Een hond bij een 40urige werkweek

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:45

Beste,

Mijn vriend en ik gaan binnekort verhuizen naar een groot huis met een redelijk grote tuin.
We hebben momenteel op ons appartement 2 poesjes :)

Maar ik wil heel graag een hond. Het liefste een middelmaat (maat border colli).
Maar mijn vriend en ik werken beide 40 uur.
Het is de bedoeling dat de hond dan (naast het wandelen in de ochtend) elke avond mee naar stal gaat.
En daar dus een 2/3 uur kan rond lopen :)

Ik vraag me af welk soort geschikt is om te houden.. Ik wil graag een border colli maar die hebben ook hun beweging nodig. En veel, dus dat is niet geschikt.

Het zou mogelijk zijn buiten een hondenhok te maken en hem in de tuin te laten rond lopen. Deze is helemaal gesloten. Of is dat zielig?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, eventueel welke hond geschikt is.
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

Tja wij hebben 2 labradors en er is bij ons vanaf half 8 vanochtend niemand thuis (ja ik nu maar normaal gesproken niet) Onze honden liggen heerlijk de hele dag te slapen. Ons uitlaatprogramma is s' morgens, zodra er iemand thuis komt, na het eten en voor het slapen gaan. Nooit ergens problemen mee

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:49

Het zou kunnen als je 's middags voor elke dag dat jullie niet thuis zijn een uitlaatservice of zoiets laat komen om je hond op te halen. Meestal lopen ze wel een uur met de honden.
Dat betekent dus 5 dagen in de week als jullie allebei 40 uur werken.
Anders is het wel heel sneu voor de hond, 5 dagen alleen thuis overdag.
De avonden mee naar stal is veel te weinig.

Maar het zal wel moeilijk worden. Een hond als je allebei 40 uur werkt is niet echt verstandig.
De dierenasiels zitten vol met zulke honden omdat ze niet zo lang alleen thuis kunnen zijn.

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:49

Ik zou dan wel willen adviseren om twee honden te nemen.
Honden zijn ook roedeldieren en hebben ook een maatje nodig, zeker als jullie veel weg zijn. Dat vinden ze in een poes niet.

Het lijkt misschien wel heel veel om dan ineens twee honden te hebben, maar als tweede kan je natuurlijk ook een kleintje nemen. Het zal je hond wel veel goed doen :j

Windhonden zouden wel geschikt kunnen zijn, die staan er om bekend om in huis de rust zelve te zijn en gewoon koest blijven en als ze dan buiten zijn echt hun energie er uit gooien. Maar dan moeten ze ook wel echt flinke sprintjes kunnen trekken en met een half uurtje redden ze het dan natuurlijk ook niet.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:52

Denk dat een border collie echt geen goede keuze is :n Die moeten echt 'werken', ook al zou hij dan de hele dag los kunnen, das echt niet voldoende. Dan kun je beter een ras kiezen dat die werk drang niet heeft. Persoonlijk zou ik dan voor 2 honden gaan, dan valt er tenminste nog wat te spelen overdag!

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:53

alvast bedankt voor de info!
Oeh twee honden! dan moet ik mijn vriendlief aankijken.. ;) maar je hebt wel gelijk.. dan hebben ze elkaar.. Net nu de 2 poesjes zich elkaar hebben

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:53

Heel eerlijk? Niet doen!!!
Denk niet aan jezelf maar aan de hond.

Een hond is nog altijd een roedeldier en niet bedoelt zo lang alleen te zijn. Hoe denk je het te doen met de opvoeding als jullie beiden hele dagen van huis bent? Met name de opvoeding kost heel veel tijd wil je daar een hondenlevenlang plezier van hebben.
En dan denk je ook nog aan een Border?! Meid, die honden stikken van de energie. Die vreet uit pure frustratie je huis en tuin kapot.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:54

Ik zou of twee honden nemen, of geen. Je kan zo'n beest niet de hele dag alleen laten. 2 katten erbij helpt daar ook niet tegen. :)
Een border collie is niet geschikt om zoveel alleen te zijn zonder beweging. (Ik heb er zelf een) Die hebben ontzettend veel energie kan ik je vertellen. Als die van mij langer dan een uur alleen is, breekt hij de hut af. :D Dat is echt een harde werker.
Een hond is gewoon geen dier om alleen te zijn... Ik zou er maar goed over nadenken..

