Fokker van 6000 knaagdieren daagt inspectie voor de rechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Fokker van 6000 knaagdieren daagt inspectie voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 10:54

http://www.omroepbrabant.nl/?news/15480 ... ieren.aspx

Ik heb het nog niet gevonden op bokt en zag het gisteren toevallig op tv op brabant nieuws.
(mocht het al wel ergens vermeld zijn, dan excuses zelfde geld voor als het op de verkeerde plek staat) Vind het absurd dat nadat zoveel mensen zo'n beestje in huis hebben genomen, en er nog eens zo veel meer zijn afgemaakt omdat ze er te slecht aan toe waren meneer nu vind dat het niet waar is...

SINT ANTHONIS - Fokker Jan Wielman, van wie afgelopen week 5900 knaagdieren in beslag zijn genomen omdat hij ze zou hebben verwaarloosd, daagt de Diereninspectie voor de rechter. Hij zegt dat de hamsters, muizen en gerbils ten onrechte zijn weggenomen bij het bedrijf van een vriend in Sint Anthonis waar de diertjes waren ondergebracht.
Wieleman beweert dat de inspecteur van de Dierenbescherming hem zou hebben gebeld met de melding dat hij niet wist dat de knaagdieren van Wieleman waren. De inspecteur zou de dieren dan niet in bewaring hebben genomen, zo zegt Wieleman tegen Omroep Brabant. De Dierenbescherming onthoudt zich van een reactie omdat de betreffende inspecteur met vakantie is.

Aangevreten
De Dierenbescherming nam de dieren begin april in beslag omdat de beestjes niet goed werden verzorgd. Ook waren er problemen met de huisvesting. De muizen, hamsters en ratten hadden geen eten en drinken. Dode dieren werden niet opgeruimd en waren aangevreten door de anderen. Ook werden zes papegaaien ontdekt. Vijf van de zes ara's zaten in te kleine huisvesting. De zesde vogel, een grijze roodstaart, miste het bovenste deel van de snavel.

Het grootste deel van de knaagdieren ging dood of moest worden afgemaakt omdat ze te verzwakt waren. De overige 1500 diertjes kregen tijdelijk onderdak bij het Papegaaienpark Veldhoven in Oerle.

Nieuwe opvang
De fokker moest 54.000 euro betalen om de knaagdieren terug te krijgen. Die kosten zijn gebaseerd op de verzorging van de beesten toen ze in bewaring zijn genomen. Omdat Wieleman dat niet kon betalen, deed het Papegaaienpark een oproep voor de muizen, ratten, gerbils en hamsters.

Er ontstond een ware run op de diertjes toen bekend werd dat ze als reptielenvoedsel in dierentuinen zouden eindigen als ze nergens terecht konden. Alle dieren hebben inmiddels nieuw onderdak gevonden. Het papegaaienpark heeft veel mensen moeten teleurstellen die een knaagdier in huis wilden nemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:57

Lolleke schreef:
Het papegaaienpark heeft veel mensen moeten teleurstellen die een knaagdier in huis wilden nemen.[/i]

:? De opvangs zitten overvol...

De eerste alinea begrijp ik niet zo goed. De inspectie had gebeld naar dhr Wieleman om te vragen waar zn dieren waren en als ie het dan zou zeggen zou ie ze niet in beslag nemen?

Lolleke

Re: Fokker van 6000 knaagdieren daagt inspectie voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:00

Ik quote het ook alleen maar :)
Maar voor zover ik weet is het papagaaienpark hier redelijk leeg inmiddels en zijn er nog wel veel opvangplekken die grotere hoeveelheden dieren hebben overgenomen.

Aan de andere kant klopt het verhaal van meneer wieleman voor geen meter, kwamen ook al wat andere dingen op internet voorbij. Hij vindt dat ie onschuldig is in ieder geval.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:05

Ik reageer ook niet op jou. :D
Maar op degene die het artikel geschreven heeft.
Jammer dat er niet bij staat dat er nog zoveel dieren id opvang zitten.

Ben benieuwd wat meneer *broodfokker* Wieleman allemaal nog meer te vertellen heeft.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:07

Maar is het werkelijk meneer Wieleman die onwaarheden verteld? Voor hetzelfde geld zit het papegaaienpark of idd de inspectie fout... Ik vind € 54.000 ook een behoorlijke vergoeding voor het gedurende 1 maand opvangen van 6.000 knaagdieren.

Niet dat ik het daarmee op wil nemen voor meneer W., maar elk verhaal heeft 2 kanten en iedereen zal zijn versie waarin hij volledig gelijk heeft vertellen. :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:06

Sylvia schreef:
Maar is het werkelijk meneer Wieleman die onwaarheden verteld? Voor hetzelfde geld zit het papegaaienpark of idd de inspectie fout... Ik vind € 54.000 ook een behoorlijke vergoeding voor het gedurende 1 maand opvangen van 6.000 knaagdieren.

Niet dat ik het daarmee op wil nemen voor meneer W., maar elk verhaal heeft 2 kanten en iedereen zal zijn versie waarin hij volledig gelijk heeft vertellen. :)

tsja maarja er zijn ook 4500 dieren ingeslapen, denk dat ze dat ook mee tellen voor de kosten. plus dat er vast en zeker ook dieren medicatie nodig hadden enzo...

ik geloof niks van die man haha. vind het verhaal maar vaag zoals hij het zou zeggen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:29

Nou dat die vent niet spoort en zijn verhaal niet klopt dat is wel duidelijk!
Wat een zieke vent! Als je je dieren zo verwaarloosd ben je echt niks waard!
Maar je zal zien dat die idioot er weer mooi weg mee komt hier in NL. :(