wanneer is een hond van jou ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

wanneer is een hond van jou ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:09

Ik vraag dit voor een vriendin van mij die erg benieuwd is waneer precies een hond van jou is?

Is dit als je zijn/haar paspoort in bezit hebt?
Of als de hond via chipnr. ingeschreven staat op jou naam?

Sansevieria

Re: wanneer is een hond van jou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:14

Als je een koopcontract hebt? Lijkt me zo....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:17

Het gaat hier om een hond die ze heeft geadopteerd adoptiecontract is getekend.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:18

in dat geval blijft de hond meestal in bezit van de stichting die hem ter adoptie heeft aangeboden.
Mijn hond komt ook van een stichting; dat contract ligt hier al lang onderin de kattenbak....tis gewoon mijn hond :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:19

Oke maar in dat geval zou die stichting wel altijd die hond kunnen terughalen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:21

Dat hangt ervan af wat er in het contract staat; in mijn geval was dat niet zo, wel stond erin dat mocht ik de hond door omstandigheden niet meer kunnen houden dat ik dan verplicht ben de stichting op de hoogte te stellen zodat zij hem evt terug kunnen nemen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:22

Oke en wat als de stichting het contract niet heeft? en alleen de adoptant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:47

Dat verandert niets aan de inhoud van het contract, alleen is het dan voor de stichting lastiger te bewijzen wat er in het contract staat. In geval van discussie.

Maar wat is precies het probleem? Is er een ruzie tussen adoptant en stichting ofzo?
Want ik neem aan dat je dit topic niet voor niets start? :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:38

Ja klopt stichting heeft verteld dat adoptie oke was, hond is ook al in bezit en het adoptie papier kon worden opgestuurd. Maar nu ineens hebben zij op de site gezet dat het hondje nog wel beschikbaar is en er wordt gezegd dat de adoptie niet door gaat? zij hebben hier verder nog geen redenen voor gegeven. Maar paspoort en adoptieontract is bij de adoptant in bezit. Zij wil het hondje natuurlijk niet kwijt dusja kan de stichting het hondje zomaar weghalen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:44

Wat een nare situatie is dat zeg... :(:)
Het hangt er vanaf wat er in dat contract staat over het wel of niet terug kunnen halen van de hond.

En zeker als ze geen reden willen opgeven, maar de hond al wel geplaatst is, lijkt het me erg onlogisch dat ze daar zomaar onderuit kunnen (tenzij er iets over in 't contract staat natuurlijk...).

Bij twijfel zou ik evt. rechtsbijstand inschakelen, die kunnen vaak ook veel betekenen in dit soort situaties :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:45

Je kan ook even bellen met het juridsch loket.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:47

Ja inderdaad erg naar en vervelend..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:51

Heb het even nagezocht en dit staat er over in het contract.
. De adoptie geldt voor onbepaalde tijd, doch de hond blijft eigendom van de stichting. Dit in het belang van de hond in geval van herplaatsing, mishandeling en/of verwaarlozing.

2. De adoptant ontslaat de stichting van alle verantwoordelijkheid en verklaart zich vanaf heden, volledig aansprakelijk voor voornoemde hond en alle kosten en schade die deze met zich meebrengt.

3. De van gemeentewege geheven hondenbelasting is voor rekening van de adoptant.

4. De adoptant gaat te allen tijde akkoord met een bezoek van een medewerker van de stichting. Bij wantoestanden van welke aard ook, heeft de stichting het recht, zonder enige opzeggingstermijn, een einde te stellen aan de adoptie en onmiddellijke teruggave van de hond te verlangen.Dit zonder enige kosten ten laste van de stichting.

5. De adoptant verbindt zich er toe voornoemde hond goed te behandelen De hond wordt goed gevoed, beschikt over vers drinkwater, wordt goed gehuisvest, heeft voldoende bewegingsvrijheid en wordt niet mishandeld. Bij ziekte en voor de jaarlijkse entingen komt de hond onder behandeling van een dierenarts.

6. De adoptant verbindt zich er toe, in geval van o.a gedrags- en/of opvoedingsproblemen, zo snel mogelijk contact op te nemen met nazorg teneinde samen met de nazorgmedewerkers naar een oplossing te zoeken.

Indien blijkt dat, ondanks de verrichtte inspanningen van adoptant, de hond toch niet in zijn gezin kan blijven, en de hond ter herplaatsing terugkomt bij de stichting, dient de adoptant rekening te houden met een mogelijke wachttijd tot een geschikte plaats vrij komt in een opvanggezin.

De adoptant dient het vervoer naar het opvangadres zelf te regelen. Dit zonder enige kosten voor de stichting.

7. De adoptant verbindt zich er toe in geen geval het dier, zonder schriftelijke goedkeuring van Stichting, aan derden over te dragen, tenzij voor een kortstondige vastgelegde periode zoals bijv. vakantie.

