8 weekjes jong en zo ziek, onze Flappie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

8 weekjes jong en zo ziek, onze Flappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:39

Hallo Bokkers,

Afgelopen zaterdag twee lieve baby konijntjes van bijna 8 weken oud opgehaald.
Een Leeuwenkopje, Pluisje is zijn naam
Afbeelding
En een kruising Vlaamse Reus / Franse Hangoor, Flappie is zijn naam
Afbeelding

Zaterdag middag hun hok netjes in orde gemaakt, de avond ervoor helemaal ontsmet, zodat hij mooi schoon is voor zijn nieuwe bewoners, een mooi ruim hok met twee verdiepingen en een nachthok.

Afgelopen zaterdag na het ophalen, waren ze beetje in de stress, wat logisch is, weg bij hun broertjes, in de auto, nieuw huis, nieuwe baasjes, nieuw hok, kortom genoeg nieuwe indrukken.
Maar al gauw hadden ze beide de voerbak ontdekt en het waterflesje, voldoende hooi in het hok neer gelegd, op verschillende plekken, voerbakje boven en eentje beneden, net als de waterflesjes voor het geval dat er eentje de weg naar boven niet zou weten. Aan alles gedacht.

Expres nog geen groenvoer gegeven, omdat die kleintjes toch al gauw gevoelig zijn voor diarree.

Zondag niks aan de hand, beide konijnentjes vrolijk en nieuwsgierig, net als gisteren ook flink in de weer in het hok en als je het hok open deed gelijk komen kijken.

Vanmorgen alles nog gecheckt voor dat we naar het werk gingen.
Vanmiddag bij thuis komst, zaten ze beide dicht tegen elkaar aan en kwamen ook niet kijken met het open doen van het hok.
Beide zaten onder de diarree en Pluisje zelfs met slijm erbij.

Dus beide konijnen met de bibs in een lauw badje gezet, kontjes schoon gemaakt.
Pluisje knapte heel snel op, alleen zat hij aan me handen te likken.
Flappie werd steeds zwakker en zwakker, had het vermoede dat hij iets uitgedroogd was, dus spuitjes met water gegeven, ook Pluisje dronk als een gek, wat wij erg vreemd vinden, omdat ze wel uit de waterflesjes hebben gedronken, hebben het zelf gezien dat beide konijnen er uit dronken.

Toch maar met beide naar de dierenarts geweest.
Flappie heeft een infuus gehad , ivm toch wat uitgedroogd en twee medicijnen mee gekregen om zijn darmen op gang te helpen, want die liggen nagenoeg stil. Met daarnaast ook dwangvoer.

Nu ligt hij op een kruik in zijn hok, samen met zijn vriendje Pluisje.

Er staat nu een mega konijnenhok wat twee etages hoog midden in me woonkamer.

Oh ik hoop zo dat hij de nacht haalt.
Nu voer ik hem elk uur een paar spuitjes dwangvoer en water en 3 keer per dag de medicijnen toedienen.

De dierenarts denkt aan een parasieten infectie , ivm de diarree. Ik hoop zo dat het kleintje er boven op komt.

Heeft iemand hier ervaring mee ? En nog tips om de kans op overleven te vergroten.
Zowel me dierenarts als ik zelf hebben het gevoel wel dat hij het zou gaan halen, anders waren we er niet aan begonnen.

secricible

Re: 8 weekjes jong en zo ziek, onze Flappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:25

heb geen ervaringen hiermee, mar wil je wel sterkte wensen... Wat rot zeg...

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:28

Ach jeetje! Sterkte, hopelijk knapt hij snel op!

Goed in de gaten houden en heel goed de bips schoonhouden :j
i.v.m. maden en straks weer de warmere temperaturen!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:00

Dank jullie,

Flappie is de nacht goed door gekomen.
Vanmorgen met voeden en medicatie geven, liep hij zowat leeg, was blij , ondanks dat me woonkamer vol lag, zijn darmen werken weer ( iets ) en zijn buik is veel minder opgezwollen dan gister.
Alleen had ik het idee dat hij het zelf aan het opgeven was, koste me veel moeite om het dwangvoer naar binnen te krijgen, wat uiteindelijk wel gelukt is om hem te laten slikken.
Heb zo te doen met het kereltje.

