Kat met nierdieet, moeilijke eter..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Kat met nierdieet, moeilijke eter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:30

Hoi bokkers,

vorige maand is bij onze oudste kat dmv bloedonderzoek geconstateerd dat ze beginnende nierfalen heeft. Ze krijgt momenteel 1/2 tabletjes fortekor per dag. Daarnaast zit ze nu natuurlijk op nierdieet.
Ze krijgt Hills K/D, maar eet dit niet echt met liefde.. Royal Canin Renal vond ze ook niet echt lekker en liet ze staan.
Nu vind ik het belangrijk dat ze voldoende eet, omdat ze zich dan beter voelt. Daar heb ik behoorlijk wat voor over.

Tegenwoordig meng ik het voer met een klein beetje Royal Canin Renal natvoer, voeg daar water bij, laat het water eruit lopen en dan vind ze het wel lekker (al eet ze dan nog geen 20 gram per maaltijd).
Alleen merk ik dat ze dit nu ook al zat wordt :') .
Ben eigenlijk opzoek naar een alternatief, maar weet dat dit met nierkatten lastig is. Ben daarom aan het zoeken geweest, en ben terecht gekomen bij Cosma kattenvoer (bij zooplus http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/161017 ).

Nu vraag ik me dus af, kan je 'vers' voeren bij een kat met nierfalen? Of moet ze écht persee op nierzakjes. Ze krijgt ongeveer een theelepel van dat blikvoer per dag, daarnaast gewoon haar Hills K/D.

Oja, en mochten er nog tips zijn voor andere manieren om haar te laten eten, graag :D :D

Thirty

Re: Kat met nierdieet, moeilijke eter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:44

KVV :) Veel goede verhalen over gehoord, speciaal bij katten met nierfalen.

Het hoe en waarom weet ik niet precies, misschien kan iemand anders dat vertellen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:51

Een deel van het kvv komt in ieder geval van dat katten echte carnivoren zijn en daardoor een te zwakke drinkprikkel hebben. In het vlees zit namelijk al een heleboel vocht en daardoor hoeven katten van nature vrijwel niets te drinken. Droge brokken zijn voor een kat dus heel onnatuurlijk.
Een kat hoort 50ml per kg gewicht te drinken.
Voor een nierkat betekend meer drinken dat de afvalstoffen minder geconcentreerd te hoeven worden daardoor een minder grote belasting op de nieren. Ook zit er in kvv minder afvalstoffen (bijv granen, een kat kan geen koolhydraten verteren en dus niets met granen)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:20

Bedankt voor de tips, maar Janna gaat niet volledig over op KVV :) Dat is hier niet te doen. Ze vertikt het om appart te eten en we hebben nog drie andere katten (en nee, die gaan ook niet over :) ).
Ik heb zeer goede resultaten gezien van nierdieet en ga dan ook niet zomaar aanmodderen met alleen maar KVV.
Mijn vraag was of het kon door d'r nierbrokjes heen en welke dan worden geadviseerd.

Sowieso heeft Janna nog wel geteld 2 tanden in haar bekkie, door de brokjes te weken krijgt ze ze prima weg. Stukjes vlees en kipfilet e.d. doet ze veel langer over. Ik denk dat ze dus niet echt heel gelukkig gaat worden van KVV.

Trouwens, ik bedenk me net :D We hebben ze al een keer op KVV (dacht ik) van smuldier gezeten. Alle katten. En geen van de katten heeft het gegeten :+

Maar Mizora, met jouw uitleg zou het dus mogelijk zijn om KVV door haar brokken te mengen? En welk KVV dan?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:24

Ik heb ook een kat met beginnende nierproblemen. Hij was heel mager geworden en at slecht. Heb heel veel nierdieet producten geprobeerd. Bij alles lijkt het eerst dat hij het lekker vindt en dan na enkele dagen, eet hij er geen hap meer van.
Ik heb nog wel brokjes van Hills. Mijn andere kat eet daar dan ook van. Ik kan niet altijd alles gescheiden houden. Nat voer geef ik kleine blikjes van Groumet, AH huismerk of Jumbo Mouse. Hij lust niks en de DA zei beter eten dan niks eten.
Verder krijgt hij iedere dag een tabletje die ervoor zorgt dat de nieren een betere doorbloeding krijgen. Daar reageert hij heel goed op en is al weer flink aangekomen, hij is levendiger en wil ook weer op schoot enzo.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:25

Je hebt in ieder geval de graanloze kvv's nodig. Dit is bij Carnibest de eend en de diabetes variant. Haaksbarf heeft ook goede kvv. Tinlo is voor nierdieetkatten minder geschikt door het hogere botpercentage. Je moet er ook op letten dat er geen grote grazers in zitten. Dus geen rund, schaap, geit, paard. Maar wel kip, eend, kalkoen, parelhoen, kwartel, duif, konijn, haas, fazant...

