Wat moet ik doen???? Biopsie ja of nee???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Wat moet ik doen???? Biopsie ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:38

Zoals sommigen misschien al weten heb ik een 10jarige langharige duitse herder waarbij een enorme tumor geconstateerd is in zijn keel/hals/kaak.
[BB] Help!!!!! Mijn ene hondje dood, mijn andere hond heel ziek!!
Op het moment heb ik op voorschrift van de Da hem antibiotica en ontstekingsremmers gegeven om te kijken hoe het gaat en om na te denken wat we nog kunnen doen. Het gaat vrij redelijk met Roc maar hij ademt alsof hij een marathon heeft gelopen en het uitgaan loopt hij heel erg langzaam. Hij eet wel en drinkt goed en is ook blij en vrolijk naar ons toe en wil zelfs spelen. Heb de DA gebeld met de vraag hoe nu verder en die zegt dat er een biopsie gedaan moet worden om vast te stellen of hij een goedaardig of kwaadaardige tumor heeft en dan daar misschien de medicijnen op afstellen. Opereren is geen optie want de tumor is op zo'n slechte plek dat Roc het niet zou overleven. Ik ben echter bang dt het toch al te laat is en Roc hoe dan ook snel doodgaat en het lijkt me verschrikkelijk dat hij dan zijn laatste dagen van zijn leven pijn moet lijden om bij te komen van een operatie/biopsie. Wat moet ik doen??? Ik weet het eerlijk waar niet. Het is af en toe net alsof ik in een slechte film ben terecht gekomen!!!!

Odysseus

Re: Wat moet ik doen???? Biopsie ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:44

Onze hond had precies hetzelfde. Tumor op de nek/hals. Begon als een druifje maar werd al snel steeds groter.
Ontstekingsremmers en antibiotica werkten eerst wel, tumor slonk maar opeens kwam het terug en groeide het harder dan ooit. Wij konden ook een biopsie doen maar hebben we niet laten doen (weghalen was bij ons ook geen optie ivm de plek). Onze hond was al 15 en we wilden haar niet de biopsie aandoen en hebben het gewoon zijn "natuurlijk verloop" laten gaan omdat medicijnen ook een enorme belasting is voor zo'n oude hond en dat ook niet risico- en bijwerkingsloos is. Na een maand of 2 was de tumor zo groot als een tennisbal en kreeg ze er last van. Toen hebben we de knoop doorgehakt en haar in laten slapen. We dachten maar zo: Een dier zal het nooit door hebben als je hem of haar iets te vroeg in laat slapen, maar te laat laten inslapen zullen ze helaas maar al te goed merken ;( .

Heel veel succes met je keus! Het is ontzettend zwaar om je hond te zien aftakelen, ik ken het en het breekt gewoon je hart :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:47

Heeft je DA een indicatie gegeven van de kosten van het nemen van een biopt?
Als dat namelijk een bedrag is wat je er puur financieel gezien voor over zou hebben, is mijn vraag waarom niet?

Daarna weet je namelijk wat voor tumor het is en of het geven van cortison daarop bijvoorbeeld heel veel effect kan hebben. Of je weet dat het iets kwaadaardigs is en dat daarmee de vooruitzichten een stuk somberder zijn, maar ook dan weet je een stuk beter waar je aan toe bent en waar je voor jezelf (en je gezin?) naar toe kan werken met je hond.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:47

Hey meis, ik heb je vorige topic natuurlijk ook gelezen. Ik denk dat als ik voor die keuze stond dat ik hem zo comfortabel zou houden als maar kan, maar dat dit voor mij wel het einde zou zijn. Ik zou niet meer gaan klooien met het dier daar doe je niemand een plezier mee. Vergeet hier ook niet het keiharde karakter van een DH die geven pas pijn aan als ze ver over hun grens zijn gegaan. Hoe vreselijk verdrietig het ook is zeker zo kort na Max, maar ik zou hem de echte benauwdheid en pijn willen besparen....... Ik denk dat het zo goed is..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:54

Moeilijk he? :(:) Wij hebben met Nouz elke keer gekozen om geen biopsie te laten doen, voor ons had het weinig toegevoegde waarde. De eerste paar keren wilden we het gewoon niet weten en was het toch al geopereerd, de laatste keer wilden we sowieso niet meer opereren dus gekozen het niet te doen. Volgens mn da had het ook weinig nut, want als het kwaadaardig zou zijn was het advies sowieso opereren geweest.
Ik heb toen gevraagd waar we aan konden herkennen dat het was uitgezaaid (wat kwaadaardig zou betekenen) en dus haar ademhaling heel scherp in de gaten gehouden. Als het niet operabel is zou ik er niet zo het nu van inzien, qua behandeling maakt het volgens mij (was iig bij ons zo) niet veel uit en als t klaar is is het klaar, goed- of kwaadaardig..

