Wie gebruikt er metacam voor zijn hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Wie gebruikt er metacam voor zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:14

Sinds vorige week staat mijn hond op metacam.
Hij heeft hiervoor rimadyl en trocoxil gehad maar met weinig/niet voldoende resultaat meer.
Afgelopen maandag zijn er foto's gemaakt van zijn schoudergewricht,die vertoont een vermoedelijk aangeboren afwijking.
Het is niet te opereren.
Mijn hond is 8.5 en een amerikaanse bulldog van 49 kilo.

Ik vind tot nu toe alleen maar dat zijn klachten (mank lopen,niet graag mee uit gaan) alleen maar verergerd zijn helaas.Misschien komt het door de onderzoeken echter zou dit na een week toch wel verbetering moeten geven.
zijn eetlust is wel toegenomen.

Mijn hond is beresterk en zal niet janken of piepen van de pijn,echter vind ik het nu moeilijk in te schatten hoeveel pijn hij heeft.

ik hoor graag jullie ervaringen met metacam?

dierenfan

Re: Wie gebruikt er metacam voor zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:40

Hier goede ervaringen met metacam in combinatie met Sashas blend. Alleen metacam hielp niet voor mijn boxer (40 kg) met HD aan 1 kant wat niet te opereren was. Met overdosis metacam had hij nog veel pijn en met 5 jaar besloot ik hem in te laten slapen. Toen werd me gevraagd sashas blend uit te proberen. En binnen 3 weken liep hij weer vrolijk rond. Uiteindelijk 9.5 jaar geworden en door andere problemen ingeslapen. Hij kreeg nog metacam voor 8 kg hond en volle dosis sashas blend.
Omdat ik zoiets had van als metacam op volle dosis niet wil helpen dan doseer ik over (2x per dag voor 40 kg hond gegeven). Liever dat mijn hond korter leeft door meer medicatie dan lang en met pijn. Vandaar dat ik ook over doseerde. Daarnaast is beweging heel belangrijk. Spieren opbouwen en spieren behouden is heel belangrijk! Eventueel fysiotherapie kan ook heel goed werken (heb ik nu gedaan met mijn huidige hond die dubbelzijdige LPC operatie gehad heeft).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 06:33

bedankt voor je reactie!
sasha's blend klinkt hoopvol! waar is dit te verkrijgen?
Momenteel valt het bewegen niet mee, hij wil niet niet alle rondes meer mee en dat is echt vanwege de pijn heb ik het idee.

mag ik vragen wat de fysio voor jou hond heeft gedaan?wat voor oefeningen?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:03

Ik ben zelf door ervaringen niet zo dol op metacam maar ga in zo'n geval voor rimadyl en aanverwanten.
Nou weet ik niet wat er precies met het schoudergewricht van jouw hond mis is maar wellicht is inspuiten met anabolen een optie? Hiermee sterk je de spieren waardoor het gewricht minder wordt belast. Sterkte ermee, 8,5 is nog veel te jong om afscheid te moeten nemen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:16

hoi,mijn hond heeft artrose en spondylose,en deed niet zoveel op metacam. wel op rimadyl in combinatie met Zeel. Zeel zijn homeopatische pilletjes voor mensen ook tegen pijnlijke artritis, ik koop ze bij de mensenapotheek. nu gaat het best goed, eerst kon ze eigenlijk haast niet meer lopen en nu wordt de oijn flink gedempt en heeft ze weer lol! succes er mee hoor, groetjes deess

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 07:21

bedankt voor je reactie!
mag ik vragen wat jer ervaringen zijn met metacam?

van wat ik lees en hoor is het inderdaad rotzooi,echter na meerdere dingen geprobeerd te hebben stap je toch over.
Echter het werkt gewoon niet,althans niet afdoende op het moment.

Mijn dierenarts zij voorheen dat het normaal voor een hond was op die leeftijd artrose te krijgen echter nu blijkt dat dit het probleem niet is en hij nauweijks artrose vertoont in zijn voorpoten komt het da toch wel hard aan.
ergens kun je er vrede mee hebben als het door ouderdom komt echter nu doet het zeer dat het niet het leeftijd is die hem parten speelt.

nu is idd 8.5 veel te jong.... zonder die schouder zou die misschien nog wel eens oud kunnen worden..
We gaan er uiteraard nog wel voor en heb mezelf wel doelen gesteld.als bepaalde dingen niet meer haalbaar zijn dan houd het op..

ik ga vanmiddag overleggen met mijn dierenarts,wat nu het beste is.

Hij piept niet,eet nog goed,maar die ogen van hem vertellen meer als duizend woorden. ;-)

Overigens heeft hij ook spondylose,bij de overgang van zijn laatste rugwervel naar staartwervel.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:58

Onze oude herder heeft HD en atrose, wij gebruiken ook indd. rimadyl en puur bot (homopat.druppeltjes) eerst gebruikten wij osteo kuur van vsm, maar dat is helaas niet meer te koop.
Onze hond doet het redelijk.

