Honden heilig in nederland!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Honden heilig in nederland!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 23:27

'ahh wat zielig'. 'hij is mijn kind, die kan ik niet straffen' 'ik schrik hier echt van, zo'n tik met die hak'

veel uitspraken over honden en hele discussies over Cesar Millan dat hij honden 'schopt' en dwingt.

Terwijl we mogen we de paarden een flinke klap geven als ze ongewenst gedrag vertonen, schapen met de neus naar de binnenkant duwen en omgooien, konijnen in hun nekvel omhoog tillen.

Waarom mogen de vluchtdieren wel zo hard aangepakt worden en word er bij honden die een klein tikje krijgen al gelijk 'ahh' geschreeuwd.
Ik begrijp het niet. Zijn honden dan meer waard als schapen?

En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen maar ik krijg er een raar beeld van, of klopt dit beeld echt?
Wie vind het ook vreemd, of is het niet opgevallen, maar vooral wie kan me dit eens haarfijn uitleggen?

Wilawander

Re: Honden heilig in nederland!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:30

Honden worden vaak niet meer als honden gezien. En vermenselijkt.

Ik ken Milan niet maar heb er geen goede dingen over gehoord maar ik train zelf met onze honden en ik doe dat op een rustige ontspannen manier maar ben wel duidelijk en als ze iets doen wat niet mag dan maak ik ze dat ook wel duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:31

geef een paard een schop onder zijn kont en je hebt ook de halve manege op je kap :+
Ligt niet aan het type dier, maar aan het type mens.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:32

Omdat honden bij ons in huis wonen, op onze banken zitten (bij ons dan weer net niet ;) ), bij sommige mensen zelfs in bed slapen en men dat bij andere dieren minder heeft, denk ik. Honden vermenselijken wij dus veel makkelijker.

Een paard heb je als 'gebruiks'dier (hoe naar dit ook klinkt) dus ben je er strenger voor en hij weegt een paar honderd kilo, dus daar valt een tik iets meer bij in het niet dan bij een -ik noem maar wat- boerenfox.

Schapen bijv., staan nog minder dicht bij ons, net als koeien, varkens enz. dus daar van vinden we zulke manieren van aanpakken nog minder erg.

Nu wil ik je wel gelijk duidelijk maken dat ik dus niet zo denk, ik knuffel met mijn tamme ratten net zoveel als met de paarden en heb net zo'n zwak voor veulens als voor een volwassen varken maar dit is mijn verklaring ervoor, en andere reden kan ik zo snel niet bedenken

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:37

Onze (overleden) hond....was overdag achter de boerderij en sliep in de schuur.....kwam eigenlijk haast nooit binnen....maar was meer hond dan al die anderen die dood geknuffelt worden

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:38

Ik vind het vreemd dat we een dier waar we zogenaamd van houden laten doen wat wij willen dmv pijnstraffen. Gewoon omdat het dier betaalt hebt is het gerechtvaardigd om hem of haar pijn te doen?
Kom op zeg, wat een onzin.
Honden zijn honden, met een hondentaal....en die slaan elkaar echt niet.
En dat ze elkaar in een roedel hard corrigeren is enorme stierenpoep. Dit is al jaren geleden achterhaald dmv onderzoeken op wolvenroedels die in het wild leven. De andere onderzoeken waar de ouderwetse trainingsmethoden op gebasseerd zijn, zijn gedaan op wolvenroedels in gevangenschap waarbij notabene vreemde wolven bij elkaar werden gezet.

Binnen hun eigen roedel zijn wolven uitermate tolerant.

Tja vooruitgang is nooit zonder mensen die je voor gek uitmaken. Ik ben in elk geval blij dat ik weet wat mijn hond zegt met haar lichaamstaal, ik ben ook blij dat ik doordat ik dat begrijp haar niet hoef te slaan om toch gedaan te krijgen wat ik wil. Nog niet 1 inimini klein tikje.
En vermenselijken? Honden slaan niet........delen geen tikje of hakje uit.