Je bent geneigd alles te doen en alles te onderzoeken, maar ergens houdt het op, kun je het beste nog de tijd die je nog hebt samen zo mooi mogelijk maken, genieten van iedere dag. :) Moeilijke beslissing, maar zelf zou ik er dus voor kiezen om idd niet nog meer te gaan prikken en porren en doen, zeker omdat je er zuiver praktisch gezien niks mee opschiet.. wat zegt je da eigenlijk? Daar heb ik me toen heel erg aan vast kunnen houden, is ook fijn :j

Succes iig! :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:55

Jeetje wat erg, jij had laatst ook in mijn toppic gereageerd met dat slechte eten.
Ik denk ook niet dat ik nog een biopt liet pakken, heel veel meer kunnen ze volgens mij niet met de info.
Misschien kunnen ze dan wel de medicijnen aanpassen maar volgens mij maakt dit niet zo heel veel uit.
Want goedaardig kan kwaadaardig worden en alleen het groeien al is vaak een groot probleem.
Ik heb zelf een hondje met een poliep/tumor in de maag, hij moet een pittige operatie ondergaan om eventueel het ding eruit te krijgen.
Maar buiten zijn tumor heeft hij een groter probleem en dat is dat hij eiwitten via de darmen verliest (PLE) waardoor zijn eiwitten gevaarlijk laag zijn.
Ik heb dan ook besloten om de tumor niet weg te laten halen, aangezien de operatie zijn andere probleem alleen nog erger zal maken. (eiwitten die nog sneller zakken door operatie)
Het is heel wreed zo'n beslissing te doen maar het zijn nou eenmaal geen mensen waar je tegen zegt: hou je nou even rustig en het is voor je eigen bestwil.
Daarbij vind ik dat operaties een meerwaarde moeten hebben en dat ze ook echt moeten herstellen en niet voor een maandje verlenging.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:04

Drie reacties en bij alle drie heb ik bij het lezen gedacht, ja jullie hebben gelijk.
Focussed, bij Roc is de tumor al 8 bij 12 , ik kan met mijn vingers de hele omvang al voelen. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het een verschrikking is en heel zwaar. Ik kan aan bijna niets anders meer denken.
Nickeltje, het bedrag is niet zoveel ik geloof 45 euro ofzo ik weet het niet echt, heb ik niet zo erg bij stilgestaan, maar de reden waarom ik het niet zo doenis omdat ik (mocht Roc niet zolang meer hebben) dan bang ben dat hij in plaats van nog iets te genieten van de laatste paar dagen met hem, hij pijn zou moeten hebben en moeten herstellen van een operatie.Toc heb je wbd de cortisonen ook weer een punt.
Chocobroodje, Jij en vele anderen die me op het moment steunen ben ik erg dankbaar.- Ook jouw mening denk ik je hebt gelijk, kortom ik weet het niet!!

Edit, Amyz, ik lees je bericht nu pas, Ja ik vind het supermoeilijk |( De Da heeft gezegd dat het niet operabel is, maar dat een biopsie wel het voordeel heeft dat we weten waar we aan toe zijn, is het kwaadaardig kunnen we ongeveer de tijd vaststellen hoe lang hij nog zal leven, is het goedaardig misschien de tumor laten slinken en de kwaliteit van leven verbeteren.Da vindt dat ik een biopsie moet laten doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:07

Tsja, als er een mogelijkheid is om de kwaliteit van leven te verbeteren zou je het natuurlijk net zo goed wel kunnen doen :) Ik heb het bij Nouz niet willen weten.. Pas toen de tumor er echt naar uit ging zien en ik me realiseerde dat het sowieso minder dan een half jaar zou gaan duren heb ik een prognose gevraagd. Als je da het aanraadt, beter wel doen :j Mijn da gaf destijds aan dat het feitelijk geen nut zou hebben dus toen was t voor mij snel klaar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:08

is de bult aan 1 kant van de kaak?

en de klieren in zijn achterpoten en naast zijn piemel zijn die ook opgezwollen??

het kán maligne lymfoom zijn,dat uit zich nl ook in tumoren in de klieren onder de kaak,dit is heel makkelijk aan te tonen met een biopt + dat als het maligne lymfoom zou zijn ,dan zou je aan een chemokuur kunnen denken,deze vorm van kanker is te genezen met chemo...(althans hoog genezings percentage)

maar dan moet je echt een biopt laten doen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:09

Als het een tumor is die in of net onder de huid zit, is het nemen van zo'n biopt een kleine "ingreep" en wordt er met een klein hol boortje een cilindertje aan weefsel uit geponsd. Dit bloed even en is natuurlijk even vervelend, maar niet iets waar hij daarna weken last van zal hebben.

