welk hobby schaap houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

welk hobby schaap houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:59

Wij gaan verhuizen, en mijn moeder wilde eerst een eigen paard, maar is verstandig, en kiest voor schaapjes. :D
Ik vind dat eigenlijk heel erg leuk, ook goed voor de beweiding. En dan heb ik een goede reden om nu eindelijk mijn border collie aan te schaffen :j

Ik vind Quessant schaapjes heel erg leuk en makkelijk. Het is aan haar wat er komt, daar mag ik me niet teveel mee bemoeien. Zij heeft andere plannen igg. Ik wil wel dat het schaap aaibaar is, niet snel vatbaar voor ziektes.

Kunnen jullie me vertellen wat je hebt lopen en of ze makkelijk qua verzorging zijn?

Kan ook iemand me nog vertellen hoe het "'gewone" schaap, wat je veel in weilanden ziet, heet?

me_myself_i

Re: welk hobby schaap houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:25

Mijn opa heeft van die "gewone" schapen. Texelaars heten die :D Qua behoeftes van een schaap heb ik dan weer niet zo veel verstand van. Maar er zullen vast bokkers zijn die jou daar mee info over kunnen geven :D

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:29

`Ik heb zelf shetlandschapen.
Erg leuke dieren. Zijn goed hard.
Hier zijn ze erg mak. Moet wel zeggen dat ze een beetje eenkennig zijn. (behalve als je brokjes hebt..)
Shetjes zijn net iets groter dan oussantjes.
Een ander soort vacht. Je hoeft ze niet te scheren maar je kunt ze plukken(ik laat ze wel scheren)
En verder weinig onderhoud.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:40

Die shetlandjes vind ik ook wel erg gaaf!!

Texelaars zijn dus de gewone schapen.

mams wil Coburger Fuchs, ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.... ze lammeren makkelijk af en zijn hard. Ook zijn ze rustig, maar betekent dat dat ze schuw zijn? Ik vind aaibaarheid echt heel belangrijk.
Dat rode vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Racka schaap ziet er werkelijk prachtig uit, maar hoorns en omheining is wel wat onhandig.....

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:46

Ik weet niet of rustig ook schuw is.
Maar als jij met een hond schapen wilt drijven dan heb je wel een ras nodig die wil lopen.

Zal nog even een fototje van mn shetjes laten zien, dan is je moeder direct verliefd!

Hier op de foto mijn lammetje en haar zus en op de achtergrond staat paps.
Moeder is helaas overleden. (niks met de geboorte hoor, andere omstandigheden)

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:51

saden schreef:
Ik weet niet of rustig ook schuw is.
Maar als jij met een hond schapen wilt drijven dan heb je wel een ras nodig die wil lopen.

Zal nog even een fototje van mn shetjes laten zien, dan is je moeder direct verliefd!

Jij denkt goed mee :D
Heeft niet ieder schaap een zekere mate van looplust?

En kun je redelijk makkelijk aan shetjes komen?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:56

Nee, niet echt.
Ik ken mensen die nl ook schapen hadden om mee te drijven en die beesten hadden het na 1 keer gezien...
Loop je daar met je hond door een kudde schapen die geen stap zetten.

Ik weet niet waar je zit maar hier zijn ze wel te krijgen!

Ik weet niet of je de site van de vereniging voor schapenrassen al kent?
http://www.vssschapen.nl/
Staan heel veel rassen op en ook fokkers.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:58

Dank je Saden! Ik kijk nu steeds op schapennet.nl.
Ik ga even verder neuzen. Maar die shetjes hebben dus geen looplust??

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:07

Die van mij wel!
Ik heb ze niet voor het drijven. Hier lopen ze alleen maar leuk te zijn en de kleine hoekjes en kantjes af te eten. En daar zijn ze heel goed in!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:26

saden schreef:
Die van mij wel!
Ik heb ze niet voor het drijven. Hier lopen ze alleen maar leuk te zijn en de kleine hoekjes en kantjes af te eten. En daar zijn ze heel goed in!

:D
Voor de nabeweiding van de paarden lijken schapen me ook heel fijn.

Ik zit al verder te googlen op schapendrijven, maar kom niet verder dan dat het ras wat spieren moet hebben, en geen melk of vleesschaap moet zijn. Ik ga niet heel fanatiek drijven, maar voor de hobby erbij. Het lijkt me leuk als de honden de schapen in de winter s avonds naar binnen brengen bijvoorbeeld. Ik denk dat ieder ras wel volstaat, ik ga geen hele dag werken met de schapen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:29

Ik kan je 1 ras afraden...
dat zijn (groningse) zwartblessen. Die beesten springen overal uit!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:58

saden schreef:
Ik kan je 1 ras afraden...
dat zijn (groningse) zwartblessen. Die beesten springen overal uit!

