Ervaringen Franse Bulldog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Ervaringen Franse Bulldog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:51

Mijn vriend en ik willen binnenkort aan onze eerste hond gaan beginnen. We zijn ons een beetje aan het orienteren welk ras bij ons zou passen. De Franse bulldog zou een optie zijn, maar omdat ik geen ervaring heb met dit ras heb ik een aantal medische vragen.

Op internet lees ik veel over over huidproblemen, ademhalingsproblemen en een slechte rug. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Krijgt zowat iedere franse bulldog hier mee te maken of kun je het vergelijken met gezondheidsproblemen zoals die bij elk ras wel voorkomen?

JLLN_

Re: Ervaringen Franse Bulldog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:55

Ik geloof dat de ademhalings problemen komen doordat ze heel erg doorgefokt worden met een platte neus. Dit is wel echt iets wat bij een Franse Bulldog voorkomt (en waarschijnlijk wat andere rassen met zo'n neus, maar zul je niet tegen komen bij bv. een Golden Retriever)

Huidproblemen en een slechte rug weet ik zo niet..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:58

Franse bulldogs zijn stadshonden. Ze zijn niet gemaakt voor lange, eindeloze wandelingen en houden niet van hard werken. Ze zijn liever lui dan moe (ik spreek in het algemeen, uitzonderingen op de regel zijn er altijd) Je hoeft dus niet op een actieve hond te rekenen die uren in het bos wil zijn.
Ze zijn aanhankelijk een baas gericht. Kunnen moeilijk alleen zijn en gaan het liefste ook nog overal met je mee naartoe.
Ze hebben een kort uithoudingsvermogen en worden snel benauwd. Als je een franse bulldog aanschaft moet je er rekening mee houden dat je de kans heb dat deze na een paar jaar een operatie aan de neus moet ondergaan ivm. benauwdheid.
een franse bulldog heeft naar mijn weten niet meer kans op huidproblemen dan een andere hond. maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Veel succes met je keuze, het zijn heel leuke hondjes!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:02

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:06

Dat zijn snelle reacties!

alvast bedankt voor de informatie, dat filmpje ga ik straks eens kijken. We zijn niet op zoek naar een super actieve hond en omdat we in een appartment wonen is een kleine stadshond prima. Alleen het liefst niet een waar je een abbo voor moet hebben bij de dierenarts.

Meer ervaringen zijn welkom.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:14

xxappiexx schreef:

alvast bedankt voor de informatie, dat filmpje ga ik straks eens kijken. We zijn niet op zoek naar een super actieve hond en omdat we in een appartment wonen is een kleine stadshond prima. Alleen het liefst niet een waar je een abbo voor moet hebben bij de dierenarts.

Met jou thuissituatie heb je iig aan de FB de ideale hond :)
Ik zou eens op internet gaan zoeken naar een frans bulldog forum, denk dat die je nog meer kunnen vertellen. Wat ook wel helpt is een goeie fokker zoeken, die je veel info kan geven.
Veel succes

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:24

Elma_ schreef:
xxappiexx schreef:

Met jou thuissituatie heb je iig aan de FB de ideale hond :)
Ik zou eens op internet gaan zoeken naar een frans bulldog forum, denk dat die je nog meer kunnen vertellen. Wat ook wel helpt is een goeie fokker zoeken, die je veel info kan geven.
Veel succes

Een FB forum, wat stom dat ik daar nog niet aan heb gedacht! :+
We kwamen inderdaad uit op de FB als meest geschikte hond, alleen de medische problemen met dit hondje spreken me niet zo aan.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:25

Dat kan ik me goed voorstellen. Helaas zijn ze naar mijn mening veels te ver doorgefokt. Maar ze zijn er niet minder lief om. Daarom raad ik je ook aan als je het doet, een goeie fokker te zoeken. eentje met een goeie naam (die kunnen ze je op een FB forum vast geven) om zo min mogenlijk risicos te nemen. Maar in alle eerlijkheid, het is een groot probleem bij FBs