@ Mar__ Beide konijnen zitten binnen, puur uit voorzorg, ivm het rare weer. Ze gaan pas weer naar buiten als ze beide weer geheel opgeknapt zijn, eerder gaan ze niet naar buiten en blijven ze lekker met hun mega hok in de woonkamer wonen. Dus ben niet bang voor maden ect.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:04

Heb je bugsbunny of een andere konijnenopvang al gebeld. Die hebben meestal wat meer ervaring over konijnenziektes. Het klinkt niet goed ik blijf duimen voor je.

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:05

Ik heb dit ook een keer gehad met een konijntje uit de dierenwinkel.
Erg zielig, en hij is vrij snel helaas overleden!
Heb je ze bij een particulier vandaan?
Erg veel sterkte! :(:)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:09

Heb stage gelopen in een dierenzaak waar dit bij vrijwel alle konijnen gebeurde maakte niet uit hoe oud of hoe jong.
Heb er drie in mijn armen zien inslapen.
Hadden diarree, dikke buik alles.
En het werd gewoon compleet genegeerd..

Sorry maar moest het even kwijt,
heeel veeeeeel sterkte met de kleine nijn!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:25

Waar heb je je konijnen vandaan (zaten ze al bij elkaar) en heb je hun oude voer meegekregen zodat ze niet opeens gewisselt zijn van voer? Vaak is dat wel de oorzaak van gas en diarree. En weet je zeker dat het ontsmettingsmiddel genoeg was verdwenen zodat kleine nieuwsgierige konijnentjes het niet binnenkrijgen? Welk dwangvoer heb je nu, en hoe veel per keer krijg je er nu in?

Hopen dat ze het allebei zonder problemen overleven en ze snel weer naar buiten kunnen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:41

Iedereen bedankt voor de berichtjes.

Helaas is Flappie einde van de ochtend overleden. Dit vermoede had ik al omdat hij niet meer wilde slikken vanmorgen.

@ karuna,
het hele hok heeft een grondige douche gehad na het schoonmaken, zoals ik altijd hokken schoon maak. En vroeger op school geleerd heb ( ben van beroep dierenverzorgster en heb hier ook voor geleerd )
Dwangvoer heb ik mee gekregen van de dierenarts en hij moest zo veel mogelijk binnen krijgen, per keer kreeg ik 3 spuitjes naar binnen en dat elke 45 min a uur, met daarnaast ook water ( een smaller spuitje ) hoeveel ml weet ik niet, spuitjes liggen thuis en ik zit nu op me werk.
Beide konijntjes komen bij dezelfde fokker vandaan.

@ Elisah1989 ik heb ze van een particulier vandaan

@ SuzanLarissa, ik ken dat, heb vroeger zelf in een dierenwinkel gewerkt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:58

Jammer dat mijn duimen niet heeft geholpen. Je hebt echt alles gedaan wat je kon doen. Hoop dat je snel een nieuw maatje vindt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:48

Allereerst sterkte met het verlies.
Even betreft het andere konijntje, het klinkt mij als dikke buikenziekte. Grotere konijnen zijn hier gevoeliger voor, het is een te veel aan eiwitten, te veel brok waardoor ze te veel gaan eten en hun darmen verstoord raken. Vaak zie je slijm/diarree/opgezwollen buik (maar niet altijd!). Jonge konijntjes hebben voer nodig wat voor ze geschikt is hooi, gezond groenvoer (andijvie, witlof, rucola sla, wortelloof) en biks met een matig eiwitgehalte.
Mochten jullie weer een ander konijntje erbij nemen, wachter dan even mee.. ik zie ook broertjes verlaten in het nest. Waren dit 2 mannen/2 vrouwen, man en vrouw?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:58

Faniek schreef:
ik zie ook broertjes verlaten in het nest. Waren dit 2 mannen/2 vrouwen, man en vrouw?

Wat bedoel je hier mee ?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:43

Wat de geslachten van Pluisje en Flappie zijn. Dit heeft verder geen betrekking overigens op het ziekte verloop van dikke buikenziekte.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:54

@ faniek, Flappie was een ram en Pluisje is ook een ram.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:00

