Vragen over broedse kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Vragen over broedse kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 11:35

Ik heb 5 kippen.
2 Wyandottes die we goed uit elkaar kunnen houden vanwege het verschil in kleur poten: Saartje en Kwek.
3 patrijs kleurige Brahma's, die we met moeite uit elkaar kunnen houden, want ze lijken heeeeel erg op elkaar, vandaar dat we ze maar K3 hebben genoemd.
Nu zijn dus 4 van de 5 kippen broeds: Kwek en K3.

De 1e kip (Kwek) die broeds raakte heeft inmiddels 3 weken op eieren gezeten, maar die kwamen niet uit, dus die heb ik gisteren, na ca. 23 dagen weggehaald.
Ik heb toen ook meteen naar de eieren van de andere kippen gekeken en daar een aantal eieren die duidelijk niet bevrucht waren, weggehaald.

De laatste kip (K3) die broeds raakte , zit nu 3-4 dagen op eieren, maar toen ik haar vanmorgen van het nest haalde om te eten en drinken, bleef ze erg lang van haar nest.
Zeker meer als een half uur. Ik schat zelfs zo'n 3 kwartier tot een uur. Is dat niet wat erg lang?
Nu was ik dus Kwek die dus geen kuikens heeft gekregen, elke keer uit het hok aan het halen om haar van de broedsheid af te krijgen, maar stel je voor dat K3 van de broedsheid afgaat, kan ik dan Kwek, die al 23 dagen gezeten heeft, het over laten nemen voor de overige 18 dagen? Of is dat te lang voor een kip om broeds te zijn?

Een andere oplossing is natuurlijk om de eieren die komende vrijdag moeten uitkomen aan Kwek te geven, maar dat zijn er maar helaas 2. De rest was allemaal duidelijk onbevrucht. En dan zit K1 zonder kuikens.
K2 zit op 4 eieren. Die kan ik dan bijvoorbeeld aan K1 geven.
En K3 zou ik de 3 eitjes kunnen afnemen en aan K2 geven en dan K3 elke keer van het nest gooien, want die is pas een paar dagen broeds.
Voor haar lijkt het me minder erg om geen kuikens te krijgen, want ik heb niet het idee dat ze zo erg moederlijk al is, vergeleken met de 3 andere kippen.
Wat zouden jullie doen?

Is het trouwens mogelijk om de moeders met kuikens in 1 paardenstal bijeen te zetten totdat de kuikens groot genoeg zijn om de kippenwei in te gaan?
Of gaan moeders onderling vechten? Of elkaar kuikens pikken?
Er zit dus precies 1 week tussen elke "bevalling". Dus als het goed is, hebben we de komende 3 weken elke vrijdag een paar kuikens. Helaas dus niet veel.
Een kip heeft dus nog maar 2 eieren, die erna 4 eieren en de laatste 3 eieren.
Ik heb de kloeken nu dus in aparte konijnenkooitjes in 1 paardenstal gezet, met de deurtjes open zodat ze in de stal kunnen eten en drinken.

Nickeltje

Re: Vragen over broedse kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:18

Ingewikkelde soap heb je met al die hennen zeg ;)

Een kip die te kort gebroed heeft en ineens kuikens krijgt doordat ze de eieren van een ander uitgebroed heeft, kan een slechte moeder zijn omdat ze voor eigen gevoel nog langer moet broeden.
Dus met schuiven van eieren moet je daar een beetje op letten.

Verder gebeurt het bij ons op de boerderij regelmatig dat een hen aan een nest begint, een ander daar ook bij legt en ze uiteindelijk het hele nest samen uitbroeden en daarna ook samen over de hele zwerm kuikentjes moederen. Zulke kippen gezamenlijk in een stal opsluiten zou dus prima gaan.
Ik weet niet hoe fel jouw kippen naar elkaar zijn, maar als ze een beetje de ruimte hebben en min of meer tegelijk kuikens krijgen moet samen opsluiten wel lukken. Maar als er bij de kuikens een leeftijdsverschil is van meerdere dagen kan de hen met de oude kuikens wel eens heel vuil worden tegen de jonge kuikens.

