Poes stikt van de vlooien! Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Poes stikt van de vlooien! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:28

De poes van mijn vriend stikt echt van de vlooien, je ziet ze gewoon lopen, kruipen weet ik veel wat ze doen. Als je een plukje haar opzij duwt zie je er gelijk 3 zitten. Op haar hoofd, nek etc. Ik heb gisteren met een kammetje geprobeerd eruit te krijgen wat ik steeds zag, en veel blijven kammen maar ik heb er maar 5 mee uitgehaald. Volgens mij doe ik iets niet goed, want ze blijven niet zitten, ze schieten er onder door lijkt wel. En dan denk je knijp ze met je vingers, maar ik zon iemand die dat vies vind :') Ik vind het zoiezo vies en eng haha. Ze heeft ook al een paar keer tuutjes met frontline in haar nek gespoten gekregen maar dat helpt gewoon niet.

Heeft iemand tips wat het beste werkt? Het is nog een jonge poes, zou zonde zijn als ze er een infectie op nahoudt.. Ik weet dat hij ook goed moet stofzuigen nu maar hoe krijgen we de poes zelf vlovrij?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:31

wassen met ietws wat vlooien dood, heel de omgevening ook behandelen. Vlooien zitten namelijk niet alleen op de kat ,maar ook in je hele huis. Wassen en alles insprayen dus met speciale spray. Het beste voor je kat is de frontline COMBO, want die doorbreekt de cyclus van de vlo en dat de de gewone frontline niet. Vergeet je kat niet te ontwormen, vlooien brengen vaak lintworm over. Gebruik ontwormingsmiddel dat dus de lintworm aanpakt.
Laatst bijgewerkt door Urko op 12-05-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:31

Had je dat tuutje met frontline ook echt op de huid gedaan? Dus haren aan de kant en op de huid?
Anders zou ik een ander merk proberen, misschien resistent?

Trouwens ook het hele huis behandelen tegen vlooien! en veel stofzuigen, anders kom je er niet vanaf.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:32

Ik heb mijn katten vorig jaar eerst gewassen met vlooienspul van Beaphar en daarna een pipetje gegeven, weet de naam alleen even niet meer. Het zit in een roze met wit doosje en is voor 3 maanden. Bij mij reageren de vlooien niet op frontline. Dat andere spul werkt beter en is nog goedkoper ook... Verder de omgeving goed stofzuigen, voorlopig even 1 tot 2 keer per dag, de eerste keer de zak weggooien en in de nieuwe zak een kapot geknipt vlooienbandje, en de omgeving goed insprayen met omgevingsspray (ik gebruik Beaphar). Succes, ik weet hoe vervelend het is, ik ben direct de pineut en zit van top tot teen onder de beten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:33

Als het echt zo erg is, zou ik haar meenemen naar de DA, die kan dan de vlooien voor je verwijderen.
Vaak hebben ze toch net iets betere medicatie dan in de winkel te krijgen is.

Hebben jullie gelijk mooit tijd om het huis grondig schoon en vlooivrij te maken.

Zou er niet al te lang mee wachten, want zo veel vlooien is echt niet gezond voor een poes ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:34

Bedankt voor de tips! Zal vriendlief vanavond even laten meelezen.

Ik weet idd dat het huis ook helemaal schoonmoet, maar dat werkt nog niet als ik de poes niet vloschoon krijg :( Heb hem ook gewaarschwud dat hij gelijk moet ontwormen inderdaad.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:34

Voor elke vlo die je ziet lopen er 10 in je huis ongeveer. Haal de frontline combo en haal een bus bolfo huis spray. Deuren en ramen dicht kat naar buiten en spuiten maar. Na een half uur de ramen en deuren open zetten en dan zou je al een behoorlijk eind moeten zijn. Goed stofzuigen en eventueel herhalen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:35

Anc schreef:
Als het echt zo erg is, zou ik haar meenemen naar de DA, die kan dan de vlooien voor je verwijderen.
Vaak hebben ze toch net iets betere medicatie dan in de winkel te krijgen is.

Hebben jullie gelijk mooit tijd om het huis grondig schoon en vlooivrij te maken.

Zou er niet al te lang mee wachten, want zo veel vlooien is echt niet gezond voor een poes ;)

Zat ik ook aan te denken om anders naar de da te gaan. Ik heb zelf 2 katten en vroeger honden gehad maar dit heb ik nog nooit gezien..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:35

frontline combo zal een van je weinige opties zijn
die pakt gelijk de vlooien ed die in je huis zitten

je hoeft niet te wassen ed en het werkt ook voor teken

na ongeveer een week a 1,5 week ben je vlo vrij

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:36

Bel of ga even langs de DA die weet raad.
Ik zou zeggen: kat wassen of vollig inpoederen met antivlooien poeder (niet te zuinig!) en alles wat je huis kan wassen zo heet mogelijk wassen. Dan anti vlo uit zo'n pipetje in de nek (frontline doet t goed, zeker voor katten die ook vaak teken krijgen).

edit: dat roze-witte doosje is Exil Flea Free. Je kan ook Bayer proberen als Frontline het neit goed doet.

