Dominantie??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 08:54

Zoals sommige weten heb ik Dogo canario van 2 jaar.
Het is een schat van een beest voor eigen. Ik zit alleen met n klein probleempje.

Het is een chemisch gecastreerde reu, even goed om te weten. Als ik ga lopen met hem, en er komen andere honden, die als hond eigen aan elkaar's achterste gaan snuffelen, word meneer boos. Hij wil pertinent niet, dat er iemand aan zijn klootjes komen. Andersom is het natuurlijk prima. Maar meneeer word dan boos en geeft een knauw.. Hoe kan ik dit tegen gaan? Ooit eindigt dit op vechten en dat is het laaste wat ik wil.

Dan hebben we het volgende probleem. Als meneer een stokje, balletje of iets in ze bek heeft, laat die het echt voor geen goud meer los. Al enig gevecht gehad om iets uit z'n bek te vissen. Nu zou je zeggen, dit leer je toch gewoon met wat lekkers. nou.. Succes!! Dit boeit hem totaal niet, draait ze kop weg en rent weg.

Iemand handige tips?

Thirty

Re: Dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:02

Je verwacht toch niet met een dergelijke hond dat ze altijd vrolijk en sociaal blijven? Want dat blijven ze namelijk niet. Andere honden uit de weg gaan dus. Dit is geen type labrador wat gezellig iedereen begroet. Ja ja...uitzonderingen bevestigen de regel, maar over het algemeen kunnen ze niet prettig met andere honden nadat ze volwassen zijn of niet.
Castratie maakt hierbij niets uit.

Verder, waarom moet je perse iets uit zijn bek vissen? Leer of het commando LOS of stop daarmee. Het heeft geen enkele meerwaarde om je hierover op te gaan winden.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 14:14

Sancha schreef:
Je verwacht toch niet met een dergelijke hond dat ze altijd vrolijk en sociaal blijven? Want dat blijven ze namelijk niet. Andere honden uit de weg gaan dus. Dit is geen type labrador wat gezellig iedereen begroet. Ja ja...uitzonderingen bevestigen de regel, maar over het algemeen kunnen ze niet prettig met andere honden nadat ze volwassen zijn of niet.
Castratie maakt hierbij niets uit.

Verder, waarom moet je perse iets uit zijn bek vissen? Leer of het commando LOS of stop daarmee. Het heeft geen enkele meerwaarde om je hierover op te gaan winden.

Tuurlijk snap ik dat dit ras geen labrador is, tis niet de eerste dogo die we hebben. betekent het daarom dat ik van het ras uitgaand, maar gelijk alle honden maar uit de weg moet gaan? Sorry, maar dat ben ik niet verplan. Hij kan gewoon met honden spelen, dus daar is niks mee aan de hand. En dan leert die maar sociaal te zijn, en tot nu toe is dat geen probleem, tot zover dat er iemand aan ze achterse zit ;). Vandaar mijn vraag...

En iets uit zijn bek vissen? volgens mij snap je het niet zo. Het is natuurlijk wel zo fijn, dat als hij wel iets in ze bek heb, zie bv bal, stok dergelijke, ook eens loslaat ipv wegrent. Ik geloof dat je de vraag niet zo snapt, want mijn vraag is hoe ga ik dan het commando 'los' leren? En niet of ik ermee moet stoppen ofniet. Daarbuiten wind ik me niet erover op, maar toch wel handig dat die dat commando kent he! Dus snap niet zo goed waarom je dan vind dat het hem niet geleerd moet worden...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:20

Als ze gaan vechten moet je wel degelijk andere honden mijden. Of laat gewoon geen andere honden bij hem als er gaten vallen.
Sociaal zijn kunnen niet alle honden leren. Dat is geen kwestie van opvoeding, dat zit er gewoon in. Net zoals je het jagen bij een echte jachthond er zo goed als niet uitkrijgt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 15:24

Sancha schreef:
Als ze gaan vechten moet je wel degelijk andere honden mijden. Of laat gewoon geen andere honden bij hem als er gaten vallen.
Sociaal zijn kunnen niet alle honden leren. Dat is geen kwestie van opvoeding, dat zit er gewoon in. Net zoals je het jagen bij een echte jachthond er zo goed als niet uitkrijgt.

