Groot konijnenhok gebouwd maar nu? Mannetje en vrouwtje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Groot konijnenhok gebouwd maar nu? Mannetje en vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:48

Hoi allemaal!!
Nadat onze lammetjes weg waren.. heb ik besloten van hun weilandje en stal een konijnenhok ervan
te bouwen. Dus alles konijn veilig gemaakt (nog mee bezig) en nu zouden de konijnen dus een super
groot hok hebben!!

Maar nu het volgende probleem wij hebben 1 vrouwtje van 5 jaar een dwerg en ze is behoorlijk aggressief naar mensen en na andere konijnen voor zover we dat geprobeerd hebben.

Ook hebben we nog een mannetje is een grote hangoor maat hollander ongeveer en deze is ongeveer 4 jaar oud. Erg lief konijn en een beetje een sulletje is wel altijd een beetje sloom geweest af en toe paar dagen niet willen eten dus niet een erg gezond konijn.

Nu leek het me super om deze 2 samen te houden maarja wij willen liever geen jonkies en ik denk dat een groot konijn met een klein konijn ook niet zo'n goeie combi is.
Castreren zou een optie zijn maar ik weet niet of mijn mannetjes konijn dit overleeft aangezien hij altijd al een beetje zwak is geweest.

Dus wat denken jullie zijn er mogelijkheden om deze 2 toch samen te houden? Zou het vrouwtje het grote konijn niet gewoon afsnauwen? als hij wat probeerde? aangezien zij duidelijk de baas zou zijn en hij niet??

Ik hoop op jullie tips!! :j

Iris82

Re: Groot konijnenhok gebouwd maar nu? Mannetje en vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:49

Ik zou m wel castreren. Als je een DA kan vinden die ervaring heeft met konijnen en narcose is een castratie zo gedaan. De kans op kleine konijntjes is natuurlijk veel te groot. :)
Fijn dat ze zo'n groot hok krijgen!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:50

Hmm ja dat dacht ik ook al maar is er geen grote kans dat het mannetjes konijn dan alsnog snel overlijd?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:57

Ik zou zeker het mannetje laten castreren. Bij een goede dierenarts die veel weet van konijnen is het zo gedaan en helemaal geen zware ingreep. Let er wel op dat de dierenarts gasnarcose heeft. Dit is beter voor konijnen omdat ze weer snel uit de narcose komen en het gas in een goede dosering - zelfs tijdens de castratie - gegeven kan worden.
Een castratie bij een konijn duurt nog geen 10 minuten en dan is het al weer gebeurd. Let er ook op dat ze een goede nazorg leveren. Vraag om pijnstiller, antibiotica en dwangvoer. En eventueel ook nog medicijnen om de darmen op gang te houden. Het belangrijkste voor je konijn is dat hij weer goed gaat eten. Het beste is dus om hem zoiezo een minimaal een dag binnen te houden en zeker een week wachten voordat je gaat koppelen zodat de wond goed geheeld is.
Koppelen ook altijd doen op een neutrale ruimte, waar ze nog niet eerder zijn geweest.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:02

Ik sluit me aan bij wat sunny-l0ve geschreven heeft. Het is geen probleem dat het mannetje veel groter is dan het vrouwtje. Zet ze in elk geval niet bij elkaar zolang je het mannetje niet gecastreerd hebt want dan wordt ze (bijna) zeker weten zwanger en behalve dat er al veel te veel konijnen zijn is de kans ook nog eens erg groot dat je vrouwtje de bevalling niet overleeft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:05

Oke, ik heb net al even met de dierenarts gebeld en hun werken inderdaad met gasnarcose en ze castreren wel regelmatig konijnen :) De kosten zijn 55 euro is dit ongeveer een normale prijs?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:07

En jullie vinden een konijn van 4 jaar dus niet te oud? Maar er zit natuurlijk een kans in dat het vrouwtje het mannetje nog steeds aanvalt als hij gecastreerd is?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:07

sunny_l0ve schreef:
Ik zou zeker het mannetje laten castreren. Bij een goede dierenarts die veel weet van konijnen is het zo gedaan en helemaal geen zware ingreep. Let er wel op dat de dierenarts gasnarcose heeft. Dit is beter voor konijnen omdat ze weer snel uit de narcose komen en het gas in een goede dosering - zelfs tijdens de castratie - gegeven kan worden.
Een castratie bij een konijn duurt nog geen 10 minuten en dan is het al weer gebeurd. Let er ook op dat ze een goede nazorg leveren. Vraag om pijnstiller, antibiotica en dwangvoer. En eventueel ook nog medicijnen om de darmen op gang te houden. Het belangrijkste voor je konijn is dat hij weer goed gaat eten. Het beste is dus om hem zoiezo een minimaal een dag binnen te houden en zeker een week wachten voordat je gaat koppelen zodat de wond goed geheeld is.
Koppelen ook altijd doen op een neutrale ruimte, waar ze nog niet eerder zijn geweest.