Hoe zwaar is de kat? misschien is ie wel te zwaar van 1 pipetje?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:42

jorretje schreef:
Bel of ga even langs de DA die weet raad.
Ik zou zeggen: kat wassen of vollig inpoederen met antivlooien poeder (niet te zuinig!) en alles wat je huis kan wassen zo heet mogelijk wassen. Dan anti vlo uit zo'n pipetje in de nek (frontline doet t goed, zeker voor katten die ook vaak teken krijgen).

edit: dat roze-witte doosje is Exil Flea Free. Je kan ook Bayer proberen als Frontline het neit goed doet.

Hoe zwaar is de kat? misschien is ie wel te zwaar van 1 pipetje?

Je kunt niet en poeder en pipetjes gebruiken..... Dat is vragen om problemen. Kies 1 goed product en vertrouw daar op.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:45

Als frontline geen effect heeft, overstappen op stronghold of advantage (let op, is niet hetzelfde als advantix, advantix is giftig voor katten).
Kat zelf elke maand opnieuw behandelen. Als er nog andere dieren in huis zijn, deze ook behandelen (uitgezonderd de goudvis). Kat idd ook ontwormen.
Spray in huis halen die vlooien doodt (spray met pyrethrine). Alle mandjes, dekens, kussens en losse tapijten in de wasmachine. Ondertussen huis grondig stofzuigen. Na het stofzuigen het huis sprayen, vooral alle kieren en spleten en alles wat van stof is (zetels, mandjes etc ook indien die gewassen zijn). Sprayen met alle ramen dicht en huisdieren buiten (of toch buiten de kamer), halfuur laten 'inwerken' en dan goed verluchten. Sprayen ook elke maand herhalen. Stofzuigen veronderstel ik dat je wel heel regelmatig doet, zoniet wel heel regelmatig doen.
Vlooien zijn een dikke pest om kwijt te geraken maar als je echt rigoureus tewerk gaat wil het wel lukken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:45

chocobroodje schreef:
Voor elke vlo die je ziet lopen er 10 in je huis ongeveer. Haal de frontline combo en haal een bus bolfo huis spray. Deuren en ramen dicht kat naar buiten en spuiten maar. Na een half uur de ramen en deuren open zetten en dan zou je al een behoorlijk eind moeten zijn. Goed stofzuigen en eventueel herhalen.

Eerst stofzuigen en dan goed sprayen in het huis.

Kat behandelen met pipet Advantage.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:47

Na het stofzuigen de stofzuigerzak direct weggooien...
Wanneer je uiteindelijk van de vlooien af bent en toch geen extra risico wilt nemen kun je een stukje vlooienband in de zak doen, dan hoef je uiteindelijk niet steeds die zak weg te gooien (ze kosten al genoeg ;) ) Maar die eerste keer zou ik zeker die zak weggooien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:48

Ik heb laatst ook een beschaafd vlooienplaagje in huis gehad.
Maar wat hierboven ook genoemd wordt, houdt er rekening mee dat er nog veel meer vlooien in huis zitten.
Ik heb minimaal twee bussen vlooienspray leeggespoten.

Alles moet uitgewassen worden, gestofzuigd, gedweild, gesprayt.
Zo niet dan vliegen ze jou dadelijk aan in plaats van de kat omdat die nu 'beschermd' is.
Je moet goed rekening houden met alle kieren, plinten, plooien (in het gordijn), de trapmatten, alles wat van stof is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:52

Haal zo'n pipetje anti-vlo, dat werkt voor langere tijd dus is erg geschikt voor katten die ook buiten komen.
Hoef je ook niet te wassen :P

Wel moet je je huis daarna heel goed schoonmaken, als je een stoffen bank hebt moet je die ook heel goed stofzuigen, laminaatvloer = tussen de plinten heel goed zuigen enz. Daarnaast alle kussens, dekens, gordijnen ed (ook die waar de kat niet op ligt) bij voorkeur in de kookwas stoppen of iig zo heet mogelijk en hang het maar een hele dag in de zon en wind (liever een dagje langer als je 't koud hebt gewassen).
Alles wat je niet heet kunt wassen ook inspuiten met omgevingsspray tegen vlooien, ook tussen kieren en plinten spuiten en alles wat niet gewassen kan worden.

Edit; en de stofzuigerzak weggooien idd!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:57

Ik heb de da gebeld. Ze raadde me aan om eerst met vlooienshampo te wassen. Daar worden de vlooien wat suf van en dan kan ik beter kammen (hopelijk). Alleen een kat wassen is wel een hele opgave natuurlijk. Maar we gaan het gewoon proberen. En dan daarna nog een pipetje Advantige en ie herhalen na 3-4 we4ken. En wanneer ze vlo vrij is gelijk een wormen kuurtje. Dat is wel iets waar ik me zorgen om maak. Toen ik van de week aan vriendlief vroeg of hij ontwormde wist hij niet waar ik het over had... Beetje jammer. Maar we gaan vanavond maar weer eens aan de slag.

En daarna maar even mijn eigen katten onder handen nemen. Neem ik ze mee naar mijn huis. Hoop dat ik daar wel mee op tijd ben.

