Een konijnenleven.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Origineel

Een konijnenleven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:38

Hooooi :wave:

Dit is het eerste topic van mijn 2 konijnen.
Het zijn twee dwergkonijntjes, van 2 jaar en ik ken ze al vanaf dat ze net geboren waren.
Die foto's heb ik helaas niet meer.
Ze komen uit een nestje van 3, dit zijn twee zusjes.
De eerste paar foto's zijn van vorig jaar, de anderen van dit jaar.
Met dit weer kunnen ze lekker in het rennetje, 's nachts zitten ze in hun hokje & 's winters.
En een stjelp is in de maak, kunnen ze daar straks zomers lekker in wonen :D.
Ik doe ze zo nu en dan even aan het tuigje zodat ze even lekker kunnen rennen en los lopen ( touwtje hangt altijd los ;) )
Genoeg gepraat _O- als je wat wilt weten vraag je het maar! :D

Meet Twiggy:
Afbeelding

Meet Boemboem:
Afbeelding

Afbeelding
rennen }>

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ben niet nieuwschierig hoor :D

Afbeelding

Afbeelding
:wave:

Een berichtje zou leuk zijn! :D

Lindee

Re: Een konijnenleven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:41

Awh wat een leukerds Dieuwke. <3

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:44

Lief Dieuwke! Als ik een eigen plekje heb (met tuin, dat wel) dan wil ik ook twee konijntjes (dan hoeft mn toekomstige nijn niet alleen te zitten ;))

Even een vraagje hoor, hoe oud wordt een konijn eigenlijk ongeveer?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:44

Ik geloof dat een konijn wel 8/10 jaar kan worden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:55

Okee, da's wel lang (fijn want sommige knaagdieren worden niet heeel oud en ik wil wel lang van ze genieten ;))

Doe je met voer onbeperkt neerzetten at ze zelf pakken wat ze nodig hebben, of voer je in afgepaste mate? Hoeveel/hoe vaak dan?

(sorry ik ben lerende maar wil wél alles weten vóór ik ze krijg)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:56

Onbeperkt hooi (kuil) en overdag als het kan op het gras en in het hokje altijd biks ( 1/2 handjes ).
+ wortel oid.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:58

aaah wat een schatjes dieuwke! <3

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:14

Leuke konijntjes, alleen die tuigjes kunnen gevaarlijk zijn. Gelukkig heb je ze in ieder geval niet strak aan het tuigje lopen, maar ik zou het zelf alsnog niet doen.
@ amy: www.bunnybunch.nl staat alle konijneninfo die je maar kunt vinden, echt ideaal als je nog meer wilt weten.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:50

wat een leuke knijntjes!
dat je ze een tuigje om krijgt :P heb het 1x geprobeerd, kan echt alles bij mijn knijn doen maar ik hoef echt niet met een tuigje aan te komen zetten :+ doe het ook nooit meer haha :P

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:53

Wat een leukerds :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:57

Leuke konijnen! :)

Pas wel op met tuigjes want dat is erg gevaarlijk.. Waarom doe je ze om? Je kan toch ook gewoon iets afzetten zodat ze zelf rond kunnen kopen? Een konijn breekt namelijk makkelijk zijn rug met zo een touwtje. Als ze onverwacht wegschrikken en het touw komt strak kan hun ruggetje zo breken!

Een konijn kan trouwens makkelijk 16 jaar oud worden met goeie verzorging.. Er is hier op bokt een konijntje van 18/19 jaar! :)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:42

Aaaaah wat een liefsterds zeg <3 ..

Nu wil ik ook weer konijntjeee O:) .. haha super leuk dat ze ook met zo een tuigje lekker kunnen rennen ! :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:46

En ja hoor ik wist het wel, weer een konijntje met tuigje en iedereen weer: BOEHABLABLA.
Leuk dat BB maar daar kunnen ze wel doorschieten hoor, iedereen loopt maar van elkaar over te nemen hoe gevaarlijk het is, maar waar heb je het bewijs? Ja een paar voorbeelden waar het fout is gegaan, maar wie weet wat de eigenaar heeft gedaan? Als je weet hoe je een tuigje moet gebruiken is er niks mis mee! Leuk konijn! Maar jij geeft dus wel kuil? gaat dat goed, en waarom kuil en geen hooi?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:52

saskiakefie schreef:
En ja hoor ik wist het wel, weer een konijntje met tuigje en iedereen weer: BOEHABLABLA.
Leuk dat BB maar daar kunnen ze wel doorschieten hoor, iedereen loopt maar van elkaar over te nemen hoe gevaarlijk het is, maar waar heb je het bewijs? Ja een paar voorbeelden waar het fout is gegaan, maar wie weet wat de eigenaar heeft gedaan? Als je weet hoe je een tuigje moet gebruiken is er niks mis mee! Leuk konijn! Maar jij geeft dus wel kuil? gaat dat goed, en waarom kuil en geen hooi?

Dat wat de eigenaar heeft gedaan is toch gebaseerd op niks?!
Waarom zou je het risico zo nodig nemen?
Gaat het fout dan gaat het hoogstwaarschijnlijk ook goed fout en heb je een konijn minder.

