fokken op kinderboerderijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

fokken op kinderboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:10

Wat vinden jullie daar nou van?
Zelf ben ik ondertussen bijna 3 jaar vrijwilliger op een kinderboerderij die dus helemaal niet meer fokt met dieren.
Eerst werd er wel alleen maar gefokt en was het welzijn van de dieren ver te zoeken. Nu zijn we daar mee gestopt en maken we zoveel mogelijk ruimte voor de dieren. We hebben aardig wat konijnen waarvan veel dumpers waren; zelf gevonden of binnengebracht door de dierenambulance. We hebben alle mannetjeskonijnen gecastreerd en gekoppeld aan 1 of meerdere dames. We hebben ook rennen voor ze gemaakt zodat ze lekker de ruimte hebben.
De kippen halen we elke dag de eieren van weg, zodat er niets uitgebroed word.
Van de geiten en de schapen hebben we 1 bok en 1 ram (in totaal 11 geiten en schapen) die alletwee gecastreerd zijn. Dit zijn de grootste knuffelkonten die er zijn!

Doordat ik zie hoe gelukkig deze dieren zijn en de rust en kalmte die ze hebben ben ik tegen het fokken geworden op kinderboerderijen. Er worden al genoeg dieren gefokt door fokkers/handelaren enz. waarbij de kinderboerderijen in mijn ogen geen nuttige bijdrage leveren. Geld levert het ook niet op, vaak zijn er meer kosten aan verbonden. Denk alleen al aan het extra eten dat de moeder eet voor en na de geboorte.
Daarbij zijn alle pasgeboren dieren ontzettend kwetsbaar, zeker met al die kinderhandjes. Het gebeurt zo vaak dat die kinderen niet goed luisteren en onvoorzichting zijn met de dieren, dan zijn de volwassen dieren toch minder kwetsbaar.

Buiten deze feiten vind ik ook dat een kinderboerderij een educatieve functie heeft. Hoort het fokken daarbij? Ja, vind ik wel maar dan als waarschuwing. Denk aan de gevolgen die fokken met zich meebrengt. De kinderboerderijen stimuleren mensen om te fokken omdat die kleine konijntjes toch 'zo schattig' zijn. Terwijl die mensen zich verkijken op hoeveel werk en zorgen het is.

Zo kijk ik er dus tegen aan, ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken? Ik sta open voor alle meningen.
Graag wil ik wel aan iedereen vragen om hier geen reltopic van te maken en iedereen in elkaars waarde te laten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:16

Waarom zou je inderdaad fokken op een kinderboerderij..? Omdat de schattige babies zo leuk zijn en dus good for business gok ik.. Voor 'het verloop' hoef je het niet te doen. Zoals je zegt, zijn er zat 'dumpers' in de wereld om deze boerderijen mee te vullen... Maar ja, die zijn niet lief, klein en schattig...

Ik zie de boerderij ook het liefst als een educatief iets.. een plek waar kindern vertrouwd kunnen raken met deze dieren en ze kunnen aaien enzo. Maar, dat kun je ook met de volwassen dieren. De babies zijn inderdaad een verkeerde stimulans om zelf ook zo'n lief klein hummeltje te willen en ondertussen niet te beseffen wat een werk het is en dat ze niet lief en klein blijven.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 20-05-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Re: fokken op kinderboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:20

En het leukste is nog dat de mensen het echt heel leuk vinden bij ons. Die kinderen mogen 's middags helpen met lekkers geven, vinden ze geweldig! We hebben een aantal konijnen die hun koppie laten kriebelen en dan zijn ze ook alweer blij.
Heel af en toe krijgen we nog wel eens de vraag of we ook baby konijntjes hebben of dat ze een konijntje op schoot mogen, maar als we dan uitleggen waarom doen ze helemaal niet moeilijk.
We krijgen ook steeds complimenten over hoe tam onze geiten en schapen zijn, omdat wij de enige kinderboerderij in de regio zijn die de bezoekers de dieren niet laten voeren.
Dus tja..... of het fokken nu echt een meerwaarde heeft? ik denk van niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:20

ik ben het helemaal met je eens....marktplaats staat vol met allerlei dieren,eerst die maar eens 'op' maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:21

Ik vind het nutteloos. Er zijn al zoveel beestjes die niet het leven krijgen wat ze verdienen. Waarom dan nog meer erbij fokken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:23

Wat betreft konijnen ed. ben ik het met je eens, wat betreft de schapen en geiten niet.
Dat brengt wel degelijk geld op.