Dan is het ook belangrijk om op de ontlasting te letten. Nierdieetkatten hebben de neiging om vrij harde poep te ontwikkelen. Is dit het geval, zul je aan de kvv meer spiervlees moeten toevoegen (kipfilet, kalkoenvlees, eendenvlees, ga zo maar door). Niet meteen zoveel dat het 50/50 kvv en spiervlees is, maar zo dat het percentage bot een paar procent omlaag gaat en het percentage vlees iets omhoog.

En dan is het natuurlijk nog de vraag of jouw kat wel kvv wil eten. ;)

Edit: Ik zie je bericht nu, maar ik denk dat je wel wat aan mijn bericht hebt.

Waar ik overigens ook aan zat te denken. Je kunt ook zelf kippenbouillon maken voor over de brokken heen. Misschien maakt het dat wel al wat aantrekkelijker en dan krijgt ze meteen meer vocht binnen. Dan hou je haar toch op het nierdieet.
Je kunt zelf bouillon maken door op 1 liter water ongeveer 400 g kippenvlees met bot voor 8 uur te koken. Vlees eruit zeven en dan nog een half uurtje laten indikken op laag vuur. Als het goed is hou je dan ongeveer 500 ml over. Is een kwarwei, maar als je haar daarmee meer laat eten is het misschien wel het proberen waard.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:25

Emytje schreef:
Je hebt in ieder geval de graanloze kvv's nodig. Dit is bij Carnibest de eend en de diabetes variant. Haaksbarf heeft ook goede kvv. Tinlo is voor nierdieetkatten minder geschikt door het hogere botpercentage. Je moet er ook op letten dat er geen grote grazers in zitten. Dus geen rund, schaap, geit, paard. Maar wel kip, eend, kalkoen, parelhoen, kwartel, duif, konijn, haas, fazant...

Dan is het ook belangrijk om op de ontlasting te letten. Nierdieetkatten hebben de neiging om vrij harde poep te ontwikkelen. Is dit het geval, zul je aan de kvv meer spiervlees moeten toevoegen (kipfilet, kalkoenvlees, eendenvlees, ga zo maar door). Niet meteen zoveel dat het 50/50 kvv en spiervlees is, maar zo dat het percentage bot een paar procent omlaag gaat en het percentage vlees iets omhoog.

En dan is het natuurlijk nog de vraag of jouw kat wel kvv wil eten. ;)

Edit: Ik zie je bericht nu, maar ik denk dat je wel wat aan mijn bericht hebt.

Waar ik overigens ook aan zat te denken. Je kunt ook zelf kippenbouillon maken voor over de brokken heen. Misschien maakt het dat wel al wat aantrekkelijker en dan krijgt ze meteen meer vocht binnen. Dan hou je haar toch op het nierdieet.
Je kunt zelf bouillon maken door op 1 liter water ongeveer 400 g kippenvlees met bot voor 8 uur te koken. Vlees eruit zeven en dan nog een half uurtje laten indikken op laag vuur. Als het goed is hou je dan ongeveer 500 ml over. Is een kwarwei, maar als je haar daarmee meer laat eten is het misschien wel het proberen waard.

:wow: :wow: :wow:
Haha, ik wist dat KVV e.d. behoorlijk ingewikkeld was :D Jeetje wat komt daar nog een hoop bij kijken.
Nu ben ik via het kattenforum op een merk uit gekomen die speciaal KVV (denk ik) heeft voor nierkatten. Dit is van Bandit.

