Vijver op "natuurlijke manier houden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Vijver op "natuurlijke manier houden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:44

Wie heeft er ook een vijver of klein vijvertje die op "natuurlijke manier" gehouden wordt?
Met natuurlijk bedoel ik;
Geen waterfilters/pompjes/extra vitaminen etc.

Hoeveel vissen en wat voor vissen heb jij in de vijver?
Hoe groot is jullie vijver?
Wat voor planten heb jij in de vijver?
heb je bv. ook slakken of andere schoonmakers (algenetende vissen?) in de vijver zitten om het balans goed te houden?

Wat is jullie mening over het natuurlijk houden van een vijver?
Heb je bv. liever wel een schoonmaaksysteem/waterfilter/zuurstofpomp in je vijver of niet?

Foto's (in link) zijn ook welkom! :))

Neej

Re: Vijver op "natuurlijke manier houden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:54

Mijn ouders hebben een kleine vijver in de tuin waar geen waterpomp oid in zit. Ooit zat het vol met vissen (hadden goudjes, zilverwindes, grondels, weet ik niet wat) maar tja, toen kwam er een reiger voorbij :')

Mijn vader doet er zo min mogelijk aan, vroeger was ie er echt flink actief mee hoor, algen eruit vissen en plantjes dingessen, maar toen alle vissen opgegeten waren en mijn paps z'n heup brak was de lol er wel een beetje af.. Sindsdien is de boel een beetje verzakt, zijn de plantjes wat wilder gegroeid, en er is een ware biotoop ontstaan in die gekke vierkante bak :P Elk jaar komen er kikkers babykikkertjes maken, het worden er steeds meer (met dank aan mij trouwens, heb 12 jaar geleden eens minikikkertjes 'uitgezet' in de vijver) en dit jaar lagen er een stuk of 6 bulten kikkerdril in. Er huizen salamanders, allerhande waterinsectjes, slakjes en verhip, laatst spotten we nog een grondel! Ding moet zeker 10 jaar oud zijn :') Ohja, en gek genoeg zit er haast geen alg in tegenwoordig :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:30

Ja het schijnt zo te zijn dat vijvers na enige tijd een soort van eigen balans weten te creeren :j
Ben ook zeer nieuwschierig naar de vijvers van bokkers :))

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:37

Wij hebben een grote natuurvijver achter het huis. Hij is ongeveer 10 meter bij 7 meter en qua diepte, dat hangt af van de grondwaterstand. Als er langere tijd veel regen is gevallen, dan is hij zeker een meter dieper dan in de droge tijd in de zomer. In de zomer is hij zeker nog wel 1 meter tot 1 meter 20 diep. Er zitten op het moment ongeveer 5 goudvissen in en misschien wel 150 kikkers. We doen er ook zo min mogelijk aan. Vorig jaar voorjaar heb ik met zo`n waterdicht pak de restanten van oude rietstengels en andere waterplanten zoveel mogelijk verwijdert. \We willen hem volgend jaar een keertje goed uit laten baggeren, want er zit heel veel slib in. Er staan een paar grote bomen omheen (beuken, wilgen en eiken, etc) die hun rommel er in laten vallen. Dat is gelijk het nadeel van een natuurlijke vijver natuurlijk houden, de bodem wordt steeds dikker.

Je moet goed opletten wat voor vissen je er in zou willen doen. Als je denkt aan koi karpers zou ik niet zo snel aanraden het op de natuurlijke manier te doen. Koi karpers zijn enorme vervuilers! Dus je water vervuilt heel snel. Zonder filters en pompen zal het moeilijk worden een natuurlijke balans te vinden denk ik.

Heb zo geen foto voor handen van de natuurvijver. Zal proberen er morgen eentje te maken.

We hebben ook een hele grote vijver aan de andere kant van het huis die we zo natuurlijk mogelijk houden, maar wel met pompen en filters. We hebben hier redelijk wat koi`s in, dus dan is filteren wel aan te raden. We proberen echt alles zoveel mogelijk natuurlijk te doen, dus de randen zijn van dode boomtakken en stronken gemaakt (waar inmiddels planten in beginnen te groeien), de uitstroom van de filterbox loopt via een zandbassin om nog wat te filteren en de stroming wat te dempen etc. Blijkbaar hebben we het redelijk voor elkaar, want we hebben zelfs redelijk wat jonge koi`s van de afgelopen twee jaar, terwijl de meeste experts roepen dat dat niet kan in een natuurvijver. Kan dus wel :)

Het ziet er ongeveer zo uit

Afbeelding"

Deze vijver is ongeveer 10 meter lang en het breedste punt (achterin de foto) is 4 meter breed. Daar is hij ook het diepste, met 1,90m. Alles bij elkaar is hij ongeveer 18 kubieke meter.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:03

FlyAway mooi! Jammer genoeg is onze tuin daar echt te klein voor :D :o

Voor de bokkers die een vijver boven de grond hebben;
Hoe houden jullie de vijvers in de winter "vorstvrij"? :)
Gebruiken jullie bv. een beluchtingapparaat?
Of hebben jullie andere oplossingen? :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:26

Om de vijver vorstvrij te houden zou je eens kunnen kijken voor een soort piepschuimen halve bollen die op het water drijven. Die houden altijd een gat open. Een beluchtingssetje kan ook maar nauwelijks de boel open houden, zeker als het hard vriest.

Qua vissen houden in een vijver wordt vaak gerekend met een vuistregel dat je per kubieke meter water, 1 meter vis kunt houden. Dus als reken voorbeeld een vijver van 1 meter breed, 1 meter lang en 1 meter diep, dat is 1 kubieke meter, daar kan je dan 1 meter vis in houden. Die 1 meter vis, is gewoon de lengte van alle vissen bij elkaar. Dat geldt voor goudvissen en windes wel, maar voor koi karpers moet je al snel met de helft rekenen.
Dit rekenvoorbeeld is van toepassing op vijvers waar gewoon een filter op zit. Als je geen filterin oid wilt, dan zou je minder vissen kunnen hebben. Gevoelsmatig zeg ik de helft, dus per kubieke meter water, een halve meter vissen. En dan dus goudvissen, windes, voorntjes, grondeltjes (algeneters)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:24

Niemand meer met vijvers? :)