Just in case mocht je nog een maatje weer voor Pluisje gaan zoeken, neem dan niet nog weer een rammetje. Twee rammen gaan in 97% van de gevallen vroeg of laat knokken.
Hou Pluisje nu goed in de gaten, geef niet teveel brokjes (kijk het eiwitgehalte even na), wel zacht groen en hooi.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:44

dank je Faniek.
Pluisje is weer helemaal de oude, eet goed en drinkt goed.
Kreeg van iemand ook de tip om paardensla te geven, alleen het blad, dit gaat er in als koek, maar de kleine man is totaal geen groen voer gewend, dus kan niet volop groenvoer geven, dan gaat hij zeker aan de diarree.
Van de fokker mocht ik een nieuwe uitzoeken, maar ook zij had helaas een dood konijn, Flappie zijn broertje.
Bleek dat dat nestje niet van haar was, maar van een vriendin en zij heeft ze naar haar stal gebracht om te verkopen. Het risico is te groot om daar nu een nieuwe te halen en krijg heel netjes het aankoop bedrag terug gestort.
Vanavond hebben we Flappie begraven.
Een kenner bij mij op het werk, gaf aan dat het diertje al ziek te zijn geweest voor ik hem kocht en de parasiet, wat het hoogst waarschijnlijk toch is geweest al in hem gezeten te hebben.
Sinds gister is Pluisje ook niet meer aan de diarree, al heb ik wel voor alle zekerheid ander voer gehaald met minder eiwitten erin, ook dit eet hij goed, hij drinkt goed en eet zijn paardensla goed.

We gaan wel weer opzoek naar een andere vriendje of dinnetje voor hem, hij zit nu samen met een grote knuffel in het hok.

Iedereen thnx voor de berichtjes en het mee denken, helaas heeft Flappie het niet mogen halen, maar we hebben onze uiterste best gedaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:01

ik werk zelf in een dierenspeciaalzaak als knaagdierverantwoordelijke
in feite hebben alle konijntjes die parasiet, probleem is, dat als de konijntjes stress hebben (vervoer, verhuis, andere voeding) de afweer vermindert, en het ziektebeeld zo tot uiting komt (diarree)
als er in combi met stress dan ook nog eens verandert wordt van merk of soort voeder, heb je de ideale factor voor diarree te krijgen
eenmaal diarre is er weinig meer aan te doen, zelfs DA komen meestal te laat.
ikzelf voorkom diarree door hetzelfde voer te geven als de fokker, géén groenvoer en dagelijks vers hooi. wekelijks enkele druppels (appel)azijn door het drinkwater helpt om te voorkomen.

Bij diarree direct op een dieet plaatsen van hooi en water met wat azijn erdoor, bij niet eten dwangvoeren, maar de helft van de gevallen sterven alsnog.

bij verkoop geven we ook een zakje voeding mee om te mengen, en raden aan om zo weinig mogelijk stress uit te lokken, zo vlug mogelijk in kooi, niet te veel manipuleren, rustige omgeving, etc :)

gelukkig dat het met pluis nu wel goed gaat!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:11

Die parasiet heet coccidiose, maar ik vermoed dat dit konijntje geen coccidiose had, maar dikke buikenziekte. Mensen gebruiken daarvoor vaak appelazijn inderdaad, dat verzuurd de boel.
Maar waar mensen nu achter komen is dat dikke buikenziekte komt door een te snelle groei, te veel aan eiwitvoer en niks meer van de natuurlijke voeding, want wat is natuurlijke voeding? Juist groenvoer! Konijntjes gaan niet aan de poep van groenvoer.. ik zal je nog sterker vertellen als hier een jong konijntje in de opvang komt is het eerste wat die krijgt groenvoer, maar wel gezond dus geen koolsoorten, groentes met veel suiker etc. En nooit is een konijntje daarvan aan de race gegaan. Dat begint er nu langzaam in te sluipen bij mensen finally!

Advies voor Pluis hou hem goed in de gaten, dikke buikenziekte is niet zozeer besmettelijk mits er geen bijkomende infecties/parasieten bij komen.
En dan straks een leuk dinnetje (geen vriendje, want je wil niet weten hoeveel ruziende ramproblemen ik in de opvang moest oplossen).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:26

Faniek schreef:
Die parasiet heet coccidiose, maar ik vermoed dat dit konijntje geen coccidiose had, maar dikke buikenziekte. Mensen gebruiken daarvoor vaak appelazijn inderdaad, dat verzuurd de boel.
Maar waar mensen nu achter komen is dat dikke buikenziekte komt door een te snelle groei, te veel aan eiwitvoer en niks meer van de natuurlijke voeding, want wat is natuurlijke voeding? Juist groenvoer! Konijntjes gaan niet aan de poep van groenvoer.. ik zal je nog sterker vertellen als hier een jong konijntje in de opvang komt is het eerste wat die krijgt groenvoer, maar wel gezond dus geen koolsoorten, groentes met veel suiker etc. En nooit is een konijntje daarvan aan de race gegaan. Dat begint er nu langzaam in te sluipen bij mensen finally!

