Hoe kittens aan vers vlees krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe kittens aan vers vlees krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:22

Ik zou het fijn vinden als mijn 2 kittens van 9 weken vers vlees zouden gaan eten. Ze krijgen momentel Royal Canin Babycat brokjes en Royal Canin zakjes natvoer voor kittens. Omdat het binnenkatten worden hebben ze niet de mogelijkheid om de tanden eens in een muis of vogel te zetten en dus dacht ik om ze een alternatief aan te bieden in de vorm van bijvoorbeeld lamshart. Superklein gesneden in kittenhapklare brokjes, eventjes opgewarmd zodat het lauw was, maar ze blieven het niet :n Tijdje laten staan maar toen maar weer weggehaald.

Hoe krijg je kittens zo ver dat ze het wel gaan eten? Denk dat het bij een kat weinig zin heeft om het in het bekje te stoppen? Misschien nogmaals proberen aan te bieden en anders pech? Mengen met het natvoer van RC?

Ik ben benieuwd naar jullie tips :)

Emytje

Re: Hoe kittens aan vers vlees krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:27

Mengen met natvoer kan inderdaad. Heb je al op Barfplaats gekeken? Daar zijn ook heel veel tips te vinden. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:28

Ik zou ze eerst laten wennen aan KVV, gemalen kompleet vlees. Dan weet je dat je ook qua verhoudingen goed zit, met name belangrijk in deze groeiperiode. KVV is ook gemakkelijk te mengen met de brokjes waar ze aan gewend zijn, zodat je op die manier iets herkenbaars voorschotelt. Als ze die structuur en smaak wat gewend zijn, zullen ze ook 'gewoon vlees' beter accepteren en uiteindelijk kun je ze dan langzaamaan wat grotere stukjes voorzetten waarop ze echt hun best moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:34

Is dat bijvoorbeeld dat spul van Rodi?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:36

Klopt, Rodi is een merk (supermarkt) maar zo zijn er ook betere ;) Tinlo, Naturis, Carnibest, etc. Neem in elk geval niet de pensversie, want dat blieven de meeste katten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:38

Nou daar maar eens een pakje van halen dan. En dan mengen met het natvoer van RC? Ben benieuwd! Wil trouwens ook echt niet 'echt' vers vlees gaan voeren, hamsters voeren bijvoorbeeld gaat me echt te ver ;) Dus misschien is dit dan een hele mooie oplossing voor mijn draakjes :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:41

Nee joh, hamsters is weer een hele stap verder! Maar gewoon restvlees van jezelf inderdaad.. Kipfilet, wat soepvlees, vis, lamshart.. Da's toch allemaal ook echt vlees?! ;)

Maar ik zou tijdens de groei óf niet teveel vers naast de brokjes voeren óf wel opletten dat je niet elke dag orgaanvlees voert, bij wijze van spreken. Want dan gaan de verhoudingen scheef en dat is minder gezond. KVV is dan een goed alternatief voorlopig, dat is compleet in de juiste verhoudingen, makkelijk verkrijgbaar in verschillende smaken en dus mengbaar met blikvoer of brokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:47

Vers wordt echt een lekker hapje voor 'erbij'. Ze krijgen onbeperkt RC droogvoer en twee keer per dag een klein beetje natvoer. Misschien, als ze het lekker vinden, tzt overstappen op onbeperkt droge brok en 1 keer per dag vers vlees ipv natvoer van RC. Maar dat is even afwachten hoe lekker ze vers gaan vinden, op dat natvoer van RC vallen ze echt aan namelijk :D

Dat ik lamshart had gekocht was vooral omdat vrijwel al mijn katten hart altijd erg lekker vonden en ik met iets 'lekkers' wilde starten vanwege het wennen :)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:50

Wij beginnen als de kittens 4 a 5 weken zijn met lamshart van Carnibest. Dit is gemalen versvlees in worst vorm. Ideaal voor de kittens. Je moet maar even op de site kijken van Carnibest waar je het kunt kopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:52

Het is maar net wat ze gewend zijn.. Brokjes en blikvoer bevatten vaak geur- en smaakstoffen en zijn daarom voor katten erg aantrekkelijk. Maar katten hebben héél weinig smaakpapillen, zeker vergeleken met een mens of een hond, dus is voor een kat de structuur van het voer ook heel belangrijk. Vers vlees bevat geen geur- en smaakstoffen, dus is minder aantrekkelijk van smaak. Het is echter qua structuur -eenmaal gewend- wel aantrekkelijker én natuurlijk gezonder dan blikvoer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:27

Dat is altijd die eeuwigdurende discussie denk ik he? Al mijn katten zijn erg oud geworden op goedkope brokken en blikvoer. Zolang mijn katten gezond zijn, glanzende vacht hebben etc ben ik tevreden. Of dat nou met goedkoop voer, premium voer, of vers voer is :) Wordt alleen even uitvogelen waar deze donderstenen het het best op doen :D Ik ga het in elk geval proberen met vers!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:37

Oh, zo bedoelde ik het niet hoor ;) Gaf een verklaring waarom brokjes en blikvoer vaak populairder zijn bij katten dan vers vlees..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:16

als een dier iets moet eten geef ik alleen dat. Als het niet perce moet dan mogen ze kiezen. Dus doe wat je vind. Moeten ze vers eten? dan alleen vers aan bieden. Dan weet je zeker dat ze het eens gaan eten. Eten ze na een paar dagen nog niet dan zou ik toch nadenken over wat anders voeren.
Mijn honden eten alleen vers. Eten ze ook veel liever dan brok. Mijn ene kat eet brok en blikvlees. Die wil geen vers eten. Mijn andere kat was al zeker een jaar alleen vers gewend bij vorige eigenaar. Echter hier af en toe brokjes weg snaaien en ze weigerd nog maar iets van vlees te eten (zelfs blik wil ze niet). Dus die eet nu ook alleen brok. Zij eet Happy cat en de andere poes eet blaasgruis dieet.