Wat betreft hoe lang van een nest zijn wel of niet normaal is, dat weet ik niet. Sorry.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:30

wat ik in het verhaal mis, is of er wel een haan bij zit en de kippen dus wel bevruchte eieren kunnen hebben...
Bij ons "verstopten" de broedse kippen zich en vertoonden zich af en toe om te eten en waren weer duidelijk aanwezig van zodra de eieren uitgekomen waren. De kippen liepen wel los in de tuin en paardenweide. Nooit problemen mee gehad. Dus met ophokken heb ik geen ervaring.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:51

Haha, ja ik ben wel blond, hihi, maar ik begrijp toch nog wel dat er een haan moet zijn om bevruchte eieren te krijgen :D .
We hebben een wyandotte haan, die erg zijn best doet :D .

Ik moet wel ophokken, want er zitten hier heel wat vossen (een vossenburcht op ca. 1-2 km hemelsbreed hier vandaan. Ook de marter zien we regelmatig de straat oversteken en het stikt van de kraaien.
's Nachts worden de kippen altijd opgesloten in hun hok, maar dat is te klein (kinderspeelhuisje met balkonnetje) om ook nog 3 kippen met kuikens op hun gemak te laten scharrelen met nog 2 andere kippen die hun ei nog ergens kwijt willen en een hitsige haan (Swiebertje) die nu zijn ei niet kwijt kan :+ , nu bijna alle dames op een nest zitten.
Vandaar dat ik nu uitwijk naar een paardenstal.
Daar hebben we wat meer plek en zitten de moeders in spé rustiger.

@Nickeltje: ik schuif de eieren daarom dus ook door naar de kippen die het langst op het nest zitten.
K3 zit er pas 3-4 dagen op. Die zou ik dan van de broed moeten afkrijgen.
En de rest zouden daardoor dus allemaal 1 week langer moeten zitten, want Kip 1 krijgt de eieren van kip 2, kip 2 van kip 3, kip 3 van kip 4 en kip 4 krijgt dan dus niks.

Tja, de kippen samen laten moederen.....als het nou een nest van 10 kuikens was.....maar de 1stvolgende bestaat maar uit 2 kuikens. Ben bang dat ze er dan om gaan vechten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:55

Dat valt ook nog wel mee denk ik.
We hebben ook wel eens hennen die samen 1 of 2 kuikens moederen omdat van de ene een nest compleet vernietigd werd bij uitkomen en een uur later van tweede kip 2 eieren uitkwamen en die zijn ze toen maar gaan delen.
Het zou dus kunnen...

Waar je ook wel voorzichtig mee moet zijn is van een kip verwachten dat ze lang broedt. Er is een inwendige klok en die is heel sterk.
Dagen te vroeg uitkomen is niet handig, maar na een paar dagen langer dan haar eigen nest-tijd zeg maar, staat ze op omdat dan kennelijk haar nest niet uit gaat komen ofzo... En dan heb je dus kans als ze op eieren zit van een ander die nog 2 dagen moeten, dat ze die compleet in de steek laten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:25

Ik vind het wel lief om te lezen hoe je alle kloekjes een nestje kuikens wil geven.. :D
Persoonlijk zou ik er niet mee gaan schuiven, kip 1 heeft pech dat haar eitjes niet zijn uitgekomen, zielig, maar ik zou niet om die reden de hele boel gaan opschuiven met het risico dat het straks bij meerdere hennen niet goed gaat.
Overigens verbaast het me wel dat een heel nest niet uitkomt, wij hebben ook regelmatig broedse kippen, maar een kuikenpercentage van 90-100 %. Oftewel, heel af en toe een eitje wat niet uitkomt, maar meestal komen van de 5 of 6 eieren ook hetzelfde aantal uit.

