Onze Nijn misschien op het einde van haar leven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Onze Nijn misschien op het einde van haar leven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:23

Hai hai.

Omdat ik toch een beetje zit te twijfelen en erg mee in me maag zit wilde ik toch even wat kwijt en graag weten wat jullie zouden doen in mijn geval..
6 jaar geleden heb ik een konijntje waar ik werkte onder me hoede genomen en altijd gehouden..
Nijntje heeft zo'n 2 jaar geleden een tumor gehad in haar hoofdje en daardoor is ze blind geworden, maar ze doet alles nog heel goed..
Ze eet goed, drinkt goed, is vrolijk, kan allerlei dingen nu op stem is gewoon heel happy zo..
Maar sinds 2 maanden terug werd haar buik dikker, eerst dacht ik aan schijnzwangerschap aangezien ze dit bijna elk jaar rond deze tijd had..
Echter ze ging niet plukken op haar buik, wel knabbelde ze aan haar zij wat haren korter, maar niet eruit of iets.
Na 2 maanden vertrouwde ik het dus niet, aangezien het niet overging en normaal duurde het maar 1,5 maand ofzo en was haar schijnzwangerschap over.. Ik ben afgelopen dinsdag naar de dierenarts gegaan met haar, en die hebben haar onderzocht.
Geen koorts, schoon rood tandvlees, geen wondjes, oren ook niet warm, oogjes schoon, geen vieze oren.. maar wel die vervelende buik wat aanvoelt als een waterballon.. Haar buik is helemaal opgezwollen maar je kan er nog wel in drukken, er staat geen hele grote druk op.. Ook haar ontlasting is gewoon goed dus de Dierenarts besloot een punktie uit te voeren om te kijken of er iets in de naald kwam van bloed, vocht of pus.. Echter na 3 keer proberen kwam er nog steeds geen vloeistof in de naald en weten we dus niet of het bloed is of pus of gewoon doorzichtig.. Ze is dus al 6 jaar, en ik durf haar niet meer onder narcose te laten gaan aangezien het al bekent staat dat konijnen er erg vaak ook niet uitkomen.. Ook wil ik het haar op deze leeftijd niet meer aandoen om open gemaakt te worden, met nog meer kans op ontstekingen etc.. Ze heeft nu antibiotica gehad, maar haar buik is nu niet minder geworden, maar ze blijft vrolijk en eet goed als altijd ..
Wat vinden jullie wat ik met onze Nijntje moet doen.. Niks aan doen verder en kijken tot wanneer ze zich nog goed voelt?.. Ik zit een beetje met me handen in me haren, ik wil haar ook niet laten lijden als het niet nodig is met b.v. meer onderzoeken of te lang wachten om haar te verlossen.. dat zou ik niet eerlijk vinden..
Graag hoor ik jullie mening..

benangelique

Re: Onze Nijn misschien op het einde van haar leven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:34

zolang ze zich nog goed voelt zou ik niets doen. laat haar lekker nijn zijn

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:39

Ja lastige situatie zeg. Ik neig ook om te zeggen laat maar lopen. Zolang nijn gewoon vrolijk is en haar dingen doet en dit ook goed kan doen zie ik geen rede om haar in te laten slapen. Succes nog wel een raar. Heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:44

zou dr wel goed in de gaten houden. voel zelf regelmatig aan het buikje of je geen veranderingen voelt. (verharding, vergroting of zelfs slinken) maar zolang ze goed eet en haar keutels er goed uitzien zou ik me nog niet al te veel zorgen gaan maken.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:28

Lekker laten lopen, zodra een nijn zich niet goed gaan ze niet meer eten en in een hoekje zitten.
Zolang ze dus nog gewoon goed eet en drinkt en actief is zou ik haar laten lopen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:17

Jinkk schreef:
Lekker laten lopen, zodra een nijn zich niet goed gaan ze niet meer eten en in een hoekje zitten.
Zolang ze dus nog gewoon goed eet en drinkt en actief is zou ik haar laten lopen.

dan ben ik bang dat het nu zover is ze is halfuitgedroogd en ze eet eigenlijk niet meer als een half blaadje tot 1 heel blaadje sla hooi ook neit meer en brokken niet.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:28

