Kitten spuugt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Kitten spuugt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:49

Wij hebben een nestje kittens thuis van nu 6 weken oud,
er zit 1 kleinere kitten bij, het scheelt niet veel.
Deze kitten is wel het speelst van alle en erg nieuwsgierig!

Nu heeft deze kleine kitten vanavond overgegeven, ze voelt
echter ook onwijs dun aan. Dierenarts is natuurlijk nu gesloten,
maar echt vertrouwen doen we niet. Is het normaal dat een kitten een
keer overgeeft? De kitten is nu erg down en veel trek in eten heeft ze niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:45

kan zijn dat ze teveel heeft gegeten en daardoor overgeeft, maar het kan ook iets ernstigs zijn, toch maar even de DA bellen en temperatuur die kleine maar vast (voorzichtig met tempen, het liefst met een thermometer met flexibel puntje anders maak je misschien wat kapot van binnen)
Niet te lang wachten want die kleintjes zijn nog heel kwestbaar en zo uitgedroogd, drinkt ze nog wel af en toe bij mamma?

sartje

Re: Kitten spuugt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:30

Ja, ze drinkt bij mama, en ook gewoon de kittenmelk wat we neerzetten.
Ze was vandaag weer erg speels, en ligt nu weer te slapen met de rest.

We hebben ze gewogen weer, wat ze nu wegen, er zit wel ontzettend verschil in!
En toch is het geen groot nest! 3 kittens maar. de grootste weegt 650 gram middelste 490 gram en kleinste 400 gram (die heeft overgegeven)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:49

sartje schreef:
Ja, ze drinkt bij mama, en ook gewoon de kittenmelk wat we neerzetten.
Ze was vandaag weer erg speels, en ligt nu weer te slapen met de rest.

We hebben ze gewogen weer, wat ze nu wegen, er zit wel ontzettend verschil in!
En toch is het geen groot nest! 3 kittens maar. de grootste weegt 650 gram middelste 490 gram en kleinste 400 gram (die heeft overgegeven)

Kittens van 6 weken oud horen ongeveer 700 gram te wegen: geboortegewicht + 100 gram en dan per week 100 gram aankomen. 400 gram is dus echt veel te licht!!!!! Heeft moeder wel goede melk? Is moeder ontwormt voor de bevalling? Het spugen kan komen door te veel impuls van buitenaf. Heel goed in de gaten houden, desnoods dwangvoederen.
Vorig jaar een moederloos nest gehad van 5 stuks. Die waren toen 4 weken oud en alle 5 zwaarder dan de kleinste die jij hebt. De lichtste van toen is nu de zwaarste!
Brokjes weken (als ze al brokjes eten) maar ik zou denk ik, in overleg met DA, gaan dwangvoederen met melk van Royal Canin.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:50

krijgt ze dan wel genoeg voeding binnen, is die grootste dan niet de beste tepel aan het claimen voor zichzelf?
misschien kun je dr wat bijvoeren met kittenmelk en dan wel de echte kittenmelk van de dierenarts en niet die uit de supermarkt, of die grote bijvoeren met wat kittenbrokjes en die kleine bij mamma laten eten.

ze zijn nu 6 weken en eigenlijk allemaal wel wat te licht, die grote komt in de buurt maar mag ook iets zwaarder zijn. Krijgen ze al vlees en kittenbrokjes?

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:49

ik zou als wiedeweer hilss a/d halen bij de DA.. en gaan bijvoeren ze wegen veelste licht voor die leeftijd!
dat aanmengen met eventuweel babymelk/koffiemelk en gaan bijvoeren, mams heeft duidelijk niet genoeg.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:05

Je kan ze ook gaan bijvoeren met kittenmelk en bambix (of zoiets dergelijks). In ieder geval dat je pap kan maken van kittenmelk. eventueel wat blikvlees fijn prakken en door de pap doen. Als ze zo'n 6 weken oud zijn, is het niet verkeerd om ze te gaan bijvoeren. Dan kunnen ze wel aan ander voedsel gaan wennen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:32

Dierenarts vond ze op 3,5 week oud er goed uitzien. De kleine was toen al iets kleiner en niet echt zorgwekkend. Nu wat dat betrefd ook niet, ze is redelijk even groot als de rest. Alleen veelste licht.
Ik ga maandag even bellen voor een afspraak, dan moet de moeder poes toch geholpen worden en kan die mooi de kittens weer even nakijken. Inmiddels moeten ze nu toch ook geeent worden en gechipt.

