Probleempje met kat en verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Probleempje met kat en verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:10

:wave:

Ik ben 4 maanden geleden verhuisd naar een huis welke nog wat verbouwing en aanpassing nodig had .
Ben verhuisd in dezelfde stad niet zo heel erg ver weg van waar ik eerst woonde .
Ik heb 2 katten (katers en gecastreerd) beide zijn natuurlijk meegekomen met de verhuizing .
Mijn oudere kat heeft het vanaf dag 1 helemaal naar de zin maar kat 2 heeft er geloof ik wat moeite mee .
Ik heb een hermetisch afgesloten terras waar ze mogen lopen en waar ik geprobeerd heb het aangenaam te maken voor ze .
De eerste nacht is het kat 2 gelukt m te ontsnappen , vrouwtje in de stress maar gelukkig was meneer teruggelopen naar zijn oude huis .
Dus huppa in het mandje weer mee terug .
Het hele huis nagelopen op gaten of wat dan ook waar hij doorheen kan want ja je zit toch in verbouwing maar niks kunnen vinden dus het was ons een raadsel hoe hij kan ontsnappen .
Het is gelukt meneer 2 weken binnen te houden en toen op een dag was hij weer weg en ja hoor weer bij het oude huis dus huppa weer mee terug en weer binnen houden ..... gevolg een ernstig gestresste kat die letterlijk de muren omhoog vloog maar goed toch maar weer binnen houden en weer het huis nalopen op gaten enz enz weer niks kunnen vinden .

Maar ja hoor na weer binnen houden is meneer weer s'nachts ontsnapt en weer naar het oude huis gelopen (gelukkkig) .
Inmiddels was het vooral van hem dikke middelvinger en rot op met dat mandje van je maar toch maar weer gevangen en naar het nieuwe huis en ja hoor na een paar week binnen en een boze kat was meneer weer verdwenen en dat terwijl ik hem nu echt 5 weken heb binnen kunnen houden
Nu heb ik echter kunnen zien hoe hij dat doet :

Ik heb een ommuurd terras wat nergens op aansluit en we zitten vrij hoog maar ik heb meneer vanaf de hoge muur in de boom die een aantal meter verderop staat zien springen/vliegen , echt stond met grote ogen te kijken en begreep het niet want hij was hier nu echt een paar weken dus hij zal nu toch wel gewend moeten zijn maar goed was blij dat ik wist hoe hij ontsnapte en we hebben een dubbel stroomdraadje boven de muur gespannen en hup kat weer opgehaald blij dat we wisten hoe hij ontsnapt was maar nee hoor meneer is weer ontsnapt ondanks de draadjes.
Weer is hij naar het oude huis gelopen en heb besloten dat hij met dit mooie weer daar maar even mag blijven want zit echt met mijn handen in het haar.
Daarbij met hij 2 drukke wegen over een een spoorlijn wat tot nu te goed is gegaan maar wil de goden niet verzoeken zeg maar .
Ik fiets er nu elke dag naartoe om hem water en eten te geven en de ex-buurvrouw wil ook even een oogje in het zeil houden en stelt haar tuin ter beschikking zodat daar zijn water en eten kan staan , ik heb haar gevraagd of zij misschien de kat wil hebben maar helaas ...
Nu is dit mijn idee niet van dieren houden maar kat geeft naar mijn idee heel duidelijk aan dat hij niet in het andere huis wil zijn maar dit is ook geen doen.

Nu hadden wij het idee om het hele terras af te zetten met gaas om zo een soort kennel te maken maar helaas is dit ons verboden door de huisbaas .
En nu weet ik echt niet meer wat ik kan doen , kat red zich daar prima maar om dit nu zo te blijven doen dat zie ik ook niet zitten .
Zit eraan te denken om maar een ander huis te zoeken heel ver weg maar of dat nu de oplossing is ...

Wie o wie denkt er met me mee?

zonnebloem18

Re: Probleempje met kat en verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:23

Je kat achterlaten zonder verzorging mag niet en als er niemand in de buurt is die dat wil doen moet je echt iets anders bedenken
Als je hem alleen binnen zou houden dan breekt hij de tent zo'n beetje af begrijp ik, ben je nog aan het verbouwen enz?
Katten kunnen heel slecht tegen de drukte en stress van verhuizen en verbouwen en dat hij dat wil ontvluchten is logisch.

Ik weet niet hoe ver het oude huis is maar ik zou zolang er nog verbouwd wordt daar voeren enz. en dan als de verbouwing klaar is het opnieuw proberen.
En dan zo lang mogelijk niet op het terras laten.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:44

De verbouwing is inmiddels al afgelopen (een 2 maand geleden ) en heb hem toen ook al thuis gehad
Mijn kat achterlaten zou ik never nooit doen (ben gek op hem) daarom ook deze constructie , ik zou niet weten wat ik anders met bedenken ;)
Kat vliegt idd letterlijk tegen de muren op maar wat dat betreft ben ik erg hard want wat even moet dat moet gewoon
Het terras kan ik niet altijd dichthouden want heb ook nog een ander kat en hond die gewoon vrij moeten kunnen lopen daarbij zijn mijn ramen aan de kant van het terras en ik moet toch echt eens luchten (vooral met dit weer :D ) en hij heeft aan een klein gaatje helaas genoeg
Ik heb hem 5 weken binnen kunnen houden , je zou dan toch zeggen dat hij een beetje gewend is ..