Dat is ook handig om te weten :D
Daarbij vind ik zwarte koppen niet de juiste uitstraling ( nl aaibaar) hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:28

In maastricht loopt een grote kudde mergellanders rondt. Hele leuke lieve schapen en goed hard. Deze zijn ook geschikt om mee te drijven.
Ik moet je wel even waarschuwen dat niet elke border collie ook daadwerkelijk een goede schaapshond is. Je zult eerst moeten testen of hij aanleg heeft, het is ook moeilijk om te leren (ook voor jou als mens) maar het is wel heel gaaf om te doen. Ik ben mezelf erin aan het verdiepen omdat ik met mijn pup (australian shepherd x border collie) wil gaan drijven mits hij aanleg heeft. Deze website geeft veel info over het schapen soort en het drijven met border collies
http://www.demergellander.nl/schapendrijven.htm

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:02

Met die kudde mergellanders wordt volgend weekeinde een wedstrijd schapendrijven (promotieklasse) georganiseerd als ik me niet vergis, op de pietersberg, voor meer info zie de site van bccn.
Leuke gelegenheid eens te kijken hoe het in zijn werk gaat....

Heidschnucken zijn ook gemakkelijke schapen EN geschikt om te schapendrijven.
Ik ben ook met een vleesras begonnen, maar voor de trainingen met de honden ging dat helemaal niet.
En idd. vergis je niet in de tijd en moeite die het kost eerdat jezelf en je hond wat kunnen.
Drentse heideschapen zijn ook heel geschikt om te drijven.

Maar heel eerlijk? Als je maar een paar schapen hebt wegen de kosten van aanschaf van een goeie hond plus trainingskosten niet op tegen het voordeel dat de hond je helpt.
Wil je meer weten vraag gerust...wij hebben nu met lammeren bijna 40 schapen en 3 borders in training.
Vorige week mijn eerste trial gestart.
Je moet daar mee oppassen want het is nogal verslavend :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:20

Sassy wat super gaaf! Ik ga zeker kijken komend weekend kan mijn pup meteen zien wat de bedoeling is :+ Van wie en waar heb je les? En vanaf hoe oud beginnen jullie met de drijf trainingen? Daar lees ik veel verschillende dingen over namelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:48

Ik vind de Kerry Hill zo schattig om te zien! Lijken net kleine pandabeertjes met dat zwarte brilletje. Of ze makkelijk te houden zijn weet ik niet, zou je je meer in moeten verdiepen.

Texelaars zou ik niet zo snel doen. Aflammeren gaat niet zonder problemen omdat de lammeren vaak erg groot zijn.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:54

Quessant schaapjes icm met een border collie is echt een nogo.

Dit soort schaapjes zijn erg gevoelig en kunnen bij een keer flink schrikken al erin blijven hangen.
Of stokstijf op de plek blijven staan.

Zo hadden wij een schaapje die als de dood was voor ons mini-varken. Dit schaapje bleef een half uur op dezelfde plek staan als Babe iets te hard op hem af kwam gerend. Je kon hem dan zo omduwen. Iets waar de geiten dankbaar gebruik van maakte.

Quessant schapen hebben inderdaad weinig onderhoud, het is eigenlijk het scheren wat het meest problematische is. Verder zijn ze heel leuk, ze bleren lekker naar je als je aan komt gelopen (met zwart/blauwe tong naar buiten hahahah) en die ogen blijven hilarisch. Ook zijn ze heel makkelijk tam te krijgen. Ik zat dagelijks lekker te kroelen en te spelen met die 2.

Even in het kort; echte aanrader (doen doen doen!), maar dan geen border collie.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:01

Wij hebben een gemengde kudde van Zwartblessen, Friese melkschapen en Kerry Hills..

Onze Zwartblessen zijn vrij gek in de kop en niet super aaibaar of tam, terwijl onze melkschapen bijna in je broekzak kruipen om aandacht te krijgen.

Een Kerry Hill is in het begin wat schuw/afstandelijk, maar ze hebben heel snel door wie hun baas is en worden dan trouwe makke schapen.. Ze hebben een nieuwschierig en fijn karakter en ze zien er ook superleuk uit! :D
Het zijn ook supermoeders en aflammeren gaat hier ook zonder problemen.