Als het biopt echter verder uit de diepte genomen moet worden en er echt voor gesneden moet worden, ja dan is het een veel grotere ingreep en heeft hij er wellicht veel meer last van... Dat is iets om mee te nemen in je overweging.

Het blijft een heel moeilijke beslissing en je zal hem echt zelf moeten nemen.
Maar als je DA het ziet zitten, het een oppervlakkig biopt is en de kosten voor jou ook te dragen zijn, zou ik persoonlijk zeggen: doen. Zeer waarschijnlijk geeft het je meer duidelijkheid in waar je aan toe bent met je hond.

Sterkte in elk geval!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:11

Jesito, dank je. Jeetje jij hebt het ook moeilijk hoor, dus jij kiest ervoor om het zo te laten bij je hond?? Ja het is idd het groeien wat een probleem is want het drukt op de slokdarm en op de ademshalingswegen. Mensen wat is dit moeilijk.

Amyz, ik ben alleen zo bang dat de DA denkt, ha geld, want hier in Spanje zijn ze wel zo, alhoewel het een Da is die ik al 20 jaar ken en waar ik veel vertrouwen in heb.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:13

overigens om biopt voor maligne lymfoom af te nemen gaat gewoon met een naald en spuitje,ze zuigen wat cellen op( vaak uit de klier van de achterpoot) en klaar,ingreep van zo'n 5 sec ,hond hoeft er ook niet voor te gaan slapen oid..

ik moet er wel bij zeggen,dat áls het maligne lymfoom is ( goole er maar op) en je doet er niets aan,gaat de hond binnen 3 maanden dood...

mijn eerste dogo is eraan overleden,had ik toen maar geweten dat chemo hem had kunnen helpen ;( ...hij is maar 4 jaar geworden,maar die had ook van die enorme schijven onder zijn keel

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:16

kimmie261 schreef:
overigens om biopt voor maligne lymfoom af te nemen gaat gewoon met een naald en spuitje,ze zuigen wat cellen op( vaak uit de klier van de achterpoot) en klaar,ingreep van zo'n 5 sec ,hond hoeft er ook niet voor te gaan slapen oid..

Hangt er vanaf, als het geen malinge lymfoom is maar bijv. een bindweefsel tumor zullen ze eerder een weefselonderzoek doen en geen (los) celonderzoek (beide vallen natuurlijk gewoon onder cytologie maar ik hoop dat je me begrijpt). Dus aan losse cellen hebben ze dan niet zo veel, aan een stukje weefsel des te meer. En dan zul je dus echt een stuk uit de bult moeten snijden. En opzich kan dat ook nog onder lokale verdoving, maar dan zit je wel weer met een wond met de risico's van ontsteking en bloeding (zeker omdat tumoren heel goed doorbloed zijn stopt dat moeilijk dan bij een gewone wond). Dan moet je je afvragen of het weten van wat voor een tumor het is (metasterend/maligne of goedaardig en wat voor een cellen het zijn) opweegt tegen de risico's die het met zich meebrengt. En of die verkregen informatie nu echt bijdraagt aan de levenskwaliteit van de hond en de levensduur.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:26

daarom schreef ik ook,bij verdenking maligne lymfoom nemen ze meestal een biopt uit de achterpootklier,daar hebben ze alleen wat cellen voor nodig,is het geen maligne lymfoom zullen ze verder moeten zoeken en een grote punctie moeten nemen..

maar zo'n opgezette bult onder een keel,doet mij denken aan maligne lymfoom...

verder als een bult los zit en te verwijderen is,en de hond is verder in goede gezondheid,zou ik dat ding weg laten halen,en boeiend of ie dan kwaad of goedaardig zou zijn,kwaadaardig schiet je niets mee op om te weten,het leed is dan toch al geschied...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:53