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:32

Wij zijn in het bezit van 4 bullen en er heeft niet 1 ademhalingsproblemen of andere gekke dingen.
Wel moet je er om denken met het voer, ze zijn erg gevoelig.
Ook met warm weer niet te lang gaan wandelen, daar kunnen ze dan weer wat minder tegen.
Wij hebben onze bulldogs uitgezocht op de wat langere neuzen zodat ademhalen beter gaat.
Ook als wij een nestje fokken denken we hieraan.
Het zijn echt schatten van honden maar eigenwijs zijn ze ook een beetje, echte clowns af en toe, hierdoor ben ik echt op dit ras gevallen, maar je moet er wel tegen kunnen haha.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:41

Ik heb ook een Franse Bulldog, van nu bijna 4 jaar.. Dit is er wel een met huidproblemen en dit is op te lossen met het voeren van paardenvlees met rijst. Ik dacht mijn hondje bij een gezellig gezin te kopen ("ouder"dieren aanwezig, kleinkind was met de hondjes aan het spelen, beestjes zaten gewoon in de woonkamer) maar achteraf bleek het gewoon een rottige slinkse broodfokker te zijn die maandelijks (als het niet vaker was) 2 verschillende nesten aanbood op marktplaats. Een vriend van mij die een hondje kocht uit hetzelfde 'nest' heeft echter wel een gewoon gezond hondje.

Van ademhalingsproblemen hebben deze 2 in ieder geval geen last. Mijn hondje is echt het állerliefste diertje wat je je voor kunt stellen. Ze komt je troosten als je huilt, ookal staat ze net te eten, ze weet je altijd aan het lachen te maken want Fransoosjes zijn echte clowns, ze is lief voor kinderen, lief voor katten, ontzettend trouw en perfect gehoorzaam.

Ondanks dat haar huidprobleem vervelend is, zou ik zo weer voor dit ras kiezen. Het zijn zulke fantastische hondjes.
Mocht je een franse bull nemen, zoek er dan een via het forum, bij een erkende fokker of een hobbyfokker via het forum, of wellicht een herplaatser en niet via marktplaats. Er zitten zoveel mensen bij die zich voordoen als hobbyfokker en je belazeren waar je bij staat, terwijl je het niet doorhebt... Via mensen van het forum, of via een erkende fokker heb je ook veel minder kans op huidproblemen e.d.

Wat betreft de ademhalingsproblemen, dit komt door de doorgefokte veel te korte neusjes. Dus mocht je ervoor willen gaan, let er dan op dat je er niet een kiest met een neus die zowat ín de kop zit ;) maar neem een 'lange neus'.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:50

Het lijken me ook hele vrolijke hondjes en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee, is juist leuk als een dier karakter heeft. Een wat langere neus is misschien wel verstandig ja, want lijkt me nogal moeilijk voor zo'n beestje om te ademen als ze zo'n super platte neus hebben.

Ik ga zowieso op zoek naar een goede fokker, vooral als we voor een ras gaan waarbij bepaalde gezondheidsproblemen vaak voorkomen.

@ jenneke1029: Geef je ze specifiek voer om huidproblemen e.d. te voorkomen? En heb je misschien tips wat je ze het beste kan voeren?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:30

Mijn broer heeft er een. Een leuke, vrolijke hond, maar erg eigenwijs :D . Hij heeft geen last van zijn ademhaling of zijn huid, maar hij is wel erg gevoelig op zijn darmen. Snel aan de dunne enzo.
Ik heb weleens gehoord dat ze redelijk gevoelig zijn voor hernia's, maar ik weet niet zeker of dat waar is. Mijn broer gebruikt iig altijd een tuigje voor hem ipv een halsband.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:34

Veel FB-eigenares geven ze diepvriesvoer, van die plakken/burgers. Ik heb dat bij de mijne ook geprobeerd toen ze nog last had van haar huid maar dit werkte helaas niet voor mij. Veel bulletjes doen het echt super op dat verse diepvriesvoer, daar zit ook minder troep in als in brokken.
Een ander soort voor wat vaak gegeven wordt is hypoallergeen voer.