8. Het is niet toegestaan om bijt- en pakwerk met de hond te doen.

9. De adoptant verbindt zich ertoe het dier zich niet te laten voortplanten.

10. De aansprakelijkheid van de Stichting voor eventuele gebreken waarvan het bestaan blijkt na het sluiten van de overeenkomst, doch welke ten tijde van het sluiten van de overeenkomst al bestaan moeten hebben, is beperkt tot terugname van het dier. Eventuele kosten welke de adoptant in verband met de gebreken heeft gemaakt, blijven voor rekening van de adoptant.

11. Elke wijziging van adres, telefoonnummer en/of emailadres dient door de adoptant binnen twee weken doorgegeven te worden aan de stichting.

12. Adoptant verbindt zich om de Stichting op de hoogte te houden van het wel en wee van bovengenoemde hond volgens het schema in de bijlage.

13. Alle geschillen die tussen partijen ontstaan, zullen onderworpen worden aan het oordeel van de bevoegde rechtbank te Breda. Alleen ‘Stichting’ is gemachtigd het geschil voor een andere bevoegde rechtbank te brengen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:56

heeft de stichting een bezoek gebracht om volgens hun te constateren dat het dier in gebreke zou zijn geweest ? hoe lang heeft ze de hond al ? en kan ze geen contact met de stichting opnemen zodat er over gepraat kan worden wat er mis is gegaan volgens de stichting ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:59

Te lezen is in dit contract dat de hond nooit van de adoptant zal worden, en dus in bezit van de stichting blijft. Je wordt als adoptant dus nooit "eigenaar" van de hond. Alleen "verzorger".

Het zijn behoorlijk strenge voorwaarden, waar de stichting qua kosten, etc. nogal makkelijk vanaf komt.

Maar er staan wel duidelijke gronden in waarop de stichting de hond terug kan vragen.
In "andere gevallen" kunnen ze dat niet zomaar. En zéker niet zonder opgaaf van reden.

Ze kunnen de hond dus niet zonder reden terughalen bij de adoptant. Alleen als er niet goed voor de hond gezorgd is, de inentingen niet gezet worden of de hond mishandeld wordt, etc. Dan kunnen ze de hond terughalen.

De adoptant kan in dit geval via aangetekend schrijven vertellen dat er geen contractuele reden is om de hond terug te halen. Zouden ze dit wel doen, dan plegen ze contractbreuk.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:04

Femke schreef:
Te lezen is in dit contract dat de hond nooit van de adoptant zal worden, en dus in bezit van de stichting blijft. Je wordt als adoptant dus nooit "eigenaar" van de hond. Alleen "verzorger".

Het zijn behoorlijk strenge voorwaarden, waar de stichting qua kosten, etc. nogal makkelijk vanaf komt.

Maar er staan wel duidelijke gronden in waarop de stichting de hond terug kan vragen.
In "andere gevallen" kunnen ze dat niet zomaar. En zéker niet zonder opgaaf van reden.

Ze kunnen de hond dus niet zonder reden terughalen bij de adoptant. Alleen als er niet goed voor de hond gezorgd is, de inentingen niet gezet worden of de hond mishandeld wordt, etc. Dan kunnen ze de hond terughalen.

De adoptant kan in dit geval via aangetekend schrijven vertellen dat er geen contractuele reden is om de hond terug te halen. Zouden ze dit wel doen, dan plegen ze contractbreuk.

:j dat is ook zoals ik het lees in het contract.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:15

Als dit de stichting is die ik vermoed dan zou ik idd even contact opnemen met het bestuur van de stichting en je rechtsbijstand.

In principe kunnen ze de hond niet zomaar terughalen, tenzij er sprake is van verwaarlozing/mishandeling of iets. Is er betaald voor de adoptie? En waar is de hond nu?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:19

heb ook gelijk bepaald vermoeden............. via google dan heel veel te vinden en via ik dacht via de rijdende rechter ook.

Als de hond gewoon goed verzorgd wordt vind ik dit zeer vreemd. Zou er voor de zekerheid voor zorgen dat de stichting niet bij de hond kan komen totdat er duidelijkheid is. Dus zoek gerust onderduik adres zou ik zeggen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:32

Ik schrik hier wel van, mag ik vragen welke stichting dit is (evt via PB)? Het lijkt namelijk nogal op het contract dat ik heb getekend (oftewel: volgens mij is ie letterlijk hetzelfde).

Best bizar dit..!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:36

als de hond gewoon goed wordt verzorgd zou er niks aan de hand moeten zijn, misschien heeft je vriendin de hond pas en is de site nog niet aangepast???

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:21

Bedankt voor alle reacties diegene die,denken te weten welke stochting dit os mag nij pben hond is wel in haar bezit maar nog niet betaald