Wat voor ondergrond op een houten plank voor cavia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Wat voor ondergrond op een houten plank voor cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:08

Sinds 2 dagen hebben wij een cavia, omdat we onze cavia alle vrijheid gunnen hebben we van iemand een konijnen buitenhok gekregen, deze zetten we in de woonkamer, kan die zowel boven als beneden lopen.

Maar nu is de vraag, wat voor bedekking kunnen we op het hout doen?
want de bedekking die er op zit is half stuk en vies, deze hebben we er afgehaald.

Nu bedoel ik geen zaagsel/hooi/stro maar echt iets wat we op de plank vast kunnen maken, om daarover het hooi, stro en zaagsel te doen.

Daarnaast nog de vraag, kunnen we later een ander mannetje ( we hebben een mannetje) erbij zetten?
de dierenwinkel zij van wel, maar een vriendin van mij vertelde dat dit meestal op vechten uitloopt.

Mizora

Re: Wat voor ondergrond op een houten plank voor cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:10

Het makkelijkste is een zeer jong mannetje (4-6 weken). Maar ik heb ook een koppel beren zitten die later gekoppeld zijn (met een jaar). Eerst op een zeer groot terrein gekoppeld (1.2x1.2m, zo'n ren) en nu kunnen ze gewoon op 100x50.

Met het konijnhok hebben wij gewoon kranten en daarop zaagsel gebruikt, niet eerst nog wat op het hout. Werkt prima.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:28

Je zou er ook zeil op kunnen leggen als je merkt dat de plasjes toch in het hout gaan trekken.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:34

Zeil is inderdaad een goede optie, dan de randjes goed afkitten zodat de plasjes er niet onder komen. Een jong beertje van 4 tot 6 weken kun je er prima bij zetten zonder problemen. Cavia's zijn alleen niet gelukkig, dus je maakt m echt wel blij met een soort genootje.

Weet alleen niet of t handig is een gebruikt houten buitenhok in je kamer te zetten, ben bang dat dat erg gaat stinken.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:04

wij hebben hier een hout cavia meubel binnen staan met 2 verdiepingen, op de bodem zat al een speciale
laag maar hier hebben wij voor de zekerheid nog zeil over gedaan.

wat betreft nog eentje erbij, ik heb nu 8 cavia's waarvan 3 mannen en 5 vrouwen.
De mannen zitten in een aparte kooi naast het meubel, dit gaat goed omdat ik een volwassen beer heb
en 2 jongen erbij, zou dit niet zijn dan zouden ze gaan vechten.

Maar aangezien dat je (als ik het goed begrijp) geen vrouwtjes hebt,maakt het niet zoveel uit of je een volwassen mannetje erbij zou zetten. Daar dat ze geen geuren opvangen als zij bronstig zou zijn.

Als je een volwassen mannetje erbij zou willen zetten dan raad ik je wel aan er geen bij te zetten die al een keer gedekt heeft, daar hij zijn hormonen nu al heeft en dit blijft beschermen ondanks dat er geen vrouwen zijn.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:03

Zeil afkitten met badkamerkit. :)
Je kan een jong beertje die het nest mag verlaten er gewoon bijzetten hoor.
Ik heb toen verder niks speciaals gedaan, gewoon hup erbij. Maar mijn oudere beer is ook echt een sukkeltje.

Kellytjuh2 daar ben ik het niet mee eens. Volwassen mannetjes bij elkaar met een dominant karakter kunnen alsnog gaan vechten als er geen vrouwtjes in de buurt zijn.
Maar mijn beren zaten (1 is overleden) in een flat met boven en onder hun zeugen en ze hebben nog nooit een kwaad woord over elkaar gezegd. :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:11

Die van mij zaten zelfs naast de dames die ze allebei gedekt hadden (2 dames gekocht als 2 heren) maar zelfs toen is het gewoon gelukt. Al was drie te veel uiteindelijk en zijn ze vol op de knok gegaan. De onruststoker eruit gehaald en sindsdien zitten ze weer prima samen.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:10

zeil is idd een goed idee!

dus zoals ik van jullie lees is dat als ik nu een ander jonkie erbij koopt moet het geen probleem zijn.

hadden vanochtends nagevraagd bij dierenwinkel en die zij dat ze dan wel seks gingen hebben..... is dat zo?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:28

Dierenwinkelmedewerkers hebben soms echt grappige uitspraken :Y)
Ze kunnen elkaar berijden maar dat heeft gewoon met rangorde te maken.
Een tip: echt niet uit elkaar halen als ze dit doen, de koppeling wordt dan alleen maar moeilijker. Pas als ze echt door de kooi rollen. Het ziet er niet heel leuk uit als ze elkaar bespringen maar het kleintje moet gewoon op zijn plek worden gezet. Dit hoeft trouwens niet te gebeuren maar het kan wel.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:28

inderdaad even zijl op de bodem maken en dicht kitten :)

een jong mannetje wil altijd wel.. (nou ja 100% heb je nooit) maar deze kun je er zelfs vaak gewoon zo bij in zetten :)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:31

ik heb er gelijk 1 gekocht vanmiddag, en ze zojuist bij elkaar gezet. ze hebben elkaar gezien maar zijn toen bei de andere kant opgerent. die ik al had loopt nu bij elk geluidje heen een weer een die andere zit in het nachthok.

ik laat ze lekker zo zitten en denk dat ze vanzelf wel kennis gaan maken, houd ze vanavond iig in de gaten

Van de week ga ik er idd zeil opplakken en even afkitten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:35

leuk zeg.!! zal je caafje vast wel blij mee zijn hihi
rond rennen en stuiteren doen ze meestal wel.. zolang je geen bijtwonden ziet gaat het nog goed ;) (zeg ik altijd zelf haha)

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:48

Zeiltje zou ik iid ook doen, ons buiten hok zonder zeil stinkt namelijk gigantisch.

goed dat je er een 2e hebt bij gekocht! Hopelijk worden ze snel maatjes :)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:16

Net zaten ze bij elkaar in het nachthok, en toen ging die ik eerst had eten, en nu zitten ze weer bij elkaar in het nachthok. Die ik net gehaald heb moet nog wennen denk ik omdat die in het nachthok blijft. Maar zo op het eerste gezicht te zien gaan het goed

dit zijn ze, ben alleen nog namen aan het bedenken.

