Kat heimwee naar mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chillse

Kat heimwee naar mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:17

Ik ben sinds anderhalve maand op mijzelf gaan wonen. In mijn ouderlijk thuis hebben wij vier katten, 2 poezen en 2 katers, de katers zijn de kittens van een van de poezen.

Nou is die moederpoes altijd een beetje 'mijn' katje geweest, kwam bijvoorbeeld altijd bij mij zitten maar heeft nog nooit bij iemand anders op schoot gezeten, loopt achter mij aan, etc. Ze kan het slecht vinden met vooral één van haar katerkinders maar wel goed met de andere twee.

Sinds ik het huis uit ben, plast die moederpoes overal: tegen de gordijnen, op de bank, etc. Mijn moeder wordt er werkelijk gék van en zit met haar handen in het haar. We weten nu niet of het kan komen doordat ik het huis uit ben (heb wel wat op internet gevonden over banden tussen mens en kat en dat het wel een oorzaak kan zijn) of door haar katers.

Heeft één van jullie hier ervaring mee?

Ik zit er aan te denken om haar wanneer het na een maand niet beter gaat haar hierheen te halen. Het probleem is echter dat ik bang ben dat ze dan vereenzaamt, aangezien ze nog wel hier en daar speelt met haar maatje thuis..
Ze kan bij mij wel gewoon naar buiten zoals bij mijn ouderlijk thuis, maar zal dus wel alleen zijn.

Wat is het beste voor de poes?

We zijn van plan om het sowieso nog even aan te kijken, misschien dat het wel went. Ik vroeg mij af of er anderen zijn die hetzelfde hebben met hun kat toen zij bv uit huis gingen.

Bedankt voor jullie reacties!

Rennie89

Re: Kat heimwee naar mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:36

Oef ik kan me inderdaad voorstellen dat ze heimwee heeft naar jou... Ik weet niet hoe je dit zou moeten oplossen :n Ik zal in de toekomst hetzelfde meemaken met mijn poes, ik woon nu ook nog thuis alleen durf ik haar niet uit haar vertrouwde omgeving te rukken waar ze al 9 jaar woont... dus dat zal ook heftig worden ben ik bang...

Ik zou, als ik jou was, en het mogelijk is, haar meenemen naar jouw huis, maar is het niet mogelijk een maatje aan te schaffen voor haar?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:45

Kan heel goed hoor, denk niet dat het direct heimwee heet, maar katten zijn net zoals heel veel dieren gewoontedieren en dit is een flinke verandering voor je kat :)

Een oplossing zou ik ook niet weten, denk dat het moet slijten. Je ziet namelijk ook vaak dat katten dit gedrag vertonen als mensen hun interieur veranderen..

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:50

bedankt voor jullie reacties!

@minka: ik wist even niet hoe ik het kort moest samenvatten in de titel, dus vandaar. We gaan ook geen overhaaste dingen beslissen, het liefst laat ik haar ook gewoon daar!

@lifaya: het is niet mijn intentie om haar meteen hierheen te halen, zover ik weet houden katten meer van hun vertrouwde omgeving en ik denk dat ze met een nieuwe kat nog meer stress krijgt.. ik hoop eigenlijk op reacties die al hetzelfde hebben meegemaakt en of het gedrag weer over is gegaan naar verloop van tijd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:52

Had mijn konijntje ook, ging ie graven in de tuin in z'n ren terwijl ie dat nooit doet. Nu ben ik terug en doet ie het niet meer.
Dus ik denk ook dat zeker een kat heimwee kan hebben ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:55

Als ze bekende dingen (mandjes, dekentjes, stoelen et) om zich heen heeft en een bekend persoon (haar favoriete persoon) is een poes zo maar gewend hoor. Zeker als haar favoriete plekjes mee verhuizen.
Wij zijn vorig jaar na 8 jaar in ander huis verhuisd, heb kamer gemaakt met hun mandjes, wat stoelen en dekens die hen bekend waren en je zag echt dat dat aanknopingspunten gaf en herkenning en rust. Zo van, heeee in ieder geval zijn "onze" stoelen hier ook ;-) :+

Ik had vroeger 2 poezen en een van hen heeft een keer over mijn jas heen geplast die ik op de grond had gelegd, echt een protestplas. Later nooit meer gedaan..
Als ze verder niet veel klik heeft met andere mensen zal ze zich best verloren kunnen voelen als haar favoriete mens of beter gezegd "HAAR MENS" er "vandoor" is. Hoe is ze als jij wel thuis bent?

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:05

Mijn moeder doet wel haar best om de aandacht die ik haar gaf over te nemen, omdat ik het idee heb dat ze dat heel erg mist. Ik ben nogal aanwezig als ik thuis ben en als er niemand was dan vertelde ik mijn kat rustig even hoe mijn dag was verlopen :+.
Als ik er nu ben komt ze vaak naar mij toe, soms meteen, soms ligt ze te slapen en dan komt ze iets later. Als ik op de bank ga zitten komt ze altijd wel even langs om aangehaald te worden, meteen bij mij liggen doet ze niet meer zo heel erg vaak nu ik er niet zo vaak meer ben, maar als ik in de avond nog even blijf plakken komt ze nog steeds bij mij liggen. Ze gaat sowieso altijd om mij heen zitten of bv achter mij op de bank liggen, ze is graag in de buurt als ik er ben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:37

Hele simpele vraag: is de urine van de kat gecontroleerd? Kat kan ook ergens last van hebben en stress kan dat dan aanwakkeren.
Veel katten zijn gevoelig voor hun omgeving, als dan dingen veranderen, kan hun gedrag veranderen. Maar ik zou eerst uitsluiten dat er medische problemen zijn.

