Kunnen kleine vogeltjes uit vogelhuisje komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Kunnen kleine vogeltjes uit vogelhuisje komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:17

Hallo allemaal!

Wij hebben nu 2 jaar een vogelhuisje in de tuin hangen die aan 1 kant open kan.
Nou hadden wij vorig jaar 2 vogeltjes die erin zaten. Maar de uitgekomen vogeltjes zijn er nooit uitgekomen.
We besloten te gaan kijken. Er zat een nestje in met 2 overleden vogeltjes.. :\
Ik weet niet waaraan ze zijn overleden, ze zagen er opzich goed uit. Geen nekjes of vleugels die in rare bogen lagen.

Huisje schoongemaakt en nu hebben wij weer een broedend vogeltje erin zitten.
Ik wil niet dat deze kleintjes ook dood gaan. Maar ik vraag me af of de kleintjes wel uit het huisje komen omdat
ze natuurlijk eerst omhoog moeten vliegen naar het gaatje.

Redden ze dat eigenlijk wel of moet je de zijkant open zetten?

Vanky

Cassidy

Re: Kunnen kleine vogeltjes uit vogelhuisje komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:22

Ieder type vogel heeft een bepaalde afmeting hok en vorm van gaatje nodig, tenminste, dat is mij verteld. De nestkastjes bij mijn ouders in de tuin worden echter ook door vogels gebruikt die het boek niet gelezen hebben, en zich helemaal niets bekommeren om afmetingen en vorm van het gaatje.

Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat deze vogels ook komen te overlijden, maar ze kunnen ook ziek zijn geweest of zijn achtergelaten door de ouders...

Als er nu een broedende vogel inzit, zou ik niets meer doen...als je nu nog aan dat hok gaat zitten, kon je de broed weleens verstoren...

Gewoon hopen dat alles goed gaat dit keer....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:22

Over het algemeen wel hoor. De nestopening is juist wat hoger zodat de jonge vogels er niet uit kruipen als ze nog niet kunnen vliegen.
Een vogel zoekt een nestplek die past bij zijn behoefte.
Jonge vogels kunnen door heel veel redenen het niet redden. (parasieten, verstoord nest, te warm/koud, katten die een van de ouders op heeft gegeten, etc. etc.)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:25

Als je straks jongen hoort piepen en die zijn een week oud, kun je heel voorzichtig in het nestje kijken. Als je het daarna terug aan de muur hangt, zul je de ouders daar niet snel mee verstoren.
Als je dit eens per week doet om een beetje mee te kijken hoe ver ze zijn kun je daarmee een beetje in de gaten houden hoe ze het doen als ze helemaal in de veren zitten en klaar zijn om uit te vliegen.
Mooiste is als je dan eens een half uurtje de tijd hebt om te zien of de ouders er nog wel op blijven vliegen met voer enzo.

Enig idee wat voor vogels het zijn?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:43

Nickeltje schreef:
Als je straks jongen hoort piepen en die zijn een week oud, kun je heel voorzichtig in het nestje kijken. Als je het daarna terug aan de muur hangt, zul je de ouders daar niet snel mee verstoren.
Als je dit eens per week doet om een beetje mee te kijken hoe ver ze zijn kun je daarmee een beetje in de gaten houden hoe ze het doen als ze helemaal in de veren zitten en klaar zijn om uit te vliegen.
Mooiste is als je dan eens een half uurtje de tijd hebt om te zien of de ouders er nog wel op blijven vliegen met voer enzo.

Enig idee wat voor vogels het zijn?

Er is er nu weer eentje heen en weer aan het vliegen.
Het zijn koolmeesjes.

Nickeltje

Re: Kunnen kleine vogeltjes uit vogelhuisje komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:46

Als je een beetje de mogelijkheid hebt in je tuin, dan zou je van koolmeesjes het uitvliegen wel moeten kunnen volgen.
Koolmeesjes zijn namelijk nogal luidruchtig. Als de jongen oud genoeg zijn om uit te vliegen gaan de ouders ze buiten het kastje lokken met een boel kleine-vogel-herrie en eten. Als na een tijdje de jongen (nog) niet naar buiten komen, zouden ze alsnog moeten voeren en dit blijven herhalen tot de jongen wel uitvliegen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:27

Ik zie af en toe een koppie van de kleine vogeltjes naar buiten komen! *\o/*
Het zal vast niet lang meer duren..!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:31

Ze zijn uitgevlogen! *\o/* :j