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:55

Border collie zou ik ook niet doen, die moeten echt hun uren werken met de baas. Los in de tuin en op stal is heel vaak lang niet genoeg.

In principe vind ik 40 uur teveel om echt alleen te zitten. Als optie met twee (die echt iets aan elkaar hebben) buiten vind ik meer realistisch. Maar dan moet je wel honden hebben die zoiets verdragen. Niet alle honden zijn buitenhonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:56

Zoals een paard niet alleen moet staan en een cavia niet alleen in een hokje hoort, heeft een hond bij veel afwezigheid van e baas ook een maatje nodig vind ik. Het is immers een roedeldier.

Bordercollie is totaal ongeschikt, die gaat heel ongelukkig en/of vervelend worden van zo lang alleen zijn.

Persoonlijk vind ik de combi van 2 fulltime banen en een hond sowieso niet te doen.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:56

Ik vind border collies echt geweldig! Zijn zo ontzettend leergierig, maar ik vind het idd naar dat die dan de hele dag alleen thuis zou zitten!
Als ik begin een hond neem, dan neem ik zowiezo vakantie! en eventueel halve dagen ofzo? dat hij maar 4/5 uurtjes alleen zit.. Argh ik weet het niet, eigenlijk moet ik gewoon stoppen met werken :P

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:57

Mijn eerste reactie was ook, beter van niet. Maar als je bijvoorbeeld voor herplaatsers of asielhonden gaat, tja alles beter dan in het asiel zitten toch?

Plus dan heb je het punt van de opvoeding ook niet (zo erg). Want 2 pups zou ik niet de hele dag alleen laten :P Opvoeding, daar gaat echt wel wat tijd in zitten als je het goed wilt doen, en dan wil je want daar profiteer je later alleen maar van.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:58

dat is idd ook een idee, om ze uit het asiel te nemen, dan zijn ze al zindelijk en zo..

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:58

En neem herplaatsers idd, die bewezen klikken met elkaar en buiten kunnen zitten. Met een pup is dat allemaal nog maar de vraag als dat goed loopt.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:00

Een hond als je 40 uur werkt vind ik not done :n
Hoe doe je dat tussen de middag met uitlaten?

Honden hebben veel aandacht en zeker ook beweging nodig. Hebben ze dat niet dan heb je nog kans dat ze zichzelf beweging gaan geven in de vorm van het slopen van je huisraad. Daarnaast vind ik het eigenlijk niet eerlijk om zo'n dier de hele dag alleen te laten...

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:01

CalvinenGino schreef:
Ik vind border collies echt geweldig! Zijn zo ontzettend leergierig, maar ik vind het idd naar dat die dan de hele dag alleen thuis zou zitten!
Als ik begin een hond neem, dan neem ik zowiezo vakantie! en eventueel halve dagen ofzo? dat hij maar 4/5 uurtjes alleen zit.. Argh ik weet het niet, eigenlijk moet ik gewoon stoppen met werken :P

4/5 uur is nog véél en véél te veel voor zo'n dier. Max een uur, of 2. Heb je enig idee hoeveel werk en energie er in een pup gaat zitten? Ik heb momenteel een collie van 13 weken, daar heb ik een complete dagtaak aan hoor! Die kan uren aan een stuk rennen, spelen en gek doen.
Bovendien moet er ook iemand zijn om het hondje zindelijk te krijgen? En op ten duur gaan ze wisselen, en dus aan dingen bijten als ze zich vervelen.. Heb je hier allemaal wel bij stil gestaan??
En wie laat hem uit? Waar doet hij zijn behoeftes als er niemand is? Hoe krijgt hij eten?

En dan vakanties, weekendjes weg, dagje wat leuks doen? Je zit continu met een hond die je niet zo lang alleen kan laten. Dat kan echt niet. :n
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 12-05-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:01

Het is dan nog geen ideale situatie, maar als je daarmee 2 honden een beter leven kunt geven dan dat wat ze nu hebben, vind ik daar niks mis mee :)

Uiteraard wel goed naar karakter/ras kijken wat betreft je woon/werk situatie dan he!

