Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.
Wij hebben met Nouz elke keer gekozen om geen biopsie te laten doen, voor ons had het weinig toegevoegde waarde. De eerste paar keren wilden we het gewoon niet weten en was het toch al geopereerd, de laatste keer wilden we sowieso niet meer opereren dus gekozen het niet te doen. Volgens mn da had het ook weinig nut, want als het kwaadaardig zou zijn was het advies sowieso opereren geweest.
Moeilijke beslissing, maar zelf zou ik er dus voor kiezen om idd niet nog meer te gaan prikken en porren en doen, zeker omdat je er zuiver praktisch gezien niks mee opschiet.. wat zegt je da eigenlijk? Daar heb ik me toen heel erg aan vast kunnen houden, is ook fijn 
De Da heeft gezegd dat het niet operabel is, maar dat een biopsie wel het voordeel heeft dat we weten waar we aan toe zijn, is het kwaadaardig kunnen we ongeveer de tijd vaststellen hoe lang hij nog zal leven, is het goedaardig misschien de tumor laten slinken en de kwaliteit van leven verbeteren.Da vindt dat ik een biopsie moet laten doen.
Ik heb het bij Nouz niet willen weten.. Pas toen de tumor er echt naar uit ging zien en ik me realiseerde dat het sowieso minder dan een half jaar zou gaan duren heb ik een prognose gevraagd. Als je da het aanraadt, beter wel doen
Mijn da gaf destijds aan dat het feitelijk geen nut zou hebben dus toen was t voor mij snel klaar.
...hij is maar 4 jaar geworden,maar die had ook van die enorme schijven onder zijn keel kimmie261 schreef:overigens om biopt voor maligne lymfoom af te nemen gaat gewoon met een naald en spuitje,ze zuigen wat cellen op( vaak uit de klier van de achterpoot) en klaar,ingreep van zo'n 5 sec ,hond hoeft er ook niet voor te gaan slapen oid..
Ik weet met mijn verstand dat het allereerlijkste is en misschien wel het beste om hem te laten inslapen, maar mijn hart zegt wat anders.
Ik heb nogmaals met de Da gesproken en die zegt eerst fotos maken van de longen om te kijken of het uitgezaaid is, is dat zo, dan hoeft de biopt niet want dan is er heel weinig hoop. Is het niet uitgezaaid, dan de biopt en als het goedaardig is medicijnen om te proberen of de tumor slinkt.
Nickeltje schreef:Het bericht dat ik nu plaats is niet om je nog onzekerder te maken ofzo, maar wel om je er op te wijzen realistisch te blijven.
Want als er uit het biopt namelijk komt dat het om een goedaardige tumor gaat, dan is daar lang niet altijd een medicijn voor dat hem laat krimpen of groeien remt. Dus ook dan kan het nog steeds zo zijn dat die tumor (langzaam) door groeit en dingen dicht gaat drukken.
Dus als er iets goedaardigs uit het biopt zou komen, weet je met een zeer grote waarschijnlijkheid dat er geen uitzaaiingen zijn, er dus geen ellende in longen, buik of hersenen zit en je alleen te maken hebt met die ene tumor.
En dan kan het vervolgens zo zijn dat die gevoelig is en reageert op verschillende medicijnen, maar dat is dus niet volledig te voorspellen.