Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wiifke

Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:54

Hallo,

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben gevraagd door een vriend van mij om bij zijn hond te kijken, hij heeft de zijkant van zijn kop helemaal open gekrabt net. De hond heeft vorige week maandag een plekje op zijn kop gekregen, dit is behandeld met een zalf voor hotspot. Dit werkte hartstikke goed en de plekken waren bijna weg! Vandaag is de hond een poosje alleen thuis geweest en bij thuiskomst bleek dat hij een hele zijkant van zijn kop open heeft gekrabt.

Er is al telefonisch contact geweest met de dierenartsenpraktijk, daar werd mij verteld dat wij de mogelijkheid hebben om hem zo'n kap om te doen zodat hij niet kan krabben voor de nacht en dan morgen terug te komen. Wij zijn nu heel erg aan het twijfelen om nu de nacht af te wachten of toch direkt naar de DA te gaan. Wat kunnen de gevolgen van zo'n wond zijn als we het een nacht laten wachten?

Graag jullie advies en houd het netjes a.u.b.

Foto kan als schokkend ervaren worden, vandaar dat ik hem in een link plaats:
http://i183.photobucket.com/albums/x299 ... 0_6746.jpg

Groetjes

Edit duidelijkere foto: http://i183.photobucket.com/albums/x299 ... 0_6745.jpg
Laatst bijgewerkt door wiifke op 18-05-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:56

Foto is erg onduidelijk.
Zijn het puur oppervlakkige krab wondjes, of zit er ook wat diepers tussen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:57

Ik denk dat je dierenarts het goed heeft gezegd. Het is geen wond waar hechtingen of zo in moeten, dat moet zo snel mogelijk. Als de kap omgaat, kan er niet meer aan gekrabt worden en kan het tot rust komen. Denk dat er daarna ook weinig meer aan gedaan zal worden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:59

Ik heb er een duidelijkere foto bij geplaatst, bedankt voor de reacties!

Kan de wond niet heel erg ontstoken oid worden?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:59

Als het idd geen diepe wonden zijn zou ik ook wachten tot morgen.

Eventueel bij de hond slapen vannacht om zeker te zijn dat ie niet verder open krabt, ondanks kap.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:00

Nee, ik denk het niet, zie het als een grote schaafwond als wanneer je op je knie bent gevallen. Zo droog mogelijk houden is denk ik het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:00

Ik zou er toch even mee heen gaan.
Het ziet er niet rustig uit.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:01

Mag ik vragen wat je hierop smeerde?
Heeft de hond koorts?

Op de foto lijkt de plek vochtig klopt dat, of is het droog/korst?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:02

Ik zou zeker weten een kap halen! Heftig zeg, hij heeft zichzelf echt onwijs toegetakeld.
Arme hond :(:) En tegen de ontsteking denk ik dat je de wond goed schoon moet houden en veel zalven denk ik.
Ik zou het gelijk even met de dierenarts overleggen wat je het beste kunt doen, maar die kap is zeker geen overbodige luxe.
En zo komt er ook minder vuiligheid in van het krabben met de poten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:03

zo zeg, die heeft wel heel erge jeuk wil die dit zo open halen.
Is het geen allergische reactie op iets dat hij daarom zo'n jeuk heeft??
zeker een kap op doen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:04

Schoonmaken met betadine ofzo en dan groene leem erop smeren en een kap omdoen. Morgen schoonwassen en naar de Da.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:06

Ik zal er in elk geval voor zorgen dat hij zich niet meer kan krabben (dus een kap om) en er morgen toch even mee langs de DA. Ten minste als de wond verder wel schoon is.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:07

Kap op en met rust laten die plek. Niets aan doen en dan morgen bij de DA kijken of er zalf op moet of niet. Niet zomaar met iets gaan smeren ookal is het zalf van de hotspot die ervoor heeft gezeten. Hooguit spoelen met wat water.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:07

als mijn hond dit had ging ik naar de da, haalde ik een kap en liet ik ze er even naar kijken, je slaat jezelf morgen voor de kop als het er beroerder uitziet of gaat ontsteken, er is vast wel iets ontstekingsremmend en meteen werkt tegen de jeuk, sterkte !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:10

Oei!!!! Dat ziet er heftig uit!

Mijn poes had dit ook, was een tijdje na insmeren bijna genezen en toen begon ze weer. het enige dat hielp was zo'n kap om der kop heen. Gelukkig genas het toen goed

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:11

Ik heb het met de DA ook over de zalf gehad, zij adviseerde om het wel gewoon te blijven smeren. Het is overigens Hydrocortiderm zalf.

Het vreemde is dat hij er helemaal geen last van lijkt te hebben, op de poging tot krabben na..

