Droogte ?! vogels redden........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jibberjabber

Droogte ?! vogels redden........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:12

Nu het momenteel zo droog is kun je de vogels helpen door b.v. op de drinkplaatsen van de paarden water te "knoeien" en daarmee de grond van water te voorzien. Zeker zwaluwen hebben op dit moment modder nodig om hun nestjes te bouwen. Door de droge grond kunnen ze nauwelijks geschikte modder vinden waarmee ze hun nest in elkaar kunnen plakken.
Ook de wormen gaan, vanwege de zon en droogte, diep de grond in en zijn daarmee onbereikbaar zodat jonkies verhongeren in hun nest. Water op de grond zorgt dat ze weer op te pikken zijn door vogels.
En die vogels hebben wij als paardeneigenaren ook weer nodig omdat ze veel vliegen en ander gespuis wegvangen.
Het is overigens een vermaak om te zien hoe zwaluwtjes op de blebber afkomen en het is nog verbazingwekkerder om te zien hoe snel ze daarna hun nest afbouwen.
En natte grond rondom de drinkplaats zorgt ervoor dat de hoeven niet al te zeer uitdrogen. Dus al met al genoeg reden om even de slang naast de bak te houden ;)

Nayomie

Re: Droogte ?! vogels redden........

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:57

Dat is slim. Ik hoop dat de vogeltjes er precies zo over denken. :))

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:46

Wij hebben gisteren de nieuwe eb en vloed bak flink laten overstromen dus ik hoop dat daar weer een paar vogels mee geholpen zijn!
Hoorde het vanmorgen ook op het nieuws. In het land maar 5! nestjes dit jaar waar er normaal 10 tot 20 x zoveel zijn....
Het viel ons ook al op dat er zo weinig pullen en ganzenkuikens zijn. Zal misschien ook met de aanhoudende droogte te maken hebben?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:48

Ik gooi het water altijd over de grond heen [als ik de bak verschoon] zodat er plassen ontstaan.Je ziet er gelijk kraaien op af komen om te drinken.In de tuin hebben de vogels water genoeg,ze drinken en wassen zich in de waterval.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:48

Ik maak altijd voor de paardenvoetjes het stuk naast de drinkbak nat.
Dus was dus voor de paardjes en de vogels al goed bezig :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:54

Haha, wat een toeval. Bij ons regent het nu. ;) Vogeltjes ook weer blij. Hihi.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:26

hier ook altijd water over de grond bij het schoonmaken en bijvullen van de waterbakken en ook word er gesproeid op het land

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:28

Hier drinken ze gewoon uit de waterbak in de paddock :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:31

Maar daar komt geen blubber van voor nestjes en geen water voor wormen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:10

Goed initiatief!!
In mijn kleine tuintje in de stad heb ik ook water voor vogels staan. De tuin is nog in aanleg, dus het zijn nu platte ovenschalen waar ik water in giet, maar er wordt flink gebruikt van gemaakt.
Om een beetje te helpen met voer, nu in de droogte, zet ik een plat bord met vruchten musli neer, gewoon de goedkoopste van de AH.
Gaat helemaal op, eerst kauwtjes die de grote stukken pikken en daarna merels en nog veel kleiner spul.
Ik hoop dat als straks de tuin af is en de groene borders wat aanslaan dat die met regemaltig water geven ook wat bieden aan vogels...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:36

Wij hebben ook kippen in de tuin lopen. Delen van het voer laten de kippen liggen, is dan voor de vogeltjes. En water doen ze ook altijd samen mee. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:35

Mijn moeder voert de vogels al weken bij. De hele dag is het een komen en gaan van mussen, de hazelaar waar het voer in hangt schudt er van :')
Gezien de droogte zijn er maar weinig wormpjes enzo, ze kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarnaast staat er inderdaad ook een watergebeuren hoog op een stok zodat ze veilig kunnen badderen en drinken zonder dat er een kat ze belaagt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:38

Onze kat zit altijd binnen, dus die kan er niet bijkomen. ;) En de poes van de buren draagt een leuke koeienbel. :D

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:53

Oh, wat leuk om te lezen dat er meer bokkers zijn die meehelpen en meedenken om de vogels !!
Bij ons in de stal zitten sinds enkele jaren zwaluwen. Voorheen niet omdat er bij de vorige bewoners geen paarden instonden. Ieder jaar zijn het een aantal dezelfde vogels van de voorgaande jaren. Dat zijn nl. de zwaluwen die steeds op dezelfde plaats hun nest bouwen. Het is alleen soms heel "gevaarlijk" om de stal binnen te lopen, vliegt er een zwaluw voor je bakkes. ik weet nog steeds niet wie er meer schrikt, hun of ik ;)
Er zit nu eentje op het nest en ik weet zeker dat ze me verontwaardigd aan ziet als ik langs loop.
Ik vind het trouwens een apart idee dat die kleine dappere zwaluuwtjes even een retourtje Zuid-Afrika hebben gedaan, de afgelopen maanden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:03

Modder genoeg maar weinig zwaluwen hier. Normaal hebben we in de kapschuur zo'n 30 nestjes. Nu zijn er maar 6 in gebruik. Waar zijn de zwaluwen gebleven? Want nestjes zat van vorig jaar die alleen even opgepoetst moeten worden voor gebruik...