Advies voor Pluis hou hem goed in de gaten, dikke buikenziekte is niet zozeer besmettelijk mits er geen bijkomende infecties/parasieten bij komen.
En dan straks een leuk dinnetje (geen vriendje, want je wil niet weten hoeveel ruziende ramproblemen ik in de opvang moest oplossen).

ik ben ook niet tegen groenvoer, belange niet zelfs
helaas heb ik in de winkel niet de mogelijkheid om groenvoer te geven (krijgen nu vooral hooi, en minder korrels)
en zijn mensen ook nogal dom, in de zin van, als je zegt, groenvoer mag, ze bv direct een hele appel erin gooien, en dan verbaasd zijn dat konijntjes aan de diarree gaan, de meeste zijn niet snugger genog om te bedenken dat groenvoer moet gevarieerd zijn en opgebouwd worden (rekening houden dat de meeste konijnen wss nog nooit een blad groen gezien hebben!)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:02

Belangrijk is inderdaad dat mensen advies mee krijgen, maar ik gooi gerust een berg groenvoer bij een jong diertje in, maar natuurlijk geen appel. Probleem is dat mensen te snel inderdaad fruit gaan geven en wortel wat veel suikers bevat waar ze op reageren. En ze denken meteen aan sla.
Wat juist belangrijk is bij een jong dier is andijvie, witlof, rucola, wortelloof, peterselie, de gezonde zachte soorten groen. Hier durf ik een jong dier dat nog nooit groen heeft gegeten direct een bak vol van te geven.. krijgt die niet op, maar vertering is perfect.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:05

Dat is wat ik vroeger ook geleerd heb, groenvoer mag, maar geen sla ( kropsla heb ik het dan over ) dus dat krijgen ze hier zowiezo niet, maar wel rustig opvoeren. Ik ben ook absoluut niet tegen groenvoer, mits het goed opgebouwd is. Als de darmen er niet aan gewend zijn en de eerste dagen in het nieuwe huis, met allemaal nieuwe geuren, en geluiden, net bekomen van de reis wat toch stress veroorzaakt, gelijk volop groenvoer zou geven, is dat vragen om moeilijkheden.

Vroeger toen in de dierenwinkel werkte, kwamen veel mensen terug, me konijn is aan de race met alle gevolgen nadien. Ik weet dat er veel veranderd is qua voeding op huisdieren gebied, vroeger had je hoogstens twee soorten voer, nu kan je bijna geen keuze maken zoveel is er. Er is veel veranderd sinds ik van school af ben, wat al 17 jaar geleden is dat ik me diploma dierenverzorgster mocht afhalen.

Heb vroeger zelf met cavia's gefokt,( voor tentoonstellingen ) mijn eerste kwam bij de dierenwinkel vandaan en die was totaal geen groenvoer gewend, wat bij iets te veel resulteerde in flinke diarree, het zelfde voor de konijntjes, die totaal geen groenvoer gewend zijn.

Ik weet niet of Pluisje en zijn vriendjes bij de fokker groenvoer gewend waren, maar ben zowiezo tot ik zelf gezien heb dat de ontlasting goed blijft heel erg voorzichtig met geven van groenvoer.
Vroeger waren mijn konijnen en tevens de cavia's onze gtf-bak, alles ging er in van groente tot fruit, maar geen sla, koolsoorten, uien, aardappels.
Fruit en groente wat veel vocht bevat krijgen ze in mindere maten, puur uit voorzorg.

Mede daarom heb ik nu heel voorzichtig met de paardensla uit eigen tuin begonnen, weet zeker dat daar geen hond tegen aan het staan pissen en bouw dit langzaam uit.

Verder heeft hij netjes een bakje voer staan, een waterfles en een bakje water en op diverse plekken in het hok hooi liggen. En hou hem nauwlettend in de gaten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:08

Mijn ervaring is dat de konijnen groenvoer wat niet goed voor hun is gewoon laten staan. Wij gooien geregeld groenvoer bij ons in de tuin. Komkommer, sla, kool enz. Soms eten ze het op en soms laten ze het liggen. Ze beschikken natuurlijk wel over voldoende gras en hooi en water en helaas mijn groentetuintje en plantjes die buiten hun veilige zone groeien.