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:02

Waar ik nu werk, is niet zeker of ik hier nog lang blijf.. er is een hoop werk weggevallen..
Misschien dan tegen die tijd een baan zoeken met minder uren?!
Het duurt trouwens nog wel een half jaartje eer ik voor een hond ga. Maar wil eerst alles goed uitzoeken wat kan en/of mogelijk is.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:04

Goed lezen mensen :) Ze bedoelen MAAT (Middelgrote hond ) Zoals een bordercollie.

2 Honden nemen inderdaad.. Komt er soms iemand anders bij jullie thuis? die soms de hond kan uitlaten of checken :)? 2 of geen.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:04

@miracle

Citaat:
En dan vakanties, weekendjes weg, dagje wat leuks doen? Je zit continu met een hond die je niet zo lang alleen kan laten. Dat kan echt niet.


dat is al geregeld, ik heb een moeder en vader, die nu een maltser hebben.
En een vriendin die zelf al 2 hondjes heeft.
En mijn zus, die woont nog thuis (dat blijft voorlopig ook nog zo) die zal dan op ons huis passen als wij weg zijn (vakantie e.d.)

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:06

CalvinenGino schreef:
@miracle

Citaat:
En dan vakanties, weekendjes weg, dagje wat leuks doen? Je zit continu met een hond die je niet zo lang alleen kan laten. Dat kan echt niet.


dat is al geregeld, ik heb een moeder en vader, die nu een maltser hebben.
En een vriendin die zelf al 2 hondjes heeft.
En mijn zus, die woont nog thuis (dat blijft voorlopig ook nog zo) die zal dan op ons huis passen als wij weg zijn (vakantie e.d.)

Nou dat is dan 1 ding. Prima. :) En de rest waar ik over sprak? Dat is ook niet geheel onbelangrijk.

NZ92

Berichten: 3175
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:08

volgens mij ish et wel mogelijk! Denk ook aan een friese stabij/labrador

Anoniem

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:11

Een labrador doet niets liever dan bij z'n baas zijn en spelen. Naja, op eten na dan.
Vind ik ook niet zo geschikt om lang alleen te zijn.
Maar ja, dat vind ik eigenlijk geen enkeke hond.
Ik heb ook niet voor niets een stel katten ipv een hond...

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:11

@miracle
voor die andere dingen, misschien kan ik dan beter niet voor een pup gaan?
en bij jij dan de hele dag thuis ook later, als de pup groot is?
Chill leven dan! :)

tja katten, we hebben er twee, maar ik vind dat gewoon niet zo leuk, mijn vriend is meer een kattenpersoon..
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:11

Wij hebben ook een hond en werken ook full-time. Nu ben door omstandigheden wel geregeld een dagje thuis maar dat was niet we haar in huis haalde.
Wat wij wel hebben gedaan is echt 2 maanden thuisgebleven voor haar. Eerst mijn vriend 2 weken, dan ik een week, dan was het twee weken kerstvakantie, dan mocht ik drie weken thuis blijven (had speciaal een lichte operatie gepland :D ). Dan nog wat afgewisseld en dan is er nog zeker 3 maanden 's middags een vriend gekomen om haar buiten te laten.
Dat vond ik dus wel allemaal noodzakelijk om haar zindelijk te maken en die opvoeding die zo belangrijk is op die jonge leeftijd.

Wij hebben wel echt gezien naar een hond die wel eens wat minder beweging kan appreciëren en die sowieso eigenlijk de hele dag slaapt, of je nu thuis bent of niet. We hebben dus een bullmastiff (oké is wat groter maar veel minder last van dan zo'n stressy border!)... ze zit met dit mooie weer in onze tuin die afgemaakt is (toch wel 800 vierkante meter) en anders zit ze binnen waar ze dus de hele woonkamer, gang en keuken voor haar heeft. Een hondenhok of bench vind ik not done als je de hele dag niet thuis bent. 's morgens ga ik altijd een half uur met haar wandelen.
Er komt veel bij kijken dus en ik voel me al heel schuldig als ik 's avonds niet naar de hondenschool wil omdat ik te moe ben. Nu de hond vindt dat dus niet erg maar als je een border collie in huis haalt ga je toch echt je pijp moeten komen. Dat zou ik dus ook afraden.
2 pups in huis trouwens ook, da's net zoals je twee kleuters alleen achterlaat... Een volwassen hond leert een pup nog goede manieren maar 2 pups, neen, dat zou ik nooit doen!