Dank jullie voor jullie antwoorden, ik zit op mijn werk en had het even druk :o
Kimmie261, ik heb aan de Da gevraagd hoe dat in zijn werk gaat. Vorige week hebben ze al met een spuitje celweefsel opgezogen hopend, dat dat genoeg zou zijn voor het lab, maar het lab wil meer, meer zekerheid, dus als ik een biopsie laat doen, zal er een snede van 5 tot 7 cm gemaakt worden onder een roes en dan een stuk van de tumor afgesneden worden om op te sturen. Dát is dus nu mijn punt, dat stel dat Roc nog maar weinig te leven heeft en ik ga in hem laten snijden, dan zou ik het verschrikkelijk vinden dat hij de laatste paar dagen vn zijn leven herstellende is van deze ingreep. Aan de andere kant is het wel zo zoals Nickeltje zegt, dat als ik dat laat doen, zekerheid heb, dat is ook weer zo.
De klieren in zijn achterpoten zijn niet opgezet., en hij heeft die bult maar aan één kant van zijn keel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:57

Roesje kan best heftig zijn.. Toen Nouz 3 maanden terug oid voor foto's moest van dr pootje kreeg ze ook een roesje en ze is daar 2 dagen echt heel ziek van geweest..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:05

rocymax,persoonlijk zou ik geen biopt meer laten doen,dan halen ze dat ding maar meteen weg,als het weg te halen valt...

of het dan goed of kwaadaardig is zou ik niet willen weten,daar het toch afwachten is of er uitzaaiingen zijn oid,+ wat moet je ermee als het kwaadaardig blijkt te zijn,je kan er toch niets meer aan doen......

maar goed dan moet wel maligne lymfoom uitgesloten zijn... (zou het mijn hond betreffen)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:12

Een open biopt (wat jij hier beschrijft TS) is ook wel even een heel wat grotere ingreep dan een weefselponsje ergens uit stempelen onder lokale verdoving.
Wat jij beschrijft is echt een mini operatie en dat heeft inderdaad wel weer heel wat meer risico's...

Moeilijk, moeilijk.

Waar het aan de andere kant wel weer op neer komt is dat op het moment dat jij die hond in laat slapen, het dier geen seconde na zal denken over alles wat hij mogelijk mist of hoe het nog zou kunnen gaan. Op dat moment heeft hij (mag ik aan nemen) een fijn leven gehad en daar houdt het op.
Wij als mens gaan denken over hoe het zou hebben kunnen zijn als... Die hond niet.
Dus als jij besluit niets te ondernemen en alleen het welzijn van je hond in de gaten te houden en zodra hij tekenen van benauwdheid, verzwakking of wat dan ook toont, om er dan een eind aan te maken dan is dat ook een heel terechte beslissing denk ik.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:02

Nickeltje, maar ik ben zo'n watje, ik kan het niet. Deze hond betekent zoveel voor mij |( Ik weet met mijn verstand dat het allereerlijkste is en misschien wel het beste om hem te laten inslapen, maar mijn hart zegt wat anders.
En als het misschien toch te behandelen valt??Ik weet het niet meer.
Kimmie,om te weten of het kwaadaardig is moet ik dan toch eerst die biopt doen :o ;( Ik heb nogmaals met de Da gesproken en die zegt eerst fotos maken van de longen om te kijken of het uitgezaaid is, is dat zo, dan hoeft de biopt niet want dan is er heel weinig hoop. Is het niet uitgezaaid, dan de biopt en als het goedaardig is medicijnen om te proberen of de tumor slinkt.
Waarschijnlijk ga ik voor deze optie, maar ik ben wel heel bang...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:06

Het bericht dat ik nu plaats is niet om je nog onzekerder te maken ofzo, maar wel om je er op te wijzen realistisch te blijven.
Want als er uit het biopt namelijk komt dat het om een goedaardige tumor gaat, dan is daar lang niet altijd een medicijn voor dat hem laat krimpen of groeien remt. Dus ook dan kan het nog steeds zo zijn dat die tumor (langzaam) door groeit en dingen dicht gaat drukken.

