oog voor heeft. Hij reageert dan zelfs 0,0 op een elektroschokje. B2 loopt buiten ons terrein dan ook nooit los, altijd aan sleeplijn van ruim 15 meter.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:27

Dat gefixeerde herken ik heel erg. Omdat mijn hond alleen zo ontzettend sterk is wordt dat steeds moeilijker om mee om te gaan. Zeker omdat ik met nog een hond loop. Ik kom echt compleet bekaf en met spierpijn thuis. Soms bijna jankend ondertussen ;(

Als ze opeens zo gefixeerd raakt dan is ze in een andere wereld lijkt het wel. Ze trekt ook ontzettend aan de riem, springt/trekt richting het object/persoon/hond en loeit. Mensen vinden het eng (logisch), terwijl als ze dan mag snuffelen of kennis maken er niks meer aan de hand is. Het is geen agressie want ik zie ook geen tanden oid.

Ik heb geprobeert haar te corrigeren door een ruk en dat helpt absoluut niet. Ook niet met slipketting en ook niet als ik 'm hoog in de nek doe. Ook een aanraking of klein knijpje in haar lichaam helpt niet. Laten zitten helpt niet. Ervoor gaan staan helpt niet. Niets helpt -O-
Nu ik hoor dat een hond met een gelijk probleem ook niet op die trilband reageert vrees ik wat dat betreft dat het bij Tarah ook niet zal helpen.

Met voer kan ik haar niet afleiden want ze eet ook nog eens ontzettend moeilijk door haar nierproblemen.

Zijn jullie dove honden trouwens ook angstig in huis?
Tarah durft vaak niet "over te steken" binnen huis. Dus vanaf de bank naar de keuken bijvoorbeeld. En dat heeft ze in ieder huis, dus het ligt niet aan de vloer of andere factoren. Ik vind het behoorlijk zielig voor haar, want soms durft ze na het eten de keuken niet meer uit en moet ik haar halen.

Naast haar doofheid verdenk ik haar ook van verminderd zicht (en de dierenarts bevestigde 3 vlekjes in haar oog, maar enkel een oogarts kan het verder nakijken. Ik ben bang voor PRE) en ik denk dat de angstproblemen in huis daarmee samenvallen, maar ben toch benieuwd of doofheid ook kan meespelen.

Als ik al die problemen bij elkaar opschrijf zo zie ik het soms echt niet meer zitten :n
Maar ze is met vlagen nog zó vrolijk..

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:41

Nuage schreef:
Als ze opeens zo gefixeerd raakt dan is ze in een andere wereld lijkt het wel. Ze trekt ook ontzettend aan de riem, springt/trekt richting het object/persoon/hond en loeit. Mensen vinden het eng (logisch), terwijl als ze dan mag snuffelen of kennis maken er niks meer aan de hand is. Het is geen agressie want ik zie ook geen tanden

Exact B2 ...
Hier geen last van angst trouwens, integendeel zelfs. Wel angst om alleen te zijn, wat we op hebben kunnen lossen door er een hondenmaatje voor hem bij te nemen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:52

Ik ben toch op een gekke manier "blij" om te horen dat het een typisch dove-honden-dingetje is. Dan kan ik het allemaal wat beter plaatsen. Ik moet zeggen dat het ook hielp vandaag toen ik kon zeggen "sorry ze is doof". Mensen vinden het dan toch opeens een stukje minder eng.

Wij hebben ook een hond erbij genomen om Tarah te helpen (en natuurlijk omdat we het graag wilden!). Tarah is soms zo onzeker dat ik haar echt een maatje gunde die de leiding kon nemen. De pup die we erbij hebben genomen voldoet helemaal aan het plaatje, een echte dolle beuker die nergens bang voor is :+
Maar Tarah is er niet door opgeknapt helaas, die lijkt wel steeds meer in haar schulp te kruipen helaas.