Edit: Vergeten te reageren op een vraag over dat de wond vochtig is of een korst; de wond is vochtig, zit geen korst op.
Laatst bijgewerkt door wiifke op 18-05-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:12

De ervaringsdeskundige hier in huis zegt:Uitwassen met anti-roos-shampoo van Head&Shoulders PH Neutraal en dan blijven wassen tot het wondvocht helder blijft en dan zachtjes droogfohnen en dan met calendulan insmeren, en ipv zijn normale voer, brood voeren, het eiwitgehalte in het voer mag niet hoger zijn dan 20, kun je misschien even checken op zijn voerzak.

Ik zou bovenstaande wel even overleggen met de DA, maar mijn vriend fokt met dit soort honden en heeft hotspot wel vaker bij de hand gehad, wel erger dan dit ook en bovenstaande hielp altijd super.

Edit: en de plek eromheen scheren, want het breidt zich uit.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 18-05-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:12

Het ziet er niet heel erg spoedeisend uit, als je nu de mogenlijkheid hebt om hem een kap om te doen en goed in de gaten te houden kun je volgens mij met een gerust hart een nachtje wachten.
Als je het echt niet vertrouwd gewoon gaan, maar ik denk echt niet dat het noodzakelijk is zeker niet als je DA ook nog gezegd heeft dat je best een nachtje kan wachten.

Als de hond het eerste wondje ook heeft veroorzaakt door krabben zou ik trouwens wel even van de da willen weten waarom hij zo krabt. Voor hetzelfde geldt heeft ie iets van (oor)mijt ofzo

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:15

ik zou het gewoon ontsmetten en een kap omdoen. ik denk dat de DA hier weinig mee kan. ik lees dat je al een zalf smeert en ook in overleg met de DA. meer kun je denk ik niet doen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:17

ja ook ik zou vanavond de kap nog halen , en verder schoonhouden zoals geopperd , en de zalf van de DA gewoon doorzetten.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:20

EvilSock: Heel erg bedankt voor de tip, helaas hebben wij hier geen anti-roos-shampoo van Head&Shoulders. Overigens wil ik ook niet zomaar dingen gaan smeren/wassen. Ik geloof je heus wel maar wil niet te overhaast 'vreemde' dingen doen (hoop dat je dat snapt). Er is overlegd met de dierenarts over de zalf die we nu gebruiken en er werd geadviseerd om daar mee door te gaan, dan doe ik dit liever ook. Dat van het voer gaan we zeker even checken!

Ik moet er trouwens nog wel even bij zeggen dat de DA er wel bij heeft gezegd dat ze natuurlijk wel moeilijk kan oordelen over de wond via de telefoon.

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:23

sjemig, ik zou dit beestje echt niet thuis willen hebben zonder dat je weet wat het is!!! ziet er echt erg uit!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:28

is hij gaan krabben na een wandeling in het bos?
Dit heeft mijn hond ook ooit gehad en door een verkeerde diagnose heeft hij drie maanden met een kap opgelopen....het geneesde niet.
Wat mijn hond had vertelde een andere dierenarts was een soort schimmel of bacterie van vossen of ander wild.
Antibiotica en een bepaalde zalf en hij was er zo vanaf.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:31

Mindfields schreef:
De ervaringsdeskundige hier in huis zegt:Uitwassen met anti-roos-shampoo van Head&Shoulders PH Neutraal en dan blijven wassen tot het wondvocht helder blijft en dan zachtjes droogfohnen en dan met calendulan insmeren, en ipv zijn normale voer, brood voeren, het eiwitgehalte in het voer mag niet hoger zijn dan 20, kun je misschien even checken op zijn voerzak.

head & shoulders is behoorlijk agressief spul en dat zou ik dus absoluut niet bij open wonden gebruiken :n ik werk in de zorg en wij mogen dat spul niet gebruiken bij mensen die een gevoelige hoofdhuid hebben of wondjes op hun hoofd omdat dat vaak zorgt voor een brandende en jeukende hoofdhuid. het wordt niet voor niets ook gebruikt om haarverf uit je haar te krijgen als dit mislukt is. het is rotzooi.
ALS ik al een shampoo zou gebruiken dan zou het betadine shampoo of scrub zijn of evt. groene badedas. deze wordt vaak gebruikt om te ontsmetten.
denk dat ik er op dit moment niets op zou smeren tot dat je met hond bij de dierenarts bent geweest. kap halen en hond mee nemen en anders kap om en morgen meteen langs gaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:33

Don't shoot the messenger, ik heb alleen gezegd wat mijn vriend altijd doet bij een ernstig geval van hotspot, het werkt dus supergoed, ik heb er ook bij gezegd, ik zou dit eerst met de DA overleggen.