Egel gevonden, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EveliNero

Egel gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:30

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist tijdens het tuinieren een egeltje gevonden in de tuin. Diertje lag helemaal voor pampus en reageerde
nauwelijks op aanraking. Toen ik hem oppakte rolde hij zich niet op en zijn oogjes bleven dicht.

Nu heb ik hem net met een spuitje wat water proberen te geven en zo heeft ie 20 mL 'gedronken'.

Heb de dichtstbijzijnde egelopvang al geprobeerd te bellen, maar daar werd niet opgenomen. Ik blijf uiteraard proberen.

Is er tot die tijd iets wat ik voor het diertje kan doen? De egel zit nu binnen (koeler dan buiten) in een doos met een bakje water.

Verder nog tips?

Tellie

Re: Egel gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:37

DA bellen. Lijkt me dat deze de beste tips kan geven en de opvang blijven proberen.
Tevens eten ze kattenvoer, het vlees. Weet niet of je dat in huis hebt, maar je kan kijken of hij daar iets van wil eten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:40

Vogelopvang kan je ook bellen, die hebben ook regelmatig ervaring met egeltjes :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:41

Wat katten blikvoer geven :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:41

Dierenambulance bellen en vragen of ze m op kunnen halen?

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:43

Britt schreef:
Vogelopvang kan je ook bellen, die hebben ook regelmatig ervaring met egeltjes :j

Ik had in eerste instantie de vogelopvang gebeld inderdaad, maar die verwezen me door naar een vrouwtje die ze opvangt.
En deze vrouw neemt niet op.

Weet eigenlijk niet of ik het diertje aan het eten krijg, het is heel suf/ligt te slapen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:55

Als hij zo suf en traag is moet je voorzichtig zijn met water.
Als hij slecht slikt, en hij verlikt zich kan hij er nog een longontsteking bij krijgen.
Als hij wel dingen op likt, maar te zwak is om echt te kauwen, kun je een ei klutsen, schepje suiker er door en proberen of je dat in zijn bekje krijgt zodat hij het op likt/slikt.
Dit mengseltje geeft snelle energie waardoor hij daarna misschien wat meer energie krijgt om echt aan het eten te gaan.

Als je je oor dicht bij hem houdt, kun je hem dan horen zagen of reutelen met ademhalen of is hij helemaal echt stil?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:24

Jeetje ik hoop dat hij het red zou niet weten wat er aan de hand is met hem...
Maar je doet wat je kan en als het toch niet lukt dan is het de wil vd natuur :(

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:37

Het is heel goed mogelijk dat dit een egel is die net niet in optimale conditie zijn winterslaap in gegaan is, of die in de winter verstoord is waardoor hij hoe dan ook op dit moment zo ver door zijn reserves heen is, dat er gewoon geen energie is om eten te zoeken.
En er is een kans dat hij al te ver heen is om te redden.

Maar zo te lezen doe je in elk geval je best TS, ik hoop dat je de opvang te pakken krijgt en anders mag je voor meer tips altijd naar onze opvang bellen.
Het telefoon nummer mag ik volgens Bokt regels niet in dit bericht plaatsen, maar is te vinden via de link in mijn onderschrift.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:40

Naar mijn idee hebben mensen bij de dierenambulance niet veel verstand van egels, dus daar zou ik hem niet heenbrengen. Vrouwtje van de egelopvang maar blijven bellen, denk dat er niets anders op zit. Succes ermee!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:43

Tot die tijd kan je hem kattenbrokjes en water geven :)
Veel suc6!!

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:32

Bedankt voor de tips allemaal!!

Ik heb de vrouw die hier in de buurt egeltjes op vangt uiteindelijk te pakken gekregen. Zij ging echter net sluiten, want ze ging het weekend weg. Maar als ik de dierenambulance zou bellen om het diertje te laten ophalen, dan zouden die het bij haar afleveren en dan zou zij weer zorgen dat de egel bij haar vervanger terecht kwam. Hij is nu dus, als het goed is, in professionele handen.

Hoop inderdaad dat hij het gaat redden. Stomme is dat ik hem gisteren al in de tuin tegenkwam en het me opviel dat hij er zo versuft bijzat. Uiteindelijk schoof hij toen echter wel weg onder een berg takjes en rotzooi. Vandaag bleef hij gewoon midden op het gras liggen. Was eigenlijk net of hij in winterslaap was, arm diertje! Jullie in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!