Edit: Ik hoef mijn paarden ook niet te schoppen of te slaan om gedaan te krijgen wat er gevraagd wordt. Mijn konijnen pak ik al helemaal niet op, vinden ze niet leuk en mijn kippen scharrelen rond. Mijn honden ook trouwens. Die zijn echt wel 100% hond en gaan vrijwel dagelijks naar het bos. Voor mijn Bull vind ik dat een must, dat is waar ze voor gefokt is!
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 19-05-11 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:39

cesar millan mishandeld de honden ??
ik heb ook ooit iets opgevangen dat martin gaus zoiets zei , dat de honden zouden luisteren uit angst ?
was martin gaus destijds niet voor de slitkettingen ed ? ( al het goed gebruikt word heb ik hier niets tegen)

als cesar er niet was waren er heel wat honden meer afgemaakt zijn omdat de baasjes nergens kaas van hebben gegeten.

mij leek een amerikaanse stafford echt geweldig , maar heb eerst een ander soort hond uitgekozen om te kijken of ik eigelijk wel goed genoeg ben om een hond op te voeden , te veel mensen hebben te weinig nagedacht over hoe het werkt met opvoeden , en daarmee gaat er veel te veel fout, en dan mag je blij zijn dat er mensen als zesar bestaan.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:41

Och verschrikkelijk, hoe krijg ik een vals rotkreng.. Door hem als kindje te zien, hem te huggen en boven je te laten staan. Ik weet precies wat je bedoelt.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:42

Natuurlijk zegt MG dat CM het niet goed doet. CM kost hem geld. Bakkenvol.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:44

Elma_ schreef:
Och verschrikkelijk, hoe krijg ik een vals rotkreng.. Door hem als kindje te zien, hem te huggen en boven je te laten staan. Ik weet precies wat je bedoelt.

Hmm ik heb een BM teef van ruim 55 kilo, slaapt op de bank en regelmatig aan mijn voeteneind. Maarrrrrr....ik moet nog maar zien dat een ander zijn hond zo onder appel krijgt. Zeker voor een dogachtige. Boven me staan??? Omdat ik haar lekker knuffel? Omdat ik doe wat honden onder elkaar doen in een roedel? Groomen noemen ze dat. Ik dacht t niet.
En tijdens het trainen heb ik nooit, nooit, 1 keer te hoeven corrigeren.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:47

Ragebol1977 schreef:
Elma_ schreef:

Hmm ik heb een BM teef van ruim 55 kilo, slaapt op de bank en regelmatig aan mijn voeteneind. Maarrrrrr....ik moet nog maar zien dat een ander zijn hond zo onder appel krijgt. Zeker voor een dogachtige. Boven me staan??? Omdat ik haar lekker knuffel? Omdat ik doe wat honden onder elkaar doen in een roedel? Groomen noemen ze dat. Ik dacht t niet.
En tijdens het trainen heb ik nooit, nooit, 1 keer te hoeven corrigeren.

Er zal wel een reden zijn dat je je aangesproken voelt, maar ik heb nergens beweerd dat een hond die op de bank mag boven je staat. mijn hond mag ook op de bank. als IK zeg dat dat mag. En dat je hem niet hoeft te corrigeren is heel fijn, prima toch? :+ Ik doel meer op de verwende nesten die ECHT alles mogen en geen leiding whatsoever krijgen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:48

Ragebol1977 schreef:
Ik vind het vreemd dat we een dier waar we zogenaamd van houden laten doen wat wij willen dmv pijnstraffen. Gewoon omdat het dier betaalt hebt is het gerechtvaardigd om hem of haar pijn te doen?
En dat ze elkaar in een roedel hard corrigeren is enorme stierenpoep. Dit is al jaren geleden achterhaald dmv onderzoeken op wolvenroedels die in het wild leven. De andere onderzoeken waar de ouderwetse trainingsmethoden op gebasseerd zijn, zijn gedaan op wolvenroedels in gevangenschap waarbij notabene vreemde wolven bij elkaar werden gezet.

