Weinig spullen voor Vlaamse reuzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Weinig spullen voor Vlaamse reuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:37

Hallo Bokkers,

Al heel lang wilde ik een Vlaamse reus, maar omdat de meeste verblijven/rennen niet gebouwd zijn op dit soort konijnen, werd 't uit gemak toch steeds weer kleintjes. Nu heb ik vorig jaar zelf een ren gebouwd en een hondenhok aangeschaft, waar sinds vorig jaar mijn heuse eerste Vlaam in woont :D (ze leeft wel samen met nog een dwerg hoor).

Afbeelding

Heel blij met haar, en inmiddels klaar voor uitbreiding, valt het me zo tegen dat er zo weinig voor deze grote vriendelijke reuzen is. Ik ben gelukkig redelijk creatief aangelegd dus maak gebruik van spullen die gemaakt zijn voor andere dieren en bouw zelf 't een en ander, maar ik zou 't zo leuk vinden als er veel meer op ingespeeld zou worden.
Wat vinden jullie daar nou van, of weten jullie misschien wel een winkel/website ect. die goed ingespeeld is op Vlaamse reuzen?

Josien_

Re: Weinig spullen voor Vlaamse reuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:41

Ik vind persoonlijk bijna alle hokken voor konijnen wat aan de kleine kant helaas. Maar dan zal zeker voor zo'n reus het extra moeilijk zijn om iets passendst te vinden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:01

Ja dat is erg lastig inderdaad. Vooral speeltjes enz. zijn er bijna niet voor vlamen. Wat je wel kunt doen is bij het grofvuil steeds even kijken of er rieten mandjes liggen, een flinke wilgentak afknippen enz. En bij ons is er een winkel, genaamd Big Bazar (zo'n eurowinkel) die hebben kattentunnels van stof die ook buiten kunnen voor iets van €8 ofzo.
Daar past een vlaam ook goed in, die heb ik zelf ook aangeschaft. En je hebt ook groene tunnels, daar kun je ook van die verlengstukken aan vastmaken die heb ik bij dierdomein (dierenwinkel) gekocht. Die zijn ook geschikt voor een vlaam, maar wel van plastic waar ze toch wel een beetje aan gaan vreten.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:03

wij hebben voor onze konijnen ook zelf een hok gebouwt, omdat we er wel eentje hadden maar dat was toch te klein enzo.

alleen nu is het dochter konijn overleden en de moeder zit alleen.. :(:)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:07

Ik weet wat je bedoeld, van die plastic heb ik er al twee, ze gaat er wel doorheen maar met moeite, eigenlijk zit ze klem met d'r achterpoten. Van Hill's heb ik een kattentunnel, die is in diameter breder dan de standaard tunnels en is van dat tentenmateriaal (konijnen zijn buiten en de ren is bijna niet overdekt dus stof wordt erg gauw smerig), maar dat is eigenlijk ook echt de enige waar ze een beetje knap doorheen komt. Moet voor mensen met een kat van 8 kg ook irritant zijn eigenlijk, er is maar weinig gemaakt voor grote dieren in hun soort, echt jammer.
Ik heb wel het idee dat het steeds meer komt hoor, dat er grotere hokken en speelhuisjes komen, maar 't is nog maar erg weinig allemaal.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:09

Ook hierbij huppellt een vlaamse reus rond met een hondehok als nacht verblijf. Ook wij konden geen passend hok vinden. Er zitten een ren aan van 2, 5 mtr lang en 1 mtr breed. Daarnaast loopt ze regelmatig los in de tuin. Heb jij die van jou later gekoppeld aan het dwergje?
Laatst bijgewerkt door Florale op 20-05-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:16

Ja het is inderdaad erg weinig.... ik baal er ook van met mijn konijn. Die is dan geen formaat vlaam, maar alsnog een konijn van 4,3 kilo. Ze is dus ook wel flink en past ook bijna nergens doorheen.
hmmm.... wel een leuk idee om als bedrijf te starten. Nu eerst maar sparen zodat ik een startkapitaal heb haha! ;) Het zou echt een leuk idee zijn, om konijnenspeelgoed te maken, ook voor de grote modellen.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:23

Hittepit_12, hondenhok is dan nog het meest ideaal he, gezien het ook handig schoon te maken is, aangezien die van mij, die kan aan de bovenkant open. Ik heb 'm wel aangepast hoor, ruif erin geschroeft, bodemplaat vervangen vanwege de zeik ect. ;)
Rammetje had ik al, Vlaam is er later bij gekomen, beide hebben een makkelijk karakter dus van koppelen was nauwelijks spraken, ging gewoon meteen goed.