Sheela, kan dit ook met brinta? Heb alleen dat in huis, en de winkels zijn natuurlijk dicht.

Is er ergens een tabel met wat ze moeten wegen? Heb google al overhoop gehaald

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:45

http://kittens.noorseboskatten.net/kittengewichten/

maar ze wegen echt te weinig! probeer daar wat aan te doen, brinta zou kunnen.(ligt eraan wat voor je hebt?) hier hebebn ze nooit gegeten.
ons kitten van 4,5 week weegt al bijna 700 gram ken je nagaan. (nou is dat vrij zwaar) maar normaal is geboote gewicht plus elke week 100 gram ongeveer wat ze aan moeten komen.
als jou DA ze na weekend nog oke vind dan zou zegge zoek een andere DA.

heb je anders niet iets van koffiemelk in huis? en kittenbrokjes? (inweken kan ook.. inweken is heet water op brokjes en dan word 1 grote brei..af laten koelen en dat geven)

geeft ze nog steeds over de kleinste? die heeft echt hills a/d nodig of ander sterk voer bij de DA vandaan.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:03

Kleinste heeft niet meer over gegeven in ons bijzijn. Ze zit nu alleen elke keer op de laptop ivm de warmte, heb dus nu een kruik neergelegd met lauw water erin. Kittenmelk en kittenbrokken staan er, moeder poes zit zelf ook op kittenbrokken omdat dit meer voedingswaarde is.Koffiemelk is ook in huis, dacht dat ze dit niet mochten? Normale brinta in huis.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:16

je kan kijken of ze lusten. (zelf nei zo dol op brinta.. volkoren is bv wat zwaar)
hier zijn mijn dikkerds groot op geworden hoor die beliefde geen pap (ja om vrolijk door huis heen te stappen) ik dee altijd gormetje gold mouse met scheutje koffiemelk zodat lekker smeuig werd. maar kittenmelk kan ook... probeer eerst kittenbrokjes te weken of ze lekker vinden.

voor de uk raad toch echt even spul van de DA aan want gewichtje is echt laag.

de rest van uks ook lekker bijvoeden met goed blikvoer..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:22

Ik weet niet of Brinta goed is en niet te zwaar zoals al gezegd is. Je kan ook kittenmelk met blikvlees maken.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:34

Zie net dat de brinta ook over datum is, haha! Dus weggegooit ipv gegeven natuurlijk ;-)
Ze probeerde net wel harde brokjes te eten, maar de voorkeur had toch kittenmelk.
Zal straks eens brokjes weken in kittenmelk.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:43

sartje schreef:
Kleinste heeft niet meer over gegeven in ons bijzijn. Ze zit nu alleen elke keer op de laptop ivm de warmte, heb dus nu een kruik neergelegd met lauw water erin. Kittenmelk en kittenbrokken staan er, moeder poes zit zelf ook op kittenbrokken omdat dit meer voedingswaarde is.Koffiemelk is ook in huis, dacht dat ze dit niet mochten? Normale brinta in huis.

Die kleine heeft het dus gewoon koud, zeer wrs door ondervoeding. Een handdoek tussen de kruik ingelegd? En dan lekker het kleintje in een handdoekje er boven op.
Is het kittenmelk die je nog aan moet maken met water, zoals Royal Canin of Hills bijvoorbeeld of kant en klare? Als het kant en klare is, overweeg dan om alsnog een DA te bellen of je dat mag ophalen om dat het kleintje te geven (al dan niet vrijwillig). Dwangvoederen is goed zelf te doen, dosering aanhouden. Zij heeft echt schade in te halen. Ik zou het 2e kitten ook wat extra's geven, die is ook te licht.
Ik heb veel gehoord in mijn tijd bij de DA (als ass) maar nog nooit over koffiemelk. Zal eens kijken bij de DA-vereniging of ik daar iets over kan vinden. Kan mij niet voorstellen dat het goed is, maar ik weet het niet.
Wacht echter niet te lang. Ze zoekt warmte en is ondermaats. Beter melk in huis halen dan te laat zijn toch?

