Poes erbij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Poes erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:42

Hallo,

Wij hebben momenteel een 8 jarige poes in huis. Het is een poes die wij als kitten hebben gekregen en altijd buiten heeft geleefd. Was dus ook erg schuw en vooral niet aanhankelijk. Nu wonen wij sinds een jaar op een flat (wel een grote, 3 slaapkamers ruime woonkamer bijkeuken enz en met een groot balkon) en heeft ze het eigenlijk heel erg naar der zin als huiskat. Ze is lekker kroelerig geworden en geniet van de aandacht.
Mijn onder buurvrouw/vriendinnetje heeft nu een probleem. Ze hebben een hond gekocht en hun poes (kater) accepteerd de nieuwe hond gewoon echt niet.
Ze hadden vroeger 3 poezen waarvan 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Het mannetje is daar nu nog van over (1 poes dood en andere weg moeten doen ivm niet kunnen wennen aan de vrijheid). Vorig jaar is er een hond (reu) bij gekomen. Dit ging goed. Nu hebben ze dus 3 weken geleden nog een hond gekocht en dit gaat dus helemaal niet goed. Hond is ontzettend lief. Geeft ook helemaal geen agressieve signalen af. Poes daar in tegen blaast en haalt steeds uit. Buurvrouw woont op de beneden verdieping met tuin sinds 1 jaar. Hiervoor heeft zij ook altijd op flat gewoond.
Kat is het dus gewend om als huis kat te leven.

Ik heb aangeboden dat ik het wel wil proberen om hem in huis te nemen. Heb geen idee hoe onze poes erop zal reageren dus vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben en wat jullie zouden doen.
Buurvrouw weet dat hij bij ons gewoon een goed thuis krijgt en dat is voor haar natuurlijk ook wel belangrijk. Ze hadden dit gewoon nooit verwacht. Volgensmij is hij nu een jaar of 5?

_Lola_

Re: Poes erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:12

Oh en ALS jullie het zouden doen, hoe zal ik het dan aanpakken bv met eten en dat soort dingen? Appart eten geven of gewoon de bakken naast elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:22

Ik zou het gewoon proberen, als je goede afspraken maakt over wat je moet doen als het niet lukt (geef het dan wel echt een paar weken de tijd).

Vorig jaar heb ik een kat van een vriendin overgenomen, ik had al een volwassen poes. De kat kon niet met enkele van haar andere katten (ze had er zes), dus het was wel even spannend of ze die van mij wel zou accepteren. Ik heb in het begin twee kattenbakken, twee waterbakjes en twee voerbakjes neergezet. Ze bliezen wel naar elkaar, maar dat was na een week over en sindsdien leven ze vreedzaam samen, inmiddels ook met één kattenbak etc.
Blazen en brommen is niet erg, zorg wel dat ze niet echt gaan vechten (plantenspuit in de aanslag), want dan wordt het vaak erger.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:26

:Y) Wij hebben een (bange/schuwe) kater van 7 maanden bij onze 2 jongere katers (4 en 5 maanden) opgevangen. Ik zou het zeker proberen, en gun ze de tijd. Het kan zeker een week of 2 duren voor ze aan elkaar beginnen te wennen. De nieuwe mepte de 2 van ons steeds van zich af, maar naarmate ze aan elkaars aanwezigheid gingen wennen ging het steeds beter, na 3 maanden zijn het 3 dikke vriendjes die samen op een grote hoop slapen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het zo ook bij jou zal gaan, maar laat je in het begin niet afschrikken maar geef ze echt de tijd.
Succes :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:26

Maar moet ze het niet wat langer de tijd geven? Ik bedoel de kat is een hond gewend want er woont er al eentje. Misschien dat hij zich nu bedreigt volet omdat er nog eentje bij is gekomen maar zolang die hond niks doet zou ik het even afwachten.

Maar jij kunt natuurlijk altijd proberen of dat jou poes een vriendje wilt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:50

Nou waar ze zo bang voor is, ze hebben nu een amerikaanse bulldogg gekocht. En poes haalt dus steeds uit naar hond maar inmiddels dus ook naar andere hondje. Ze is bang dat binnenkort het een keer zo raak is bij de grote dat ze uit zelfbescherming ook uithaalt en dan is het waarschijnlijk einde poes, hoe lief de nieuwe hond ook is. Het is en blijft wel een hond en ik kan me voorstellen dat het op een geven moment genoeg is.

2 bakken is idd wel een goed idee, had nog niet nagedacht over haar kattenbak delen. Voerbak wilde ik sowieso al 2 neerzetten dan. Ik denk wel dat het het einde betekend voor mijn goudvis hahaha.. Onze poes die drinkt zelfs uit die bak zonder dat ze de vis iets aan doet, geen idee hoe leukl nieuwe poes de vis zal vinden ;-)

Buuf heeft nu laten weten dat ze het nog 1 nachtje aan kijkt en als het vannacht weer mis gaat dan gaan we morgen afspraken maken voor een verhuizing.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:17

Wel jammer dat ze daar nu dan pas achter komt, de poes had ze toch al maargoed...
2 bakken heb ik idd ook voor mij katten. Eerst deden ze het echt apart in hun eigen bak, maar inmiddels gaan ze bij elkaar op bezoek :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:31

