tips voor extreem bange hond!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

tips voor extreem bange hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:35

Ik heb een boomer van bijna 6 jaar.
Nou ben ik ongeveer 5 maanden geleden bij mijn vriend ingetrokken samen met mijn hond.
Alles ging prima tot ongeveer 1,2 maanden geleden.
Mijn hond is opgevoed om 's nachts in een bench te slapen(lees: eerste 2 jaar was het een absolute dondersteen!)
Dit heb ik eraltijd netjes ingehouden, ze vond het nooit erg en lag vaak al in de bench voordat ik zei dat ze erin moest.
Maar nou in een x ong 2 maanden geleden begin ze helemaal bang te worden voor de bench. Extreem trillen en proberen in een hoekje te kruipen.
Hiervoor ben ik toen naar een dierenzaak geweest en die zeiden dat ik de bench weg moest doen, i.v.m. eventuele trauma's die ze hierdoor zou kunnen oplopen.
Na oke prima, zo gezegd zo gedaan.
Mevrouw kreeg de hele woonkamer tot haar beschikking. Dit ging voor 4 weken lang helemaal prima.
Tot op het punt dat ze mijn vriend 's nachts wakker begon te houden (ik sliep als een blok) door continu tegen de deur op te springen.
Nou hebben wij dit ook grotendeels opgelost door de radio 's nachts zachtjes aan te laten.
Maar de laatste 2 weken is ze echt voor ALLES bang overdag en 's nachts.
Een knal, onverwacht geluid, grote honden, mensen die in een keer geluid maken, ramen die piepen. Echt alles zowat. Nou is mijn vraag of iemand hier soms ervaring mee heeft en wat ik hiermee kan doen.
(tot nu toe is zij ook nooit bang geweest voor bijv vuurwerk of dergelijke)
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.
Alvast bedankt.

Deri

Re: tips voor extreem bange hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:56

Als dit zomaar opeens op is komen zetten is het dan niet misschien medisch?
Misschien begint ze slechter te zien waardoor ze bang word voor dingen.

Iig niet troosten op zon moment, want dan bevestig je haar in haar angst :) (dus op het moment dat ze begint te panieken)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:01

Ja wel ervaring met een hond die ineens heel raar deed en echt onder de tafel en stoelen kroop van angst. Ook zomaar uit het niks.

Helaas ben ik er tot op heden niet achter gekomen wat het nou is geweest. Het is heel langzaam aan weer weggegaan (we zijn in de tussentijd verhuist) Vooral inderdaad niet troosten. Maar wel afleiding bezorgen. Als ze heel erg bang is overdag ga je een stuk met dr lopen.
Kijk of ze buiten ook sneller bang is voor dingen.

Je kunt ook eventueel voor nu druppeltjes halen bij de dierenspeciaal zaak ..die hebben speciale kalmeringsdruppeltjes. Danis ie mischien iets rustiger.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:42

ja ze heeft het overdag en 's avonds..
Ik geef haar dan helemaal geen aandacht maar als het gebeurd als ik op de bank zit kruipt ze zowat in me..
Het is echt in een keer gekomen. En weet zelf zo verder niet hoe ik er op moet reageren. Of wat ik kan doen om haar te helpen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:39

Ik denk dat het komt doordat ze haar veilige plek nu is kwijtgeraakt en daardoor zo angstig reageert. Het beste is om weer van voren af aan op te bouwen. Je kunt er voor kiezen om i.p.v. een bench een hondenmandje neer te zetten. In ieder geval niet dwingen, want dan werkt het averechts.
Je kunt proberen om haar gelijk in de woonkamer neer te zetten als ze daar rustig blijft, maar anders 's avonds meenemen in de slaapkamer en daar in haar mand laten liggen. Niet op bed, dat wil je denk ik helemaal niet. En vanuit de slaapkamer kun je steeds meer toewerken naar de woonkamer.
Ik denk dat ze toch een nare ervaring heeft gehad met de bench, misschien ergens van geschrokken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:53

Ik zou zo snel mogelijk een sfspraak bij de dierenarts maken en de hond na laten kijken, en dan echt uitgebreid!

Ik krijg meer de indruk dat het medisch is.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:57

Ik denk dat het van de verhuizing komt. Haar veilige bekende haven is kwijt en nu moet ze alleen de nacht doorbrengen op een plek die niet haar eigen is. Ik zou hem/haar gewoon allereerst dicht bij jouw in de buurt laten slapen. Zo hebben we dat met mijn boomer ook gedaan, die had hetzelfde probleem. Hij mocht eerst op een kleed in de slaapkamer (met deur open), daarna op de overloop voor de deur van de slaapkamer (met deur open) en zo richting beneden. Steeds in de gaten houden dat je niet te snel gaat.