Het oude huis is gelukkig niet heel ver maar er lopen op de route zeg maar 2 drukke wegen en een spoorlijn vandaar de keus hem even daar te laten
Het is nu vier keer goed gegaan maar dat blijft het niet ben ik bang

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 19:01

Niemand die met me mee wil of kan denken ?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:10

Wij smeerden altijd dikke laag boter onder de pootjes, dan gingen ze vrij snel weer naar buiten en bleven ze bij het nieuwe huis. Weet niet of we gewoon mazzel hadden met de katten of dat het door de boter kwam maar baat het niet, schaadt het niet toch?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:13

Boter onder de pootjes? Leg eens uit dat ken ik niet? Zouden ze door de geur dan blijven of hoe heb ik dat?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:51

Boter zou iets doen met het kunnen richtingsgevoel van de kat. Maar aangezien die van jou de route nu al lang en breed kent verwacht ik niet dat dit nog iets zou helpen....

maar ja, je weet het maar nooit.

succes, ik weet verder echt niet hoe je dit zou kunnen oplossen....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:42

Ik zou ook boter onder de pootjes proberen :))
deden wij met onze katten ook!
Heeft 2 werkingen:
1) de kat zal zich uitgebreid gaan wassen om de boter weg te krijgen en dat werkt ontspannen op een kat.
2) als de boter en daarmee alle "oude" geurtjes weg zijn zullen de pootjes alleen nog de "nieuwe" luchtjes opnemen waardoor de kat minder geneigd is om daarvan weg te lopen!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:48

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:14

DenK4ever schreef:
Ik zou ook boter onder de pootjes proberen :))
deden wij met onze katten ook!
Heeft 2 werkingen:
1) de kat zal zich uitgebreid gaan wassen om de boter weg te krijgen en dat werkt ontspannen op een kat.
2) als de boter en daarmee alle "oude" geurtjes weg zijn zullen de pootjes alleen nog de "nieuwe" luchtjes opnemen waardoor de kat minder geneigd is om daarvan weg te lopen!

Dat idee ja! Geen idee of het werkt maar zelfs mijn ietwat stressy poes bleef na 1,5 week gewoon bij het nieuwe huis toen ik haar buitenliet met boter onder poten..
Succes!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 12:34

Ik had nog nooit gehoord van die boter maar idd baadt het niet schaadt het niet in dit geval (vraag me wel af wie en hoe hier op is gekomen :D )
Toch ben ik ook op zoek naar een wat directere oplossing , normaal ben ik erg inventief maar ik weet hier echt geen oplossing voor ....

@Roadracer dank je voor de link , het was mijn idee al m een soort kennel/cattery te maken door het hele terras af te sluiten maar mag dit echt niet den van de huisbaas , heb geprobeerd dat ik dan een deel mag af sluiten en overdekken maar helaas

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:45

Je mag dus ook geen kattenren plaatsen? Anders zou ik daarvoor kiezen als ik jou was.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:44

kippetje schreef:
Boter zou iets doen met het kunnen richtingsgevoel van de kat. Maar aangezien die van jou de route nu al lang en breed kent verwacht ik niet dat dit nog iets zou helpen....

maar ja, je weet het maar nooit.

succes, ik weet verder echt niet hoe je dit zou kunnen oplossen....

Oke interessant, ga ik zeker onthouden ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:49

Of je kat laten adopteren door de nieuwe bewonders van je oude huis? :D

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 13:58

Heb ik al gevraagd maar helaas , dat zag buuf niet zitten :D

Kattenren mag echt niet , heb zelfs even het huurcontract erbij gepakt maar idd daar staat dat het terras niet bebouwd mag worden , heb nog geprobeerd te overleggen dat ik dan een klein stuk afzet maar helaas ...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:09

Mijn stiefvader woont in een flat op 9 hoor en zijn katten willen ook altijd graag naar buiten.. Nu heeft hij een kattenproof net gespannen tussen t balkon boven hem en dr grond.. Hij heeft daarvoor alleen een paar haken in de muur moeten maken en dat was het.. Geen ingrijpende verbouwing dus.. Werkt goed.. Katjes zijn blij :D

Zoiets dus: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... net/101223

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:16

Su_Cr_Cheese schreef:
Heb ik al gevraagd maar helaas , dat zag buuf niet zitten :D

Kattenren mag echt niet , heb zelfs even het huurcontract erbij gepakt maar idd daar staat dat het terras niet bebouwd mag worden , heb nog geprobeerd te overleggen dat ik dan een klein stuk afzet maar helaas ...

weet je dat zeker ??
als het niet vast is (makkelijk te verwijderen met bv losse panelen) kan dat ook niet ?
kennissen van mij hebben op deze manier een verwijderbare bijkeuken gemaakt
opzetten in een halve dag en ook afbreken (kwestie van een paar schroeven en klemmen)

je kan bv een frame maken en daar netten tussen spannen
kan jou zwervende huis tijger er niet vandoor en jij hebt zekerheid

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:57

er bestaat ook kattenschrikdraad, daarmee zet je het af. het blijft dan open zeg maar. alleen loopt er een draadje dus langs

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:17

Heb je al eens gedacht om een feliway verstuiver in het stopcontact te doen? Door de feromonen die dan verspreid worden wordt je kat rustiger. Misschien voelt hij zich dan wat meer op zijn gemak in je nieuwe huis.