Hotspot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:31

Diesel heeft een hotspot op zijn oor. Precies waar het oor begint, dus een lekker lastige plek :z

Hij is een buitenhond (slaapt 's nachts wel binnen). Heb geprobeerd het oor in te zalven met een antibacteriele creme, maar de vliegen prikken daar doorheen en maken het erger.
Kan het niet verbinden ook, want het zit dus op een rot plek.

Na een week bovenstaande geprobeerd te hebben moet hij nu dus maar binnen blijven.

Iemand enig idee hoe ik dit het snelste kan verhelpen? Het is geen hele grote plek, maar als ik er nu niets aan doe gaat het denk ik wel mis.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:38

Haren bij hotspot wegscheren of knippen, uitwassen met betadinescrub of shampoo, heel goed droogmaken en insmeren met Panalog (te verkrijgen bij de dierenarts).
Op deze manier was mijn hond er binnen een week af.

Edit: als de oorzaak een oorontsteking is dien je deze ook te behandelen met bv surolan. Hotspot is een symptoom geen oorzaak.
Het is een reactie op jeuk of pijn, hond krabt zich open door jeuk of pijn aan het oor, door de bacterien aan de poten en van buitenaf ontstaat de hotspot.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 18-05-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Re: Hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:39

Super dank je! Ik heb een zelfde soort zalf standaard hier in huis - dat werkt normaal goed alleen dus niet met zoveel vliegen.

Morgen even betadineshampoo halen.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:42

Bij mijn hond werkt waterstofperoxide heel goed. Dit kan je gewoon in een flesje bij het kruidvat halen. De plek mee schoonmaken en het geneest dan heel snel. Wel de haren op de plek zo kort mogelijk knippen of zelfs scheren. Honden maken vaak een hotspot als ze ergens pijn hebben. Dat hoeft dan niet perse de plek te zijn waar die de hotspot heeft zitten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:43

Het is in ieder geval belangrijk dat je ervoor zorgt dat er geen vliegen bij komen. als die er eitjes in leggen dan hebben je binnen no-time larven die zich een weg naar binnen vreten en dan ben je verder van huis. verder is het belangrijk om de oorzaak van de hotspot te vinden. meestal is een hotspot een allergische reaktie op iets. bijv. vlooienbeet, plant, voerallergie. als de plek bij het oor zit dan is dat vaak een teken dat de hond oormijt heeft of een oorinfectie.

zoveel mogelijk haar rond de plek wegknippen zodat het niet in de het wondje kan komen en kan gaan broeien. er moet lucht bij komen om het te laten drogen. er voor zorgen dat je hond het niet open krabt. dus hij mag er neit bij komen. door het krabben gaat het weer open en pijn doen en kom je in een vicieuze cirkel terecht.
evt. kan je het uitwassen met betadineshampoo, groene biotex of badedas groen. als het droog is kan je er calendulanzalf of honingzalf opsmeren.

er is ook een anti-vlooienmiddel wat ook werkt tegen muggen en vliegen. misschien dat dat wat is om ze uit de buurt te houden?? adventex heet het.

onze golden gaven we ook een middel om het van binnen uit te genezen. puur jeuk van puur natuur. werkte super. maar die van ons had er best wel vaak last van. oorzaak nooit gevonden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:04

Hier is het vooral een geval van niet krabben/likken eraan. Dan gaat het dicht binnen no-time. Omgekeerd geldt hetzelfde: Als we haar alleen laten ermee dan is het soms binnen enkele uur zowat verdubbelt in omvang.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:53

Wij hebben een kat die twee hotspots heeft gehad (ook bij de ingang van z'n oren).
Bij hem is prednison gespoten en hij heeft een week een kap om gehad, dagelijks moesten we er een creme op smeren en daarna is het nooit weer terug gekomen gelukkig.
Eerst kregen we van de DA het advies om het te wassen met biotex en er betadinezalf op te smeren, maar dit werkte bij hem niet afdoende.