Mijn da adviseerde om na de castratie nog min. 6 weken te wachten met koppelen, omdat 't mannetje nog steeds vruchtbaar is direct er na.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:12

@ roxiie,

Dat klopt inderdaad. Veel mensen zetten ze weer te vlug bij elkaar met jonkies als resultaat dus echt ff 6 weken wachten.

@ TS,

Je zou ook kunnen kiezen om het voedstertje te steriliseren dit is wel een stuk prijziger maar je hebt kans dat ze dan wat milder word qua karakter en je sluit nare dingen als baarmoeder toestanden uit.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:18

55 euro is niet duur voor een castratie, en 4 jaar is nog helemaal niet zo oud voor een konijn. Ze moeten inderdaad langer uit elkaar, sorry. Klopt, stom ik zat helemaal niet te denken aan de vruchtbaarheid. Inderdaad nog even geduld houden zoals roxiie zei.
Ik denk niet dat het vrouwtje nog steeds fel op hem zal reageren zolang je ze maar goed koppelt.
Zoals ik zei op neutraal terrein bij elkaar zetten en er minimaal een uur bij blijven zitten. Zorgen dat ze geen hokjes hebben om zich schuil te houden, zodat ze min of meer toch gedwongen worden om elkaar te ontmoeten. Zodra ze elkaar in de haren vliegen uit elkaar halen en even alletwee in een andere hoek van de ruimte neerzetten. Zodat ze even op adem kunnen komen.

Je kunt ook voor een andere methode kiezen die misschien nog wel handiger is aangezien het mannetje toch nog 6 weken apart moet zitten. Dan zet je ze in 2 verschillende hokken naast elkaar zodat ze alvast gewend raken aan elkaar. Pas alleen op dat ze niet in elkaars neuzen bijten of happen in de oren, dan heb je zometeen een konijn met een rare neus.
Dan kun je na die 6 weken ze alsnog via de eerste methode koppelen, maar ze zijn elkaar in ieder geval al gewend door naast elkaar te zitten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:21

ze zitten nu ook al naast elkaar ze kunnen elkaar wel zien maar niet snuffelen of bijten. Ik zal van de week een afspraak maken bij de dierenarts en dan maggie nog 6 weken in zn eigen rennetje en dan mogen ze lekker samen :) Als ik eventueel een 3e konijn zou willen zou ik dan weer een vrouwtje moeten nemen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:24

NienkeNiels schreef:
Oke, ik heb net al even met de dierenarts gebeld en hun werken inderdaad met gasnarcose en ze castreren wel regelmatig konijnen :) De kosten zijn 55 euro is dit ongeveer een normale prijs?

Dat is vrij normaal, maar je kunt altijd wat dierenartsen in je omgeving bellen en vrager of het goedkoper kan. Ik heb laatst 62 euro betaald bij een vrij dure dierenarts, maar nu ik 5 mannetjes heb om te laten castreren heb ik wat meer onderzoek gedaan. Nu gaan ze naar een dierenarts die normaal gesproken 45 euro vraagt en ik krijg zelfs nog wat korting omdat het er 5 zijn. Kies in elk geval wel voor een dierenarts die regelmatig konijnen castreert.

NienkeNiels schreef:
En jullie vinden een konijn van 4 jaar dus niet te oud? Maar er zit natuurlijk een kans in dat het vrouwtje het mannetje nog steeds aanvalt als hij gecastreerd is?

Ik vind 4 jaar niet oud. Dat betekent dat hij straks nog heel wat jaartjes met een vriendinnetje kan leven en dat is wel de moeite waard, want eigenlijk hoort een konijn niet alleen te zitten. De kans bestaat natuurlijk altijd dat ze elkaar niet mogen, maar als je goed koppelt is die kans vrij klein. Lees je dus wel van tevoren in over hoe je dat moet aanpakken!

Mijn dierenarts adviseerde trouwens ook om 6 weken te wachten, maar aangezien de konijnenopvang waar mijn vrouwtjes vandaan komen altijd (zonder problemen) 2 weken hanteert heb ik dat ook gedaan en dat is goed gegaan. Het kan natuurlijk nooit kwaad om 6 weken te wachten.

Wamhorse schreef:
Je zou ook kunnen kiezen om het voedstertje te steriliseren dit is wel een stuk prijziger maar je hebt kans dat ze dan wat milder word qua karakter en je sluit nare dingen als baarmoeder toestanden uit.

Dat is wel waar, maar dan loop je wel weer het risico dat het mannetje steeds zal willen dekken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:27

NienkeNiels schreef:
ze zitten nu ook al naast elkaar ze kunnen elkaar wel zien maar niet snuffelen of bijten. Ik zal van de week een afspraak maken bij de dierenarts en dan maggie nog 6 weken in zn eigen rennetje en dan mogen ze lekker samen :) Als ik eventueel een 3e konijn zou willen zou ik dan weer een vrouwtje moeten nemen?

Fijn! Als je nog een konijn erbij wilt kun je inderdaad het beste nog een vrouwtje nemen. Let er wel op dat ze genoeg ruimte hebben. De laatste tijd lees ik vaak één vierkante meter per konijn als gewenste maat, maar hoe groter hoe beter natuurlijk. ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:28

precies mijn keuze is wel om het mannetje te castreren.. hebben jullie dan nog tips over het koppelen? ze zit nu wel al allebei op het stukje waar ze straks te komen te staan wel allebei in hun aparte ren maar toch is dit erg?