De kinderboerderij waar ik stage heb gelopen had dat geld gewoon nodig, anders konden ze gaan sluiten.

Niet iedere kinderboerderij heeft het geluk om subsidie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:24

Helemaal mee eens!
Wat goed dat jullie nu zijn gestopt met "fokken" ! +:)+
Van het "fokken" krijg je alleen maar herplaatsertjes in over het algemeen te kleine hokjes,ongezonde diertjes,e.d.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:00

@ air: Wij krijgen ook geen subsidie van de gemeente, alleen wij hebben mazzel dat we onderdeel zijn van een speeltuin. De speeltuin is een vereniging en die financieert ons weer. Maar wij verdienen nu veel geld met de vakantieopvang. Er zit op het terrein nog een paardenstal waar 's winters 2 paarden staan. Die staan nu lekker op het land en hebben wij in die stallen rennetjes gemaakt. Lekker koel in de zomer, met overdag gewoon daglicht door de open luiken. En 1 stal is opgedeeld in 2 rennetjes (een stal van ong. 3X3 m). Misschien een idee voor jouw voormalige stagebedrijf? Even nieuwsgierigheid hoor, maar hoeveel levert een 'standaard' dwerggeit op?
Ben ik dan wel benieuwd naar.

@ FlorisSam: Bedankt! We zijn er ook erg trots op hoe we het nu voor elkaar hebben vergeleken met eerst. Het is ook helemaal vernieuwd, op de oude schuilstal van de geiten na die deze zomer onder handen word genomen. We hebben ook regelmatig nog reddingsacties voor konijnen, en die herplaatsen we dan weer.
Plus dat we veel logé konijnen weer aan een vriendje helpen, die voorheen altijd alleen zaten.
Zo worden de mensen ook weer veel bewuster, het is erg leuk werk om te doen! Die voorlichting hebben ze blijkbaar toch nodig.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:41

Maar hoe denken jullie dat kinderboerderij aan geld komen..
Natuurlijk is het niet altijd even goed (het fokken). Maar de geitjes (hier bij ons in de buurt) en lammetjes gaan naar de slacht.
Met de konijnen worden niet gefokt (word idd meer dan genoeg van gedumpt..)
Met de paarden worden ook niet gefokt, evenals de herten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:04

Er zijn ook genoeg andere manier om aan geld te komen waardoor het fokken overbodig word. Ook ben ik erg benieuwd naar de prijzen wat je krijgt voor een geit/bok? Zowel voor particulieren als naar de slacht? ben erg benieuwd wat dat nu oplevert.
Hoe vind jij dan de functie van kinderboerderijen om voorlichting te geven bij het fokken passen? Aangezien er niet bewust gefokt word omdat er elk jaar overschot is.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:01

Voorlichting heeft ook te maken met het opgroeien van dieren ;) Door het fokken (word bewust gefokt, dus welke ram pas op welke ooi, wat zijn de kwaliteiten van beide, waarom wel waarom niet etc. en niet de eerste beste ram er op zetten ;) )

De prijs voor een lam is niet heel veel (hoef hier geen prijzen te noemen), maar alle kleine beetjes helpen. En als het niets op zou brengen zou niemand meer fokken of wel?