Lang niet alle bullen hebben huidproblemen hoor, laat je daar niet door afschrikken. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:42

Hoorde van dierenarts dat ze gevoeliger zijn voor een hernia. M'n collega heeft die van haar een paar maandjes terug in moeten laten slapen omdat hij vanaf zijn nek verlamd raakte na een hernia en het écht geen diervriendelijke situatie meer was.....
Ze was eerder nog met hem naar een osteopaat geweest en die gaf ook aan dat het nogal regelmatig bij o.a. dit ras (en teckels) voor kwam.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:43

Je kan een hondenshow bezoeken en daar vragen naar de visie van de fokker.
Als de fokker het schoonheidsideaal hoog in het vaandel heeft staan dan zou ik hem overslaan. Gelukkig zijn er ook fokkers waarbij gezondheid op nummer 1 staat.
Om er een beetje achter te komen hoe en wat moet je je verdiepen in de rasstandaard en een beetje in erfelijkheidsleer. Kijk of de hondjes open neusgaten hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Bullmastiffteef met halfopen neusgaten, niet heel slecht maar ook niet ideaal. Mocht ik bv een nest gaan fokken, dan moet ik een reu zoeken , die misschien minder mooi is maar wel open neusgaten heeft. Gezondheid staat bij mij immers op 1.
Kijk naar een fokker die af en toe vers bloed toevoegd en hiervoor over de grens zoekt. Als we met alleen Nederlandse honden gaan fokken krijgen we net zoiets als de TROS, de grootste familie van Nederland.

Zoek alle medische minpunten van het ras op en vraag aan de fokker hoe het daarmee zit. Waar zijn de ouderdieren op getest? Hoe zit het met de opa's en de oma's?
Ik zou voor een ras als de Franse Bulldog voor een stamboomhond gaan, simpelweg omdat bij een stamboomhond alles op papier is vastgelegd. Bij een hondje zonder stamboom kunnen ze je alles wijsmaken.
Op het internet kan je veel vinden over bepaalde lijnen en ouderdieren en het nageslacht daar van, op fora's kan je ook veel informatie vinden.
Veel succes met je zoektocht.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:53

Ik heb ook een FB! Hij is onwijs lui haha, liever lekker slapen dan echt een stuk lopen. Een hele makkelijke hond vind ik, vind alles ook wel best. Heb hem nu bijna 1,5 jaar en in die tijd heeft hij alleen een cherry eye gehad. En ook ik gebruik een tuigje ipv een halsband.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:42

xxappiexx schreef:
Het lijken me ook hele vrolijke hondjes en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee, is juist leuk als een dier karakter heeft. Een wat langere neus is misschien wel verstandig ja, want lijkt me nogal moeilijk voor zo'n beestje om te ademen als ze zo'n super platte neus hebben.

Ik ga zowieso op zoek naar een goede fokker, vooral als we voor een ras gaan waarbij bepaalde gezondheidsproblemen vaak voorkomen.

@ jenneke1029: Geef je ze specifiek voer om huidproblemen e.d. te voorkomen? En heb je misschien tips wat je ze het beste kan voeren?

Wij voeren ze royal canin en daar doen ze het uitstekend op, je moet niet te veel vreemd eten gaan voeren ze zijn zomaar van slag is mijn ervaring.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:28

jenneke1029 schreef:
xxappiexx schreef:

Wij voeren ze royal canin en daar doen ze het uitstekend op, je moet niet te veel vreemd eten gaan voeren ze zijn zomaar van slag is mijn ervaring.

die van mij eet werkelijk waar alles, maakt ook niks uit qua brokken, hij is eigenlijk nooit van slag :') hmm aparte frenchie :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:45

Het is een prima ras wat het karaketer betreft. Maar pas zo verschrikkelijk goed op bij welke fokker je hem vandaan halt. Het brachycefale wat er zover ingefokt wordt (korte schedels) is ondertussen dodelijk voor veel exemplaren. Ik praat dan over de volgende aandoeningen:

- Oogproblemen (de oogbollen kunnen luxeren - uit de oogkas ploppen)
- Verschrikkelijke hoofdpijnen door te kleine schedels
- Ademhalingsproblemen door te korte neuzen
- Gebitsproblemen (tandsteen, tanplaque, verkeerde standen van de elementen) door te korte schedels
- Hartproblemen - erfelijk aangelegd
- Gewrichtsproblemen - erfelijk aangelegd
- Huidproblemen - erfelijk aangelegd

En nog meer...