Het gaat mij er vooral om dat er iets 'lekkers' door de brokken kan worden gemengd. Janna is gek op blikvoer, maar ik wil haar geen gewoon blikvoer geven (ivm alle nutteloze toevoegingen, waar die kat niks aan heeft), wat haar nieren weer meer belast. Ook mag het zeker niet te zout zijn.
Daarom dacht ik aan vers of aan een goed blikvoer zonder rotzooi, zoals Cosma (zie link in begin post).
De snoepjes van Cosma vind ze erg lekker (gedroogd vlees), dus denk dat het blikvoer dan ook wel wil. Maar wil wel zeker weten dat ik haar niet nog zieker maak %)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:38

Daarom zou ik hetgeen dat je haar extra geeft ook zelf maken. Dus mijn voorbeeldje met de kippenbouillon. Dat is eigenlijk alleen kip en water zonder iets anders erbij. Je kunt dit een beetje vergelijken met de saus die in die zakjes nat voer zit, alleen weet je dan precies wat erin zit. Je kunt het ook gewoon maken van kippenbotjes die je van je eigen eten nog over hebt (wel zeker weten dat het niet gekruid of gezout is!), mocht je het zonde vinden om het vlees weg te gooien. Ik gebruik er meestal kippennekken of kippenpoten voor, die zijn vrij goedkoop.

Ik heb hiermee een oudje (nimueh zie onderschrift) goed aan het eten gekregen. Dus misschien kun je het proberen.

Bandit heeft inderdaad een nier/blaasvariant. Er zit wel een maartje aan Bandit; ik heb tot nu toe nog niet vaak gehoord dat katten dit graag lusten. Al kan jouw kat natuurlijk wel een rare zijn en juist deze variant ontzettend lekker vinden. Ik zou gewoon een bakje kopen. Kleine stukjes eraf snijden en een keertje als extraatje een theelepeltje ervan aanbieden, puur om te kijken wat ze ermee doet.

Overigens is voor mij het kvv verhaal niet ingewikkeld meer. Je moet je er gewoon goed in verdiepen en hoe vervelend het ook klinkt, het helpt ook als je enige ervaring hebt met zieke katten icm kvv (overigens niet door kvv ;) ). Maar het is inderdaad wel effe wat meer werk dan een bakje met brokjes op de grond neerzetten.

Cosma is verder voor blikvoer inderdaad wel een goed merk en die snoepjes zijn ook helemaal super. In principe is het gekookt vis/vlees en het vleespercentage is hoog. Puntje is alleen wel dat ook daar weer iets doorheen zit waarvan ik de inhoud niet weet. Nierproblemen is natuurlijk wel iets lastigs waarbij je echt goed moet weten wat je je kat geeft, tenzij het natuurlijk niet meer gaat om jaren voor de kat, maar om nog maar een paar weken. In dat geval zou ik gewoon alles uit de kast halen om haar aan het eten te krijgen. Eten is belangrijker dan perse een dieet. Zonder eten is het ook einde verhaal.

Nog wat. ;) Snoepjes kun je ook zelf maken door kipfilet flinterdun te snijden en op bakpapier in de oven op de laagste stand met het deurtje op een kiertje voor drie tot vier uurtjes te doen. Je weet zo precies wat erin zit. Mocht je kip een beetje eng vinden, kun je natuurlijk ook biologische kip gebruiken.

Gerrit41

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 06:29

Bij mijn kat is een tijd geleden een nierprobleem vastgesteld. Nu heb ik grote problemen met hem het dieet te laten eten. Mijn dierenarts zegt dat het zeer belangrijk is om hem dit dieet te geven, dat hij dan langer leeft enz.
Ik kwam bij mijn zoektocht op internet dit oude onderwerp tegen. Ik zit te denken om zelf een dieet voor hem te koken. Hij is altijd verzot geweest op zalm. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik vond op deze site waar een nierdieet aan moet voldoen:
http://dierenziekenhuizen.nl/nierdieet-kat/

Ben benieuwd of er iemand anders is die hier ervaring mee heeft.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:29

Veel mensen raden wel KVV aan, maar dan krijgt de kat dus veel eiwitten binnen en volgensmij ga je de nieren daar alleen maar nog meer mee belasten. Een nierdieet is ook juist eiwitarm (als ik naar de variant van Hills kijk) om de nieren minder te belasten, waarom zou je dan het tegenovergestelde doen?
Edit: minder eiwitten zorgt volgens mij voor minder ureum dus op die manier voor minder belasting.

http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... rfalen.htm
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html