Hond ziek, wie weet wat ze heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Hond ziek, wie weet wat ze heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 18:54

Sorry als het hier niet goed staat, wist zo gauw niet waar ik het anders neer kon zetten.
Één van onze honden gedraagt zich anders dan normaal. Dit uit zich vooral in dominanter en agressiefer gedrag. Normaal is ze als laatste klaar met eten, nu als eerst en dan gaat ze proberen eten te stelen van de andere honden. Omdat zij de alpha in de groep is laten die haar dat doen zonder tegensputteren, echter als één van hen ook maar zijn staart omhoog doet of per ongeluk gromt valt ze aan. Iets dat ze normaal nooit deed. Een paar dagen terug heeft ze de jongste teckel bijna vermoord hierom. We blijven nu bij de honden staan als ze eten zodat ze dit niet weer kan doen. Naar ons toe is ze niet agressief eerder vervelend en uitdagerig. Ze komt niet als we roepen en vraagt opdringerig om aandacht.
Wat opvalt is dat ze alle ontlasting van de andere honden op eet, iets wat ze vroeger deed als ze pups had. Vandaag had ze ook afscheiding uit haar vulva. Ze is gesteriliseerd, al jaren geleden. Toen is ook haar baarmoeder verwijderd, dus een baarmoederontsteking is onmogelijk.
Ze ziet op het moment ook slecht, staar in beide ogen, maar of dit met de andere klachten samen hangt weet ik niet. De hond is nu 9 jaar oud, het is een grote hond bijna 40 kilo.

Wie o wie weet wat er met haar aan de hand kan zijn?

SdaphneS

Re: Hond ziek, wie weet wat ze heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:02

Je topic staat hier niet goed. Heb even getemt. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:03

De dierenarts weet het vast beter dan mensen op bokt ;)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:07

Een baarmoederontsteking is niet geheel onmogelijk. Als er een stukje is blijven zitten, dan kan er alsnog een ontsteking zijn. Maar het kan natuurlijk ook een eventuele ontsteking van de vulva zijn. Wat is de kleur/geur van de afscheiding?

Met de symptomen die je beschrijft kan er een hele rij aan diagnosen zijn. Vooral plotse gedragsveranderingen kunnen bijvoorbeeld (!!!) op een tumor wijzen of een hormonaal probleem? Of evt beide? Ik wil je vooral aanraden naar de dierenarts te gaan. Het is echt heel moeilijk om nu via een scherm een diagnose te stellen. Ik kan nu van alles beginnen af te rammelen, maar daar wordt je niet vrolijker van.

Veel sterkte en ik hoop dat je hond snel zich weer als zichzelf gaat gedragen. Vanuit je verhaal krijg ik de indruk dat ze niet lekker in haar vel zit.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:13

Hier kunnen bokkers inderdaad geen antwoord op geven. Er kunnen, zoals sweetheart ook al zei, zo veel oorzaken zijn.
Kun je de hond niet appart voeren?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:24

Ja kan, we kunnen haar gewoon in de kennel zetten tijdens het voeren. Dan kan ze niet naar de anderen toe.
Volgende week moet ze toch naar de dierenarts voor haar inenting en dan zullen we hem meteen vragen om even bloed af te nemen. Vorig jaar hebben we dat ook al gedaan omdat ze toen erg sloom werd en dikker werd, daaruit kwam niets abnormaals. Maar ja dat was een jaar geleden en dit gedrag wat ze nu heeft is van de laatste paar weken.

Kleur van de afscheiding is wit, niet pusserig ofzo en het stinkt niet. Dus een ontsteking lijkt me niet. Ik denk eerder dat het iets hormonaals is, misschien een hormoon producerende tumor?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:40

ik zou niet wachten tot volgende week
ik zou direct naar de DA gaan.. beter te vroeg dan te laat lijkt mij zo ;)

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:01

Als ik dit zo hoor; inderdaad gelijk naar de dierenarts en zeker niet nog een week wachten! Zulke plotselinge en heftige gedragsverandering heeft vaak echt wel te maken met h.e.e.a.!

Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:05

Verder geen opvallende dingen? Drinkt ze meer of minder? Hoe ziet de vacht er uit?
Hoe is haar conditie?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:09

Verder niets opvallends. Vacht is prima, niet krullerig of vet wat op cushing zou kunnen wijzen. Ze drinkt niet meer dan normaal en is ook niet veranderd in gewicht. Ze speelt nog net zo graag met de sproeiers als anders, alleen apporteren doet ze niet meer. Dit komt omdat ze wat last van haar gewrichten heeft en korte bochten doen haar zeer. Dat is al langer en daarvoor zijn we al bij de DA geweest.

Wat kan de dierenarts meer doen als ik nu of volgende week op het spreekuur kom? Dit is in mijn ogen geen spoedgeval. Ik heb niet het idee dat die paar dagen later veel uitmaken. Als jullie echt denken dat dit spoed is dan zal ik voor donderdag een afspraak maken, anders ga ik er maandag met haar al naartoe.

