Geit diaree van hooi, wat bijvoeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Geit diaree van hooi, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 13:10

Hallo,

Wij hebben al een aantal jaren geitjes, schaapjes en een paard. (en nog andere dieren)
Voor mijn paard heb ik nu het laatste hooi van deze winter gehaald, maar een van onze geiten krijgt de
hele tijd diaree van deze pakjes hooi.

Wat voeren jullie je geitjes ipv hooi?
We hebben gedacht aan mais, maar daar worden ze een beetje dik van, en dat zijn ze al van nature.
En het is dus niet voor het eten (daarvoor krijgen ze brokjes) maar meer om ze bezig te houden en vooral dat
ze minder blaten.

De geitjes en schapen ed zijn allemaal netjes ontwormd, en verzorgt. En de geit krijgt alleen diaree als ze de dag ervoor
hooi heeft gehad. Dus gelieve niet te discusseeren over de oorsprong van de diaree.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:19

Geiten horen continu hooi te hebben of gras, dus misschien is overstappen op ander hooi een optie?
En misschien ligt de oorsprong niet bij het hooi, maar bij de brokken. Ik zou de geit in ieder geval op een 'dieet' zetten van alleen hooi.
Als ze nog de diarree houdt dan is overstappen op ander hooi een betere optie denk ik.

chocobroodje

Re: Geit diaree van hooi, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:19

Geiten moeten idd constant kunnen knabbelen. Zelf gaf ik ze 1x per dag wat geiten/hertenmix van de aveve en kregen ze 2 plakken hooi per dag (voor 3 geitjes) Ze stonden wel samen met de pony's dus of ze die 2 plakken helemaal zelf op aten ;) Maar voor de pony's lag er natuurlijk ook hooi.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:58

Hallo,

bij ons ligt het echt aan het hooi, want ze krijgen elke dag brokken (vooral ook omdat ze dragend zijn) en niet elke dag hooi omdat ze heel veel gras hebben.
Ze staan nu op een weitje gescheiden van de pony en ze kunnen daar het gras niet bijhouden. Ze krijgen dus eigenlijk alleen hooi als ik bijvoorbeeld wat laat vallen of als het regent (krijgen ze wat in de stal) of als ze echt heel veel herrie maken.
Dat was al een tijdje niet, en alles leek opgelost. Maar de desbetreffende geit heeft zaterdag gejongd, en toen hooi gekregen (om toch wat te knabbelen terwijl ze lag te rusten) en 's middags had ze metteen weer diaree.

Bestaat er dan hooi speciaal voor geiten of is paardenhooi anders dan geitenhooi?
En wat zouden we in de plaats van hooi kunnen voeren?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:01

Je zegt dat ze te veel gras hebben, dan weet ik het probleem al. Gras.
Daar raken ze van aan de diarree en gras is niet het 'juiste' voer voor geiten. Geiten eten van oorsprong bladeren, want ze zijn verwant aan het ree en dat is een blad eter en geen gras eter. Probeer ze een paar dagen op kort gras te zetten en gewoon hooi bij voeren. succes.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:02

Je kunt ze ook lucerne voeren ipv hooi. Dat vinden ze ook lekker en daar krijgen ze geen diarree van, tenminste die van mij niet. Of idd ander hooi nemen waar ze geen diarree van krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:29

kabwan schreef:
Je zegt dat ze te veel gras hebben, dan weet ik het probleem al. Gras.
Daar raken ze van aan de diarree en gras is niet het 'juiste' voer voor geiten. Geiten eten van oorsprong bladeren, want ze zijn verwant aan het ree en dat is een blad eter en geen gras eter. Probeer ze een paar dagen op kort gras te zetten en gewoon hooi bij voeren. succes.

was ook mijn gedachte maar er staat toch echt dat de geit op het gras geen last heeft en pas nu ze binnen staat na het lammeren en dus weer hooi krijgt dat de mest weer slap is, dus dan klopt het bovenstaande niet..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:37

Hoelang duurt het bij paarden voordat het voer van de vorige dagen na buiten komt? Ik dacht iets van 3 dagen. Een geit heeft nog een langere darm stelsel dan een paard, dus ik zou niet in zien waarom het dus niet een paar dagen zou duren voor de mest er af komt.
Paarden krijgen diarree van vers gras, ook koeien, zelfs mijn schapen zijn een paar dagen van slag als ze op een nieuw stukje gras staan. Natuurlijk kan het aan het hooi liggen, maar ik ga er van uit dat het oud hooi is van vorige zomer, het hooi van dit jaar is nog helemaal niet goed om te voeren.

edit: Staat die geit nu hele dagen binnen of buiten?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:06

Sorry maar ik denk echt niet dat het van het gras komt. Het was namelijk kort, maar omdat het stukje net te groot is, is het lang geworden. En als het van het gras komt, zou ze dan niet elke dag diaree hebben?

De geiten staan overigens de hele dag buiten en hebben een schuilstal. De desbetreffende geit was hierin bevallen en omdat het lammetje niet zo goed was hebben we haar een dag binnen gehouden. Toen heeft ze hooi gekregen zodat ze toch wat te knabbelen had.

Ik ga het eens proberen met lucerne ipv hooi, misschien dat dat helpt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:05

Ik denk dan toch eerder dat het de overgang is van gras naar opeens hooi. Dat kan natuurlijk ook een klap voor de darmen zijn, als je continu gras gewend bent en niet veel hooi, naar ineens geen gras en veel hooi.
Waarschijnlijk dus niet veel aan de hand alleen de overgang die verkeerd is gevallen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:25

Het kan best door het hooi komen. Als er veel looizuur (weet niet of ik het zo goed schrijf) in het hooi zit kunnen geiten daar diarree van krijgen. Ik heb het gehad met een jong geitje die kreeg ook diarree van het hooi en volgens de DA kwam het daardoor. Met ander hooi ging het meteen beter.
Lucerne helpt ook goed tegen diarree overigens. Succes!