Kat pillen toe dienen, wilt voor geen meter meewerken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Kat pillen toe dienen, wilt voor geen meter meewerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:56

Hey iedereen,

mijn (dikke) kat heeft een abcest op zijn rug, en we hebben van de DA medicijnen meegekregen, hij zei dat we het via alles in mochten dienen (tenminste wat voor de hand liggend is)

Ollie is een hele stevige kater (dit is nou eenmaal zijn bouw, we hebben hem op dieet gezet, hij is afgevallen, heeft nu zo'n hangend vellletje haha := maar hij is heel erg gezond, alleen buiten die abcest dan. Omdat hij zoooo stevig is, is hij ook heel sterk, en moet het inbrengen van een medicijn harthandig, wat ik absoluut niet leuk vind

We hebben het eerst geprobeerd dat mijn vader hem vasthield bij het nekvel, ik mijn vinger tussen zijn bekje deed, de pil helemaal achterin zijn bekje gooide, en daarna dicht te doen en de keel te masseren zodat hij het door zou slikken.. ja dat was het idee, maar mijn vader kreeg gewoon een volle klauw, en de kat rukte zich met veel spartelen helemaal los. We zijn er toen even mee gestopt, want hij is al een beetje angstig, en we willen het niet erger voor hem maken!

Nu hadden we iets geprobeerd.. en het klinkt vrij zielig. Maar goed, mijn vader hield hem dit keer op de grond, niet liggend, of gedrukt, maar gewoon zoals een kat normaal zou liggen. Weer bij het nekvel, en het beestje zelf een beetje geklemd tussen de benen. Kat had de pil dit keer in de mond, ma na 3 minuten masseren, rukte hij zich los, en spuugte hij alles uit...

We vinden het erg hard en best gemeen uitzien, en ik heb het idee dat ollie bang voor me is, dus ik heb besloten dat we het maar door het voer moeten doen.. want ik vind het echt zielig.. Nu kom je met het resultaat dat de kat het niet eens meer wilt eten, kijkt erna, likt er aan, en zo blijft het voer een halve dag staan... Nu hadden we zoiets van, laat maar staan, als die echt honger heeft eet hij het wel, en voor de zekerheid binnenhouden zodat hij niet bij de buren een hapje mee eet. Nou, anderhalve dag verder, kat wil het gewoon NIET eten.. nu dat de vliegen erop zaten heb ik het voer zojuist weggegooid..

Ik ben erg hulpeloos nu :P dus voordat ik naar de DA ga voor meer raad, wil ik eens van bokt horen wat ik eventueel kan doen :) alvast bedank :wave:

Nagano

Re: Kat pillen toe dienen, wilt voor geen meter meewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:59

er bestaan pillen schieters daar die je wat water in en de pil aan het klemetje en dan in het bekje van de kat weg schuiven dan moet ze wel slikken en dag pil dus
kan je halen bij de da

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:00

Misschien een handoek over hem heen en hem zo er in rollen dat hij niet uit kan halen.
Pil toch met je vinger in zijn bek duwen en dan net ver genoeg zodat het achter in zijn strot komt en hij wel moet doorslikken....
Katvriendelijk is het niet maar hem zijn medicijnen onthouden omdat het zielig is is nog veel erger...
Heel veel succes!

Captain

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

:')

LEKKERGEK

Mag je het medicijn ook oplossen in water?

Dan kun je dat doen en dan in zo'n spuit doen. Spuit het water met opgelosde medicijn in z'n mondje. Misschien slikt hij het zo door?

Jou methodes werkte bij mijn kat ook niet, spuugde alles uit en at haar eten niet..

daantje5979

Hoi,
Mijn kat heeft hetzelfde probleem, of het nu met indienen van pillen is of vloeibare medicatie, hij doet er alles aan om er onderuit te komen...
Wij lossen het als volgt op: ik pak een groot plaid waar ik hem in rol, hierdoor kan hij zijn poten niet gebruiken om te slaan/krabben en kan mijn dochter hem vasthouden, dan inderdaad z'n bekje opendoen en het medicijn toedienen...
Is inderdaad wat hardhandig, maar ik heb alles geprobeerd, zelfs door het voer of met een stukje kaas (waar hij dol op is) en niks anders werkt.
Succes met je kat! Hopelijk lukt het je snel!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:02

ow even de antwoorden lezen :)

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:03

Wat voor medicijn is het? Anders doet een plakje leverworst met daarin het pilletje wonderen. Deden we bij onze kieskeurige kat ook :+

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:03

LEKKERGEK schreef:
Mag je het medicijn ook oplossen in water?

