Oude hond soepel houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Oude hond soepel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:00

:wave:

Onze hond is nu 11, en we merken echt dat ze ouder word. (Dover, ziet minder, ruikt minder ect.) Kan je nog iets voor de hond zodat ze nog wat 'fijner' leeft? We borstelen haar nu meer, omdat ze moeilijker verhaard. Ik kan zo snel niet iets bedenken, wat doen jullie met jullie oude hond, lekker hele dag laten slapen of juist lekker erop uit?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:06

Ik gaf ze de Glucosamine support en de Trias Omega van de Groene Os als ondersteuning voor de gewrichten enz.

En gewoon lekker blijven bewegen, rust roest ;)

hafjesliefde

Re: Oude hond soepel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:12

wij gaven niets speciaals, zelfs geen senior brokken als ik me niet vergis, en hondje is wel 16 geworden :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:20

Sinds we er een jonge hond bij hebben is onze ouwe hond van 13 weer helemaal jong! :D
Ze spelen wat af met z'n tweeën terwijl hij hiervoor voornamelijk in z'n mand lag te slapen.
Hij slaapt nog steeds wel veel maar als hij wakker is is hij een stuk actiever.
Ook krijgt hij speciaal voer en pijnstillers voor z'n artrose.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:25

Onze hond heeft minder kracht om te spelen en vaak ook geen zin. Wandelen wil ze altijd wel!
Ze krijgt al paar (?) jaar Propalin, voor incontinentie. Verder krijgt ze al jaaaren brokken van de Aldi, Lucky Dog.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:48

Cyrilletje schreef:
Sinds we er een jonge hond bij hebben is onze ouwe hond van 13 weer helemaal jong! :D
Ze spelen wat af met z'n tweeën terwijl hij hiervoor voornamelijk in z'n mand lag te slapen.
Hij slaapt nog steeds wel veel maar als hij wakker is is hij een stuk actiever.
Ook krijgt hij speciaal voer en pijnstillers voor z'n artrose.

dat hebben we ook gemerkt! voor zijn vriendje bij ons kwam, sliep hij ook heel vaak, en toen zijn vriendje ook bij ons kwam wonen, werd hij terug een paar jaar jonger!
een gezondere omgeving helpt ook, onze hond was al 11 toen hij bij ons was, en daarvoor leefde hij in de stad, hij rochelde een beetje, maar na een tijdje bij ons (platteland) was die rochel weg en ademde hij veel gezonder

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:51

Ik denk dat het het beste is om in ieder geval goede voeding te houden.
En goede rust afgewisseld met genoeg beweging om ze niet stijf te laten worden.
Verder is structuur wel belangrijk en inderdaad goed borstelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:57

Lekker bewegen en actief houden, uiteraard wel in de gaten houden wat ze aankunnen. Vaak leven oudjes op als er een jonger hondje bij komt. Dat maakt ze enthousiast, ze worden uitgedaagd om te spelen etc. Maar dat kun je zelf ook doen :j
Leer ze wat kleine trucjes, rondje draaien, dood liggen, kusje geven etc etc. Een oudere hond kan dat nog prima aanleren en je stimuleert ze om na te denken en actief met je bezig te zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:01

Ik heb een Jack van bijna 16. Er zijn jongere honden, maar zij mag lekker dicht bij de verwarming slapen. Ze was stijf als ze wakker werd (vooral in de winter) en ze heeft een slecht gebit. Vanwege het gebit krijgt ze benefit die je nat kan maken en zodra ze wakker wordt, gaan we wandelen. Ze moet dan onmiddelijk naar buiten, want ze kan haar plas niet zo lang meer ophouden. Als ik haar zou dwingen om te blijven lopen, zou ze omvallen, dus ze mag van mij zelf haar ritme bepalen.

Het is niet de eerste hond hier die oud is geworden bij mij. Haar moeder werd 15. Haar broer 14. Die van mijn zus werd 15. Onze berner Sennenhond is op die manier ook 14 geworden, net als een Duitse Herder, een Hollandse Herder enz. Ik ga niet klooien met allerlei middeltjes. Gewoon de hond zelf laten bepalen wat ze nodig heeft. Daar kom je het verst mee. Ik heb ook nog een Jack van bijna 10 en die zou je echt geen 10 geven. Die werd 2 jaar geleden nog geschat op 2 jaar. :+ En die van bijna 16 schatten ze in op 8. :+

Een jonge hond was hier de doodsoorzaak van de oudste hond. Het spreekwoord ging hier op dat ouderdom verdwijnt waar de jeugd verschijnt. Pas daar met een oude hond voor op! Om die reden komt er hier geen jeugd bij momenteel. Ik wil nog genieten van wat mijn hondje nog te bieden heeft. Zo lang ze nog kwispelend haar rondjes doet en vrolijk ronddabbert, overweeg ik geen spuitje.

Idd is structuur heel belangrijk! En zodra de zon schijnt, gaat ze naar buiten. Ze ligt dan de hele dag om en om in de schaduw en de zon. De zon heeft ook een heel heilzame werking op haar lijfje. Ze bloeit momenteel weer helemaal op! Echt een vrolijke actieve oude dame.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:15

Onze senior wordt deze maand 9. Aangezien ze wat stijf werd krijgt ze glucosamine en ze krijgt De Groene Os blaas/ nieren compositum ivm urine verlies. Verder doet een goede voeding wonderen (hier krijgen de honden vers) en zoals al gezegd: in beweging houden! :) Persoonlijk ben ik geen fan van de brokken die je voert, door alle toevoegingen (en heel weinig vlees) heb je geen zicht op wat je hond binnen krijgt. Maar goed, dat is uiteraard jouw keuze.