Kan ook zijn dat hondje nerveus is omdat ie jou opeens 24/7 moet delen met iemand, dat kan als hij/zij erg op jou is gericht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:01

Maar een hond die goed in belance is raakt niet 3 maanden na de verhuizing zo extreem van slag.

Dan speelt er denk ik nog meer mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:04

wellicht is er iets gebeurd waardoor ze haar vertrouwen is kwijt geraakt om alleen te zijn.. Dit gedrag lijkt op angst, niet alleen durven zijn, gebrek aan vertrouwen door "iets", dus ik raad wel aan om even weer van voren af aan te beginnen daarmee.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:05

bedankt voor de tips ..
Ja wat mij ook raar leek is dat het in het begin hier echt super ging. Geen kick en in een keer was daar die angst. Terwijl ik alles het zelfde heb gehouden de manier van bench gebruik en dat soort dingen.
Ik had eerst ook het idee dat er hier misschien toch 's nachts geluiden zijn waardoor zij zo bang is geworden. Dat was dus een slaapeloze nacht maar ik heb niks raars gehoord of gezien.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:17

Wat je ook zou kunnen doen is ook in de woonkamer gaan slapen en dan obseveren wat je allemaal opvalt.

Mocht je niets ongebruikelijks opmerken zou ik toch naar de dierenarts gaan en daar eerst meer duidelijkheid over verkrijgen.
Mocht je dat hebben dan wil ik je wel verder helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:28

R.X. Waarom moet een hond die bang is meteen naar een dierenarts? Ik begrijp zoiets niet helemaal.....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:37

Omdat er o.a. een probleem kan zijn met gehoor, zicht, neurologisch enz.

En voordat je aan gedrag gaat werken moet je wel weten of er niet iets medisch is.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 16-05-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:38

maar zou je dan niet eerst de "normale" dingen gaan uitsluiten? Anders kun je toch voor elke dwarse scheet bij wijze van wel naar een d.a. blijven rennen met je dier?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:40

Maar dit zijn niet zo maar wat veranderingen.

En ik wil ts niet onnodig bang maken, maar ik denk toch meer deze kant op, of er moet nog iets gebeurt zijn wat hier niet vermeld is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:16

Leorah schreef:
maar zou je dan niet eerst de "normale" dingen gaan uitsluiten? Anders kun je toch voor elke dwarse scheet bij wijze van wel naar een d.a. blijven rennen met je dier?

Een hond die plots extreem angstig wordt is niet normaal. Wel in fases, dat kan gebeuren,maar zo extreem in een keer? Nee, ik zou haar ook goed laten nakijken, desnoods ook een bloedonderzoek.

Als dat niks uithaalt, ga dan alsjeblieft niet zelf van alles proberen, maar laat je goed adviseren door iemand met echt verstand van honden.
Bokt bedoeld het goed, maar die trekken conlcussies n.a.v. jouw verhaal, zonder de hond te hebben gezien.
Zoek iemand die er echt verstand van heeft en je kan helpen!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:53

bedankt voor de tips. Ik ''kijk'' het nog even aan deze week. Misschien dat er ik er toch achterkom hoe en wat. Op geluid reageerd ze goed. Oortjes bewegen mooi mee. En zicht dat is echt nog prima in staat. die bekijkt echt alles wat ze kan. Maar mocht het na deze week nog drama zijn dan ga ik denkik toch maar even naar de DA.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:31

Dit snap ik nou echt niet, als ik in jouw schoenen stond was ik allang bij de da. geweest. :n

Misschien mankeerd je hond medisch iets en moet ze behandeld worden.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:14

ik snap jou ook, maar snap mij ook. voor de rest is er niks veranderd bij mijn hond. ze is alleen heel erg schrikkerig en bang geworden. Ze eet goed, plast en poept goed. beweegt super. het is echt alleen dat ze zo bang is geworden . Heb haar gister een aantal uur in de gaten gehouden en verder is ze gewoon de hond zoals 2 maanden geleden

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:23

Ik snap je en de rest dat je opnoemd hoeft ook niet betrekking te hebben op het veranderde gedrag wat wel door iets medisch kan komen.

Keus is natuurlijk aan jou, ik geef je alleen de dringende tip.