Dan kun je dat doen en dan in zo'n spuit doen. Spuit het water met opgelosde medicijn in z'n mondje. Misschien slikt hij het zo door?

Jou methodes werkte bij mijn kat ook niet, spuugde alles uit en at haar eten niet..

Hier een DA-assistente ;)
Als het AB is mag je de tablet idd verpulveren en evt oplossen in water ;)
Er bestaat tegenwoordig ook zoiets al de easypil, dit is een stukje kneedbaar spul wat de smaak geur en vorm van de tablet helemaal wegneemt. Op de Universiteit gebruiken ze deze heel veel voor katten, schijnt super te werken!

Succes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:04

Hahaha, H-Nalatna is me voor. :))

TS, heb je het medicijn goed door het voer verstopt? Ik neem aan dat het blikvoer is... Heb je 't in stukjes gebroken, als het een pil is tenminste.

Ik zit momenteel met hetzelfde... katman eet keurig het blikvoer om de medicijnen weg, zelfs nadat we de halve dag de brokjes hebben weggehaald. ^) Gister hebben we met z'n tweeën een pil proberen toe te dienen (in stukjes)... maar een kat die een piranha imiteert is niet fijn. :=

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:05

Zonder stress kan jw het doen zoals bij de dierenarts. Je doet je handpalm over de achterkant van het hoofd, met je wijsvinder en je middelvinger beide in een mondhoek. Je kanteld get hoofdje naar achter en drukkt tussen de tanden door. Geeft het pilletje die door de hoofdhouding achter de tong valt. Even vrijven en klaar. Doe het snel wn zelfverzekerd. Mocht hij bang worden daarna......geef hem dan regelmatig iets lekkers uit de hand.sterkte

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:07

Ik heb een paar jaar geleden eenzelfde probleem gehad met een van mijn katten toen ze AB kreeg vanwege een oogontsteking.
Pilletje achter in de keel stopte werkt bij die van mij dus echt niet (ook niet als je haar in een handdoek wikkelt). Dan kan je gewoon een ritje naar de HAP maken, want die lieve kleine poes bijt als een bezetene om zich heen. Voor bloedprikken moest ze bij de DA een roesje krijgen omdat ze te wild was.

Voor mij was de oplossing de pil te vermengen in wat vleesvocht/saus en dit op haar vacht te smeren. Katten zijn schone dieren en zullen vuil van zich aflikken. Doordat ze dit vocht (met daarin de gemalen pil) oplikt krijgt ze ook haar medicijnen binnen.
Ik had het makkelijk, want het ging om een pil in de vorm van omhulsel met losse poeder, dus was het een kwestie van het omhulsel open maken zodat het poeder eruit kwam. Als je vaste pillen hebt kan je deze vermalen met een pillenmaler (bij de drogist te verkrijgen).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:10

Hallo

ik heb de pil helemaal verbrijseld tot poeder en dit helemaal door het voer vermengt.. vooral door de gelei wat hij erg lekker vind.. maar zelfs dat niet

tot water en dan met zo'n spuitje zou idd ook poedersuiker werken ja :)

@popcornlover: dat zou nog eens eenn goede kunnen zijn! want mijn kat doet niks anders dan wassen wassen wassen :')

@tinkergirl: het is een roze iets grotere pil, en 2 hele kleine pilletjes :)

Het is het probleem eigenlijk gewoon dat hij vreselijk tegen werkt, en hij is gewoon HEEL erg sterk, we moeten hem soms met 3 man vasthouden, maar hij bijt, krabt en trappelt gewoon tot hij los is :oo

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:10

Ik zou de DA opbellen met de vraag of er ook een injectievorm is. Ik weet niet hoeveel pilletjes het zijn, maar meestal is het 2x daags voor 10 dagen ofzo. Bedenk wel dat je dit dus 20 keer kunt gaan doen.

Met Easy pill kun je het ook proberen, maar dit werkt niet bij iedere kat. Van de 5 katten die we hebben gehad, roken twee het door de easy pill heen en namen het dan nog niet aan. Maar het is wel het proberen waard. Ik weet niet waar je woont, maar mocht je in de buurt wonen; je mag een rolletje hier komen halen als je wilt (almere).