Metacam hebben wij veel eens gehad voor de hond na een behandeling, maar dit is toch alleen puur pijnstillend?
Rimadyl is na mijn weten pijnstillend en onstekingsremmend.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:03

Onze hond heeft aangeboren rugafwijkingen en zwaar HD en stond ook op pijnstillers.
Ik ben rond gaan zoeken en kwam via Google bij DA Aharon in Noorden terecht. (vlak bij Woerden)
Zij is orthomanueel DA (voor zover ik weet de enige in NL), onze hond is nu 2 keer behandeld en is zo ontzettend opgeknapt dat hij geen pijnstillers meer nodig heeft en bijna weer helemaal zijn oude zelf is.
Misschien kan zij voor jullie honden ook wat doen, duur is trouwens ook niet!
haar site, www.kreupeldier.nl

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:25

Onze duitse herder pup liep vanaf een maand of 3 af en toe mank en omdat dit steeds erger werd hebben we foto's laten maken van zijn voorpoot.

Hij bleek last te hebben van zeer extreme groeipijn en we moesten hem matacam gaan geven om zijn pijn te stillen, hij ging weer goed lopen en werd weer een vrolijke pup die meer deed als alleen maar liggen, na een half jaar zijn we gestopt om te testen of hij het nog langer nodig had maar dat was gelukkig niet het geval.

In ons geval en zeker voor onze hond was metacam een uitkomst.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:31

Roc heeft een tumor in zijn hals/keel en artrose in zijn rug. Ten de diagnose gesteld werd, kreeg ik metacam mee en antibiotica, toen echter bleek dat ook Rocs milt vol zit met tumoren kreeg ik ipv metacam, rimadyl mee, idd omdat het pijnstillend en ontstekingsremmend is. Op de metacam heb ik verder geen aanmerkingen, ik merkte vooral de eerste 2 dagen een verbetering in Roc, maardaarna heb ik niet zoveel verbetering gemerkt. Met de rimadyl ben ik blij, want hij is blij en vrolijk en eet goed. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:57

Wij hebben 2 doggen, beiden met heupproblemen. Bij de ene hond dienen we metacam toe als ze een slechte dag heeft. Zij is verder door het condotioneren van de spieren enorm verbeterd en heeft de metacam niet meer als dagelijkse dosis nodig.

Onze andere hond reageerde helemaal niet op metacam, maar wel weer op rimadyl.

Metacam is niets mis mee (al zou ik de goedkopere variant Novacam nemen :D), uitkomst voor onze hond, makkelijk toe te dienen en werkt heel snel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:01

risky schreef:
Onze duitse herder pup liep vanaf een maand of 3 af en toe mank en omdat dit steeds erger werd hebben we foto's laten maken van zijn voorpoot.

Hij bleek last te hebben van zeer extreme groeipijn en we moesten hem matacam gaan geven om zijn pijn te stillen, hij ging weer goed lopen en werd weer een vrolijke pup die meer deed als alleen maar liggen, na een half jaar zijn we gestopt om te testen of hij het nog langer nodig had maar dat was gelukkig niet het geval.

In ons geval en zeker voor onze hond was metacam een uitkomst.

Hier een precies hetzelfde verhaal. Mijn Mechelse herder ging ook veels te snel de lucht in en heeft ook een 1/2 jaar denk ik op de metacam gestaan.
Hier ook goede ervaring, maar groeipijn gaat normaal gesproken over, bij die van jou is het een aangeboren afwijking, dat is wel heel iets anders natuurlijk!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:05

Mijn hond heeft ook enkele maanden metacam gehad voor zijn artrose in zijn linker achter knie. Bij hem hielp het een heel klein beetje. Hij kon wandelen maar had nog erg veel pijn. Na maanden dingen proberen is hij uiteindelijk gestorven aan een attaque in zijn hersenen :( Als ik nog eens een dier heb met zo een probleem kies ik liever voor een spuitje terwijl hij geen pijn heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:54

mazzeltje, kan ik kreupeldier ook mailen (de rontgen).ik zou niet graag voor niets willen gaan .
Buddy moet altijd een korf om bij onderzoeken,hij is ontzettend angstig en dit uit zich in angstbijten namelijk.

helaas hielp rimadyl niet.trocoxil houden we nog achter de hand omdat hij het daar tot nu toe het beste op deed.

Ik ga morgen previcox ophalen, de metacam werkt helaas niet en hij is slechter als voor het starten met metacam.

yeye, inslapen is voor mij nu nog geen optie...Ik wil alles geprobeerd hebben en ik geloof dat mijn hond nog kwaliteit van leven heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:57

Om op kreupeldier terug te komen,ik lees op haar site dat zij gewrichten etc recht zet.echter is dit denk ik op buddy niet van toepassing.zijn gewricht is volledig vergroeid en hij mist de helft er van.
ik denk niet helaas dat dit de oplossing gaat zijn.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:01

Mijn labrador van 11 heeft ook spondulose (onderrug) en zijn bekken heeft jaren scheef gestaan. Daarnaast heeft hij artrose in knie, pols en schoudergewrichten. Momenteel is hij zonder medicijnen, maar dat heeft even gekost (hij slikte een soort Rimadyl maar dan een ander merk). In februari is hij behandeld door een chiropractor/accupuncturiste die zijn bekken weer goed gezet heeft (http://www.chironzeist.nl). Na een controle bezoek bleek het nu erg goed te staan, zodat we pas in augustus terug hoeven te komen.

