Ze stonden weer te dringen om via kieren en gaten in het dak naar binnen te dringen om hun nest te kunnen uitbreiden tot enkele duizenden zoemende beestjes, die ook nog eens zeer irritant zijn voor de paarden die denken rust te vinden op stal na een dag weidegang. Aangezien ze nu al weer 2 nesten hadden gemaakt in de stal, 1 onder de nok van het dak en 1 onder de lage kap, precies tussen 2 boxen in, verhuisde ik de paardenbeesten naar 2 andere boxen om hun rust te garanderen.
De wespen werden steeds lastiger en, toen ik bij de 2 boxen waar de paardenbeesten naartoe waren verhuisd enkele proppen isolatiemateriaal weg nam uit de nok van het dak, ging het volkje nogal over de rooie. Voor mij was de maat vol! Ik moest mijn eigen stal uit vluchten voor deze irritante kostgangers.
Een spuitbus kon ik niet gebruiken aangezien er tempex als isolatie tegen het dak aan zit. Tempex zou nog spontaan na 24 uur kunnen gaan branden volgens een kenner (en ik had al 3 weken de wespen achtervolgd met de spuitbus....
) Hij raadde mij aan om een bedrijf te bellen. Die konden de boel bevriezen.
De meneer van de ongediertebestrijding wist mij echter te vertellen dat bevriezen in NL niet mocht maar hij zou de wespen met poeder bestrijden. Na vele vragen van zijn kant vroeg hij tussen neus en lippen door welke kleur de wespen hadden. Geel/wit was mijn antwoord zonder nadenken.
De man vroeg géél/wít????? Ik merkte bij zijn wedervraag dat ik weer eens met andere dingen bezig was dan alleen telefoneren, waarop ik na even nadenken mijzelf corrigeerde:"nee, ik bedoel geel/zwart".
De man vroeg me ook of ze behaard waren, maar dat was me niet opgevallen. Ik had er 1 platgespoten met de spuitbus en die zag er toch echt als een wesp uit.Wat me wel eerder was opgevallen was dat er 1 wespje bij was die in een klein gaatje in het hout was gekropen. Ik had er nog met volle verstand naar staan kijken. Zoiets had ik nog nooit gezien! Vervolgens kroop dat beestje er weer uit, wurmde zich er achterstevoren weer in, kennelijk om mij in de gaten te houden. Slim dus van dat beestje.
Maar goed, spuitbus er bij en het beestje was bedwelmd. Weer 1 minder!
De volgende dag kwam de man van de ongediertebestrijding om de wespennesten weg te halen. Ik liet hem de door mij platgespoten wesp zien. "Och", zei de man...."dat is een sollitairtje". Jaja...daar kon ik wat mee.....
Vervolgens stond de man op de ladder, met zijn hoofd tussen het zoemende wespenvolk, en ving 1 van de wespen. Buiten pakte hij het beest uit het net en liet me zien wat een kaken dat dier wel niet had, en liet het weer los!
Vervolgens kreeg ik les in hoe nuttig de natuur wel niet was; het waren geen wespen maar Rosse Metselbijtjes!
En die waren zo nuttig dat ze eitjes legden in de holletjes van de Boktor! Nu weet ik dat ik een houten stal heb, maar dat ik Boktor in het hout had was me tot nog toe onbekend. Zeer nuttige Rosse Bijtjes dus! Ze wezen mij precies de plaatsen waar Boktor had gezeten.
Dankzij deze Rosse Buurt op stal kan ik nu het dak laten lichten, de nok en andere balken laten vervangen en zorgen dat de stal komende winter niet geheel instort!
Maar goed, Rosse Metselbijtjes hebben volgend voorjaar geen werk meer bij mij op stal te doen. Hun eitjes komen in ieder geval niet meer op stal uit, aangezien die nestjes worden verwijderd met het hout waar ze in gelegd werden.
Na een mega wespennest vorig jaar, een enkele Hoornaarkoningin die toch voor het hazenpad koos, de onzichtbare Boktorren en mijn Rosse Metselbijtjes, hoop ik volgend voorjaar toch echt een insectvrije stal te hebben.