Alleen thuis zijn vindt ze trouwens helemaal niet erg, ze gaat gewoon pitten en wordt pas wakker als ik haar aanraak als we thuiskomen. Eerder hoort ze het niet :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:23

Siggy schreef:
Nuage schreef:
Als ze opeens zo gefixeerd raakt dan is ze in een andere wereld lijkt het wel. Ze trekt ook ontzettend aan de riem, springt/trekt richting het object/persoon/hond en loeit. Mensen vinden het eng (logisch), terwijl als ze dan mag snuffelen of kennis maken er niks meer aan de hand is. Het is geen agressie want ik zie ook geen tanden

Exact B2 ...
Hier geen last van angst trouwens, integendeel zelfs. Wel angst om alleen te zijn, wat we op hebben kunnen lossen door er een hondenmaatje voor hem bij te nemen.

Ook exact Buddha. Hier overigens wel last van angst, voornamelijk in huis. Pas sindskort, lijkt wel alsof hij 'achterna' wordt gezeten. Sneu, maar ik probeer er niet teveel aandacht aan te besteden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:41

Krabbelt hij dan ook met zijn nagels als hij wegrent? Tarah die wil dan zo snel wegkomen dat ze een beetje lijkt op een tekenfilmpoppetje wat rent zonder meteen vooruit te komen. Ze verstijft dan zo van angst en wil wegkomen en daardoor doet ze zo vreemd.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:48

Ja jeetje, klopt precies wat jij beschrijft... Maar kauwt jouw hond ook op zijn poten? Gewoon als die ligt bijvoorbeeld? Heb je misschien een mogelijkheid om het gedrag te filmen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 00:11

Nee kauwen doet ze niet :n
Zal eens kijken of ik het kan filmen idd!

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:27

Siggy, heet jou hong B2?
Dat is toch van Bassie en Adriaan, met die walkie talkies dat die ook doof is?
Hahah geniaal!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:03

E_W schreef:
Siggy, heet jou hong B2?
Hahah geniaal!

Yep :D :D , de andere hond hebben we De Baron genoemd :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:38

Nuage schreef:
Nee kauwen doet ze niet :n
Zal eens kijken of ik het kan filmen idd!

Ja, ik ben wel heel erg benieuwd :j. Ik heb bij Buddha wel het dwangmatige gedrag kunnen filmen, maar die angst/ paniek is me tot op heden nog niet gelukt...

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:21

Wij hebben een dove boxer gehad, vanaf geboorte, en die deed dit inderdaad ook. Het is bij haar uiteindelijk wel vanzelf iets minder geworden. Meestal door even aan te raken om te laten merken dat je er bent en er niks is stopte ze meteen.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:29

Siggy schreef:
E_W schreef:
Siggy, heet jou hong B2?
Hahah geniaal!

Yep :D :D , de andere hond hebben we De Baron genoemd :D

Hahah super orgineel!
M'n vader noem ik zo wel eens.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:13

Geen dove hond hier wel eentje die fixeert en soms heúl hard kan loeien! Luchtballonen zijn bijvoorbeeld heel eng. En ja, daar kun je niet van weglopen. Dus dan heeft doorlopen ook weinig zin.

Het enige wat naar mijn ervaring helpt bij fixeren is om de ogen van het voorwerp te halen. Dus gewoon met de kont er naartoe zetten. Ik doe soms zelfs mijn hand over z'n ogen. (Dan heeft hij geen keus, dat heeft hij soms nodig)

Pas als de fixatie doorbroken is is je hond weer vatbaar voor externe prikkels. (Daarom reageren ze ook niet op lichamelijke correcties, ze zien alleen dat ding, de rest gaat aan ze voorbij)

Dan kan je haar weer een commando geven en opnieuw het voorwerp benaderen maar dit keer met meer rust en controle.

Je moet dus corrigeren voordat zij echt fixeert. Als zij al fixeert, gewoon opnieuw beginnen.