Toen mijn vriend (inmiddels mijn man :D ) bij me introk, hadden we allebei een kat. Ik vreeste het ergste, want ik heb al eens geprobeerd een kitten erbij te nemen, paar weken aangekeken, maar dat pikte mijn kat echt niet.
We hebben op aanraden van de dierenarts zijn kat eerst de kamer etc laten verkennen terwijl mijn kat opgesloten zat, zodat hij zich wat zekerder zou voelen in huis. Door de deur heen konden ze elkaar horen en ruiken, en dus al een klein beetje aan het idee wennen dat er een indringer was ;-) Uiteindelijk bij elkaar gelaten, toen kroop zijn kat onder de kast. Dat heeft ie eigenlijk wel goed gedaan, want daarmee was mijn kat "de baas" en dat was een prima rolverdeling :P
Echt vriendjes zullen ze nooit worden, maar inmiddels zijn ze wel redelijk gelijk, en accepteren ze elkaar goed. Zijn kat houdt wel van een geintje en jaagt mijn kat regelmatig op, met een hoop geblaas en gekrijs tot gevolg. Echter, menens is het niet. Ze zijn nu, ongeveer een jaar later, zelfs zo ver dat ze aan elkaar snuffelen :Y)
Het eerste half jaar hadden ze twee bakken, nu gaan ze samen op een bak. We hebben de andere maar weggedaan, die werd niet gebruikt ;)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:08

Ok ok bedankt voor jullie tips! Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen als het zo ver komt. Mijn poes gaat voor dus als het ook hier niet gaat ja dan is het jammer maar helaas.

Ik zal wel voor eten een oplossing moeten vinden. Op apparte kamers ofzo want onze poes die krijgt permanent dieet voeding voor blaasgruis bij poezen. Denk niet dat het handig als een kater daarvan mee komt eten!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:28

Het introduceren van een kat in het territorium van een andere kat is altijd een risico. Het gaat 9 van de 10 keer met ruzie, blazen en schreeuwen gepaard. Dit hoort er bij. Maar het kan ook gewoon niet klikken, of heel lang duren voor de rust is wedergekeerd.
Er zijn veel verschillende meningen over wat de beste aanpak is, maar ik raad je aan om op het katten gedragsforum te kijken, hier zitten deskundigen die hier veel tips over geven.
http://kattengedrag.forumup.nl/

Ik vindt het wel een beetje oneerlijk van de buurvrouw om voor de hond te kiezen. De kat was er eerder, het is zijn huisje, en hij moet het onderspit delven voor deze indringer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:37

Ik ben ook van mening dat de hond moet wijken voor de kat die er al eerder was...
Momenteel hebben mijn 2 katten een nieuw huisje met 2 andere katten en ook dat gaat niet geweldig, maar heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ze vechten in elk geval niet meer...

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:41

Uhmm ja maar mijn buurvrouw haar keuze is niet die van mij. En als ze dan toch besluit om de kat weg te doen heb ik liever dat hij hier komt dan dat hij naar een vreemde gaat. Mij kent hij al en zo weten we beide dat hij een goed thuis krijgt.

Bedankt voor de link van dat forum! Staat veel informatie op inderdaad!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:43

_Lola_ schreef:
Uhmm ja maar mijn buurvrouw haar keuze is niet die van mij. En als ze dan toch besluit om de kat weg te doen heb ik liever dat hij hier komt dan dat hij naar een vreemde gaat. Mij kent hij al en zo weten we beide dat hij een goed thuis krijgt.

Bedankt voor de link van dat forum! Staat veel informatie op inderdaad!

Is natuurlijk ook niet naar jou toe bedoeld, goed dat jij je ontfermd over de kat! :)
Maar ik zit me soms op te vreten over hoe mensen kunnen redeneren... en helaas zie ik dit iets te vaak.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:49

_Lola_ schreef:
Ik denk wel dat het het einde betekend voor mijn goudvis hahaha.. Onze poes die drinkt zelfs uit die bak zonder dat ze de vis iets aan doet, geen idee hoe leukl nieuwe poes de vis zal vinden ;-)

Wij hadden vroeger ook 1 kat die dol was op de vissen (als voeding :D) maar wij hebben toen de vissenkom afgedekt met kippengaas en geen poes kon erbij ;)

Onze kat heeft een tijdje terug ook een vriendje gekregen. we hebben in het begin ze even in aparte kamers gehad. en dan steeds de poezen om de beurt aaien en optillen zodat ze aan elkaar geur wennen. Daarna hebben we de deur open gezet maar wel opgelet dat wanneer t mis ging de poes wel kon vluchten en dus niet opgesloten zat. Ook lieten we ze de eerste periode alleen bij elkaar als we er bij waren. Het heeft bij ons nog best wel even geduurd voordat ze elkaar accepteerde. Nu zijn t dikke maatjes en kunnen ze niet zonder elkaar..

Succes ermee!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:53

ohh ja goed idee! Wij hadden in het begin een grote plaat op de vissenkom met een opening voor zuurstof maar we kwamen er al snel achter dat poeslief de vis als vriendje ziet ipv eten!
Gaas ziet er denk ik wel wat beter uit ;-)