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:12

Ik haal het pilletje altijd door een beetje smeerkaas, dan eten die van mij het zo op.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:13

eline_di schreef:
Ik haal het pilletje altijd door een beetje smeerkaas, dan eten die van mij het zo op.

hahaha jammer genoeg eet mijn kat niet alles :P

ik ga denk ik eens dadelijk langs de dierenwinkel, kijken of ze dat hebben :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:14

Eet hij geen leverworst? Daar kan je een pilletje makkelijk in duwen!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:15

dan denk ik dat het de stomorgyl is, en die kleintjes weet ik dan niet haha
bij ons krijgen mensen idd mee dat als het echt niet mocht lukken, de pillen verpulvert mogen worden,
alleen bij capsules is dat wat lastiger omdat die in de maag pas open horen te gaan.

Jij heb zoals ik begrijp geen capsules, dus je kunt met een gerust hart de pillen verpulveren

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:20

nooit een pilletje pletten en doo rhet voer mengen ze ruiken het al van ver. als je een veelvraat hebt idd pilletje in z'n geheel in een klein vleesballetje of stukje gerookt vlees.

hier neemt mijn vriend de kat op de arm en de voorpoten bij elkaar en ik doe de mond open, desnoods met wangen van de kat tussen de tanden om te voorkomen dat ze mij bijt (heb al 1x een tand los door m'n duimnagel gehad en dat heef tlang genoeg geduurd om te genezen) en met een pincette het pilletje vanachter in de keel steken. nog nooit problemen gehad. kat probeert wel om te braken, maar meestal tevergeefs...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:21

Katten en pillen is altijd een fantastische combinatie.
Naar het schijnt zijn er katten die het opeten als het in hun eten verstopt zit, ik ben dergelijke katten nog nooit tegengekomen.
Meest gebruikte en eigenlijk ook meest effectieve oplossing is nog steeds de houdgreep (eventueel met handdoek) en katlief dwingen om pil in te slikken, bij sommige katten moet je er idd snel en handig mee zijn.
Andere mogelijkheden zijn idd oplossen in water, mengen met wat boter/paté en op de vacht smeren enz.
Sommige AB bestaan ook in druppelvorm, moeilijker te doseren maar wel makkelijker toe te dienen.
Als het echt, echt, écht niet gaat kan je aan de DA vragen om langwerkende AB te geven dmv injectie, moet je wel om de paar dagen naar de DA.
Sommige mensen (verpleegsters bvb) geven wij gewoon de injectievorm en een paar spuiten mee, is wel eerder uitzondering.

Citaat:
heb al 1x een tand los door m'n duimnagel gehad en dat heef tlang genoeg geduurd om te genezen

Heb ik ook een keer gehad en dat was idd niet grappig.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 10-05-11 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:27

tinkergirl89 schreef:
dan denk ik dat het de stomorgyl is, en die kleintjes weet ik dan niet haha
bij ons krijgen mensen idd mee dat als het echt niet mocht lukken, de pillen verpulvert mogen worden,
alleen bij capsules is dat wat lastiger omdat die in de maag pas open horen te gaan.

Jij heb zoals ik begrijp geen capsules, dus je kunt met een gerust hart de pillen verpulveren

oke dankje :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:29

hahahahaah en ik maar denken dat mijn kat de enigste lastige is :')

haha we gaan het nog eens proberen :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:30

Wat ik altijd doe bij mijn bengalen, en die kunnen echt heel erg link worden, is op mijn knieeen gaan zitten. Dan de kat er tussen klemmen en met een hand de kat een beetje optillen (van voren dus) aan het nekvel. Dan met de andere hand het pilletje zo ver mogelijk achter in de bek stoppen. Dan hou ik de mond dicht met het hoofd achterover en wrijf zachtjes over de keel.

Ze zijn lastig maar deze methode werkt hier wel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:35

Ik vermoed idd dat het stomorgyl is. 1 tip, wat je ook doet ga stomorgyl niet breken, deze pillen zijn zo ongelooflijk bitter dat katten (en honden) het heeeeeel vies vinden.

Wil het pillen absoluut niet neem dan contact op met je dierenarts en vraag om een vloeibaar middel of evt een AB_prik, want die bestaan ook.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:39

Anoli schreef:
Ik vermoed idd dat het stomorgyl is. 1 tip, wat je ook doet ga stomorgyl niet breken, deze pillen zijn zo ongelooflijk bitter dat katten (en honden) het heeeeeel vies vinden.

Wil het pillen absoluut niet neem dan contact op met je dierenarts en vraag om een vloeibaar middel of evt een AB_prik, want die bestaan ook.

Of langwerkende injectie AB idd :)
das ook heel makkelijk want dan ben je er met 1 prik vanaf :)