Ik zag trouwens gisteren pas dat het zo erg was bij de poes van mijn vriend.. Hij had 2 weken geleden wel gezegd dat ze vlooien had en frontline gebruikt maar ik dacht dat het wel meeviel. Tot ik het gisteren zag echt zielig gewoon!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:49

Als je gaat kammen zet er dan een bakje water bij met een klein beetje afwasmiddel, dan kun je de haren en vlooien daarin doen. Door het afwasmiddel zinken de vlooien.

mika11

Re: Poes stikt van de vlooien! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:59

Bij mijn katten helpt Frontline ook niet.
Waar ik nu woon, was een vlooienplaag toen ik er ging wonen, van de vorige bewoners :(
Frontline heb ik toen gespoten en pipetjes op de katten maar het ging maar niet over.

Toen kreeg ik van de dierenarts het merk Stronghold (ook pipetjes) en de katten waren er meteen vanaf.
Een spuitbus van Stronghold om het huis goed te spuiten en dat hielp heel goed.
Ik heb nu sinds 3 jaar nooit meer vlooien bij de katten gehad.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:02

Freggel schreef:
Als je gaat kammen zet er dan een bakje water bij met een klein beetje afwasmiddel, dan kun je de haren en vlooien daarin doen. Door het afwasmiddel zinken de vlooien.

Gisteren ook een bakje met water maar afwismiddel dat ze zinken is wel handig! Bedankt voor de tip!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:04

mika11 schreef:
Bij mijn katten helpt Frontline ook niet.
Waar ik nu woon, was een vlooienplaag toen ik er ging wonen, van de vorige bewoners :(
Frontline heb ik toen gespoten en pipetjes op de katten maar het ging maar niet over.

Toen kreeg ik van de dierenarts het merk Stronghold (ook pipetjes) en de katten waren er meteen vanaf.
Een spuitbus van Stronghold om het huis goed te spuiten en dat hielp heel goed.
Ik heb nu sinds 3 jaar nooit meer vlooien bij de katten gehad.

We properen de advantige wat de da heeft aanbevolen, en goed spiten inderdaad. Hoelang moet je poes daar dan wegblijven eigenlijk? Het is een binnenpoes (daarom snap ik ook niet hoe ze aan die vlooien komt). Mijn katten heb ik er nog nooit op betrapt..

Wel een fijn welkomst cadeau een vlooienplaat.

En bij jou warend e pipetjes en het spuiten en stofzuigen etc genoeg? Hoelang heeft het geduurd voor het over was?

Ik heb sinds gisteren zelf ook gewoon overal jeuk de hele dag door haha. Echt vaag, loop overal te krabbelen terwijl er niks zit :s

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:05

Maar voor elke vlo die je ziet, zijn er 100 die je niet ziet.
Alleen vlooien weghalen met een kammetje heeft verder geen zin.
Dat wassen met vlooienshampoo helpt natuurlijk ook wel.
Maar het is ook goed om het huis 2x goed te spuiten met anti vlo middel. (1x spuiten en na ongeveer anderhalve week nog een keer)
Want de eitjes van de vlooien zitten w.s. ook overal in huis (in kieren etc.)
Dus als je dat niet behandeld kom je er nooit echt vanaf.

JoyceLa

Re: Poes stikt van de vlooien! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:08

Ik zal hem er idd op hameren dat hij goed moet stofzuigen etc. En goed spuiten met die spuitbus. Dan moet hij alleen nog even verzinnen waar hij de poes laat als hij heeft gespoten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:08

mirka1994 schreef:
We properen de advantige wat de da heeft aanbevolen, en goed spiten inderdaad. Hoelang moet je poes daar dan wegblijven eigenlijk? Het is een binnenpoes (daarom snap ik ook niet hoe ze aan die vlooien komt). Mijn katten heb ik er nog nooit op betrapt..

Wel een fijn welkomst cadeau een vlooienplaat.

En bij jou warend e pipetjes en het spuiten en stofzuigen etc genoeg? Hoelang heeft het geduurd voor het over was?

Ik heb sinds gisteren zelf ook gewoon overal jeuk de hele dag door haha. Echt vaag, loop overal te krabbelen terwijl er niks zit :s
[/quote]

Ik deed de katten boven een paar uur en dan ging ik beneden spuiten.
Daarna de katten beneden en boven spuiten.
Volgens mij ben ik er wel een half jaar mee bezig geweest voor ik echt van de vlooien afwas.
Maar eigenlijk toen ik Stronghold kocht was het snel over.
Vlooieneitjes zitten overal in huis, niet alleen op de kat, daarom moet je echt heel goed het hele huis spuiten.
Ook op stoffen banken (zitten ook eitjes) etc etc.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:13

als je kat wassen niet heel erg vind, (komt niet veel voor, maar wie weet...) dan kan je 'm ook met dreft wassen! ;) vlooien blijfen in de zeep zitten. (zo als ook al eerder vermeld)

je kat sowieso niet gaan inpoederen!!
hardstikke giftig, katten wassen zo wat hun hele lichaam he...en zo krijgen ze dat poeder binnen.