Qua onderhoud valt het opzich wel mee.. Een keer scheren en een paar keer ontwormen per jaar, een keer de klauwtjes bekappen en dat was het al wel.. Onze schapen lopen op een flink stuk weiland en verhuizen om de zoveel tijd van stuk..

Mijn zwager heeft Herdwick schapen, een engels bergschaap, beetje te vergelijken met de kerry hill qua karakter..

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:19

Hmm, met de Kerry Hill heb ik dan weer niet zulke goede ervaringen... Die schieten bij ons écht snel in de stress... Zeker vergeleken met onze andere rassen, zijn zij het minste aaibaar, terwijl ze net zoveel aandacht krijgen.
Coburger Fuchs zijn heel rustig en ook erg aaibaar, Mergellanders idem. De Hampshire Down is ook een rustig ras, zijn wel grote schapen. Verders zijn de Shetlanders erg makkelijk, krijgen ook leuke lammetjes! En niet al te groot. Laten zich goed drijven.
Hopelijk heb je er wat aan!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:32

bosefoso schreef:
Quessant schaapjes icm met een border collie is echt een nogo.

Dit soort schaapjes zijn erg gevoelig en kunnen bij een keer flink schrikken al erin blijven hangen.
Of stokstijf op de plek blijven staan.

Dank je, dat is niet zo'n goede combi!

Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik neem alles mee. Ik ga graag een keer kijken bij het drijven. Maar Limburg is te ver weg, regio M NL wil ik graag eens kijken. Ik vind het wel erg leuk dat er zoveel verschillende rassen genoemd worden. :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:34

Sita_ schreef:
een keer de klauwtjes bekappen en dat was het al wel.. Onze schapen lopen op een flink stuk weiland en verhuizen om de zoveel tijd van stuk..
ik bekap mijn paarden al jaren zelf, dus als ik weet wat ik moet doen bij schapen, dan zou ik dat toch zelf kunnen? Is er een cursus waar je klauw bekappen kunt leren, weet jij dat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:38

chocobroodje schreef:
In maastricht loopt een grote kudde mergellanders rondt. Hele leuke lieve schapen en goed hard. Deze zijn ook geschikt om mee te drijven.
Ik moet je wel even waarschuwen dat niet elke border collie ook daadwerkelijk een goede schaapshond is. Je zult eerst moeten testen of hij aanleg heeft, het is ook moeilijk om te leren (ook voor jou als mens) maar het is wel heel gaaf om te doen. Ik ben mezelf erin aan het verdiepen omdat ik met mijn pup (australian shepherd x border collie) wil gaan drijven mits hij aanleg heeft. Deze website geeft veel info over het schapen soort en het drijven met border collies
http://www.demergellander.nl/schapendrijven.htm

Duidelijke uitleg, meestal lees ik iets heel technisch. ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:40

Antheman schreef:
Sita_ schreef:
een keer de klauwtjes bekappen en dat was het al wel.. Onze schapen lopen op een flink stuk weiland en verhuizen om de zoveel tijd van stuk..
ik bekap mijn paarden al jaren zelf, dus als ik weet wat ik moet doen bij schapen, dan zou ik dat toch zelf kunnen? Is er een cursus waar je klauw bekappen kunt leren, weet jij dat?

Wij doen het ook zelf, het is niet zo lastig... Ik denk dat er wel een cursus voor te volgen is.. :j Ik weet dat het cursuscentrum in Barneveld een heel scala aan cursussen voor veehouderij geeft..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:41

Sassy schreef:
Maar heel eerlijk? Als je maar een paar schapen hebt wegen de kosten van aanschaf van een goeie hond plus trainingskosten niet op tegen het voordeel dat de hond je helpt.
Wil je meer weten vraag gerust...wij hebben nu met lammeren bijna 40 schapen en 3 borders in training.
Vorige week mijn eerste trial gestart.
Je moet daar mee oppassen want het is nogal verslavend :+

Er komen schapen, mams project.
Er komt een 2e hond, mijn project.
De hond gaat reddingswerk doen.
En als ik dan toch een BC neem, kan hij best ook rondom de schapen wat doen. De kern gaat dus niet liggen bij het drijven, snappie ;)
Er komen geen 40 schapen, gewoon een stuk of 5. Meer dan genoeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:41

Sita_ schreef:
Wij doen het ook zelf, het is niet zo lastig... Ik denk dat er wel een cursus voor te volgen is.. :j Ik weet dat het cursuscentrum in Barneveld een heel scala aan cursussen voor veehouderij geeft..

In B'veld heb ik leren hoefbekappen :j Grappig, ik ga meteen kijken.