Enne die ruimte zit wel goed ze hebben dan buiten ongeveer 4 bij 4 en nog een binnengedeelte van 2 bij 2

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:29

@ goeroe,

Beide laten helpen. Is wat prijziger maar dan heb je wel wat. In de meeste gevallen werkt het erg goed bij dominante dieren.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:30

Als de tijd rijp is een waar feestmaal voor ze neer zetten op idd neutraal terrein. In de meeste gevallen luid het spreekwoord "eten verbroederd".

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:47

Wamhorse schreef:
@ goeroe,

Beide laten helpen. Is wat prijziger maar dan heb je wel wat. In de meeste gevallen werkt het erg goed bij dominante dieren.

Door ze te castreren worden ze meestal wel rustiger, maar met dominantie heeft dat naar mijn mening niets te maken. Een dier op zichzelf kan niet dominant zijn. Wel kan een dier zich dominant gedragen in een groep. Momenteel heb ik bijvoorbeeld een groep met 6 voedsters en 1 gecastreerde ram waarbij de ram zich erg dominant opstelt. Daar ben ik ook heel blij om want zonder de ram zouden de voedsters elkaar in de haren vliegen en nu is er rust in de groep. De ram straalt in zijn hele lichaamstaal uit dat hij heer en meester is in 'zijn' ren. Toch had diezelfde ram helemaal niets te vertellen toen hij nog bij mijn andere gecastreerde ram zat. Ook in die groep was rust, ook al was de andere ram de baas. Toch is die andere ram helemaal geen fel dier of een dier dat mensen snel als dominant zouden bestempelen. Hetzelfde dier kan dus dominant zijn in de ene groep en niet dominant in een andere groep. Felle dieren zijn niet per definitie dominant.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:54

Nee daar heb je gelijk in, ik had het beter wat anders kunnen verwoorden heb alleen zo gauw geen betere omschrijving. Maar je hebt gelijk dit zie ik thuis idd ook veel gebeuren. Uiteindelijk blijft het vaak uitvogelen wat wel werkt en wat niet. Ik heb ook wel eens een combi gehad wat in het begin alleen maar aan het knokken was en best heftig maar die liggen nu al jaren naast elkaar te slapen en eten zonder ruzies.

Over het algemeen grijp ik ook niet meteen in. Mijn instelling is als ze willen knokken dan knokken ze maar even (zolang het geen verwondingen oplevert uiteraard) en vaak komt daarna wel de rust. Ik heb ook meerdere keren twee mannetjes bij elkaar gezet met succes! (gebeurd niet vaak hoor).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:04

Leuk dat we toch een beetje dezelfde ervaringen blijken te hebben Wamhorse. :D Ik grijp ook niet te vlug in, want uiteindelijk schikken ze zich meestal toch wel in hun rol. Natuurlijk is het wel belangrijk om ze tijdens het koppelen goed in de gaten te houden (zeg ik vooral richting TS en andere geïnteresseerden). Achteraf gezien hebben wij ook heel lang twee rammen bij elkaar gehad en dat waren dikke maatjes. Momenteel heb ik zelfs 6 rammen bij elkaar zitten en dat is een ontzettend leuke groep, maar 5 van de 6 zijn nog niet volwassen dus ik houd ze in de gaten want het kan omslaan, ook al ziet het daar totaal niet naar uit. Binnenkort worden de jonge rammen gecastreerd en maak ik er weer twee gemengde groepen van. Maar dit gaat een beetje off-topic geloof ik. O:)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:21

hihi ik vind het wel leuk hoor om jullie verhalen te horen :) Ik ben wel bang dat de voedster de ram straks steeds achterna zal jagen? aanezien het mannetje een beetje een sufferdje is??

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:23

Ja dat risico houd je toch. Je kunt het in ieder geval proberen en als het straks te druk voor het mannetje word misschien een derde speelkameraad zodat het ventje wat word ontzien. Bij mij heeft dat wel bij sommige groepen gewerkt maar ja dat moet je natuurlijk wel willen drie konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:24

mijn dame helpen koste me 120 euro , maar is dan ook echt een operatie. mijn ram was 50 euro en na 5 weken weer de oude maar zonder ballen :P probeer neutraal terrein ze bij elkaar te zetten waar ze beiden niet geweest zijn heb je meeste kans op slagen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:02

takkie_muis schreef:
mijn dame helpen koste me 120 euro , maar is dan ook echt een operatie. mijn ram was 50 euro en na 5 weken weer de oude maar zonder ballen :P probeer neutraal terrein ze bij elkaar te zetten waar ze beiden niet geweest zijn heb je meeste kans op slagen.

Hoe bedoel je na 5 weken weer de oude? Onze ram was binnen een dag gewoon weer de oude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:14

hij was beetje zielig :P beetje heel erg, al vondt ik van niet hoor.