Tja ik vind 6 nog niet oud voor een konijn en wij hebben ook nog een ouder konijn laten castreren.
Als ze nu niet helemaal happy is zou ik zeker verder laten kijken. Je hebt natuurlijk kans dat de narcose te zwaar valt, maar goed dat heb je ook met een jong konijn.
Stel je voor het valt mee en het is goed te herstellen? Dan heb je haar misschien voor niets laten gaan.
Mijn gevoel zegt in dit geval laten onderzoeken, maar je moet vooral naar je eigen gevoel luisteren en vragen hoe de dierenarts erover denkt.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:33

Ik heb mijn nijn ook laten opereren toen hij bijna 8 was,diertje heeft nog een paar jaar helemaal happy geleefd.Zo super oud is 6 toch niet?
In iedere geval heel veel succes,hoop dat je gauw wat duidelijkheid hebt m.b.t. haar 'klachten',

groetjes Linda

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:42

ze is inmiddels 7 jaar jong, ik ga geen narcose meer doen, haar buik is erg opgezet, en voelt vol vocht
Haar ruggengraat voel je gewoon en haar botjes op dr kont ook, ik ga morgen naar de Dierenarts die dit al voorspelt heeft al heeft het nog even mogen duren voor ze het zelf neit meer wilde.
Dit is voor mij he tseintje dat ze klaar is. Het is hoogwaarschijnlijk de tumor die ze toen al dachten aangezien een punktie ook niet gelukt is.... ze heeft geneog gehad in haar leventje en wil dr geen operatie meer aan doen..
Ze zou met een paar weken oud afgemaakt worden, omdat niemand dr wilde, toen heb ik dr genomen.
Na een paar maanden kreeg ze al diaree en verkoudheid en heb ik haar een half jaar binnen gehouden en toen weer naar buiten in de zomer. Toen nog eens hoge koorts en daarop volgend blindheid.. nu is ze weer aan de diaree, warme oortjes, drinkt en of eet niet meer als een half blaadje ijsbergsla, en haar hele ruggegraat komt eruit en dr buik is 2 keer zo dik als normaal.. ik denk dat het genoeg geweest is voor dr, ze heeft al zoveel overleefd...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:39

Heb het ook even met me moeder en vriend over gehad, het staat vast, morgen ga ik dr in laten slapen, ze heeft genoeg meegemaakt, niks tekort gekomen in dr leventje, altijd super verwend, denk dat ik best tevreden mag zijn met hoe ik dr verzorgd heb, ze is altijd gezond geweest, althans niet ongezond als in mijn schuld of iets in die richting.. Ze was n schatje maar morgen is het klaar, ik ga dr vanavond en morgen nog even verwennen en alles geven wat ze nog iets van wilt..
We zullen dr zeker missen, ze was een heel lief konijn die niemand kwaad deed, groot klein jong en oud.. Ik zal morgen dr laatste fototjes maken, al zal ze er niet zo mooi meer uitzien als vroeger, voor mij blijft ze altijd mijn lieve kleine nijntje.. ik wil dr niet onnodig laten lijden omdat ik dr bij me wil hebben, dat zou egoistisch zijn..

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:54

Verstandige beslissing!
Ze heeft dankzij jou maar mooi 7 jaren extra gehad. Top van je!

Sterkte voor morgen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:56

dankje, ze eet nu haar blaadje sla en peterselie stukjes op ,waar ze zo dol op is, maar nog staat mijn besluit vast, ze is al zoveel afgevallen en dr oogjes glanzen ook niet meer zoals vroeger..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:03

Ze is gewoon op. Ze heeft een mooi leven gehad. Inslapen is het beste dan. Veel sterkte!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:22

Denk dat het een verstandige beslissing is...

Heeft je dierenarts wel aan baarmoederproblemen gedacht? Want in een vroeg stadium ontdekt is castreren zeker een optie, ook op een leeftijd van 7 jaar. Als ik echter jouw verhaal lees denk ik niet dat het voor jouw konijn een optie zou geweest zijn. Indien die dikke buik door baarmoederkanker veroorzaakt is, zijn er waarschijnlijk ook al overal uitzaaiingen te vinden en daar doe je helaas niets tegen:(

Sterkte ermee!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:34

Een goede beslissing van jou. Je kan het nu wel gaan behandelen maar grote kans dat het uiteindelijk steeds slechter gaat. Is ook met mijn twee vorige konijnen gebeurd. Ze zijn behandeld tegen iets (operatief en medicijnen) maar uiteindelijk ook laten inslapen omdat ze bleven kwakkelen.

Moedige beslissing. Succes morgen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:03