Daar ben ik het met je eens, als ze gaan vechten ga ik inderdaad andere honden vermijden, maar dat is het geval niet.
Hij kan gewoon langs andere honden lopen, spelen of dergelijke. maar op 1 of andere manier, als ze aan ze achterste zitten, gromt die en geeft die een waarschuwing. Het eindigt zeker niet op vechten. maar ik vraag me af, waarom doettie dit? Het is normaal hondengedrag wat hij niet wil hebben.

Sociaal zijn kan niet iedere hond leren idd, maar ik vind dit niet helemaal het geval qua honden. Bij mensen wel, hij moet niks van vreemden hebben, maargoed dat is het ras dan ook naar.

Zolang hij niet gaat vechten als die een hond ziet en er wel mee gaat spelen, vind ik hem al aardig sociaal voor t ras.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:35

Ik zou ook de andere honden niet te dicht bij hem laten komen. Mijn hond is een keer ontzettend aangevallen geweest door een andere hond en sindsdien kan hij geen andere hond meer zien, terwijl het toch een hele zachtaardige hond was.Bovendien hebben alle honden het in zich om de baas te beschermen en is er een grens van tot hier en niet dichterbij, bij de ene hond kan dit 1 meter zijn, bij de andere 3. Bij mijn hond meer. (Nu niet meer , want hij is zeer ernstig ziek) Dus goed uitkijken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:36

Een hond die normaal hondengedrag niet accepteerd, is niet zo sociaal geloof ik :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:40

Als je dit voor Roc zegt, nee die is door die aanval helemaal verpest ten opzichte van honden :D Ik heb altijd zeer alert moeten zijn, maar voor mij is hij altijd de allerliefste trouwste hond geweest die je maar kunt bedenken. Mijn god wat zal ik hem missen |(

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:48

Nee, over de hond van TS.

Sterkte!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:50

eerste durf ik niets over te zeggen, lijkt me moeilijk met een hond die geen enkele andere hond accepteert.

Het tweede zou ik oefenen d.m.v. het commando los. Daarnaast kun je ruilspellen doen: geef een redelijk leuk speeltje aan de hond en ruil dit voor bijvoorbeeld een koekje. Zo leert de hond dat iets loslaten ontzettend leuk is en hem wat oplevert en zal het daardoor minder vervelend vinden. In combinatie met het commando los zou het dan geen probleem meer moeten zijn om iets af te geven.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:41

Ts zit de hond vast als hij boos wordt, of doet hij dit ook als hij los is?

Verder voor het los laten van het speeltje: Een speeltje is dus heel erg belangrijk. Beloon dus gewoon lekker met een ander speeltje. Als hij iets in zijn bek heeft, laat hem dan gewoon het andere speeltje zien. (hij moet dit dus wel graag willen) Hij zal het ene toch eerst uit de bek moeten doen voor dat hij het speeltje kan pakken. Op dat moment roep je "ja goedzo! dat is los".

Deert dat hem ook niet, dan geef je je hond gewoon één keer de kans om het geen wat hij in zijn bek heeft los te laten. Doet hij dat niet, dan negeer je hem gewoon. Laat hem dan maar lekker in zijn eigen sop gaar koken. Pas wanneer hij het voorwerp heeft los gelaten kan het spelletje weer worden voortgezet en beloon je dus je hond door het speeltje weer voor hem weg te gooien of te ravotten.

Ik hoop dat deze tips kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:05

briitje schreef:
Hij kan gewoon langs andere honden lopen, spelen of dergelijke. maar op 1 of andere manier, als ze aan ze achterste zitten, gromt die en geeft die een waarschuwing. Het eindigt zeker niet op vechten. maar ik vraag me af, waarom doettie dit? Het is normaal hondengedrag wat hij niet wil hebben.