Dus als er iets goedaardigs uit het biopt zou komen, weet je met een zeer grote waarschijnlijkheid dat er geen uitzaaiingen zijn, er dus geen ellende in longen, buik of hersenen zit en je alleen te maken hebt met die ene tumor.
En dan kan het vervolgens zo zijn dat die gevoelig is en reageert op verschillende medicijnen, maar dat is dus niet volledig te voorspellen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:27

Als je hond het nu al benauwd heeft en de tumor niet operabel is, waarom zou je hem dan al deze ellende nog aandoen? Na een respectvol leven verdient hij toch ook een respectvol einde?
Door de plaats van deze tumor en de groei is het zelfs "kwaadaardig" als het goedaardig blijkt........
Kijk goed naar je hond en probeer objectief te bepalen hoe zijn kwaliteit van leven nu nog is.
Wij hebben bij mijn eerste hond (in mijn jeugd) te lang gewacht en echt dat wil je niet meemaken!
Bij mijn volgende hond (die helaas ook tumoren kreeg) heb ik niet zo lang gewacht.
Toen ik wist dat het niet te genezen was heb ik hem in laten slapen toen hij wat vervelende bijverschijnselen kreeg. Ik wilde niet wachten tot hij echt doodziek zou worden, dat wilde ik hem niet aandoen en dood ging hij toch, dat was zeker. En voor mij gaf toen de doorslag dat ik hem liever 3 maanden eerder kwijt raakte zonder dat hij meer ellende door zou maken dan dat ik hem zou houden
met alle mogelijke nare gevolgen.
Heel veel sterkte met je beslissing, jij moet hiermee verder leven, maar besef dat je hond
niet zo kan denken als wij en alleen maar kan ervaren zoals hij zich nu voelt.
Ik hoop dat je voor jezelf en je hond een aanvaardbare beslissing kunt nemen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:32

Als het al niet operabel is, zal chemo de enige mogelijkheid zijn om te behandelen..

Moeilijk dat je je da niet helemaal kunt/durft te vertrouwen, ik heb daar namelijk echt ontzettend veel aan gehad. Probeer iig zo goed mogelijk in kaart te krijgen wat de mogelijke situaties zijn en wat je daar nu werkelijk mee wint.. Met Nouz hadden we best nog wel langer door kunnen gaan met medicijnen, maar omdat ze het grootste gedeelte van de dag alleen nog maar lag en omdat ze steeds magerder werd wilden we niet meer doorzetten. Althans, ik zeg wel ''we'', maar eigenlijk heb ík die beslissing genomen, mn ouders hebben daarin volledig op mij vertrouwd. Nouz vertelde me dat het klaar was, dus wilde ik het weekend niet meer over met dr, hoe ongelooflijk moeilijk dat ook was. Maar naast dat gevoel was er ook medisch gezien niet veel meer te redden, t was alleen nog maar medicijnen medicijnen medicijnen. Arme beessie.. Als jij het gevoel hebt (en daarvoor moet je het missen-gedeelte even helemaal uitschakelen) dat t goed is zo, dan is het dat ook. Heb jij het gevoel dat hij er nog niet klaar voor is, dan moet je gaan kijken wat er mogelijk is. In beide gevallen moet dat natuurlijk wel medisch onderbouwd kunnen worden, maar toch...

Moeilijk is het, hoe dan ook. :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:00

Nickeltje schreef:
Het bericht dat ik nu plaats is niet om je nog onzekerder te maken ofzo, maar wel om je er op te wijzen realistisch te blijven.
Want als er uit het biopt namelijk komt dat het om een goedaardige tumor gaat, dan is daar lang niet altijd een medicijn voor dat hem laat krimpen of groeien remt. Dus ook dan kan het nog steeds zo zijn dat die tumor (langzaam) door groeit en dingen dicht gaat drukken.

Dus als er iets goedaardigs uit het biopt zou komen, weet je met een zeer grote waarschijnlijkheid dat er geen uitzaaiingen zijn, er dus geen ellende in longen, buik of hersenen zit en je alleen te maken hebt met die ene tumor.
En dan kan het vervolgens zo zijn dat die gevoelig is en reageert op verschillende medicijnen, maar dat is dus niet volledig te voorspellen.

Daarbij kan goedaardig wel nog steeds kwaadaardig worden, dat hoeft niet maar dat kan zeer zeker.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:01

Dat is zo, maar uit de pathologie die uit het biopt duidelijk wordt, is daar wel een goed te onderbouwen uitspraak over te doen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:20

Inderdaad Nickeltje, door de biopt kan de Da veel meer dingen zeggen of het goed of kwaadaardig is, hoe lang nog te gaan(in het geval van kwaadaardig) zijn er medicijnen die kunnen afremmen, of misschien chemotherapie.
Busymissy, je hebt gelijk als je zegt dat goedaardig in dit geval kwaadaardig blijkt te zijn, want een operatie is (voor mij althans) uitgesloten.
Ik probeer aldoor al mijn gevoel uit te schakelen en het zo nuchter mogelijk te bekijken, maar het lukt me niet erg goed.