Afbeelding

en deze hadden we dan van de week gekocht,
Afbeelding

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:42

oooh die je als eerste gekocht heb :D wat een poepies.!!
komt vast helemaal goed.!!

Ik zelf haal altijd de huisjes eruit bij nieuwe cavia's.. kunnen ze sneller tam worden :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:52

Ik laat de huisjes er altijd in, dan hebben ze altijd wat om te schuilen want het is allemaal eng. En die van mij zijn allemaal tam! Het zijn toch vluchtdieren en ze hebben ook recht op privacy haha.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:12

haha ja dat is waar.. maar heb zelf geen tamme cavia's.. zoek ze zelf ook niet uit ;)
en aangezien de opvang dieren wel herplaatst moeten worden en bij kinderen kunnen komen willen we ze zelf zo tam mogelijk hebben zonder huisjes..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:44

Als ik huisjes bij mijn cavia's zet, gaan ze voor alles vluchten. Loop je 2 meter voor de kooi, springen ze in het huisje. En als ik er geen huisje in heb, dan kan mijn zusje van anderhalf het deurtje aan de zijkant opendoen en dan gaan ze haar hand likken. Ik merk dus degelijk verschil.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:46

Als ik geen huis had kon ik er ook niet in vluchten nee. _O- Dat doen ze bij mij ook wel eens maar dan hadden ze me gewoon niet verwacht op dat moment. Daarna zijn ze weer happy me te zien en is er niks aan de hand. :P

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:01

xDeems schreef:
Als ik huisjes bij mijn cavia's zet, gaan ze voor alles vluchten. Loop je 2 meter voor de kooi, springen ze in het huisje. En als ik er geen huisje in heb, dan kan mijn zusje van anderhalf het deurtje aan de zijkant opendoen en dan gaan ze haar hand likken. Ik merk dus degelijk verschil.

ja dat probleem heb ik dus dan ook.. maar hier hebben ze in de winter dan wel een huisje maar toen ik bij mijn 1e cavia dat huisje erin had sprong hij erin en kwam er niet meer uit.. vandaar dat ik nu liever enkel in de winter huisjes erin heb
en dan vol stoppen met hooi.. dan mogen ze van mij lang blijven zitten haha

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:46

Helaas het ging niet goed met de cavia's... trof hem gisteren aan met een flink wondje op zijn neus en plukken haar eruit, vandaag had die daar nog een wondje bij en vanmiddag lagen ze weer in de clinch.. dus heb die bruine teruggebracht en er 1 wezen halen uit hetzelfde nest dus hoop dat dit wel goed gaat.

Die nieuwe zit rustig te eten en die andere rent als een gek door de woonkamer, en ze lopen beide vrolijk te piepen :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:58

Oh dat is jammer zeg! Hoop dat het met deze wel goed gaat. :)

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:31

Dat is iid jammer zeg! Zijn ze nu nog steeds leuk tegen elkaar?
Als deze weer mis gaan, kun je misschien de kennismaking in het vervolg anders doen.
Dus ipv ze gewoon bij elkaar zetten, de nieuweling eerst laten kennismaken met de ander achter het tralies. En zodra de andere cavia er vrede mee heeft en zich niet bedreigd voelt, hem er voorzichtig bij zetten.
De andere cavia is tenslotte een beetje 'de eigenaar' van dat hok, en dan kan het lijken alsof de nieuweling het hok komt opeisen. Het zijn tenslotte 2 mannetjes die een territorium afbakenen.

Iig doen wij het altijd zo. Maar dan kun je natuurlijk ook altijd nog hebben dat het gewoon echt niet klikt.;)
Veel succes nog met je cavia's!

edit: iets duidelijker geprobeerd neer te zetten

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 15:49

ja daarom hebben wij bij die andere ze tegelijk in het nieuwe hok gezet, om iig het eigen terratorium te verkomen.

Als deze 2 niet goed gaan houden we ze wel beiden en zetten we er gaas tussen, maar tot nu toe gaan het goed.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:22

nee je begrijpt me denk ik verkeerd ;)
Er moet juist altijd 1 cavia zijn die dominant is, en 1 cavia die zich onderwerpt aan de ander. Anders krijg je ruzie. Door dat je ze 'aan elkaar voorstelt' en doordat je de andere, ouwe cavia in zijn hok laat zitten, dwing je eigenlijk de nieuweling onderdanig te zijn, hij komt in een vreemd hok en is 'gast'. En de andere cavia dominant en 'eigenaar van dat gebied'. Zo voorkom je dat de nieuweling het hok gaat opeissen en ze gaan ruziën. Er komt tenslotte een 'indringer' in het terrein van de andere, ouwe cavia.

Ik hoop dat je het nu een beetje beter snapt? en misschien kan iemand mij aanvullen of verbeteren.

edit: typo