Oh ja, en bij ons gaan de mama's ook samen met de kuikens, ze moederen niet over elkaars kinderen maar het verdraagt zich allemaal zonder moeite.

Succes en laat je nog even weten of je vrijdag kuikens hebt?

(heb zelf ook een broedse kip, voor haar de eerste keer dus hoop dat het goed gaat. Ze zit op 3 eieren, dus hoop vrijdag ook kuikens te krijgen). ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:31

Tja, het verbaasde mij ook eerlijk gezegd dat er 8 eieren niet uitgekomen waren.
De enige reden die ik kan bedenken is dat de wyandottes de haan te snel af waren en al over de draad waren eer hij ze 's morgens heeft kunnen bespringen en dat de Brahma's misschien toch net een maatje te groot zijn voor ons haantje en dat hij er daardoor niet goed bij is gekomen. Hij zat wel op de Brahma's, maar ik heb hem er ook wel eens scheef op zien zitten :D .
Ik hoef trouwens niet perse voor elke kip een nestje kuikens. Ik wilde alleen er zeker van zijn dat ik voldoende kuikens had dit jaar en toen dus elke week (met precies 1 week ertussen) een kip broeds werd, heb ik ze op de eieren laten zitten, waarvan ik dacht dat ze van de wyandotte waren. Mijn nicht wil nl. een paar wyandotte kipjes erbij en de buren willen ook nieuwe kippen. Hun oude kippen zijn nl. vorig jaar door de vos of marter geroofd. Ze hebben hun nieuwe (vijandveilige) hok + ren bijna klaar en dan zou het leuk zijn als ik ze een paar kippies kon geven. En er zelf 2 of 3 erbij zou ik ook leuk vinden, dussss, vandaar dat ik alle broedse kippen heb laten zitten.
Maar ik ga toch de 4e kip van het nest gooien. Wat een slechte moeder is dat zeg. Die is duidelijk nog niet zo ver. Laat ze zich helemaal van de wijs brengen door de haan als ze even buiten komt, vliegt over de draad (sprong mij bijna in het gezicht }:0 ) en weg is ze. De wyandotte is tenminste altijd zo slim om het hok in te vliegen en vlug terug op haar eieren te gaan.
Ik heb dus toch maar geschoven....en laat nr. 4 maar zolang als reservekip broeds, voor het geval er 1 kip afhaakt :+ .
Nu zitten er dus 3 kippen op een rijtje, elk in een eigen hokje in de paardenstal. Ben net nog even in de auto gesprongen om een goedkope bench (€ 11,95, is echt geen geld...) te halen, want ik had 1 afsluitbaar hok te weinig.

Vorig jaar had ik met 4 wyandotte eieren, 3 kuikens. Dus dat was in ieder geval 75%.

Maar ik hoorde mijn achterbuurman, die een broedmachine heeft, dat hij 30 eieren bij iemand had gekocht en dat ze allemaal onbevrucht waren, terwijl bij een ander er van de 33 maar 3 onbevrucht waren. De mensen waarbij hij eieren koopt (of van krijgt) zijn bekenden, dus het is niet zo dat iemand hem opgelicht heeft en helemaal geen haan bij zijn kippen heeft lopen. Het kan dus heel verschillend zijn.

Misschien heb ik gewoon te veel kippen voor 1 haan om een goede bevruchting te krijgen.

Ik heb trouwens ook een keer 2 kuikens van 6 weken oud onder een broedse kip gezet. Die was een week pas broeds. De kuikens kropen meteen onder haar in. Ze heeft eerst eens gek gekeken, maar heeft ze toen toch als haar eigen kuikens geaccepteerd en is met ze naar buiten gegaan. Voordeel was dat ze ze nog een hele tijd beschermd heeft tegen de rest. Vorig jaar had onze moeder kip er na 5 weken geen zin meer in en was ze opeens 2 dagen spoorloos verdwenen. Toen zaten de twee 5 weken oude kuikens die nog over waren heel zielig en bang tussen de oude kippen in die hun de hele tijd wilden pikken. En toen was het de haan!! die er elke keer tussen kwam!
Wij hebben echt een goeie,lieve haan! <3 Die houdt de dames wel in het gareel :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:20

