Hondenvraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

Hondenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 17:51

hallo! ik ben vandaag begonnen met vrijwilligerswerk in het asiel en na het harde werk ben ik nog even met wat honden bezig geweest.
natuurlijk ontwikkelen verveelde honden wat gedragsproblemen, en ik zou graag willen weten hoe ik het beste met de volgende dingen om kan gaan.
ik kan er niet op trainen aangezien meer mensen de honden hanteren en ik maar 1 keer in de week kan, maar het is handig als ik weet wat ik op dat moment kan doen.

1: een hond staat er om bekend dat hij bijt, ik heb dit echter nog niet mee gemaakt terwijl ik er nog een tijdje mee heb gestoeit, zit geen kwaad in werkelijk! het enige probleem is dat hij riemen verslijt als brokken. als je de riem om wil doen dan grijpt hij ernaar, eenmaal vast, dan houd hij ook echt goed vast! niemand is sterker dan zijn kaken en er moet een truucje voor zijn.. wie kan mij dus het truucje vertellen waardoor hij de riem los zal laten?

2: er is een geweldig leuke hond, genaamd bas. bas is een geweldig schat van een beest! maar heeft veeeeel teveel energie dan dat wij eruit kunnen krijgen. als ik even met hem het weitje op ga, dan blijft hij flippen en wil rennen. als ik hem dan even rustig laat zitten is hij constant aan het "hyperventileren" ook na 10 minuten stilzitten(ik zit dan gewoon rustig naast hem) is hij nog even "alert" en actief. zo kan ik niet met hem werken! hoe hou ik zijn aandacht bij mij en krijg ik hem zo snel mogelijk rustig?

alvast bedanktt voor de antwoorden!

Nikki__

Re: Hondenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:21

Hond 1: Bijt hij in de riem of in zijn halsband? Bij de riem, hang er twee riemen aan. De meeste honden vinden vooral het trekspelletje van de riem leuk. Door met twee riemen te wandelen, kan je de ene riem loslaten (waar hij aan trekt) en de ander riem dan overpakken en wandelen.

2: Wat versta jij onder hyperventileren? Sommige honden krijg je niet rustig, dat moet je ook niet altijd willen. Doe het geen wat de hond leuk vind. Trainen leert hij best wel bij zn nieuwe baas.

Als laatst, probeer niet te veel met asielhonden. Ze hebben vaak geen grote rugtas bij en je moet daar zo mee opassen.
Daarnaast is het bijna niet te doen om met een asielhond te werken. Ik denk dat ze bij jullie ook maximaal 2 keer per dag naar buiten gaan? Ga dan lekker met ze wandelen, doe leuke dingen met ze.
Trainen gaan ze bij de nieuwe baas wel doen, gedrag veranderd daar toch weer. Daarnaast zijn er zo verschrikkelijk veel prikkels bij het asiel voor een hond, dat ze vaak een concentratie van niks hebben.

Laat ze gewoon lekker genieten :) Daar maak je ze het meest gelukkig mee.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:42

ik wil ook niet teveel proberen nee, maar dit is gewoon zodat de omgang met ze wat makkelijker word.

1: hij is te druk om meteen een halsband om te doen, dus we gebruiken een lus in de riem die we meteen om zijn hals kunnen schuiven, maar dat lukt vaak al niet omdat hij er naar hapt.

2: als ik hem uit zijn kennel haal wil hij al zo hard dat hij constant onderuit gaat omdat zijn poten sneller willen dan dat de vloer ruw is. zo glijd en valt hij constant en is het voor mij ook niet makkelijk om langs alle andere honden te komen.

ik wil ze zeker laten genieten! dat is de reden dat ik ondanks mijn drukke leven elke zaterdag er naar toe wil gaan om eerst het vieze werk te doen en daarna de honden wat frisse lucht te geven.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:47

Kijk eens in de tv-gids wanneer Cesar on tv is! Dat is die honderfluisteraar, ik heb vandaag trouwens nog een boek van hem in de winkel zien liggen
Zal niet alle problemen oplossen, maar misschien kun je er een paar trucjes opdoen :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:54

ik kijk daar echt super vaak naar! ik vind die man geweldig met honden omgaan. ik denk echter dat ik de specifieke oplossing moet weten voor dat enkele probleem. ik zou graag meer van hem willen leren, mar het uitvoeren in de praktijk, in een asiel lijkt me nog heel wat.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:19

Ga alsjeblieft geen CM manieren toepassen op asiel honden :n . Ook zeker niet zonder begeleiding van iemand een goede GT'er die je veel dingen kan leren.
Vergeet niet dat iedereen anders met honden om gaat op zo'n asiel. De een heeft geduld, de ander niet. De volgende is consequent, de ander straft enkel.