Tja vooruitgang is nooit zonder mensen die je voor gek uitmaken. Ik ben in elk geval blij dat ik weet wat mijn hond zegt met haar lichaamstaal, ik ben ook blij dat ik doordat ik dat begrijp haar niet hoef te slaan om toch gedaan te krijgen wat ik wil. Nog niet 1 inimini klein tikje.

Edit: Ik hoef mijn paarden ook niet te schoppen of te slaan om gedaan te krijgen wat er gevraagd wordt. Mijn konijnen pak ik al helemaal niet op, vinden ze niet leuk en mijn kippen scharrelen rond. Mijn honden ook trouwens. Die zijn echt wel 100% hond en gaan vrijwel dagelijks naar het bos. Voor mijn Bull vind ik dat een must, dat is waar ze voor gefokt is!

heb je wel eens een aflevering gezien ? ik heb hem nog nooit een hond pijn zien doen , dat hakje waar over gesproken word , kan me niet voorstellen dat een hond daar nou zoveel last van heeft , het is om hem uit balans te brengen als hij zich groot maakt terwijl hij voor je uit loopt ,,,

ik weet niet of jij je hond al van jongs af aan hebt ? maar ik heb er 2 1 zelf als pup opgevoed ( is heel goed gelukt al zeg ik het zelf) :P
en ik heb er 1 uit het asiel ( probleem hond) die zou bijten slecht luisteren ed , nou heeft idd wel wat probleempjes gehad en nog valt er wel wat bij te schaven maar ze is al heel erg veranderd . maar de aanpak die ik toegepast heb op mijn pup destijds is toch heel anders als het asiel hondje , ik moest voor haar echt wel harder zijn.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:49

Elma_ schreef:

Hier slapen ze op bed, liggen ze op de bank, krijgen eerder eten dan ik en ik knuffel ze kapot. Nog nooit heb ik mijn honden kunnen betrappen op vals gedrag; niet naar mij én niet naar andere honden. Dat 'boven je laten staan' heb ik nooit begrepen. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:49

als je niet kan knuffelen en je hond niet op de bank kan zonder dominant te worden doe je zelf gewoon iets heel erg mis. :+
Die van mij maft met mij in bed enz maar die weet heel goed wie baas is.
En als em terug duwen met je voet al mishandeling is :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-05-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:51

dejavu schreef:
Elma_ schreef:

Hier slapen ze op bed, liggen ze op de bank, krijgen eerder eten dan ik en ik knuffel ze kapot. Nog nooit heb ik mijn honden kunnen betrappen op vals gedrag; niet naar mij én niet naar andere honden. Dat 'boven je laten staan' heb ik nooit begrepen. :n

ja, dat kan, ik heb daar andere ervaringen mee ;) Blijkbaar ben je dan toch duidelijk genoeg. Misschien is er wel een verschil dat ik nog 2 kleine mini me's heb, en ik er dus toch echt wel op moet letten dat mevrouw hond onderaan de ''roedel'' blijft staan, anders gaat het geoon fout :)

maar ik volg even niet waarom iedereen ineens conclusies trekt over bedden en banken en knuffelen, want dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, excuses als het zo overkwam, ik ben erg moe :+
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 19-05-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:52

Er wordt altijd gedaan alsof honden elke kans aangrijpen om bovenaan in de rangorde te komen. Slaat nergens op.
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 19-05-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Nah ik raak een beetje opgefokt omdat dit al het zoveelste topic is over honden en hoe men ze wel niet op moet voeden. Doorgaans worden die topics geopend door mensen die zich nog nooit echt verdiept hebben in hondengedrag.

Verder hoef je wanneer je daarvoor kiest eigenlijk geen enkele hond te corrigeren.
Een gedragsdeskundige die ik ken gaf me een goed voorbeeld.

