Gezocht konijnen-ervarings deskundige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Gezocht konijnen-ervarings deskundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:06

Wij zijn ons aan het orienteren om over een tijdje een koppel konijnen aan te schaffen.

Aangezien dit onze eerste konijnen worden zijn we opzoek naar rustige, gemoedelijke dieren.
Is het zo dat er bij konijnen bepaalde raskenmerken zijn?? Is het zo dat een bepaald ras bekend staat om zijn rustige doen en laten?
Het hoeven geen knuffel/schootdieren te worden maar, als ik ze eens op moet pakken, is het fijn als dit vrij eenvoudig zal gaan :D
En geen tegenstribbelend/stampend konijn in mijn handen heb... :o

Is het verstandiger om jonge dieren aan te schaffen of juist in een opvang te gaan kijken?
Persoonlijk lijkt het me leuk om jonge konijnen aan te schaffen maar ik neem aan dat je bij oudere dieren meer een karakter eruit kan halen? (en je opvangdieren een nieuwe kans bied!)

Even ter goede orde: de dieren zullen buiten een nachthok krijgen en daarnaast de gehele tuin ter beschikking hebben. Deze is geheel betegeld en aan drie kanten afgeschermd met muren. De vierde zijde is van hekwerk (zo'n heras-gaas).
Ze kunnen hierdoor niet graven en hebben helaas daardoor ook niet de beschikking over gras. Maar zullen uiteraard onbeperkt hooi krijgen en geregeld vers geplukt gras :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:13

Ik heb een heel rustig konijntje die graag geknuffeld wordt maar ben van mening dat als je ze veel oppakt ze vaak wel een knuffelkonijn worden.

http://www.youtube.com/watch?v=BBLq1xtwM7M

gewoon uit het winkelcentrum, maar je kan ook heel veel jonge konijntjes krijgen uit de opvang (is wel beter idee)
Storm heeft mij nog nóoit gebeten en ook de buurtkinderen komen wel eens langs, gillend trekken over wie hem mag aaien maar dat maakt hem allemaal niet uit en hij blijft heel kalm. Echt een top konijn, gewoon vanaf het begin veel oppakken, aandacht geven en aaien.

peugotje

Re: Gezocht konijnen-ervarings deskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:17

Hoi,

Bij konijnenopvangen hebben ze vaak ook al koppels zitten, dus dat is zeker aan te raden! Dan weet je zeker dat het tussen de nijnen al klikt. Bij onze opvang geven ze ook 'garantie', mocht het niet werken tussen de nijnen, of ze passen niet bij je, kun je ze ruilen (wat ik een akelig woord vind maar wel heb moeten doen omdat de ram die ik had, niet klikte met mijn voedster, ram geruild, en nu een gelukkig koppel)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:19

Bij de opvang kun je inderdaad het beste kijken. Qua rassen zou ik de grotere rassen aanbevelen, die zijn rustiger dan die stresskonijntjes die alleen al door het hok schieten als je naar ze kijkt. Ik heb 3 Franse Hangoren van 7/8 kilo. Ontzettende lieve en rustige dieren. Kunnen goed met kinderen, zijn in voor een knuffelpartij en leuk om te zien! :D

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:29

Hoi,

Ik zou ook een groter ras nemen, die zijn vaak wat rustiger en tammer. Het beste kan je een mannetje + vrouwtje samen nemen. Ik zou bij een opvang kijken. Ik had nml zelf het probleem bij mijn jonge konijnen dat mijn ram pas met 5 mnd gecastreerd mocht worden, maar als met 3 mnd geslachtsrijp was, bovendien kun je ze niet direct na castratie weer bij elkaar plaatsen, dus dan moet je ze dus een periode van elkaar scheiden, dat probleem heb je niet als je een koppeltje uit een opvang neemt.
Een leuk raskonijn (mocht je toch voor een raskonijn gaan) zijn trouwens Rexkonijnen, die hebben van nature een lief en tam karakter en hebben een zijdezachte vacht en ze zijn er ook in wat grotere maat.
Franse hangoren zijn ook leuk!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:32

Ik zou ook voor een volwassen koppeltje uit de opvang gaan. Je kunt dan gelijk zien hoe tam ze zijn, en ze zijn al gecastreerd (als je een mannetje/vrouwtje kiest).
Hou er wel rekening mee dat er weinig konijnen zijn die zich graag laten oppakken. Mijn konijnen zijn heel tam, kun je rustig aaien, maar oppakken is nou eenmaal een onnatuurlijke actie en ook mijn konijnen gaan toch spartelen. ;)

Verder ga ik mee met Nalanta, hoe groter hoe rustiger, maar in een opvang kun je dat natuurlijk per konijn bekijken...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:36

iK zou ook een groter konijn kiezen hollanders zijn ook erg lief en leuk!!
Die kleine dwergkonijntjes zijn vaak ongeloof snel en heel erg fel!!

ik spreek uit ervaring met een heel lief schattig dwergdraaak konijntje wat aanvalt en bijt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:32

Ik zou inderdaad voor een groter ras gaan zoals vlaamse reus of franse hangoor. Franse hangoren zijn over het algemeen wel meer relaxt dan een vlaamse reus (althans mijn ervaringen). Je hebt nog meer grote rassen zoals weners, op www.bunnybunch.nl zit ook een fokker van weners die kan je meer vertellen over dat ras en die herplaatst ook regelmatig konijnen.
Als je liever een handzamer model hebt omdat dat handiger tillen is dan zou ik voor een hangoor gaan.
De konijnen met rechtopstaande oren - ik noem het altijd speedy modellen - zijn sneller en schichtiger. Ik heb dan met hollanders weer geen goede ervaringen qua handzaamheid.

Hou er wel rekening mee dat niet één konijn het leuk vind om opgetild te worden. Ik doe het thuis ook alleen als het echt nodig is, ze hebben er namelijk een hekel aan. Ik heb het zelfs met konijntjes gemaakt die we vanaf de geboorte hebben gehad (op de kinderboerderij) en zo af en toe eens opgetild werden, maar het ook absoluut niet leuk vinden.

En tja, de beste manier om te kijken welk konijn iets voor jou is, is om naar een konijnenopvang te gaan en je daar te laten adviseren. Ik zou in ieder geval even op die site kijken daar kun je heel veel informatie vinden en voor vragen kun je op dat forum ook vragen stellen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 14:08

Bedankt allemaal voor jullie adviezen :D

Zoals ik zelf ook eigenlijk al bedacht had ga ik voor een koppel uit de opvang!
Ik heb via Google een opvang gevonden in de buurt van Eindhoven (uurtje hier vandaan), hun hebben nu op dit moment vanalles zitten waaronder een erg leuke Franse Hangoor :D (Wat een scheet! en mijn voorkeur gaat sowieso uit naar hangoortje ipv recht opstaande ;) )

Helaas kunnen we ze nu nog niet het huisje bieden wat ik voor ogen heb, dus we moeten er nog even mee wachten... Maar wie weet na de zomer... En anders volgend voorjaar ;) En dan zitten er vast weer andere leuke konijnen die op een nieuw baasje wachten!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:09

Helemaal super dat je ze bij de opvang gaat halen!
Ook goed dat je nu wacht, bewijst wel dat je de konijnen een zo goed mogelijk huis wil bieden. En de opvangen zijn nooit leeg, dus tegen die tijd zijn er ook een paar gelukkige konijnen die met jou meegaan. ;)