Ik zeg niet dat ik het niet goed keur, maar vind het oké wat ze doen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:06

Ligt eraan, vind ik. Als je telkens met een flink overschot zit doe je iets niet helemaal goed lijkt me. ;) Ik weet dat op de kinderboerderij waar ik werk wel wordt gefokt, oa met (beschermde) zeldzame Nederlandse huisdierrassen, om die rassen in stand te houden. :) En daar is imo niks mis mee, dat is bewust fokken in plaats van alleen simpel vermeerderen. :)

En ja, kleine dieren zijn leuk, zeker voor op een kinderboerderij. Dat is nu eenmaal zo. ;) Een reden waarom ze hier van bevriende boeren uit de buurt vaak een aantal flessenlammeren/kalveren 'te leen' krijgen. :) Hoef je zelf geen 'nutteloze' beesten extra puur voor de leuk te fokken.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:11

mijn idee zou zijn dat een kinderboerderij beter kan investeren in bv de zeldzame rassen.
neem bv een goede lakenvelder en zorg dat je daar een raszuiver kalf bij krijgt.
zo help je ook nog mee om bepaalde rassen niet te laten uitsterven en brengt het ook nog wat geld op :j

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:12

:D fiffill, had jouw post nog niet gelezen, maar dat is juist exact het zelfde wat ik bedoel!
investeer in raszuivere goede dieren, zo help je het ras, kan je toch fokken en houd je uiteindelijk ook nog wat aan over omdat hier wel vraag naar is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:13

Ja dat scheelt wel als ze bewust fokken. Dan is het ook nog voor een ander doel dan jonge dieren. Heb je gelijk in dat het bij voorlichting hoort, alleen denk ik dat kinderboerderijen het ook makkelijk af kunnen zonder fokken of niet elk jaar fokken.
Oke, jammer ik was eigenlijk wel benieuwd naar de prijzen. En ik vind persoonlijk dat geld nooit een reden mag zijn om te gaan fokken. Ik denk ook niet dat het veel oplevert als je de kosten ervan bij elkaar telt.
Maar ik denk dat ik het ook niet snel mee eens zal zijn, wel leuk om jouw mening erover te horen ;).

@ fiffill: vind ik ook raar inderdaad dat je alsnog veel overschot hebt. Ja dat is wel mooi, om zeldzame rassen terug te fokken. één van de weinige redenen die ik wel kan waarderen om te fokken met dieren. Hebben jullie daar alleen dan nooit overschot van? Vooral bokjes die geboren worden?
Handig om die fleslammeren/kalven te lenen! Alleen zou ik het echt erg vinden als die weer terug moet :P. Ik hecht me dan veel te veel aan dat dier en zou het niet kunnen....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:26

Gaat hier dan niet om geiten (in het geval van zeldzame huisdierassen) maar om, zoals hierboven al genoemd is, oa de Lakenvelder. Die worden gefokt met stamboek ed. dus dat is allemaal net wat anders dan gewoon 'n leuk dwerggeitje fokken met het bokje van de buren. Of bepaalde schapenrassen. Overigens wordt er ook wel eens (raszuiver, dat uiteraard wel) met bijv. konijnen gefokt, er zijn namelijk wel vaker mensen die een dier willen kopen/reserveren en dan ben ik van mening dat je het beter hier kan halen dan bij een dierenwinkel. Zo komen er ook wel eens mensen die een bepaald hoenderras zoeken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:49

Kinderboerderijen zijn bij uitstek geschikt om te fokken met rassen die anders uitsterven, omdat ze niet (meer) geschikt zijn voor de massaproductie in de bioindustrie. Daarmee help je de instanthouding van bijzondere dierenrassen die mischien in de toekomst wel weer van belang worden. Omdat ze, doordat ze zeldzaam zijn, over eigenschappen beschikken die de productiedieren niet meer hebben, of omdat de maatschappelijke behoefte aan eigenschappen veranderd.

Wij fokken ook. Deels voor de productie, wij zijn in de eerste instantie schapenboeren met vleesschapen. Kan je kort of lang over l*llen, de rammetjes gaan allemaal naar de slacht en de slechtere ooien ook. Maar wij fokken ook met bijzondere rassen van andere diersoorten, voor het instant houden van die rassen, in nouwe samenspraak met de rasverenigingen en stamboeken. En wij geven ook voorlichting over de bijzondere dierenrassen die wij huisvesten. Voor de jonkies worden via de stamboeken en rasverenigingen nieuwe huisjes gezocht, wat altijd makkelijk lukt. Veelal komen die ook weer bij kinderboerderijen of hobbyboeren terecht.