Ik weet hoe frustrerend het is. Ik ken het werk, maar heb me er toen bij neergelegd dat het niet gaat werken een hond manieren aan te leren, zolang hij in het asiel zit.
Had toen met een labrador eindelijk zo ver dat hij niet meer aan de lijn trok, ik kon na het weekend weer opnieuw beginnen omdat hij in het weekend weer vollop aan de lijn had mogen trekken.
Voor mij frustrerend, voor de hond zeer onduidelijk.

Zo ook de problemen die jij aangeeft. Hond 1 heeft inmiddels geleerd dat hij toch wel er uit gaat, of hij nou rustig is of niet.
Hond 2 zal eerst rustig moeten worden voordat je uberhaupt naar buiten gaat. Dit is echter bijna niet te doen omdat hij al zo wordt opgefokt door het geblaf van andere honden.

Als je echt veel over honden wil gaan leren, ga je verdiepen. Zoek goede boeken, PB een aantal bokkers die vaak terug komen in honden topics, ga langs hondenscholen, doe daar je ervaring op. Maar alsjeblieft niet van iemand op tv, als is hij nog zo goed.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:46

ik kan die manieren ook helemaal niet toepassen, maar vind het wel mooi hoe hij het doet.

mijn bedoeling bij hond 1 is eigenlijk gewoon een kneepje om hem het touw los te laten. zoals je vinger in de mondhoek van het paard doen als je de mond open wil hebben, maar wat is dat bij een hond?

hond 2 ga ik wel gewoon een keer lekker lang mee wandelen dan, zo kan hij zijn energie kwijt.

ik had me er vanf het begin al bij neergelegd dat ik ze niet zou kunnen trainen, misschien een kleine band, maar voor de rest is het erg vergelijkbaar met manegepaarden..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:18

Helaas heeft zo'n hond dat knopje niet. Vergeet niet dat de hond het touw vastpakt omdat het bomvol met energie en frustratie ziet. Dat reageert hij af op de riem.
Vaak heet dat omgekeerde agressie. Lukt niet bij de persoon, dan maar de riem aanvallen.
Als je probeert de riem los te wrikken (want er zijn best maniertjes, maar niet echt heel makkelijk), heb je kans dat hij of in je vinger bijt, of je het daarna gewoon weer kan doen omdat hij weer in de riem klapt.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:20

Je kan bij hond 1, als hij de riem met zijn mond vast houd, een snoepje boven zijn neus houden. Zo leert hij dat hij de riem los laat en daarna een beloning krijgt.

Hopelijk helpt het!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:24

dat doet hij inderdaad ja. hij heeft al 2 mensen gegrepen(in de benen) maar daar merkte ik niets van, want hij hapte echt alleen in de riem en had genoeg kans om die los te laten en mijn hele hand te grijpen. en was zodra hij aan de riem was een schat van een beest.

jammer dat dat knopje er niet is. goed mikken en meteen de band erom zodra ik de kans krijg. ik denk dat ik maar aan dat knopje bij mij moet werken dan.

laatste vraag dan; als hij de riem toch weer te pakken heeft, wat moet ik dan doen? trekken? loslaten?(weer een riem gesneuveld), hem met iets anders afleiden?(zoja, wat?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:26

Als je dat riembijten echt zat word kan je natuurlijk een ijzeren ketting als riem gebruiken met een lederen handvat.
Daar kan die in bijten maar dat doet natuurlijk zeer dus is dat snel verholpen, dan kan je met wandelen een tak voor em zoeken die die mee kan slepen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:30

ik ben echt totaal niet van de kettingen... ik kan mocht de afleiding niet werken het natuurlijk wel een keer proberen, dankje:)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:37

Nikki__ schreef:
Hond 1: Bijt hij in de riem of in zijn halsband? Bij de riem, hang er twee riemen aan. De meeste honden vinden vooral het trekspelletje van de riem leuk. Door met twee riemen te wandelen, kan je de ene riem loslaten (waar hij aan trekt) en de ander riem dan overpakken en wandelen.

2: Wat versta jij onder hyperventileren? Sommige honden krijg je niet rustig, dat moet je ook niet altijd willen. Doe het geen wat de hond leuk vind. Trainen leert hij best wel bij zn nieuwe baas.

Als laatst, probeer niet te veel met asielhonden. Ze hebben vaak geen grote rugtas bij en je moet daar zo mee opassen.
Daarnaast is het bijna niet te doen om met een asielhond te werken. Ik denk dat ze bij jullie ook maximaal 2 keer per dag naar buiten gaan? Ga dan lekker met ze wandelen, doe leuke dingen met ze.
Trainen gaan ze bij de nieuwe baas wel doen, gedrag veranderd daar toch weer. Daarnaast zijn er zo verschrikkelijk veel prikkels bij het asiel voor een hond, dat ze vaak een concentratie van niks hebben.

