Kat van 13 mager maar DA vindt niets raars, wat doen/voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Kat van 13 mager maar DA vindt niets raars, wat doen/voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:32

Mijn kat van nu 13 is de laatste 2 jaar mager geworden. Ik heb haar vorig jaar helemaal na laten kijken, maar alles waar ze op konden checken, was in orde. Nieren in orde. Enige wat ze konden zeggen was: misschien groeit er iets wat er niet hoort maar wat nog niet te voelen is... Ze blijft tierig, vrolijk, speels, knuffelig, levendig, mooie vacht. Ik zit haar vanavond weer eens te bekijken en denk toch eens wat aan doen. Wormen- en vlooienbestrijding, hoewel ik daar niet zo'n voorstander van ben (vind het altijd wat dubbel: iets bestrijden, met sterke middelen), liefst geef ik daar wat voor als het nodig is, als ik vlooien merk, maar ze bijten niet in de vacht en ik zie ook niets. Maar ik denk ook aan ander voer geven, of extra. Ze krijgen nu 's ochtends droge brokjes (Gourmet) en 's avonds nat vlees (Kitekat) -de andere kat doet het daar heel prima op, haar vacht is sinds ze bij mij is enorm verbeterd, dus ik heb niet het idee dat het voer verkeerd is. Maar wat? Ze eet altijd na mijn andere kat (9 jaar, en veel steviger), maar eet wel en er is dan nog genoeg over. Droge brokjes staan er altijd. Ze eten allebei geen dieren van buiten. Ze komen allebei buiten, hoewel de magere minder, die gaat liefst met mij naar buiten en is in de winter enkel binnen.

Wat te doen? Alle tips welkom!

dierenfan

Re: Kat van 13 mager maar DA vindt niets raars, wat doen/voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:40

wat voer je nu qua merk? Misschien anders een merk pakken met high energie voer. Of wat kittenvoer erdoor mengen daar worden ze ook dikker van meestal.
Als ze vlooien hebben dan hebben ze ook wormen dus let op bij vlooien bestrijding dat je ook wormen bestrijd. Je zou nog eens panacure kunnen geven. Dat bestrijd nog veel meer wormen (is een kuur die je 3 dagen moet geven). Verder is een jaar altijd nog 365 dagen en dus heel lang. In een jaar kan er veel veranderen. Je zou dus nog eens een algemeen bloedonderzoek kunnen laten doen en testen op idd nieren (maar nierproblemen geeft ook bleke slijmvliezen) en schildklier. Als die niet goed werkt kan de kat ook te dik of juist te mager worden.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:49

hoi,als ik jou was zou ik andere brokjes geven, brokjes van royal canin die bedoeld zijn voor katten die gewichtsverlies hebben of na operatie e.d afgevallen zijn, exigent heet t meen ik. deze brokjes zijn volledig voer,en je zou er geen vlees bij hoeven te geven zo goed zijn ze. je kunt beter wel vlees er bij geven natuurlijk, smaakt lekker en bij zo'n slanke of magere kat kun je beter wel wat extra's geven.succes, groetjes deess
ps neem aan dat jullie al bloedonderzoek hebben gedaan,niet alleen de nieren bekeken?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:02

Klopt volledig bloedonderzoek. Kwam niets uit, geen schildklier, nieren, enz.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:08

mijn kat is echt een oudje.......23 :j en brood en brood mager :(:)
Verder volledig gezond maar echt vel over been. Haar skelet is volledig te zien.
Wij geven haar 6 tot 8 porties eten per dag....alleen nog zacht voer.
soms komt ze iets aan en dan valt ze weer wat af........
Als de kat goed oogt zou ik er niet direct wakker van gaan liggen.
je hebt ook dikke en hele dunne mensen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:12

Ik zou idd een wat beter merk voer gaan geven voor haar.
Misschien haalt ze er niet genoeg uit.
Gourmet is een granen brok met maar 4 % vlees erin, dus een normale kat zou er op kunnen leven maar een kat die meer energie nodig heeft niet.
Nat vlees, tsja het is maar wat je vlees noemt haha, het bestaat voor 80 % uit water en de rest zijn allerlij etenresten bij elkaar geraapt met ook misschien maar 4 % vlees.
Dan zou ik eerder vers vlees gaan geven.
Of echt speciaal voor katten of anders lekkere kipfilet ofzo. Daar halen ze de meeste energie uit vandaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:14

bij de buurtsuper kan je ook runderhart kopen.
Die doe ik met de staafmixer en eenn KLEIN beetje water vermalen tot zacht voer :Y)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:18

Een kat kan niet overleven op alleen kipfilet of alleen rund. Dat is veel te eenzijdig.

Ik zou kijken of je bij de DA wat Hills A/D kan krijgen, om aan te sterken, en dan overstappen op een betere kwaliteit voer.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:32

ja....duh.....mensen eten ook niet alleen maar brood he?
Maar de kat doet er wel een moord voor.
Dan eet ze tenminste een beetje meer ;)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:51

alison_belle schreef:
mijn kat is echt een oudje.......23 :j en brood en brood mager :(:)
Verder volledig gezond maar echt vel over been. Haar skelet is volledig te zien.
Wij geven haar 6 tot 8 porties eten per dag....alleen nog zacht voer.
soms komt ze iets aan en dan valt ze weer wat af........
Als de kat goed oogt zou ik er niet direct wakker van gaan liggen.
je hebt ook dikke en hele dunne mensen.

:oo Zo'n poesje heb ik ook.
Ze weegt geen 500 gram meer denk ik.
Maar zo vrolijk nog. Ze eet mega veel de hele dag door :D
Ze heeft geen tandjes en kiesjes meer maar ook brokjes gaan er nog goed in.
Enkele keren per dag zacht voer en soms stukjes brood met warm water en een beetje melk.

Trouwens is voer alleen Royal Canin.

Dus ik zou me eerst niet al te veel zorgen maken :(:)