Het is gewoon heel naief om te doen, prima als je het doet, maar weet dan wel dat jij wel de schuldige bent als het wel mis gaat. En dat met iets wat zo makkelijk te voorkomen is.

Je kan er dan beter een traliesren bijkopen voor 15 euro en die aan de ander vast maken, dan hebben ze genoeg ruimte om te rennen mochten ze dat willen.

Het zijn leuke konijnen!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:53

Geryon schreef:

Pas wel op met tuigjes want dat is erg gevaarlijk.. Waarom doe je ze om? Je kan toch ook gewoon iets afzetten zodat ze zelf rond kunnen kopen? Een konijn breekt namelijk makkelijk zijn rug met zo een touwtje. Als ze onverwacht wegschrikken en het touw komt strak kan hun ruggetje zo breken!

Een konijn kan trouwens makkelijk 16 jaar oud worden met goeie verzorging.. Er is hier op bokt een konijntje van 18/19 jaar! :)

Even een kleine nuancering: een konijn wordt niet "makkelijk" 16 jaar (het is geen kat) ;)
Met goede verzorging is een leeftijd van 8-10 wel haalbaar voor een konijn, een enkeling wordt nog ietsje ouder maar 16 (en ouder) is echt een uitzondering hoor... :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:54

Omdat ze meer ruimte hebben of je moet wel heel veel hekjes kopen. Ik zie nu dat ts het lijntje los laat hangen, dan moet wel uitkijken dat ie niet ergens achter blijft haken of in het lijntje wikkelt. Ik gebruik het puur voor het trainen en dat doe ik al jaren.

MamboBeachJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:59

pinto_1 schreef:
Geryon schreef:

Even een kleine nuancering: een konijn wordt niet "makkelijk" 16 jaar (het is geen kat) ;)
Met goede verzorging is een leeftijd van 8-10 wel haalbaar voor een konijn, een enkeling wordt nog ietsje ouder maar 16 (en ouder) is echt een uitzondering hoor... :)

Dat wilde ik net zeggen. :j

Mooie konijnen TS, zien er goed uit!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:26

Bedankt voor de reacties.

Over het tuigje, dat doe ik echt heel weinig, gewoon soms en dan heb ik het touwtje vast ( die heel los hangt) zodat het voor hun voelt dat ze los kunnen lopen. Ik ben er altijd bij, en ik zorg ervoor het het touwtje los hangt en ze er geen hinder van hebben ;).
En over een ren, als je goed naar de foto's ziet, zie je dat ze een hebben ;).

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:49

aaah, wat een schatjes! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:03

pinto_1 schreef:
Geryon schreef:

Ik hoor van velen dat zij oude konijnen hebben, van de mensen die ze echt perfect verzorgen zoals het hoort, dus ik vind het geen uitzondering ;)

Het is alleen zo dat de meeste konijnen niet helemaal verzorgt worden als dat ze eigelijk zouden moeten worden. Gewoon door ontwetendheid van de eigenaar. En dan kunnen die konijnen het nog zo goed hebben, maar als aan ieder (klein) puntje voldaan word -waarvan ik trouwens vind dat dat bij elk dier zo moet- kunnen ze veel ouder worden dan de meeste mensen denken.

En precies, waarom zou je het risico nemen? Je kan al jaren lang ervaring hebben met een tuigje, maar als het konijn een keer onverwachts schrikt dan helpt die ervaring natuurlijk niks. Het kan al gebeurd zijn als je met je ogen knippert.. Waarom niet gewoon los laten lopen?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:06

Er hoeft hier niet een discussie gevoerd te worden :=.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:35

Mijn konijntjes zijn al zovaak geschrokken aan een tuigje :))
Inderdaad laten we er niet over discusieren. Een tuigje kan prima, punt.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 22:11

Daarom :).
Er zijn zoveel dingen waar wat mee kan gebeuren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:45

saskiakefie schreef:
Mijn konijntjes zijn al zovaak geschrokken aan een tuigje :))
Inderdaad laten we er niet over discusieren. Een tuigje kan prima, punt.

Achja want iemand van 18 jaar weet het natuurlijk veel beter dan mensen die al jaren in de konijnen zitten, dmv. konijnen fokken of een konijnenopvang runnen.
Dat jij denkt de wijsheid in pacht te hebben maakt het nog geen feit. Sterker nog er zijn meerdere gevallen bekend waarbij het fout is gegaan, dan kan je moeilijk gaan beweren dat dat er niet is.
Dat je die ervaringen niet gelooft is aan je eigen.

Dieuwkee: Dan is het dus niet gek dat ik aanneem dat je paardrijd zonder cap, in de auto zit zonder gordel om, nooit uitkijkt voor het oversteken, etc.?
Als het zo makkelijk is om een risico uit te sluiten, waarom zou je dat dan niet doen? Omdat je je eigen plezier meer waard vind dan een konijnenleven? Ik kan namelijk geen andere reden of goed argument bedenken?

Ik heb nergens gezegd dat je geen ren hebt? Als je een tweede traliesren er bij neemt en die er aan vast maakt hebben ze zelf de keuze wat ze willen. Willen ze rondrennen dan kan dat, willen ze dat niet dan kan dat ook. En daar hebben ze dan ook nog langer de tijd voor. Dat is stukken prettiger voor ze en neemt een risico weg.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:52