Inderdaad sunny_l0ve, ik heb er ook al vaak aan zitten denken om speelgoed/huisjes/verblijven te bouwen die geschikt zijn, maar ik merkte het al bij mijn eigen verblijf bouwen dat er onwijs veel energie en geld in gaat zitten, en naast m'n werk is dat echt geen doen permanent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:08

Hier nog een vlamen gek. Wil je een konijnenhok? neem kippenhok. Echter hou er rekening mee dat de kracht van een vlaam vaak te sterk is voor een konijnehok. Mijn vorige vlaam ging door de bodem heen met stampen en na 1 jaar was het trapje kapot omdat ze met noodgang uit de ren het hok in vloog het trapje op waardoor die steeds een dreun kreeg.

Verder zijn vlamen heel groot maar heen wendbaar. Zo heb ik een PVC buis in de ren liggen waar 2 vlamen elkaar in kunnen passeren voor het gemak haha.
Heb ook zo'n klein nachthokje apart staan in de ren. Daar kan een vlaam net net in.
Verder een groot hondenhok idd van 150 lang, 1 meter diep 1.2 meter hoog.
De ren heb ik zelf gemaakt is 15 vierkante meter met gaas werk. Kippengaas maar helaas kunnen zeh et door knagen (al gaat het al 4 jaar goed) echter daar is houtwerk bij gebruikt en dat gaat nu rotten.
Dus heb nu 3de hands aluminium puppykennelpanelen. Zijn geen spijlen maar gaas vierkantjes en het kan niet rotten en/of roesten. Is 1.5 meter hoog dus gewoon ideaal!!!!

Hier nu 1 vlaamse reus ram en 3 dwergen (1 ram 2 voedsters rammen gecastreerd) in de ren. Maar als het goed gaat komen er eind volgende maand 2 vlamen voedsters erbij.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:13

We hebben een grote lotharingen en die loopt altijd loos (met een dwerg) zowel in huis, als in tuin/schuur.
We kregen hem met een bench maar ze zijn zindelijk supertam en luisteren goed naar hun naam.
Ik heb van die houten kattenhuizen, hondenhok (we hebben nog 4 konijnen, en 4 cavia's) en een konijnenkasteel (zooplus)
Grote kattenhuizen e.d. past prima. Ligt lekker op dak te zonnen.
Ook een kattenhangmat ligt ie prinsheerlijk in, zo een voor aan de radiator. Steekt wel altijd wat uit maark goed hij weet niet beter

EEdit: zie profiel voor oa. Dinges topic, is ook een filmpje waar je alles ziet

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:20

Kippenhok vind ik eigenlijk niet zo geschikt voor zulke grote konijnen, het nachtverblijf zit vaak hoog en ze gaan wel 100 keer die trap op en neer op een dag, en met zo'n lang en log lijf kan dat nooit bevorderlijk zijn.
Dierenfan, kan je vertellen welke/wat voor puppyren je precies heb? klinkt interessant.

Mltex, wat voor kattenhuizen bedoel je? en die radiatormatten, gaan die niet gauw kapot met die grove konijnenpoten dan? ik heb er wel een voor de kat en vind dat die al gauw verslijt met normaal slaapgebruik zeg maar.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:22

Moet je even in profiel kijken, daar heb ik twee topics, en rodent paradise zie je alle huisjes

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:23

ik had een groot lotharinger, inderdaad lastig.
Had uiteindelijk zelf het hok in elkaar geknutseld en verder bijna de hele dag maar in de tuin laten lopen.

Dat nachtverblijf sprongen ze bij mij gewoon vanaf de grond in...tja denk dat ze de trap niet leuk vond :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:25

ach, als het met beleid gaat kunnen ze best omhoog gaa. Zou extra wandje maken misschien aan de trap of extra brede trap ofzo.
Wat ik ga krijgen is hier mee te vergelijken:
http://www.ottenpetcages.com/contents/m ... w-gaas.jpg

En dan 30 cm hoger dan onderstaande hekwerk en dus dat gaas als bovenstaande link
http://www.ottenpetcages.com/contents/m ... eeld-1.jpg

Heb in totaal 20 meter hekwerk. Nieuw niet te betalen. 3de hands is het wel te doen. Nieuw 15 meter hekwerk in goedkoopste meters verdeeld was ik 750 euro kwijt.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 20-05-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:26

De grote lotharingen Dinges is de enige bun die niks sloopt in de tegenstelling tot de normale konijnen
Die radiatorhangmat is perfect omdat hij er lekker in weg zakt. Zal eens zoeken voor foto van Dinges in die hangmat

Afbeelding

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:32

hittepit_12 schreef:
Ook hierbij huppellt een vlaamse reus rond met een hondehok als nacht verblijf. Ook wij konden geen passend hok vinden. Er zitten een ren aan van 2, 5 mtr lang en 1 mtr breed. Daarnaast loopt ze regelmatig los in de tuin. Heb jij die van jou later gekoppeld aan het dwergje?