Verder nemen wij ook fleslammeren en kalveren op van andere boerderijen, die meer op de pure productie gericht zijn. Dat is ter lering ende vermaeck.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:05

@ mick75: maar zijn jullie dan als hoofddoel kinderboerderij of schapenboeren? Want daar vind ik nog wel verschil in zitten. Met de zeldzame rassen fokken vind ik wel oké, mits je ze ook goed kwijt kan. Op een gegeven moment is daar toch ook minder behoefte aan, naarmate er meer mee gefokt word.
Tja met de konijnen ben ik van mening dat er genoeg goede fokkers tussen zitten, en anders hebben ze nog wel eens raskonijnen in de opvang zitten. Ik vind de omstandigheden waarin konijn gehuisvest worden op kinderboerderijen vaak erg slecht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:39

Kinderboerderij hier krijgt wel subsidie van de gemeente. En ze hebben imo prima hokken, konijnen kunnen naar binnen en naar buiten, etc. ;) En die zeldzame rassen, ik vind het juist goed om die in stand te houden. :) Overigens ruilen/verkopen kinderboerderijen onderling ook wel vaker (grote) dieren.

Zie dat je in Hoofddorp woont, ken je miss de kinderboerderij waar ik het over heb wel, die zit vrij dichtbij voor jou.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:10

Ik ben vrijwilliger op een kinderboerderij, of help er in ieder geval.
Gratis toegang, ze fokken hier wel.

Er zijn een aantal bokken, die staan in een wei naast de geiten, in ze zomer bij elkaar.
Lammetjes -> vrouwtjes blijven of worden verkocht, mannetjes -> verkocht of slacht

Ieder jaar worden er 2 kalfjes gekocht -> als ze te groot zijn geworden, naar een boerderij, worden vetgemest -> slacht

Het varken krijgt ieder jaar biggen, als die oud genoeg zijn -> naar een grote varkensboerderij -> vermesten -> slacht

Konijnen krijgen ook jongen -> verkocht

De Shetten worden ook gedekt, eentje krijgt meestal veulen -> verkocht

En dat allemaal omdat 'het zo leuk is voor de bezoekers'.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:06

EskeGirl schreef:
Ik ben vrijwilliger op een kinderboerderij, of help er in ieder geval.
Gratis toegang, ze fokken hier wel.

Er zijn een aantal bokken, die staan in een wei naast de geiten, in ze zomer bij elkaar.
Lammetjes -> vrouwtjes blijven of worden verkocht, mannetjes -> verkocht of slacht

Ieder jaar worden er 2 kalfjes gekocht -> als ze te groot zijn geworden, naar een boerderij, worden vetgemest -> slacht

Het varken krijgt ieder jaar biggen, als die oud genoeg zijn -> naar een grote varkensboerderij -> vermesten -> slacht

Konijnen krijgen ook jongen -> verkocht

De Shetten worden ook gedekt, eentje krijgt meestal veulen -> verkocht

En dat allemaal omdat 'het zo leuk is voor de bezoekers'.

precies zo gaat het bij ons ook,
waarom denk je trouwens dat er kinderboerderijen bestaan? omdat niet alle mensen huisdieren hebben etc. waarom worden er jongen dieren gefokt? omdat de mensen daarom komen. ik denk dat als er bij ons niet ieder jaar jonge dieren zijn de helft van de mensen niet meer komt.
mensen vragen er om.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:50

@ mies_dummy: Bij ons geen jonge dieren maar wel altijd vaste mensen die terug komen. Zolang je uitlegt waarom je geen jonge dieren hebt dan gaan de ogen open en vinden ze het helemaal geweldig! Zelf de jonge kinderen kun je uitleggen waarom dat niet is, en die zijn al hardstikke blij als ze mee mogen helpen de konijnen een blaadje andijvie te geven. Zomers gaan we ook altijd met een groepje kinderen op pad met emmers om paardensla te plukken, helemaal geweldig!
Dus het fokken is niet zo onmisbaar als mensen denken.

@ fiffill: Is dat toevaliig kinderboerderij het molentje in Heemstede? Klinkt namelijk bekend door de lakenvelder enz.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:55

Je hebt pb. :)