Even om te voorkomen dat er nu een discussie losbarst dat we niets om de hond geven, we houden haar echt wel goed in de gaten en de dierenarts is slechts een telefoontje verwijderd.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:19

geen spoed geval en wat een paar dagen wachten uit kan maken???

als ze een tumor heeft kan 12 uur wachten al te veel zijn......

spreek uit ervaring dat een tumor in 12 uur 3 keer zo groot was geworden.
helaas was mijn kat bij de eerste controle al niet te operen ivm plaats tumor.

andere ochtend terug voor een punctie om te kijken of t een snel groeiende tumor was of niet.
dit om in te schatten hoeveel tijd ze nog zou hebben.
helaas ging ze niet meer mee naar huis.....

zelf zou ik de dierenarts bellen en t voorleggen wat er aan de hand is.
zij kunnen je adviseren wat te doen en wat niet te doen.....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:29

in 12 uur tijd een tumor die drie keer groter wordt, lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Volledige mitose van eukaryotische cellen duurt 24 uur. Tumorcellen kunnen sneller delen, maar worden ook onder controle gehouden door andere mechanismen. Bovendien is de hond niet ziek, eet en drinkt goed, geen spoed dus. Mocht de hond decompenseren dan zitten we natuurlijk dezelfde dag nog bij de DA.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:34

Tja je vraagt advies en ook mijn advies is gewoon bellen als is het alleen maar voor advies die wat oudere honden kunnen er zo geweest zijn hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:37

ja ik zal ook zeker bellen of de dierenarts iig meer tijd voor ons vrij kan maken en of hij vindt dat we eerder moeten komen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:46

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:57

Ik zou zsm een afspraak maken bij de DA deze kan je veel beter helpen :)
Het kan in elk geval geen kwaad om haar voor de zekerheid te temperaturen.
Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:10

Ik heb getemperatuurd, volkomen normaal. Geen koorts en geen ondertemperatuur. Verder kan ik vanavond even niets met haar doen, ze heeft onweer gehoord en daar is ze al haar hele leven doodsbang voor. Ze ligt nu dus in de klerenkast verstopt onder een hoop jassen :P

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:15

InekeH87 schreef:
in 12 uur tijd een tumor die drie keer groter wordt, lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Volledige mitose van eukaryotische cellen duurt 24 uur. Tumorcellen kunnen sneller delen, maar worden ook onder controle gehouden door andere mechanismen. Bovendien is de hond niet ziek, eet en drinkt goed, geen spoed dus. Mocht de hond decompenseren dan zitten we natuurlijk dezelfde dag nog bij de DA.

je vraagt iets of t spoed is of kan wachten.....

mijn kat was niet ziek at goed speelde met de andere katten maar had een tumor die van golf bal naar een grapefruit formaat was gegroeid in 12 uur tijd!

hoe het kan, kan het, was er zelf bij, zelf gevoeld......

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:23

Ik wil je niet bekritiseren, zeg alleen dat het vanuit celbiologisch punt gezien erg onwaarschijnlijk is, dat is mijn mening als moleculair bioloog. Uitzonderingen bestaan, misschien was jouw kat daar een voorbeeld van?

Dierenarts bellen kan vanavond iig niet meer. Ik zal morgenochtend eens rustig met Jos (mijn DA) overleggen, denk niet dat ik eerder met haar hoef te komen.

Ik heb eerder een hond met een hersentumor gehad en een hond met een bijniertumor. Weet dus vrij goed wat het verloop is bij kanker in honden. We hebben nu nog een oudere hond, een 19-jarige teckel met een pancreastumor. Daar doen we op het moment niets aan, gewoon rustig het beloop afwachten. Behandelen doen wij niet als de hond een tumor heeft. Kijken hoe lang het nog goed gaat en als het niet meer wil dan krijgen ze een spuitje. Klinkt hard, maar ik vind operaties etc. niet fair voor die oude dieren.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:29

was dat bij je kat wel echt een tumor? Ik heb er geen verstand van hoor, maar is het onderzocht? Mn hond had ook een grote bult, iedere arts (twee 'gewoon' en twee in utrecht) dachten aan een tumor. Bleek dit later dus niet te zijn, maar een soort ontsteking, keihard. Was iets wat van buitenaf op een tumor leek omheen gekomen, ook heel erg snel.

Maar goed, ik hoop dat je snel weet wat je hond heeft ts! Vind het wel goed dat je het hier neerzet. De ene arts is de ander niet en misschien zijn er hier wel mensen met dezelfde ervaring.

Snap ook best dat je niet gelijk nr een arts toerent... Heb niets tegen artsen, maar heb (nu praat ik over eigen lichaam) altijd meer aan ervaringen gehad van mensen...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:40

Daarom heb ik dit topic ook geopend, gewoon om te vragen wat anderen denken dat het kan zijn. Zodat als de dierenarts het ook even niet meer weet dat ik zelf suggesties kan geven. Meestal hebben we dieren al gediagnosticeerd voordat hij ze zelfs maar heeft gezien, tot nu toe hadden we het geen één keer fout. Jos weet dat als wij komen met een vraag om een bepaald onderzoek of medicijnen hij ervan uit kan gaan dat we daar een hele goede reden voor hebben. Meestal regelen we de medicijnen ook al zelf, humane middelen zijn nou eenmaal goedkoper dan die je bij de DA kan krijgen. Mijn vader is zelf arts en in overleg met de DA bestelt hij de humane variant van de middelen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:20

Klinkt mij een beetje als een hond die haar plek als leider begint te verliezen en dit koste wat kost probeert te verdedigen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:50

LZP -> BB