Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ironic__ schreef:mijn moeder wil een shi-tzu pup schaffen
ze heeft in het verleden een poedel gehad met voedselintoleratie en voedsel allergie
dit was een hondje met stamboom
nu wil ze graag een hondje terug maar ze is enorm bang dat ze weer een ziek hondje krijgt met voedselintolerantie
mijn vraag voor haar...
bestaan er testen die een fokker kan aantonen wat dit betreft ?
kohtje schreef:ironic__ schreef:mijn moeder wil een shi-tzu pup schaffen
ze heeft in het verleden een poedel gehad met voedselintoleratie en voedsel allergie
dit was een hondje met stamboom
nu wil ze graag een hondje terug maar ze is enorm bang dat ze weer een ziek hondje krijgt met voedselintolerantie
mijn vraag voor haar...
bestaan er testen die een fokker kan aantonen wat dit betreft ?
Volgens mij niet. Was het een witte poedel?
Iris82 schreef:Voedselintolerantie kan inderdaad door het gehele leven heen opkomen.
Dus die garantie heb je nooit. Het is niet met een simpele test (zoals bv de priktest bij mensen) uit te sluiten of op te testen. Wat men meestal doet is een eliminatiedieet waarbij er verschillende voedingsmiddelen worden uitgesloten.
Een allergie voor andere zaken zoals mijt en pollen kan wel geprikt worden bij honden.
cissy schreef:dan koopt ze toch geen pup als ze niet durft?
Dieren hebben brengt toch wel risico's met zich mee, hij kan vergiftigd worden, onder een auto lopen, zn nek breken als hij van de trap valt en zo zijn er nog wel 100000 dingen en ziektes te bedenken.
Sancha schreef:Dan zou ik toch eens even heel hard kijken naar wat zij die honden voert? Want het komt niet zoveel voor, dus drie honden van dezelfde baas kan bijna geen toeval zijn.
Sancha schreef:Bij voedselallergie ga je op een ander merk over (minder granen, meer vlees, vlees dat niet in standaard brok zit zoals ree en eend) en is het vaak opgelost. KVV bijvoorbeeld.
Zoveel komt het echt niet voor.
Je moeder zal dan beter een ouder hondje kunnen zoeken.
Tieme schreef:voedselintolerantie kan je inderdaad niet testen. ik snap best dat je moeder bang is om weer een hondje te krijgen met voedselintolerantie maar ik vindt het onzin om daarom geen pup te nemen. als zou ze een iets oudere hond nemen, ook die kunnen voedselintolerantie of allergie krijgen. dit krijgen honden wel vaker als ze iets ouder worden. bijv. voedselallergie kan zich later ontwikkelen. mijn herder had bijv. nergens last van. toen hij 3 jaar was, begon hij ineens in z'n vacht te bijten en te krabben, tot bloedens toe en bleek hij voedselallergie ontwikkeld te hebben. honden hoeven er ook helemaal niet ziek van te worden. uittesten met vers vlees waarvoor hij allergisch is en dit gewoon vermijden. die van mij kan bijv. niet tegen rund/kip/granen (wat in de meeste brok wel zit) en als ik dit vermijd dan heeft hij nergens last van.