Wat mankeert mijn poezel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat mankeert mijn poezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:03

Hoi,

Vanavond was ik met mijn poezel (9,5 jaar) bij de DA voor de jaarlijkse enting en voor een onderzoekje van haar buik. Sinds een paar weken kan ze niet meer goed harde brokjes eten. Of eigenlijk: ze eet ze wel maar binnen een paar minuten kotst ze ze ook weer uit. Terwijl ze helemaal niet snel eet. Zacht voer kan ze wel goed binnenhouden, en zacht voer met harde brokjes ook. Maar een zelfde hoeveelheid harde brokjes, ook al zijn het er maar een paar (heb ze niet geteld maar je moet denken aan 15 of 20 stuks) gaat weer mis. Dus ik wilde wel eens weken hoe dat komt.

DA wist het niet. Schrokken kan het niet zijn, en een allergie of overgevoeligheid ook niet omdat het eten van het harde voer in combinatie met zacht voer wel goed gaat. Ze kon ook niks raars in haar buik voelen. Mijn kat heeft gauw last van haarballen en is een stresskotser. Maar ook dan zou het onlogisch zijn dat ze zacht voer en zacht voer/harde brokjesmix wel binnen kan houden.

Heeft iemand zoiets al eens aan de hand gehad?

mika11

Re: Wat mankeert mijn poezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:12

Ja, dat wel, maar dat had een oorzaak.
Mijn ene kat werd mager, spuugde veel. Zij bleek schildklier problemen te hebben.
Daar gebruikt ze nu al 2 jaar medicijnen voor en is nu weer goed op gewicht.
Maar zij is al 18 jaar.
Heeft de dierenarts dan nog bloed geprikt om iets te onderzoeken?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:20

Obstructie/irritatie in slokdarm/maag-darmkanaal?

Brokjes alleen zijn hard en droog, waar het met zachtvoer (al dan niet gemengd) wellicht minder irriteert, of makkelijker langs een geirriteerde plek of obstructie 'glijd'...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:29

Als er ergens een obstructie zou zitten zou zacht voer ook niet makkelijk binnen te houden zijn.

DA heeft geen bloed geprikt, kat is verder ook harstikke gezond, heeft eetlust, is mooi op gewicht, prachtige vacht, gebit, slijmvliezen, de hele reut.

Twee jaar terug had ze een allergie, DA dacht toen aan een voedselallergie maar bleek een allergie voor hooistofmijt te zijn. En nu mijn paard het hele jaar door buiten staat, en niet meer op stal, heeft poezel ook (vrijwel) geen last meer van het hooi.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:32

Hopelijk is het dan iets tijdelijks, dat het gewoon weer over gaat.
Maar als het al een paar weken duurt, best wel raar eigenlijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:36

Ja ik snap het ook niet. Van het weekend nog maar weer eens getest: paar harde brokjes neergelegd. Ze at het meteen op maar een paar minuten later lag de boel al op de grond...

Het rare is dat het met snoepjes wel goed gaat. Ook als ik aan snoepjes dezelfde hoeveelheid voer als ik toen bij wijze van test aan brokjes had gegeven. Het soort brokjes maakt ook niet uit: haar eigen brok, brok van mijn andere kat, supermarktbrok... het blijft maar een paar minuten binnen als ik er geen zacht voer bij geef.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:38

Spuugt ze het dan eigenlijk uit omdat ze echt moet overgeven?
Of denk je dat ze het zelf opwekt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:58

Het is hetzelfde soort uitspugen wat je ook ziet bij katten die te snel eten (hoewel ze absoluut niet schrokt, ze is zo een kwartier bezig met haar eten) Het spul is ook duidelijk te herkennen als brokjes, en daarna komt er nog wat maagsap (denk ik. Iets vloeibaars in elk geval) uit.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:04

En toch herken ik het wel, ik zie hetzelfde bij mijn poes, 9 vd 10x heeft ze dan ook (net) een muis gegeten ofzo (soms wordt die ook deels mee uitgekotst).. en mijn vermoeden is dan toch dat er iig bij haar, iets geïrriteerd is door het een of ander..

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:31

lijk toch wel op dat ergens in het bekje dus iets geirriteerd is...
en als je inweek knabbels geeft (word ook zacht van gekookte water natuurlijk)

ik zou toch doorzoeken, want het is niet goed...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:34

Kan het niet zijn dat de droge brokjes het vocht in de maag opnemen en dat de maag daardoor geirriteerd raakt en de boel weer kwijt wil? Met natvoer erbij is dat uiteraard minder en gaat het wel goed blijkbaar.
Vergelijk het met zelf een droge beschuit eten, die wordt dan ook zo lekker droog :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:30

Hmm, dat klinkt wel slim cis, had ik nog niet aan gedacht! Ik heb sensitivity-brokjes gekregen, gewoon droge brokjes. Ze zijn heel klein, en dat gaat goed tot nu toe. Ze houdt het ook zonder nat voer binnen. Een of andere exclusieve vissoort zit erin en gelukkig vindt ze het lekker :=

Bekje is niks mis mee, is gisteren allemaal nagekeken. Kreeg zelfs nog een complimentje over haar gebit :D