Laat ze gewoon lekker genieten :) Daar maak je ze het meest gelukkig mee.

ik ben het hier volledig mee eens.
meschien is het wel een goed idee om de hond met een flostouw even bezig te houden en daarna de riem pas om doen.

verder niet trainnen met die honden.
honden hebben maar 1 baas en dat gaat in het asiel niet werken.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:44

zo'n hondenspeeltje is inderdaad een goed idee om hem bezig te houden.

ik ben ook niet van plan om ze te trainen, ik wil zo soepel mogelijk met ze om proberen te gaan door kleine kneepjes en handigheidjes:) niet door ze te trainen. net zo onmogelijk als het scheppen van een band met een manegepaard.

dus als jullie nog andere tips hebben over handige kneepjes bij(asiel) honden en katten, dan zijn jullie welkom om dat ook hier te posten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:53

die diertjes hebben vaak het 1 en ander mee gemaakt.
het belangrijkste is dat je rustig blijft.
win het vertrouwen speel met ze. waneer ze door hebben dat jij leuk bent, merken jij al heel snel dat elk dier andere kneepjes heeft.
als ze braaf gaan zitten, liggen ect ect beloon ze dan uitbundig. en dit hoeft echt niet altijd met een brokje.
mijn hond doet alles voor een balletje.
als jij heel blij doet en met ze speelt weten hun ook heel goed dat ze het goed gedaan hebben.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:58

Mag ik vragen welk asiel je werkt?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:58

dat is meer algemene omgang, dat heb ik al geleerd met andere honden.
ik bedoel meer slimme kneepjes, zoals het met paarden te vergelijken is dat je de vinger in de mondhoek doet en het paard dan zijn/haar mond open doet.

die in Velp, ik denk ook dat je die bedoeld aangezien je zelf in Arnhem woont:)

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:21

Waarom ga je dan niet naar de vaste medewerkers, ik denk dat die je heel goed kunnen helpen. Bas is sowieso een druk baasje. Misschien een keer met hem gaan fietsen? En welke hond bijt er in de riem dan? Jansen of Dozer?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:25

het is te doen, maar ik hoopte op een makkelijk uitweggetje:) zowiezo als ik daar vaker kom gaat het elke keer soepeler. de hond die bijt is basil, vind hem zelf een prachtig mooi en leuk beest! dozer is ook erg leuk, jansen heb ik nog geen contact mee gehad:)

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:28

aah Basil, daar zijn ze vorige week nog mee bezig geweest. Wat hun deden iis dat hij eerst op het bret (of hoe je het ook schrijft) moest zitten voor z,n riem om of af gaat. Ik denk dat 1 persoon en het bijzonder je erg goede tips kan geven ( ga verder geen namen openbaar zetten :=)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:32

ik zal er wel naar vragen. ik ga volgende week zaterdag weer, ik kijk er naar uit!

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:34

Succes :) ik ga Dinsdag weer

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:36

ciska_sando schreef:
dat doet hij inderdaad ja. hij heeft al 2 mensen gegrepen(in de benen) maar daar merkte ik niets van, want hij hapte echt alleen in de riem en had genoeg kans om die los te laten en mijn hele hand te grijpen. en was zodra hij aan de riem was een schat van een beest.

jammer dat dat knopje er niet is. goed mikken en meteen de band erom zodra ik de kans krijg. ik denk dat ik maar aan dat knopje bij mij moet werken dan.

laatste vraag dan; als hij de riem toch weer te pakken heeft, wat moet ik dan doen? trekken? loslaten?(weer een riem gesneuveld), hem met iets anders afleiden?(zoja, wat?)

Goed mikken heeft geen zin. De hond is toch wel sneller :)
Wat je wel kan proberen is pas de riem om te doen op het moment dat hij rustig is. Kent de hond het commando zit? Zo ja, zet hem op zit, beloon hem daarvoor en lijn hem daarna aan. Op het moment dat hij weer druk doet, gewoon weer op zit, en opnieuw beginnen. Geduld is een schone zaak.
Geen strijd met hem aangaan als hij de riem pakt. De riem los laten (geen spanning creeëren), daarna hem weer op zit en proberen te ruilen voor een brokje.

Zie dat iemand anders er ook al mee bezig is. Vaak helpt het inderdaad om met die persoon te overleggen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:42

bedankt voor je advies Nikki:)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:49

Je geeft al aan dat je maar 1x per week komt en er meer mensen zijn die met de honden bezig zijn. Dan wordt het erg lastig.
Normaal zou ik zeggen dat het handig is de hond het commando 'los' te leren en eienlijk dat het 'not done' is dat de hond in de riem bijt. De riem moet je zien als het verlengde van je arm, dus als de hond in de riem bijt, bijt hij eignelijk in je verlengde arm... Dit is heel kort door de bocht, ik weet het, maar het heeft niet veel zin als maar 1 persoon iets hieraan wil doen, terwijl veel meer mensen met de hond werken.

hond 2 moet gewoon zijn energie meer verdeeld over de dag kwijt kunnen. Niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk. Dit laatste is in een asiel helaas bijna niet te doen.