Daarnaast ken ik katten die het helemaal niet erg vinden dat er geen soortgenoten zijn en de daarbij behorende rust heerlijk vinden. Het verschilt gewoon heel erg per dier of het beter af is met soortgenoten. Mijn oude Pers gaat bijvoorbeeld graag mee op reis en/of vakantie, die maakt het huis waar ze is niet uit, als haar baasjes er maar zijn.
Dit ter overweging om de kat met jou mee te laten verhuizen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:51

Inderdaad een kat met blaasgruis of een blaasontsteking gaat ook vaker plassen en ook wel buiten de bak om. Het is wel belangrijk om te weten dat dit niet speelt.
Veel katten vinden het inderdaad helemaal niet erg om de enige te zijn. Hoeven ze de aandacht niet te delen. Geen kans dat je het maatje ook mee zou mogen nemen ;-) ?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:06

Wij hebben thuis ook een kat. We wonen met zijn drieën thuis (mijn moeder, stiefvader en ik). Onze kat cindy is erg gehecht aan ons drie.

Als ik op vakantie ben (dan zijn mijn ouders gewoon thuis) mist ze mij ook. Ze gaat heel de tijd voor mijn slaapkamer zitten mauwen. Ze komt mijn ouders 'halen' en neemt ze mee naar ben kamer om te laten merken dat ik er niet ben. Ze eet minder als normaal en plast overal.

Toen mijn ouders op vakantie waren was dit ook zo. Alleen Cindy werd echt ziek. Overgeven, diaree noem het maar op. Ik ben zelfs naar de dierenarts geweest met haar zo erg. En drie keer raden, toen mijn ouders terug waren was alles weer normaal.

Ze mist ons dus gewoon! En ik zou het dus helemaal niet gek vinden als jouw kat jou mist!

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:33

Ze heeft naar ons weten geen blaasontsteking/gruis, daar onze andere kat het heeft en het niet lijkt dat ze bv pijn heeft bij het plassen, of opeens nodig moet. Ze is verder heel rustig en als ik kijk naar die andere kat (welke daar speciaal voer voor krijgt) lijkt het er niet op. Wel bedankt voor de tip, ik ga zeker met haar naar de DA als het zo blijft.
Inmiddels is er nog een kattenbak gekocht, een kat blijkt ook gevoelig te kunnen zijn van urine van andere katten en willen dan een eigen bak. Eens kijken of een eigen wc haar een beetje rust geeft!

Bedankt voor al jullie ervaringen, ik dacht dat ik gek was dat ik dit gedrag aan mijn aanwezigheid, maar er blijken toch meer dieren vatbaar voor te zijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:35

De kat die ik noemde pieste dus op mijn jas omdat ze het inderdaad ook niet eens was met het feit dat ze samen met haar zusje 1 kattenbak had ipv meerdere bij haar vorige baas. Zodra ik 2 bakken had, was dat over. Met meerdere katten moet je eigenlijk altijd meer kattenbakken hebben. Advies schijnt zelfs aantal katten + 1 te zijn ;-) Maar goed, wij hebben 6 katten en hebben 4 kattenbakken waarvan 1 een super grote.
Daarnaast kan ze jou natuurlijk ook nog steeds missen ;-)

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:01

Ze kan je zeker missen.
Wat betreft het slijten, ik heb dit ook gehad met mijn kat, die heeft anderhalf jaar bij mijn moeder moeten wonen, maar het sleet dus helemaal niet! Als ik langs was geweest, was ze helemaal van slag, ging ze de hele nacht bij de voordeur zitten. En tussendoor ging ze altijd de hele dag op de plek zitten waar ik vaak zat, en was ze heel stil.

Als het mogelijk is, zou ik haar dus lekker ophalen. Wat betreft eenzaamheid, dat is per kat verschillend. Jij kent haar goed, is ze er aanhankelijk naar andere katten? Ik heb toen ik haar op had gehaald, ook een maatje erbij gehaald, maar dat heeft ze me nooit in dank afgenomen.. het heeft tot op de dag van vandaag nooit geklikt tussen die 2.. die van mij is dus liever alleen!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:41

toen ik uit huis ging was mijn kater zo ontzettend Boos op mij, dus igg het tegenovergestelde hij voelde zich echt in de steek gelaten, is altijd een eenmans kat geweest maar hij kon gewoon niet mee naar een flatje :n is een echte buitenkat, zou ik hem nooit aan kunnen doen!

maar mijn moeder verzekerde dat hij echt lang naar mij opzoek is geweest... ook buiten kwam soms paar dagen niet terug... zo zielig! nu ben ik weer terug thuis en hij is de eerste week heel boos geweest op me, maar ligt hij weer bij me, stalkt me over al :+ en alles is weer goed, waarneer ik weer uit huis ga neem ik hem zeker mee, wil het hem niet nog een keer aan doen!

dus als je kunt neem je kat lekker mee naar je eigen huisje, favorite dekentje en etensbakje en weet zeker dat het weer goed komt!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:02

Ik heb een paar jaar geleden noodgedwongen mijn oudste kat bij mijn ouders gebracht, een soortgenoot wilde ze niet, maar menselijke aandacht des te meer en dat kon ik door veranderde omstandigheden niet meer voldoende geven. |( Het eerste half jaar heeft ze me structureel genegeerd als ik bij mijn ouders kwam, maar zocht ze me wel als ik weer weg was. Inmiddels is ze wel weer lief tegen me, maar mijn moeder is nu echt haar nummer 1 en de enige bij wie ze uitgebreid op schoot gaat. Doet ergens pijn, maar wat ben ik ook blij om te zien hoe gelukkig ze daar is en hoe gek mijn ouders met haar zijn. Als het even kan, nemen ze haar zelfs mee op vakantie. :)
Katten hebben ook karakter en sommige uiten dat gewoon heel sterk.. :D