Voorheen werd mijn hond al behandeld door een fysio (gewoon standaard fysio zeg maar), en nu zijn we overgestapt op hydrotherapie. De resultaten zijn verbluffend durf ik wel te zeggen, hij rent en speelt weer heerlijk in de tuin. Af en toe heeft ie wat meer rust nodig, maar hij is natuurlijk al wat ouder. Zijn conditie gaat met sprongen vooruit, hij is vrolijker en actiever en eet ook veel beter nu.

Misschien kun je eens contact zoeken met een (erkend) fysio en je probleem voorleggen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:00

hier nare ervaringen met rimadyl bij boxers dus misschien dat die gevoeliger zjin? Ze waren heel erg onrustig door de rimadyl en sliepen heel onrustig en waren ook onrustig in de kop. Ze konden geen rust meer vinden. Sashas blend kan je kijken waar te krijgen op www.sashasblend.nl Het is zoiets als glucosamine alleen werkte het hier veel beter dan glucosamine zelf. wel de poeder nemen want die is niet zo hoog verhit als de snoepjes. Hierdoor werkt de poeder ook beter dan de snoepjes.

De fysio (ook ostheopaat) heeft gewoon alle botten bevoeld en wat vast zat weer los gemaakt door bewegingen enz. Net als dat men dat bij mensen ook doet. Het heeft hem enorm geholpen. Doordat hij een deel van zijn rug, voorpoten en schouder vast gelopen had liep hij in rare houding .Door die rare houding waarin hij ging lopen liep hij zich steeds vast. HIj wist niet meer welke poot eerst te moeten zetten. Deze klachten izjn nu geheel over.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:15

timokyana schreef:
mazzeltje, kan ik kreupeldier ook mailen (de rontgen).ik zou niet graag voor niets willen gaan .
Buddy moet altijd een korf om bij onderzoeken,hij is ontzettend angstig en dit uit zich in angstbijten namelijk.

helaas hielp rimadyl niet.trocoxil houden we nog achter de hand omdat hij het daar tot nu toe het beste op deed.

Ik ga morgen previcox ophalen, de metacam werkt helaas niet en hij is slechter als voor het starten met metacam.

yeye, inslapen is voor mij nu nog geen optie...Ik wil alles geprobeerd hebben en ik geloof dat mijn hond nog kwaliteit van leven heeft.

Dat is natuurlijk jou keuze ;) De onze had ook allerlei vergroeiingen waaraan hij geopereerd is. Heel de gewrichten af geschraapt maar het mocht allemaal niet helpen ;(

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:59

Mijn oude Rottweiler Dee is 16 geworden met HD en vergroeide rug.
In eerst instantie hebben we haar op artoluxyl (weet niet of de spelling oke is) gehad. Dit ging een paar jaar goed.
Daarna op Metacam over. In het begin dagelijkse dosis van 20 (hond woog 35 kg), daarna gehalveerd omdat ze er super goed op ging. Maar ja toen haar jaartjes echt begonnen te klimmen moesten we toch de dosering weer opvoeren. Daarna werd ze door haar enorm hoge leeftijd veel minder aktief en sliep erg veel ... tja dan kan de dosering ook weer omlaag. Het laatste half jaar heeft ze 10 metacam gehad.

Onze huidige hond (kruising Rottweiler x Herder van 8 jaar) loopt erg veel. Elke dag minimaal 10 km en in het weekend vaak een wandeling van 30 km ... dat begint haar nu een beetje te veel te worden en dus loopt ze na sommige wandelingen een beetje mank (artrose)
In zo'n geval krijgt ze een lage dosering Metacam (ontsteking remmend en pijn stillend) en dat gaat erg goed.
Tja we kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om haar minder vaak mee op wandeling te nemen, maar ik denk niet dat we daar een dankbare hond aan overhouden. Ze gaat erg graag mee, zou een straf voor haar zijn als ze thuis moet blijven.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:13

timokyana schreef:

.

Er staat een mailadres op de site!

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:15

timokyana schreef:
Om op kreupeldier terug te komen,ik lees op haar site dat zij gewrichten etc recht zet.echter is dit denk ik op buddy niet van toepassing.zijn gewricht is volledig vergroeid en hij mist de helft er van.
ik denk niet helaas dat dit de oplossing gaat zijn.

Ja, dat dacht ik ook,want onze herder heeft dus hetzelde wat jou hond heeft en toch loopt hij nu goed zonder pijnstillers.
Je kan beter met dr Aharon overleggen denk ik!