Konijn niet helemaal in orde: Kan ik tot maandag wachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn niet helemaal in orde: Kan ik tot maandag wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:40

Ik vraag me af of ik met het volgende kan wachten, of dat ik toch de weekenddienst moet bellen.

Dit is wat ze heeft:
- Witte schilfers in haar oren (ze heeft ong. 6 weken geleden haar laatste inenting voor iets dat leek op mijt gehad, vraag me dus af of het weer terug is. Moest het van de dierenarts een maand aankijken, en anders weer terugkomen, maar het leek minder te worden, daarom ben ik nog niet geweest)
- Een kaal plekje op haar achterhoofd met ook een heel klein soort korstje op de huid, en er zitten ook witte puntjes (los, niet aan de huid) op haar hoofd tussen het haar (soort minischilfertjes)
- Ze verhaart nu ook wel heel erg ineens, vooral op haar hoofd
- Vieze ogen (eerst was het witte uitvloeiing (niet veel), maar vandaag zat er iets bruins bij haar oog (ook maar een klein beetje))
- En ze had eergisteren en gisteren diarree (maar dat kan ook komen doordat ze andere biks krijgt nu)

Kan dit tot maandag wachten (aangezien áls het oormijt is het naar de hersenen kan gaan)?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:43

Hoe is je konijn verder?
Eet en drinkt hij goed?
Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken over de diarree, ik vind dat namelijk altijd wel griezelig bij konijnen.

MickeyenVici

Re: Konijn niet helemaal in orde: Kan ik tot maandag wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:56

Ik zou met de diarree meteen de dierenarts bellen.
dat kan best gevaarlijk zijn.
Je kunt beter meteen gaan dan ben je er op tijd bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:56

Ja ze eet goed, drinkt goed, komt elke keer gewoon op haar eten afgestormd. Alleen eergisteravond wilde ze eerst niet eten, maar ging ze steeds liggen. Maar nu dus weer gewoon normaal.

Ze heeft vandaag dus geen diarree gehad :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:59

Als de diarree over is zou ik gewoon Maandag naar het spreekuur gaan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:00

Alle klachten , behalve de diarrhee, wijzen op mijtjes.

De diarrhee is levensbedreigend, maar als ze nu weer normale keutels heeft zou ik tot maandag wachten. Of anders even bellen om advies te vragen.

persoonlijk lijken het me 2 verschillende dingen, maar ja ik ben geen dierenarts....

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:02

Zolang een konijn goed eet en goed keuteld is er over het algemeen geen acute haast. Wel zou ik het konijn heel goed in de gaten houden en mocht ze niet willen eten gaan dwangvoeren. En ik zou maandag wel meteen gaan idd vaak kun je zulke dingen beter niet verwaarlozen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:04

Ik denk dat als de diarree nu over is dat je best tot maandag kan wachten.
Als je het toch niet helemaal vertrouwd zou ik de dierenarts gewoon even bellen.
Als je maandag dan toch naar de dierenarts gaat zou ik de diarree toch even melden, er zijn zoveel oorzaken voor diarree. Meestal zijn het de tanden, of kan hij zich niet goed schoonnhouden van achteren.
En diarree bij konijnen is nooit goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:08

Ze is wel schoon van achteren :) Dat heb ik sinds ze de eerste keer diarree had steeds gecheckt. Maar het zijn echt van die plakken die in haar hok liggen. Maar het was dus maar 2 keer, en ze heeft al die tijd ook nog normale keutels erbij gehad. Ik weet trouwens wel zeker dat de diarree geen blinde-darmkeutels waren :)

Maar het is volgens jullie dus gewone mijt waarschijnlijk, en geen oormijt? Hoe snel gaat dat eigenlijk als dat wel naar de hersenen gaat?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:12

Ik denk maar dan moet ik echt bij zeggen dat ik het niet zeker weet.
Maar denk dat je je over die mijt nog niet zoveel zorgen moet maken, als het echt oormijt is zijn het geen witte schilvertjes maar dan is het meer gelig. Dan zitten er ook dikke korsten in het oor e.d.
Als dat nog niet is, lijkt het me dat het nog niet zo ernstig is dat het snel bij de hersenen zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:13

Okee, ja dat had ze dus een week of 6 geleden wel, toen had ze geel/ bruine korsten. Nu heeft ze een paar héle kleine bruine korstjes. Ooringangen zijn ook schoon, geen pus ofzo.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:17

Heb je het hok toen der tijd goed schoongemaakt?
Kan zijn dat het daarom terug aan het komen is maar wel weg is geweest?!
Ik weet niet wat er tegenwoordig gebruikt wordt, maar vroeger gebruikte ik liessel, of lissol (weet niet precies hoe je het schrijft) misschien dat dethol nu een goed idee is?
Zou maandag zoiezo gaan om erger te voorkomen, en dan ook vragen of je herhaling kunt voorkomen door het hok goed te ontsmetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:19

Ik heb toen niks extra's gedaan qua schoonmaken. Alleen zoals ik altijd doe elke dag de keutels en natte plekken weg, en 1 keer per week met heet water. Was me ook niet verteld dat ik het moest ontsmetten oid..

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:22

wet ook niet of het zal helpen hoor :o
Maar soms vergeten dierenartsen iets erbij te zeggen omdat het voor henzelf heel vanzelfsprekend is.
Net als toen mijn merrie koliek had (was toen 16) en dat ze vergaten te zeggen dat ze niets mocht eten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:24

Ooh das ook niet echt handig nee! Ja maar het kan wel wat je zegt. Ik dacht ook al, is die mijt nu teruggekomen in de vorm van huidmijt ofzo?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:33

Het kan zijn dat ze last heeft van Cheyetella mijt. Deze mijt veroorzaakt korstjes en schilfers en is besmettelijk voor andere dieren en mensen. Het is goed te behandelen met een pipetje stronghold. Als het konijn zich verder goed gedraagt en goed eet en drinkt, kan je het beste maandag een pipetje halen en tot die tijd goed je handen wassen als je het konijn hebt aangeraakt.
Stronghold werkt trouwens ook goed tegen oormijt