Zou jij van een vreemde direct 3 zoenen op je wang willen hebben? Nee? je hond ook niet.
Hij wil niet hebben dat ze aan zijn kont ruiken, dat is volkomen normaal. Het is ook voor een hond een intieme plek, en als hij het niet oké vind dat daar geroken wordt, is dat zijn goed recht. Zolang hij netjes waarschuwt en er niet gelijk bovenop klapt, is er niets aan de hand.
briitje schreef:
Dan hebben we het volgende probleem. Als meneer een stokje, balletje of iets in ze bek heeft, laat die het echt voor geen goud meer los. Al enig gevecht gehad om iets uit z'n bek te vissen. Nu zou je zeggen, dit leer je toch gewoon met wat lekkers. nou.. Succes!! Dit boeit hem totaal niet, draait ze kop weg en rent weg.

Als hij het niet los wil laten, zet hem dan maar in de negeermodus. Gewoon totaal negeren, als hij zo achterlijk wil doen, helemaal prima, maar dan moet hij niet denken dat hij nog aandacht krijgt. Jammer dan, zijn probleem, niet het jouwe.
Ga niet het conflict aan, probeer het niet uit zijn bek te halen. Hij heeft veel meer kracht in zijn kaken dan jij in je handen, dus dat ga je gegarandeerd verliezen, en wat doet dat voor zijn respect voor jou?
Ook als je dan thuis komt, zet hem maar in de tuin of zo, of waar dan ook, hij mag niet naar binnen voordat hij de stok/bal/whatever loslaat. Niet zielig vinden, dat is zijn probleem. Maar beweeg niet hemel en aarde om te zorgen dat hij loslaat, dan ga je namelijk een gevecht met hem aan dat je onmogelijk kunt winnen. De andere optie is het gevecht niet aangaan, en dat doe je door hem straal te negeren. Heb ik een hond dan? Oh ja? Nooit geweten, joh.
Dan is het voor hem niet interessant meer om die bal te blijven vasthouden, hij bereikt er alleen maar mee dat het héél saai wordt voor hem....... en dat vinden honden meestal niet heel grappig.
Als jij het gevecht aangaat om de bal, is het voor hem razend interessant om vol te houden, hij krijgt er onwijs veel aandacht door (en negatieve aandacht is net zo goed aandacht). Dus dat is een heel goede reden om vol te houden.

Uiteraard is hij lief en braaf en leuk en aardig als hij loslaat, en dan :)* krijgt hij weer alle aandacht. Er zal vanzelf een lampje bij hem gaan branden...... en dan kun je het commando "los" gaan aanleren. Nu moet je dat niet willen, want dat wordt een strijd, omdat je een commando altijd moet waarborgen, je moet altijd zorgen dat het opgevolgd wordt, anders wordt het een leeg woord.
Los leer je pas aan als dat lampje is gaan branden, dan kun je het op een positieve, leuke manier aanleren namelijk, en dan kun je het veel beter, en makkelijker waarborgen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:55

Sancha schreef:
Een hond die normaal hondengedrag niet accepteerd, is niet zo sociaal geloof ik :D

Ach je hebt toch je mening, dus ga er verder niet op in ;). Buiten dat geef je ook zeer nuttige tips.
Tis een beetje kort om de bocht he ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:58

annepaardoes schreef:
Ts zit de hond vast als hij boos wordt, of doet hij dit ook als hij los is?

Verder voor het los laten van het speeltje: Een speeltje is dus heel erg belangrijk. Beloon dus gewoon lekker met een ander speeltje. Als hij iets in zijn bek heeft, laat hem dan gewoon het andere speeltje zien. (hij moet dit dus wel graag willen) Hij zal het ene toch eerst uit de bek moeten doen voor dat hij het speeltje kan pakken. Op dat moment roep je "ja goedzo! dat is los".