De Franse Bulldog is helaas een hond die ondertussen ook op de lijst komt te staan van rassen die te ver doorgefokt zijn. Normale geboortes zijn erg moeilijk, laat staan dat het makkelijk is voor de dragende teef.

Mijn advies is dan ook om een zeer betrouwbare fokker te zoeken en dan alleen die exemplaren te nemen die een schedel hebben die het meeste overeen komt met de normale hond. Dus diegene die een langere neus hebben dan de gemiddelde bull.

Gaat je liefde op voor zeer korte koppies, dan kun je zeker alvast een abonnement nemen bij de dierenarts.

[edit] Om zoveel mogelijke klachten voor te zijn, zou ik de opties met je dierenarts bespreken om je puppie grondig te laten keuren door je dierenarts - wellicht zelfs röntgenfoto's te laten maken - alvorens je de pup koopt. Klinkt wellicht stom, maar het voorkomt onnodig veel leed - wat ik al erg veel meegemaakt heb.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:54

Wij hebben ook een Franse bull. Ze is nu 1,5 jaar en hebben geen problemen met haar.
Ze krijgt gewoon normale brokken en diner. Kauwt op botten, bullenpezen etc zonder problemen.
Geen benauwdheid en ademhalings problemen.
Ze is wel erg actief. Nu met het warme weer moet je haar wel laten stoppen, want ze gaat gewoon door met gek doen en hard rennen. Als ze dan echt te druk doet stapt ze zelf onder de douche of waterbak om af te koelen, en dan is alles gelijk weer over.
Ze heeft dan ook geen hele platte kop.
Een echt clown, altijd vrolijk en overal voor in!
Wandelingen van een uur of langer zijn geen probleem. Alleen thuis zijn trouwens ook niet (maar echt helemaal alleen is ze niet omdat we ook nog een Rottie hebben)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:47

Hoe kom je erbij dat de Franse bulldog te kleine schedels hebben magda_90? Heb dit zelf namelijk nog niet eerder gehoord dat ze daar problemen mee hebben. Hartproblemen is volgens mij ook niet een typische Franse bullen kwaal.

Huidproblemen komen voor maar niet heel vaak volgens mij.
Doofheid komt voor bij Witte of bonte bullen.
Ze kunnen gevoelige darmen hebben, daarbij kan goed voer veel doen, het is dan even zoeken waar je Franse bull goed op reageert.
Die gevoelige darmen kunnen soms voor stank overlast zorgen, heel vervelend als je net bezoek hebt. :D

Om gewrichtsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen moet je je Fransoos niet laten traplopen of ergens vanaf laten springen als ze in de groei zijn.
Knieen (patella luxatie) zijn nogal eens een aandachtspunt zo ook de nek en rug hernia's. oogbol luxatie komt naar mijn idee niet zo vaak voor.
Een cherry eye komt ook wel eens voor en is goed te opereren. Om kans op oogproblemen te verkleinen kun je beter niet voor ouderdieren kiezen met te grote licht uitpuilende ogen.

Sommige mensen denken dat alle honden kunnen zwemmen, dit geldt zeker niet voor de Fransoos. Ze zijn, zeker de wat zwaarder gebouwde, topzwaar dus de kans dat je bull bij zijn eerste "zwemles" voorover kukelt en niet meer omhoog komt is groot. Ik heb mijn bull (niet zo zwaar gebouwd) leren zwemmen dus het is wel mogelijk.

Het grootste probleem vind ik de korte neus. Maar bij het uitzoeken van een goede fokker die bezig is met het fokken van gezonde(re) Franse bullen met langere neuzen, ruime neusgaten niet te lange verhemeltes en niet te smalle luchtpijpen en natuurlijk letten op andere aandachtspuntjes, kom je al een heel eind met het vinden van een gezonde blije Fransoos.
Van mij zouden ze ook wel ietsje minder grof gebouwd mogen zijn van voren zodat een natuurlijke bevalling mogelijk is.

