dierenfan schreef:hoeft niet van pup af aan hoor. er zijn ruim voldoende honden die geleerd zijn buiten te leven of veel liever buiten zijn dan binnen. Mijn hond is altijd binnen maar zou bij herplaatsen best naar buiten kunnen want hij vind het geweldig leuk buiten. Zou alleen het contact met mensen missen. Momenteel hebben wij op het asiel een hond die het liefst 24/7 buiten is en die hebben wij regelmatig van diverse rassen. Ken mensen met jacks als buiten honden en mensen met herders, border collies, sint bernars, huskies, gorden setters enz. als buitenhonden. Eigenljk kunnen heel veel rassen als buitenhonden.
Een pup is soms nog veel moeilijekr dan honden die al volwassen zijn.
Een hond is het makkelijk te leren ook hoor. Kijk alleen al op het asiel waar ik vaak ben. Daar komen de honden heel veel uit de kennel. En 90% van de honden is altijd blij als ze weer de kennel in gaan want dat is hun eigen vertrouwde plaats waar ze na het ravotten en wandelen heerlijk kunnen bij komen in een mand met of zonder kussen of vlonder (net waar ze voorkeur aan geven) en een bak water en voer.
Dus waar ik naar zou zoeken is een leuke volwassen hond die een nieuw thuis zoekt die graag lekekr bij de baas loopt zodat hij makkelijk los op eht terrein mee kan overdag maar die 's nachts dan lekker slaapt in zijn eigen hok. Die zijn er zat te vinden!!
Let op dat Friese stabij een jachtras is. Het kan goed dat er niet veel driften in de hond zitten maar kan ook zijn dat de hond een behoorlijke jager is/wordt en dat moet je wel onder controle kunnen houden.
Succes met nadenken en beslissen.
Bedankt voor je reactie!
Pup is natuurlijk wel het leukst, kun je nog alles leren wat jij wil en soms zitten er wel honden in het asiel die mishandeld zijn enz, maar we denken er eerst ook nog heel goed overna. Maar ik wou gewoon al wat ervaringen weten ik zoek eerst een boel info op over honden en dan pas een hond kopen.