Deert dat hem ook niet, dan geef je je hond gewoon één keer de kans om het geen wat hij in zijn bek heeft los te laten. Doet hij dat niet, dan negeer je hem gewoon. Laat hem dan maar lekker in zijn eigen sop gaar koken. Pas wanneer hij het voorwerp heeft los gelaten kan het spelletje weer worden voortgezet en beloon je dus je hond door het speeltje weer voor hem weg te gooien of te ravotten.

Ik hoop dat deze tips kunnen helpen.

Hij doet dit ook als hij vast dit, net zo goed als los.

Met het andere speeltje, meneer maakt er een wedstrijd van om zoveel mogelijk speelgoed in zn bek te hebben. en kan hem dan wel negeren, maar meneer maakt net zoveel plezier in zn eentje. dan gaat hij gewoon lekker liggen in het gras en gaat het beste speeltje eens even lekker vermorzelen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:02

Yamcha schreef:
briitje schreef:

Zou jij van een vreemde direct 3 zoenen op je wang willen hebben? Nee? je hond ook niet.
Hij wil niet hebben dat ze aan zijn kont ruiken, dat is volkomen normaal. Het is ook voor een hond een intieme plek, en als hij het niet oké vind dat daar geroken wordt, is dat zijn goed recht. Zolang hij netjes waarschuwt en er niet gelijk bovenop klapt, is er niets aan de hand.
briitje schreef:

Als hij het niet los wil laten, zet hem dan maar in de negeermodus. Gewoon totaal negeren, als hij zo achterlijk wil doen, helemaal prima, maar dan moet hij niet denken dat hij nog aandacht krijgt. Jammer dan, zijn probleem, niet het jouwe.
Ga niet het conflict aan, probeer het niet uit zijn bek te halen. Hij heeft veel meer kracht in zijn kaken dan jij in je handen, dus dat ga je gegarandeerd verliezen, en wat doet dat voor zijn respect voor jou?
Ook als je dan thuis komt, zet hem maar in de tuin of zo, of waar dan ook, hij mag niet naar binnen voordat hij de stok/bal/whatever loslaat. Niet zielig vinden, dat is zijn probleem. Maar beweeg niet hemel en aarde om te zorgen dat hij loslaat, dan ga je namelijk een gevecht met hem aan dat je onmogelijk kunt winnen. De andere optie is het gevecht niet aangaan, en dat doe je door hem straal te negeren. Heb ik een hond dan? Oh ja? Nooit geweten, joh.
Dan is het voor hem niet interessant meer om die bal te blijven vasthouden, hij bereikt er alleen maar mee dat het héél saai wordt voor hem....... en dat vinden honden meestal niet heel grappig.
Als jij het gevecht aangaat om de bal, is het voor hem razend interessant om vol te houden, hij krijgt er onwijs veel aandacht door (en negatieve aandacht is net zo goed aandacht). Dus dat is een heel goede reden om vol te houden.

Uiteraard is hij lief en braaf en leuk en aardig als hij loslaat, en dan :)* krijgt hij weer alle aandacht. Er zal vanzelf een lampje bij hem gaan branden...... en dan kun je het commando "los" gaan aanleren. Nu moet je dat niet willen, want dat wordt een strijd, omdat je een commando altijd moet waarborgen, je moet altijd zorgen dat het opgevolgd wordt, anders wordt het een leeg woord.
Los leer je pas aan als dat lampje is gaan branden, dan kun je het op een positieve, leuke manier aanleren namelijk, en dan kun je het veel beter, en makkelijker waarborgen.

Bedankt voor je reactie, hier heb ik iets aan. Maar zoals je hierboven al leest, is mijn hond dus niet sociaal omdat hij boos word als hij aan z'n achterste word geroken. En ja hij waarschuwt eerst met een grom en meestal een 'knauw'. tis niet dat die gelijk vecht.

Helaas heb ik geen tuin, maar kan het natuurlijk wel doen door hem op t balkon te zetten.
Maar als ik buiiten loop, en wil dat die loslaat, gaat het iets lastiger. natuurlijk kan ik hem dan negeren (ga ik ook zeker proberen), maar zoals ik hiervoor al zei, meneer speelt net zo makkelijk in z;n eentje met zn bal ofzo.