(spoed) cavia aan de diaree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jschaffer

(spoed) cavia aan de diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:26

Ik heb een 9 jarige cavia, haar vriendin van 7 is nu een klein half jaartje dood.
Nu is ze de laatste tijd erg aan de diaree.

Wat ze te eten krijg:

onbeperkt cavia korrel met vitamine C
luxe soort hooi ( speciale kruiden)
Groentvoer ( paprika, komkommer, appel, sla enz)
en vitamine C door haar drinken ( nu weet ik dat dit snel afgebroken word door het water)

Dus ik dacht mijn oude dame heeft het wel goed, ze is best mager maar wat wil je op zon leeftijd (oude mensen vallen ook af) maar ze eet wel goed is heel vrolijk. ze plast ook veel, loopt vaak los.

nu zeggen jullie ga naar de dierenarts, kan maar vervoer haar het liefst weinig door haar leeftijd. als ze niet at en er ziek uit zag had ik het gedaan.

heeft iemand tips? te veel vitamine mischien? ouderdom??

manfredie

Re: (spoed) cavia aan de diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:29

je kan proberen om brinta te geven en dit aan te lengen met water tot een papje als het goed is moet ze daar van aankomen en de diarree moet verminderen.
beste is verder om het alleen bij de vitamine c, droogvoer en het hooi te houden.

succes met het beestje

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:32

Bij diarree sowieso even geen sla geven (puur vocht, geen voedingswaarde) en bijv. meer paprika. 9 jaar is ook al erg oud voor een cavia, dus dan krijgen ze ook veel kwaaltjes, maar diarree bij een cavia is opzich wel gevaarlijk, maar ik begrijp dat ze 't al een tijdje heeft en verder wel fit oogt? Je kan ook besluiten even helemaal geen groenvoer te geven en kijken of het dan overgaat en dan voorzichtig aan weer beginnen.

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:34

dat doe ik nu ook alleen hooi/brokken/water veder niks dacht ook aan zemelen of brood geven.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:36

ik ben altijd van de brinta.
misschien is zemelen ook wel een optie ik weet het echt niet.
heb zelf ook cavia's maar heb bijna nooit problemen met diarree.

misschien een rare vraag maar hoe ruikt het dier???

een cavia krijgt meestal een sterke geur als ze niet helemaal in orde zijn
tanden zijn ook goed...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:39

klinkt hard maar denk dat ze niet lang meer heeft. ze is echt heel erg oud voor een cavia. Als vriendje doodgaat en ze zitten alleen gaan ze zelf ook sneller. zou het in de gaten houden, als ze zich opbolt en in een hoekje blijft zitten is het echt mis. Geen groenvoer geven en veel water laten drinken

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:41

Hoelang ben je nu al gestopt met groenvoer geven en houdt de diarree (in dezelfde mate) aan?

Eet ze wel voldoende brok en hooi? Geen doffe oogjes? Je hebt zeker geen thermometer om haar temperatuur te meten? (https://www.knoevelshop.nl/shop/microli ... p-228.html)

Bij diarree is hooithee geven ook wenselijk (hooi, kokend water overheen, laten trekken en als het afgekoelt is in fles doen).

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:54

ik ben nu twee dagen gestopt. zo poepte net hele zacht keuteltjes maar wel echte. ze eet heel veel. en ook goed super te pas piept je tegemoed heel leuk dier. dit dier heeft ook een hele slechte start gehad (gekocht bij een dierenwinkel met onwijs veel schurft bloedens toe alles kapot kon haar niet laten zitten heel vaak bij de dierenarts geweest maar ze heeft het gered( ow wat ben ik slecht sorry maarja dat weet je niet als je 12/13 bent)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:57

slecht waarom...ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen als ik dieren zie in zo'n toestand

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:00

zo houden we de broodfokkers in stand he:P beter gewoon bij een fokkers is het beste.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:37

Je kan ook proberen om de brokken weg te halen en de cavia even alleen maar hooi te geven. Hooi is het belangrijkste voor het maagdarmkanaal. En anders misschien toch even langs de dierenarts. Die kan haar misschien wat geven tegen de diarree. Zorg er wel voor dat ze goed blijft drinken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:31

Gewoon zijn brok en hooi laten staan in zijn hok en geen groenvoer eerst..

Daarnaast kun je het beste gedroogd bruinbrood geven, helpt super :D

lizaliza schreef:
zo houden we de broodfokkers in stand he:P beter gewoon bij een fokkers is het beste.

Of de opvangen bij langs ;) zitten helaas ook genoeg dankzij sommige fokkers (en niet alleen door sommige fokkers natuurlijk) ;)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:40

als ze hier diarree hebben ( dat heb ik gehad met mijn skinny ) krijgen ze alleen hooi.
daarna waren de keuteltjes weer goed .
ook even geen groen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:20