Mijn Fransje van bijna 6 jaar is best wel gezond. Hij heeft een wat langer neusje dan je meestal ziet en is een sportief ventje die graag wandelt, wel heeft hij gevoelige darmen en heb ik zijn neusgaten operatief laten vergroten, die waren vrij smal.
Zijn luchtwegen zijn verder goed, verhemelte is net ietsje te lang maar kan daar zonder problemen mee ademhalen ook hoor je hem niet snurken als hij slaapt, alleen als hij heel hard rent hoor je hem iets. Met warm weer wandelen we wel maar kleine stukjes. Kan niet anders zeggen dat het een blij en vrolijk kereltje met een heerlijk eigen willetje.

Nog een puntje, Fransje zijn over het algemeen niet geduldig met het kauwen op Pensstaven en dat soort dingen, het liefst slikken ze dat na maar heel even kauwen in 1 stuk door, dat kan mis gaan, bij mijn bull bijna en bij de bull van een kennis moest het hele ding ook achter uit de keel getrokken worden....en ik heb het van meerdere bullen eigenaren gehoord. Als je iets te kauwen wilt geven dan liever van die denta sticks achtige dingen, een bot of een nylon bone.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 04:30

Franse Bulldoggen worden gefokt op het brachycefale kenmerk. Dit houdt in dat je dus honden krijgt met een platte neus en kleine schdels, want dat is(/was?) de fokstandaard van dit ras. Doordat het ras door de eeuwen heen steeds kleiner gefokt is, werd de schedel dus ook steeds kleiner, maar de hersenen zijn niet kleiner te fokken. Dit heeft als gevolg dat de hersenpan niet genoeg ruimte bevat om de hersenen te plaatsen. Met als gevolg dat de hersen veel druk krijgen te verduren en dus hoofdpijnen (bij de king charles spaniel is dit ondertussen een vergevordert probleem).

Hartproblemen komen voor oa door de te korte neus, lange gehemelte en de in verhouding grote organen in een klein lichaam. Zie, alles staat in verbinding met elkaar, als het ene orgaan in verhouding niet in verhouding is met het andere orgaan, dan kunnen er problemen ontstaan en een daarvan zijn dus hartproblemen. Dit is wederom goed te zien bij alle kleine rassen die op het brachycefale gefokt worden.

Bovenstaande klachten vloeien dus uit het feit doordat het ras steeds kleiner moet, wat de organen dus niet goed aankunnen. Daarom is het zo belangrijk dat een goede fokker wordt gezocht die de hond weer groter, in goede verhoudingen, wil hebben.

[edit] Dit zijn punten waar erg goed om gedacht moet worden, ook dit ras is hiermee belast zolang de rasstandaard onveranderd blijft.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:45

Hoewel ik het op het oog hele grappige hondjes vind zou ik er nooit een kopen.

Veel mensen beseffen niet wat voor ellende ze in huis halen met n bull. Ze kunnen zichzelf niet voortplanten zonder hulp (wat voor mij al n teken is dat t geen gezonde honden zijn)
Het 'leuke' snurken van die hondjes is een teken van benauwdheid. Veel mensen vinden het scattig maar ik (als bijna dierenarts vind het de dierenmishandeling nabij komen) Als je wilt voelen hoe een bulletje ademt moet je maar een dagje door n rietje ademen ;).

Kortom er zijn zo veel leuke hondenrassen, kies er daarvan een uit. Laat je goed voorlichten over de problemen van het ras en hoe te voorkomen van deze problemen en je krijgt als het goed is en meezit een gezonde hond waar je jaren van kunt genieten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:06

Jis_ schreef:
Doofheid komt voor bij Witte of bonte bullen.

En ook bij donker gestroomde...
Ken heel weinig bullen, maar 2 ervan zijn donker èn doof. En dat is iets waar je in het nest niet snel achter komt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:06

Gezondheidsproblemen zijn echt een issue bij dit ras. Het is niet voor niets dat sommige verzekeraars geen franse bull verzekeren.