Nou, mijn kloek is vanochtend moeder geworden van 3 kuikens. Gelukkig dus alledrie de eitjes bevrucht, kan niet wachten tot vanavond om te kijken als ze gaan rondlopen... <3

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:57

Nou, weer 2 eieren onbevrucht . Ik heb Kwek nu definitief van het nest gehaald en terug in het gewone leghok. Het is nu voor haar lang genoeg geweest. Het is maar een smal krielkipje en inmiddels weegt ze bijna niks meer. Ik moet kijken hoe ik haar weer een beetje op gewicht krijg. Misschien met kuikenvoer?

Wel frustrerend en gek dat ik zoveel onbevruchte eieren heb dit jaar. Van de 23 of 24 eieren zijn er nu nog maar 6 over. Afgelopen week lag er ook al onder de K2 (de kip die als een na laatste broeds was) een kapot ei.

Ik heb dus nu nog 2 kippen op een nest zitten. K1 zit op 4 eieren en K2 op 2.
Ben nu echt benieuwd of we komende week dan toch eindelijk eens verrast worden op kuikens.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:00

Jeetje, dat is echt weinig. Ik zou toch als ik jou was of een ander haantje nemen, of gewoon eieren van iemand anders onder de broedse kippen leggen.
Ik vrees trouwens het ergste voor de overige 6 eieren, als er al 16 of 17 niet bevrucht waren.

Met mijn kuikens en moeder gaat het goed gelukkig, al is mama erg beschermend over haar kuikens en valt ze je echt aan als je te dichtbij komt... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:57

Aaahh,, wat een leuke kuikens.

Als het goed is (als we goed gekeken hebben) dan zouden in de komende 4 eieren wel kuikens moeten zitten.
De afgelopen 2 waren al wat twijfelachtig voor ons en voor de zekerheid hebben we de kip er maar op laten zitten.

Nou ja, ik ben benieuwd. Als het niet zo is, dan hebben we pech. Voor mijn eigen hoef ik het in principe niet te doen, ik heb er genoeg. Maar het was wel leuk geweest als ik mijn nicht een paar wyandottes kado had kunnen doen en de buren een paar kruisingen wyandotte/Brahma (want die willen wat grotere kippen).

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:33

YES, er zijn kuikens onderweg!!!!
We zagen in ieder geval bij 1 ei een gaatje en er is sinds vanmiddag een kuiken bezig om uit het ei te komen!! Toevallig dat we het zagen toen de kip ging verzitten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:16

Heee super, gefeliciteerd. Laat je even weten hoeveel het er uiteindelijk geworden zijn?

Enne... foto natuurlijk... ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:12

Tot nu toe zijn het er 2 van de 4 eieren.
Ik laat de andere eieren nog 2 dagen liggen en dan haal ik ze weg.

Ik heb even naar de 2 eitjes van de laatste broedse kip gekeken. Die is as. vrijdag uitgeteld en voor zover ik zag zit helaas maar in 1 van de 2 eieren een kuiken.
Ik moet eens vragen of mijn achterbuurman (die een broedmachine heeft) niet toevallig een paar eieren in zijn machine heeft liggen die vrijdag of zaterdag moeten uitkomen. Dan leg ik er nog een paar bij, want 1 kuiken is ook al zo weinig.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:19

Feli met de kuikens, heb je er nog eitjes bij kunnen krijgen?

Heb inmiddels weer een kipje broeds, komt wel mooi uit want als deze uitkomen zijn de andere kuikens groot genoeg om samen met moeders bij de rest van de kippen te lopen. Dus dan kan deze met de kuikens in het "kraamhok". ;)
Heb weer 3 eieren eronder gelegd, als het goed is komen ze met pinksteren uit... :)