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:47

ik heb al me hele leven katten en ben mee opgegroeit in de wieg. (heb ook jaren bij kattenvereniging gewerkt) vroeger werden kittens grootgebracht op vanalles toen had je niet echt de vele soorten kittenmelk als nu.

ik heb ook diverse nesten groot gebracht. en mits niet teveel kan echt geen kwaad.. (mijn oudste is nu 14)
wel gemengt met gormetje gold. (heb 7 katten merendeel is bovende 7 *op 2 na*) maar dat is met week of 3a4 dat ze dat gaan krijgen, daarvoor gewoon mamamelk of als dat er iet is of niet voldoende kittenmelk wat je aan moet maken (of kant en klaar bij DA vandaan) en na 6 weken gewoon lekker blikvoer erbij.

ik heb ook welleens nest gehad met een kitten die niet aankwam.. hills a/d is echt goede aanrader.
kleinste kittens inderdaat warmhouden met kruikje (of warmte matje)
kwa kittenmelk is KMR de beste (maar als men dat niet wil heb ik ook welleens gehad met een kitten die weigerde dat gewoon.. dan is litterlac en lactol bv ook goede vervangers)

ik had een DA gezocht die open was in weekend er is zoenzo altijd vervanger van je eigen DA

maargoed denk dta er nu wel genoeg gezegt hebben dat je uks echt te lage gewicht hebben.
nu zorg dragen dat ze gaan groeien en goed op gewicht komen.

en vragen moet je altijd stellen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:14

Ik kreeg net het volgende berichtje:

Hallo, het lijkt mij inderdaad vrij licht voor zo'n katje. Ik zou idd zeggen bijvoeren met Kittenmilk van RC, en proberen alvast aan de brokjes die je evt. wat gaat weken met melk of lauw warm water. en zeker geen koffienmelk, daar krijgen ze diarree van en dan kan het zo afgelopen zijn!
heel veel succes!!

Proberen dus met wat geweekte brokje maar geen koffiemelk!

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:39

Morgen is de dierenarts weer bereikbaar, dan bellen we even.
Ze heeft vandaag veel gegeten! Ze eet zachte kuipjes en ook brokjes sinds vandaag.
Daarbij drnken ze ook nog bij mama.

We wachten even af, zal der vanavond weer eens wegen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:03

Hoe is het bij de DA geweest? Ik ben benieuwd hoe het gaat met de kleine. Heb je haar nog gewogen gisteren?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:53

Morgen hebben we een controle bij de dierenarts :)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:04

ik vind veelste lang duren, morgen pas.. is gewoon erg lang voor zoin uk.
mijn advies.. zoek een andere DA!! want gewichten zijn echt wel zorgelijk!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:05

Er is altijd een DA te bereiken hoor, ook op zon- en feestdagen.
Succes morgen!

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:09

vind ik ook, ja je word nie blij van weekend tarief maargoed..
ik vind gewichten erg zorgelijk vooral als je bedenkt dat mijn nieuwe (aankomende) bewoner morge 5 weken word en al 765 weegt en zijn zusje ook zoiets.....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:15

Hoe gaat het nu met de kitten?
Is deze al iets aangekomen?

Even inhaken op het bovenstaande: Geen koffiemelk geven, dit werkt laxerend. Is wel lekker romig en vinden ze vaak lekker, maar bij een kitten geef je al gauw te veel. En diarree kan de kitten nu niet erbij gebruiken.

Zijn ze verder allemaal goed ontwormt? En zoals boven ook al staat, hill's A/D is fijn voer met hoge voedingswaarden. Van Royal Canin heb je hier de Recovery variant van. Komt ongeveer op hetzelfde neer.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:36

Ik zou ook zeggen: zoek een andere dierenarts! Dit is echt niet goed. Van oud collega DA-ass meerdere berichten gekregen. Echt zorgelijk. De melk van RC is in een goede dierenwinkel gewoon te koop (ik heb het zelf gebruikt bij het moederloze nest), hetzelfde geld volgens mij voor de Hills variant.
Moeder had voor de geboorte ontwormd moeten worden want ze geeft de wormpjes door aan haar kleintjes. Is dat gebeurd? En idd: zijn de kleintjes zelf ook al ontwormd?

In ieder geval succes morgen bij de DA maar zoek er alsjeblieft 1 die nog hart voor zijn werk heeft :)). En ja, weekendtarieven zijn hoog maar wat moet dat moet.......

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:28

isondertussen al nieuws? ik vind echt zorgelijk!!