Kalmerende signalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Kalmerende signalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:26

Vandaag kwam ik het onderwerp kalmerende signalen bij honden tegen, en ik vond het erg interessant dus ik ben er wat over op gaan zoeken.
En toen kwam ik onder anderen dit filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=MgnLgHFR ... r_embedded
En nu vraag ik me af of de honden eigenaren hier wel eens zulke signalen gebruiken en of de hond erop reageert.
Eigenlijk ben ik dus opzoek naar ervaringen.
Zelf herken ik wel een aantal dingen bij mijn maltezertje, zoals het gaan gapen en uitrekken voordat we gaan wandelen.
Nou ik ben benieuwd :j

Neej

Re: Kalmerende signalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:25

Turid Rugaas heeft er een boekje over geschreven (het heet ook, heel toepasselijk, Calming Signals), reuze interessant, en je gaat inderdaad heel veel 'nieuwe' dingen zien :j wel oppassen dat je niet teveel gaat zien, soms is een gaap gewoon écht een gaap haha :P

Overigens heeft die gek van mij een bord voor z'n kop, hoewel ie naar mij inderdaad wel eens wegkijkt of lippen likt, heeft ie daar van andere honden geen boodschap aan :=

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 00:35

Ja :j ik gebruik ze heel vaak bij mijn jongste teefje.
Ze is heel verlegen en onzeker, en ze geeft continue kalmerende signalen af waar ik altijd op terug reageer.
Nu ik dat geleerd heb merk ik dat ze nu net zo gek is op mij als op mijn moeder. Ze voelt zich zekerder en is niet meer zo verlegen en éénkennig naar mij toe.

Ook voor onzekere hondjes heb ik geleerd dat een aai/kriebel onder de buik een egoboost is. En inderdaad ;)
Ze is socialer en stapt wat meer met zelfvertrouwen op andere honden en mensen af.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:04

Ik wist niet eens dat dat soort signalen bestonden totdat ik naar een lezing ging van een gedragstherapeut.
Ik moet zeggen dat het me de ogen wel heeft geopend wat betreft het gedrag van onze oudste hond. Vaak wist ik niet waarom hij wegkeek, met de rug naar me toe ging liggen (nou, lekker gezellig dacht ik maar het blijkt dus heel beleeft gedrag te zijn van de hond :D ) of ergens opeens begon te snuffelen zodra er een andere hond aankwam tijdens de wandeling.
Maar nu weet ik het. ;)

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:24

Echt het boekje van Turid Ragaas lezen, waanzinnig interessant! Zoals Neej zegt, niet erin doorslaan. Na het lezen van het boek ben ik veel meer dingen gaan zien. Mijn oudste reu beheerst de kalmerende signalen echt ontzettend goed en laat ze overduidelijk zien, hij heeft werkelijk nooit problemen met andere honden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:28

Ja klopt. Gebruik ze wel eens. Het werkt wel.
bijv. het likken langs de lippen (wat je vaak ziet)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:36

Medea schreef:
Echt het boekje van Turid Ragaas lezen, waanzinnig interessant! Zoals Neej zegt, niet erin doorslaan. Na het lezen van het boek ben ik veel meer dingen gaan zien. Mijn oudste reu beheerst de kalmerende signalen echt ontzettend goed en laat ze overduidelijk zien, hij heeft werkelijk nooit problemen met andere honden.

Nou het gekke bij mij is dus dat Ollie ze wél beheerst en ook zelf laat zien naar mij, maar bij andere honden heeft ie echt een bord voor z'n kop, net of ie het dán ineens niet meer begrijpt :=

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:45

Neej: dat boek wil ik zeker gaan lezen, lijkt me heel interessant. En inderdaad kan een geeuw ook een echte geeuw zijn, het ligt natuulijk altijd aan de "context". :j
Cyrilletje: daar herken ik ook dingen van.
Ik ga gelijk even kijken of ik dat boek kan bestellen :j