Zou je hiervan een foto willen plaatsen? (mag natuurlijk per PB ;) )

Ik ben me zelf namelijk aan het orienteren op Franse Hangoren. En vind ook de meeste hokken te klein. Ben benieuwd!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:33

M'n konijnen zitten in een behoorlijke ren en als ik thuis ben lopen ze los over het erf (enkele 100e meters), en overal is aardig wat te doen, te graven, klimmen, knagen, rennen ect. ect. maar 't is zo leuk om ze steeds wat vernieuwends te geven.

Mltex, ik dacht al zoiets, had er al eens eerder naar gekeken maar de trap leek me niet geweldig. Blijven ze daar niet tussen zitten met hun poten ofzo?
Dat Trixie huis heb ik ook al eens naar zitten kijken maar dat is eerder leuk voor kleine konijntjes en cavia's zoals jij heb.
Dinges is btw echt een prachtkonijn, wat een koppie en kleur! Je verwend ze lekker hoor, ziet er heel gezellig uit allemaal!

Dierenfan, die ren ziet er ook netjes uit, misschien wel wat als mijn huidige ren doorgerot is ;) maar dat duurt wellicht nog wat jaren dus wie weet wat er tegen die tijd allemaal op de markt is :P

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:38

Nee ze springen er gewoon in een keer op. Zijn poten zijn te groot/dik om tussen hekje bovenop dak te komen :D

Ik heb ze bij zooplus besteld. En voor ons mini nijntje hebben ze een houten kattenhuis in zachtroze :P Die staat in woonkamer naast bank. Kunnen ook via de bank erop en andersom, ze zijn van het luie ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:40

Mooi reus heb je zeg! Wij vinden de standaard konijnenhokken te koop in de winkels zelfs nog te klein voor onze dwergjes en het gros is van flutkwaliteit. Mijn man heeft zelf een konijnenhok gemaakt, kijk hier voor het resultaat, het hok is ruim 1.50 meter breed. Maar ze lopen van zonsopgang tot zonsondergang vrij in de tuin. Dus ik denk dat je iemand met 2 rechterhanden moet gaan strikken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:53

bij mij in de buurt zit op goede rij afstand: http://www.dierenverblijf.com dus vandaar dat ik makkelijk aan materiaal kom.
Mijn ren:
Afbeelding
Zo zitten ze in de zomer met het gras. Kunnen ze zelf in en uit de eigen ren lopen via die panelen in een grote ren op het gras. Hier staat het konijnenhok nog aan de ren i.p.v. hondenhok

Hoe de ren NU is: (heb weleens veranderingen)
Afbeelding

De bewoners, de witte vlaam is helaas overleden:
http://i52.tinypic.com/14tbseg.jpg

ooit vroeger was de ren zo:
http://i51.tinypic.com/2rrrj12.jpg
alleen gras in konijnenren is niet te doen het krijgt de kans niet te groeien.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:16

Ik maak morgen wel een foto.
Het is voor ons een noodoplossing.
Ik het konijn van een cliënt, het heeft zijn eerste half jaar in een een hok van ongeveer 80 bij 40 gezeten, daarnaast kreeg ze een hok van ongeveer 1'20 bij 60 . Dit hok hebben weg mogen lenen tot weg zelf iets passends hadden. Maar idd het gemiddelde konijnenhok is gewoon te klein.
Daarom hebben we een hondenhok gekocht, en van de bekisting van onze oude klikobakken hebben weg een ren gemaakt. Het is nog niet af, maar in ieder gevallen beter dan zelf had.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:48

Hier zitten ze in als ik niet thuis ben of als het donker is. De kooi in de ren is er uit veiligheid. We hebben eens een vos op visite gehad, dus als de vos weer gespot is gaan ze in de nacht in de kooi.

Afbeelding

Konijntje rechts in inmiddels niet meer onder ons (kon niet samen met de andere) dus daar word momenteel niks mee gedaan, alleen de grote ren met hondenhok.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:41

Ik heb grote katten (Noorse Boskatten waarvan 1 van dik 8 kilo en hoog op de poten) en ik heb zelf een speeltunnel gemaakt van Ikea prullenbakken die je op kunt vouwen, bodem eruit geknipt en twee aan elkaar geknoopt, prima speeltunnel! Misschien ook wat voor de nijnen?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:57

heb je een foto cissy? klinkt wel erg leuk en praktisch!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:42

Dat is inderdaad een leuk idee Cissy. Ben ook benieuwd of je een foto'tje ervan heb.
Zo beetje bij beetje komen er toch wel hele leuke creaties voorbij, de konijnen hier zijn jullie dankbaar :D