Als het om een agressieve rottweiler van 70 kilo gaat, corrigeer je dan ook?
Ook als de hond grijpt bij een correctie? nee, dan ga je ook wel naar een andere manier zoeken.
Een hond is niet heilig, een hond is een hond. En tja, zij kunnen onze taal niet leren, dus leren wij hondentaal zodat ze begrijpen wat we van ze vragen.

papagroom

In mijn optiek hoort en hond niet op maar naast de bank...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:54

Hhilde schreef:
Er wordt altijd gedaan alsof honden elke kans aangrijpen om bovenaan in de rangorde te komen. Slaat nergens op.

als je niet kan opvoeden heb je dat inderdaad. Geef jij geen leiding doen zij het, zo werkt het met elk dier.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:54

Elma_ schreef:
dejavu schreef:

ja, dat kan, ik heb daar andere ervaringen mee ;) Blijkbaar ben je dan toch duidelijk genoeg. Misschien is er wel een verschil dat ik nog 2 kleine mini me's heb, en ik er dus toch echt wel op moet letten dat mevrouw hond onderaan de ''roedel'' blijft staan, anders gaat het geoon fout :)

maar ik volg even niet waarom iedereen ineens conclusies trekt over bedden en banken en knuffelen, want dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, excuses als het zo overkwam, ik ben erg moe :+

Jouw mini-me's staan zowiezo onderaan in de rangorde. Honden begrijpen niets anders. Pups staan onderaan! En ze hebben heus wel door dat kinderen geen volwassen stabiele leiders zijn.
Gelukkig zijn honden binnen de roedel heel tolerant tegenover pups en kinderen en zullen ze zelden corrigeren. Als je een goede roedelleider bent laten ze het ingrijpen aan jou over.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:55

papagroom schreef:
In mijn optiek hoort en hond niet op maar naast de bank...

maar het is zooo gezellig die beesjes tegen je aan als je lekker tv aan het kijken bent.
en zolang de honden zonder gemak op comando op de grond gaan liggen heb ik er geen moeite mee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:56

@ Dejavu; het is niet het slapen op de bank of knuffelen enz. Maar wat doe je als hij tegen je gromt? Of idioot gaat doen tegen iedereen die jullie tegenkomen met het wandelen?
Het vals-knuffelen (als in 'overtuttelen') is niet alleen bij honden, ik zie het ook bij paarden. Vandaag vertelde stagaire me nog geweldig verhaal; haar klasgenoot loopt stage op een 'alternatieve' stal. Kreeg trap van ongeduldig paard, en deed het zelfde wat ik ook zou doen; per direct een trap terug geven. Vervolgens moest ze excuses aanbieden aan het paard, welgemeende, wel te verstaan. :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:57

Ayasha schreef:
Hhilde schreef:

als je niet kan opvoeden heb je dat inderdaad. Geef jij geen leiding doen zij het, zo werkt het met elk dier.

Ben wel heel benieuwd hoe jij "leiding"dan voor je ziet. Misschien kan je ons dat uitleggen?

En papagroom, wat in jouw optiek hoort is geen waarheid natuurlijk. Het is geen schande om de hond op de grond te laten liggen maar ze gaan er niet dood aan om op de bank te liggen hoor. De baasjes trouwens ook niet :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:57

Ragebol1977 schreef:

Honden corrigeren niet hard? nou heb hier een teef die een pup behoorlijk corrigeert (deedt haar moeder ook), zo hard zou ik een hond niet durfen aanpakken. Gekke is dat deze teef en de pup super sociaal zijn naar mens en dier.......... menig mens die zegt ze maakt hem af. nee hoor ze vertelt de pup alleen even waar het langs gaat. Beide super fijne dieren in de omgang.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:58

Citaat:
Jouw mini-me's staan zowiezo onderaan in de rangorde. Honden begrijpen niets anders. Pups staan onderaan! En ze hebben heus wel door dat kinderen geen volwassen stabiele leiders zijn.
Gelukkig zijn honden binnen de roedel heel tolerant tegenover pups en kinderen en zullen ze zelden corrigeren. Als je een goede roedelleider bent laten ze het ingrijpen aan jou over.

Dat is toch precies wat ik bedoel?