Mijn hondje binky, een shih tzu, heeft geloof ik nogal last van zijn oren. Nu heb ik al vaker gehoord dat honden met flappers als oren of haren uit de oren extra kans hebben op oorontsteking maar ik heb geen idee of dat het ook is. Hij krabt nogal vaak in zijn oren, maar dan ook echt gericht. Soms maakt hij er ook geluid bij. Een tijdje geleden heeft hij zijn huid helemaal kapot gekrabt vlak achter zijn oor. We kregen de tip dat er vaak viezigheid in de oren van zo'n beestje kan zitten, zoals prut. Met heel erg veel moeite de oortjes schoongemaakt met slaolie en watten staafjes. Dit met heel veel moeite omdat zijn oren gewoon heel gevoelig zijn. We mogen er aanzitten maar zodra we de haartjes die eruit groeien ook maar aanraken trekt hij zijn kop weg. Nu heb ik geen idee wat het is en ik wil hem niet direct mee naar de dierenarts sleuren omdat hij vrij angstig is bij onbekende mensen. Iemand enig idee?
Bedankt!
mika11
Geplaatst: 11-05-11 00:48
Gaat hij dan ook naar de trimmer? Als mijn hond daar heengaat, doet zij altijd de haren verwijderen uit de gehoorgang. Bij langharige rassen moet je dat bijhouden, anders krijgen ze er last van. Ik kan ook niet zelf bij mijn hond in z'n oren zitten, trekt ie ook z'n kop weg. Maar bij de trimmer is het anders, laat ie alles toe.
Nee hij gaat niet naar de trimmer. Ongeveer drie maanden geleden is hij enkel helemaal geschoren door andere problemen. We hebben de hond overgenomen van iemand maar het blijkt dus dat het niet zo een heel makkelijk beestje is.. Wel een schat hoor
mika11
Geplaatst: 11-05-11 01:03
Maar als je z'n oor optilt, zie je dan, zeg maar, een hele prop haar zitten in de gehoor ingang? Dat haren moeten er uit! Daar kunnen ze veel last van hebben en idd ook oorontsteking van krijgen. Als het jezelf niet lukt, kan je het ook laten doen bij een trimmer of dierenarts.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-05-11 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt
x_D
Geplaatst: 11-05-11 01:03
Kan ook zijn dat het oormijt is, en dan zul je toch echt even naar de dierenarts moeten, Zou voor de zekerheid toch even laten checken Je krijgt er een zalfje voor, weet niet hoe je hond reageerd op brokjes maar daarmee kun je hem proberen af te leiden als je z'n oren doet, of leverpastei op een stukje brood geen hond die dat weerstaat
Ja ik kijk echt tegen een goed pluk haar aan. Die moeten er dus uit. Ik las ergens dat het getrokken word. Is dit dan niet heel pijnlijk. Zelf zal ik dit niet durven dus dan moet we even langs iemand
Mijn hoord reageert echt bagger op brokjes, hij staat op vers en is nogal kieskeurig Al leid ik hem af, zodra ik de haren in zijn oren aanraak reageert hij.
Die haren moeten er echt uit, maar ik zou er niet zelf aan beginnen. Meeste honden vinden het niet fijn, en daarom kan het beter door iemand anders gedaan worden. Het is niet leuk voor de hond maar echt veel pijn doet het niet, die haren zitten vrij los.
Mijn hond doet net als jou hond als ik in z'n oren zit Maar hij gaat elke 3 maand naar de trimmer en daar worden z'n oren bijgehouden. Hij kan inderdaad ook mijt hebben, daarom kun je het ook door de dierenarts laten doen, kan hij meteen daarop gecontroleerd worden.
Okee. Ja omdat hij er zon last van hebt dan gaan de haren er wel uit. Vind het vreselijk om te zien als hij zo gericht aan het krabben is met die moeilijke geluidjes. Geen keuze dan, en als het niet zo pijnlijk is, en het is natuurlijk niet constant zoals de haren in zijn oren... Bedankt
Ik denk dat we dan de haren laten verwijderen, als hij dan nog steeds last houd naar de dierenarts. Net waar mijn moeder in mee gaat aangezien zij de portomonnee heeft
Nou ja, het is duurder als je hem ermee laat zitten, tot hij echt onstekingen krijgt Dan betaal je voor alle medicijnen die hij dan moet krijgen! Dat kun je nog tegen je moeder zeggen (vanwege de portomonnee)
Heb je weleens gedacht aan een allergie? Soms krabben ze daarbij ook de oren kapot. Hoe zien de oksels en liezen eruit?
Ik weet dat je jouw hondje vers geeft, dus dat zal het probleem niet zijn, maar hoe zit het met extraatjes? Regelmatig een koekje kan al genoeg zijn, namelijk, en het ras is erg gevoelig voor allergieën. Brandnetels, jong gras kan ook erg irriteren bijvoorbeeld.
Ja dat vergeet ik hier helemaal bij te zetten daar heb ik inderdaad al aangedacht. Ook omdat hij soms op willekeurige plekjes jeuk heeft. Maar dat hoeft niet direct wat te wezen. Hij heeft soms een beetje een loop neus en niest ook dagelijks. Dat reversed sneezing heb ik hem ook al een paar keer horen doen maar niet vaak.
Mijn moeder heeft nog wel de neiging inderdaad om koekjes te geven. Hoewel ik zeg niet doen heeft ze natuurlijk een nieuwe doos gekocht. Meestal eet hij het niet of na een tijd pas. Dat hij nog brok kreeg stonk hij ook als de pest maar of hij toen ook veel jeuk had weet ik niet aangezien we t beestje met wat klitten en vlooien kregen...
rocymax
Geplaatst: 11-05-11 12:35
Als je veel naar buiten gaat en in gras loopt kan het ook nog zo zijn buiten alle dingen die al opgenoemd werden dat er een grasje in zijn oor gekomen is, heb ik een keer gehad(bij de hond dan he) en moest er onder verdoving uit gehaald worden
Ja alles komt er natuurlijk in een keer. Dus dan maar naar de da. Zijn ene oog was eerst heel vies na een dag schoonmaken al verschil, begint de andere ook echt waardeloos. We maken het steeds schoon met ene watje een gekookt water.
pinto_1
Geplaatst: 11-05-11 13:50
Ik zou inderdaad naar de DA gaan, kan ook een oorontsteking zijn en dan is hij met een kuurtje er zo vanaf. Bovendien ben ik zelf niet zo'n voorstander van slaolie en wattenstaafjes, dan zou ik toch liever via de DA even informeren naar speciale oorschoonmaakmiddeltjes voor honden.