3e hond erbij? ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bellow2

3e hond erbij? ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 08:20

Hoi!

Op dit moment hebben wij 2 teefjes. Het gaat hartstikke leuk samen. Nooit geen ruzie om eten of wat dan ook. Slapen ook altijd samen en spelen veel samen. Het 2e hondje dat erbij is gekomen was eerst ontzettend bang voor andere honden, maar ze zijn onafscheidelijk nu ( <3 )

Nu is het zo dat de "opa" van het 1e hondje te koop is en nu zat ik daar eens overna te denken. Maar als ik een 3e hond erbij zou nemen. Is het dan niet zo dat 1 van de hondjes "buiten de boot" gaat vallen.

Graag de ervaringen van mensen die eerst 2 honden hadden en er toen nog 1 bij hebben genomen.

Het laatste dat ik wil is dat er onrust komt :) .

arabella2000

Re: 3e hond erbij? ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:09

wij hadden vroeger 2 honden en er is toen door omstandigheden een derde bijgekomen (die kwam wel al vaker op "vakantie"). Wij merkte vooral dat die hond die het minst dominant was, dat die vaak aangevallen werd. Het werd met die derde hond erbij gelijk een roedel. Voor ons was dat dus de reden om nooit meer een derde hond erbij te pakken (of het moet door omstandigheden zijn).

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:15

Wij hebben hier 4 honden lopen. 2 hondjes zijn er door omstandigheden bijgekomen. En dat gaat hardstikke goed, ze hebben echt wel eens ruzie met elkaar hoor, maar grootste deel van de tijd gaat het hardstikke goed zo!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:52

Ik heb zelf 2 hondjes en zou er ook best een 3de bij willen maar ik heb maar 2 handen... dus kan ik maar 2 riemen vast houden, ik weet niet hoe ik 3 honden moet uitlaten (veilig dan)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:56

Het hangt er ook vanaf wat je bij elkaar brengt.
Nu gaat het om een reu erbij, je hebt zelf twee teven, ik verwacht dat wel goed gaat.
Maar het hangt ook weer af van de karakters van de honden.
Het is gewoon uitproberen, pas dan zal je merken of het wel of niet gaat.

@Arrabel ik loop met drie herders en een kinderwagen. Lijkt mij een kwestie van goed opvoeden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:59

wij hebben er momenteel 5 :D
in het begin was het wennen maar nu super hoor
wij hebben 2 teefjes en 3 reuen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:35

Heb 2 honden en op het werk gooi ik ze graag in de groep asielhonden en waarom? Honden zijn eigenlijk groepsdieren. En ja er is in de groep weleens mot (logisch wisseld vaak van samenstelling) maar honden leren er zoveel van. Gewoon dat ze niet altijd hun zin krijgen. Onderling zijn honden heel duidelijk en dat merk ik zelf ook richting mij. Omdat ze gewend zijn als ze met zeg maar 8 honden samen lopen dat ze niet alles zomaar kunnen doen reageren ze hier makkelijk op "nee" want ze weten immers heel goed dat nee ook echt nee is.
Wij hebben een hond daar die vals naar mensen binnen gekomen is. Inmiddels na weken in de groep (was wel sociaal naar honden) kunnen wij allemaal alles met hem doen en kon hij ook goed getrimd worden. Is nu een schat van een hond die weet dat er grenzen zijn.

Thuis 2 honden omdat dit gewoon voor mij het max. is nu. Zowel financieel (mijn ene hond heeft net al hele dure operatie gehad bijv. en die kan ik nu gelukkig betalen) als met uitlaten. Deze 2 zijn nogal uitbundig en samen zo'n 70 kg dus heb er wel genoeg aan. Ben ook zeer slecht in aandacht verdelen. Met 2 honden gaat het nog wel lukken om de beurt mogen ze mee als ze niet allebei mee kunnen maar met nog meer honden wordt het nog meer delen.

Echter als ik het qua geld, tijd en ruimte zou kunnen dan nam ik ook een roedel geweldig om te zien wat ze onderling doen.

Overigens in de groep waar mijn honden vaak bij zitten komen alleen maar honden die zeker met andere honden overweg kunnen en al geheel nagekeken en gezond verklaard zijn. Dit om problemen te voorkomen. Ben absoluut geen voorstander van honden zomaar bij elkaar zetten zonder dat je weet of een hond wel/niet gezond is. Wie weet wat je dan allemaal voor ellende gaat krijgen bij een hele groep honden i.p.v. bij 1 hond.

Naast dat ik honden veel beter vind functioneren als ze in een groep (kunnen) leven vind ik wel dat de honden wel geleerd moet worden op eigen poten te staan. Mocht er een hond overlijden bijv. dat de rest niet om komt van verdriet. Lees regelmatig van mensen die 2 honden nemen en ze nooit scheiden. Gaat de ene dood dan zit de ander in groot verdriet en weet niet wat te doen.
Mijn honden schelen al 2 jaar in leeftijd maar daarnaast zijn ze gewend zonder de andere te leven en kan ik ze zonder problemen scheiden. Zo ben ik vorige week op vakantie geweest voor 5 dagen. 1 hond thuis gelaten bij de rest van de familie en mijn andere hond meegenomen. Beide honden totaal geen rpoblemen gemaakt.

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:52

Wij hadden eerst 2 reutjes samen, zo'n 2 jaar lang.
Grote vrienden, altijd samen...
Na die 2 jaar is er nog een reutje bij gekomen. Erg bang hondje die een hoop geleerd heeft van die andere.
Het laatste reutje is erg op mijzelf gericht maar kan ook wel goed met die andere 2 overweg.
Maar die eerste 2 zijn nog steeds dikke vriendjes, doen alles samen en zo af en toe doet die 3e met hen mee.
Persoonlijk vind ik 3 wel wat onhandiger dan 2. Ik vind het wel makkelijk om voor iedere hond één hand vrij te hebben (qua vasthouden, aaien, tillen, etc...). Maar ach, na wat jaren oefenen gaat dat nu eigenlijjk ook heel goed :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:02

Wij zijn binnen een jaar tijd van 2 naar 4 honden gegaan. Iedere keer weer ging het super en het blijft hier super gaan.

Ik vind het wel afhankelijk van wat je bij elkaar brengt, qua rassen, karakters, etc.
Je moet er ook wel goed voor waken dat ze allemaal evenveel aandacht krijgen.

Succes!

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:15

Wij hebben 4 teven van verschillende leeftijden en verschillende rassen. Oudste wordt in augustus 15 jr en de jongste is 2 jr.
Gaat altijd probleemloos met elkaar. Nieuwe erbij zetten levert ook geen problemen op.
Andere honden kunnen ook gewoon bij ons op visite komen als ze zich sociaal gedragen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:58

Wij hebben 3 teven, hartstikke gezellig maar nooit meer.
Het zijn dan ook 3 grote honden en met uitlaten is het dus altijd minimaal 2 keer lopen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:50

wij lopen dan wel weer met 3 of 4 honden te gelijk. Meestal zijn er geen problemen. Gewoon kijken welke goed bij elkaar gaan en die aan 1 kant duwen. de andere gaan aan de andere kant.
Als er meer dan 4 honden zijn (of honden die niet met elkaar op kunnen schieten) lopen we dus wel meerdere keren.
Ik moet wel zeggen dat het voor de rest hele makkelijke honden waren en dat er vaak 1 van de drie losging.