Ik heb hem nu iets meer dan een half jaar en dat hij schuw is wist ik al toen ik hem uit de opvang haalde. Ik hoopte dat hij na verloop van tijd, met veel rust en liefde, wel bij zou trekken maar dat valt vies tegen. Hij heeft zijn eerste levensjaar doorgebracht in de opvang en ik denk dat hij daarmee een hoop sociaal contact heeft gemist. Toen ik hem net had was hij bang van elk geluidje en beweging en dat is al een stuk minder gelukkig. Hij is dus wel een beetje bijgetrokken maar er zijn periodes dat ik niet meer weet wat ik met hem aan moet en ik hoop dat er hier mensen zijn die tips hebben want ik ben een beetje door mijn ideeen heen.
Alle tips voor een angstig/schuw konijn zijn welkom, maar er zijn 2 concrete probleempjes waar ik nu tegenaan loop.
De eerste is dat hij sinds een week niet meer terug de kooi in wil. Hij is altijd al een beetje lastig terug te krijgen op momenten dat ik afwijk van het normale ritme (ik werk veel met vaste tijden en structuur) maar nu wil hij ook de vaste tijden niet meer terug. Ik had een methode die bij andere konijnen perfect werkte, namelijk simpelweg aanleren dat kooi = snoepje, maar ik heb het Vagebond nooit kunnen aanleren omdat hij vaak te angstig is om dichtbij te komen. Hij is erg wantrouwend op het moment dat hij terug de kooi in moet, terwijl ik er altijd voor zorg dat de kooi een veilige thuishaven is, dus daar gebeurt niks engs. Ik heb al van alles geprobeerd maar als hij eenmaal de boel niet vertrouwd, dan doet hij niks meer behalve wegrennen en bang in een hoekje kruipen.
Dit is sinds een week veel erger geworden omdat ik een paar keer apart heb gevoerd. Vagebond is een stuk kleiner dan mijn voedster en werd veel te dik van het voer en eigenlijk moet ik ze dus apart hun brokjes geven. Dit heeft blijkbaar veel indruk op hem gemaakt want sindsdien vertikt hij het om met voertijd de kooi in te gaan. Ik heb hem nu al een paar keer simpelweg moeten vangen en daar word hij uiteraard alleen maar banger van. Iemand de gouden tip voor deze situatie?
Het 2e probleem is wellicht een stuk simpeler want meneer heeft ook nogal voernijd. Niet alleen richting de hand die het voer geeft, maar ook naar de voedster toe. Ze kunnen heel goed samen, behalve tijdens voertijd want dan jaagt hij haar de hele kooi door. Boos worden/corrigeren werkt averechts (ik weet zeker dat mijn timing wel goed is) omdat hij daar nog angstiger van wordt. Afleiden heeft een tijdje iets verbetering gebracht, net zoals belonen bij goed gedrag, maar elke methode werkt slechts een beetje of heel kort. Iemand hier nog een goede tip/methode voor?
Verder is het een schat van een konijn en we vinden onze weg wel, maar deze probleempjes zijn af en toe wel erg lastig! Als afsluiter nog een fototje:
Oplossing is voor jou simpel denk ik: een kleed/tapijt neerleggen of iets anders waardoor ze wel weer grip heeft.