Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Door het fokken (word bewust gefokt, dus welke ram pas op welke ooi, wat zijn de kwaliteiten van beide, waarom wel waarom niet etc. en niet de eerste beste ram er op zetten
)
Ik weet dat op de kinderboerderij waar ik werk wel wordt gefokt, oa met (beschermde) zeldzame Nederlandse huisdierrassen, om die rassen in stand te houden.
En daar is imo niks mis mee, dat is bewust fokken in plaats van alleen simpel vermeerderen. 
Een reden waarom ze hier van bevriende boeren uit de buurt vaak een aantal flessenlammeren/kalveren 'te leen' krijgen.
Hoef je zelf geen 'nutteloze' beesten extra puur voor de leuk te fokken.
.
. Ik hecht me dan veel te veel aan dat dier en zou het niet kunnen....
En die zeldzame rassen, ik vind het juist goed om die in stand te houden.
Overigens ruilen/verkopen kinderboerderijen onderling ook wel vaker (grote) dieren.EskeGirl schreef:Ik ben vrijwilliger op een kinderboerderij, of help er in ieder geval.
Gratis toegang, ze fokken hier wel.
Er zijn een aantal bokken, die staan in een wei naast de geiten, in ze zomer bij elkaar.
Lammetjes -> vrouwtjes blijven of worden verkocht, mannetjes -> verkocht of slacht
Ieder jaar worden er 2 kalfjes gekocht -> als ze te groot zijn geworden, naar een boerderij, worden vetgemest -> slacht
Het varken krijgt ieder jaar biggen, als die oud genoeg zijn -> naar een grote varkensboerderij -> vermesten -> slacht
Konijnen krijgen ook jongen -> verkocht
De Shetten worden ook gedekt, eentje krijgt meestal veulen -> verkocht
En dat allemaal omdat 'het zo leuk is voor de bezoekers'.