Mijn kipjes en kuikentjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Mijn kipjes en kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:46

Sinds juni/juli vorig jaar heb ik 3 Australorp hennen en 3 Cochin hennen. Er zaten ook nog 2 haantjes bij, maar deze hebben (gelukkig) een goed huisje gevonden. De Australorps zijn zwart, en de Cochins zijn porselein, buff en buff x patrijs. Het porcelein hennetje is nog niet tam, en deze heb ik ook nog niet echt op de foto gekregen.

Sinds een week of 3 heb ik ook een koppeltje Serama's, deze lopen nu ook los door de tuin. Ze zijn een week of 7 oud en zijn dikke vrienden met de kuikens die we binnen hebben zitten (nu 2 weken oud, Barnevelders, Welsumers en Cochin krielen).

De Cochin hennen zijn tegelijk broeds geworden, en toen heb ik broedeitjes gekocht voor deze kipjes. Gisteren zijn deze uitgekomen.

Afbeelding
Afbeelding
2 van de 3 Australorp hennen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Serama koppeltje

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat voor kleurtjes de kuikentjes krijgen?
Btw, wie er een koppeltje Cochins wil hebben, PB maar (:

Nayomie

Re: Mijn kipjes en kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:55

Mooi :)
Zelf heb ik ook cochinkippen. Ik vind de kippetjes echt leuk!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:30

Ik wil later graag (weer) wat kipjes, hoe is de cochin wat betreft karakter ?

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:34

Leuk hoor! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wij krijgen als het goed is vandaag ook kuikens!

Het kuikentje met de donkerbruine rug met de 2 witte strepen is een dubbelgezoomde barnevelder. Gele kuikentjes worden over het algemeen wit. En ik denk dat de beige kuikens buff worden, maar dat weet ik niet zeker ;)

Veel plezier ermee in ieder geval!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:29

Bedankt!

@ Kavama: Cochins zijn rustige en pittige kipjes. Ik vind ze heel leuk, ze zijn echt nieuwsgierig. Met pittig bedoel ik niet snel bang en toch wel redelijk eigenwijs. De kloek met de 5 kuikens waren we op een gegeven moment kwijt, bleek dat ze haar eitjes in de kast had gelegd waar ik mijn paardenspullen heb liggen :+ Verder komen ze ook regelmatig op de tuinbank naar binnen gluren en ze zijn absoluut niet bang voor onze hond, in tegendeel. De hond moet regelmatig wijken voor de kipjes :+

@ EveliNero: Het donkerbruine kuikentje is een Cochin, Barnevelders hebben we hier ook zitten maar deze zijn anders gebouwd en hebben geen veertjes aan de pootjes (: Het zou kunnen dat de moeder van dit kuikentje een meerzomig patrijs hennetje is, verder hebben ze daar buff, rode en buff gekrulde hennetjes dus dubbelgezoomd kan denk ik niet? Het haantje is zover ik weet een buff haan, dat hebben ze me verteld bij de verkoop (:

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:39

Ooooo, wat schattig. Onze wyandotte zit vandaag precies 1 week op 8 eieren (1 is tussentijds gebroken).
Ik heb eergisteren proberen te kijken of ze wel bevrucht zijn, maar ik zie helemaal niks. Ik schijn zo door het ei door en zie wel een grote donkere plek, maar dat is de dooier volgens mij.

Ook heb ik sinds dinsdag of woensdag een patrijskleurige Brahma broeds en die heb ik ook maar een paar eieren gegeven om uit te broeden, want die duwde de wyandotte de hele tijd van het nest :+ .

Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen, want het zijn kruisingen Brahma kip-wyandotte haan. Ik vraag me af of dat wel "gepast" heeft :D .

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:23

Een donkere vlek in de eitjes is goed! Zie je ook adertjes? Ik heb destijds gewoon met een zaklamp geschouwd in het donker, zo heeft de hen er ook minder last van en kun je beter zien. Eitjes met een krak erin kunnen nog wel uitkomen, maar die kans is maar heel klein.

Haha die broedse hennen kunnen behoorlijke krengen zijn :+ Bij ons worden het dan hele dikke fluffballen en dan doen ze KRAAAAAAAAI :')

Altijd leuk die verrassingseitjes, wij hadden vorig jaar een buff x patrijs haantje, die is nu echt supermooi geworden. Hopelijk heb je er leuke kleurtjes tussen :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:49

Wat een leuke verzameling rassen zeg! Ik vind die Australorpjes echt prachtig, vooral de eerste foto. Ze staat er echt mooi bij. :j

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:54

Bedankt!

Ze zijn ook echt ontzettend leuk :D Heel rustig en nieuwsgierig zijn ze. De kip op de eerste foto gaat ook af en toe gewoon op je schouder zitten :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:57

Ik vond al dat ze zo'n open ondeugende uitstraling had ja. := Ze waarschuwt zeker ook niet eerst?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 16:15

Nee, meteen FLADDERFLADDERFLADDER :P en als ze eraf springt ook :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:16

Zou me rot lachen elke keer. _O-

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:38

Klopt, vooral bij vreemden die dat niet weten :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:11

Hier zijn helaas geen eieren uitgekomen. Onze kip zit nu 3 weken en 2 dagen op de eieren en er is nog steeds niks.

Nu hopen we op de volgend kip die een week later "uitgeteld" is. Die zit op 5 eieren.

Ik vraag me af of ik 2 broedse kippen bijeen kan zetten en hoe dat dan gaat bij de opvoeding van de kuikens.
Ik vind het nl. zielig voor de kip die nu dus geen kuikens heeft.
Of moet ik haar nu gewoon van het nest af gooien, eieren weggooien en hopen dat ze weer gewoon gaat leggen?

Ik heb inmiddels 4 broedse kippen en ik heb ze dus alle 4 eieren eronder gelegd.
Kip 1 heeft dus niks.
Kip 2 zit op 5 eieren.
Kip 3 zit op 9 eieren.
Kip 4 zit op 3 eieren (meer had ik niet meer....want geen ene kip legt natuurlijk nog eieren nu ze broeds zijn).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:22

Isabonny schreef:
Hier zijn helaas geen eieren uitgekomen. Onze kip zit nu 3 weken en 2 dagen op de eieren en er is nog steeds niks.

Nu hopen we op de volgend kip die een week later "uitgeteld" is. Die zit op 5 eieren.

Ik vraag me af of ik 2 broedse kippen bijeen kan zetten en hoe dat dan gaat bij de opvoeding van de kuikens.
Ik vind het nl. zielig voor de kip die nu dus geen kuikens heeft.
Of moet ik haar nu gewoon van het nest af gooien, eieren weggooien en hopen dat ze weer gewoon gaat leggen?

Ik heb inmiddels 4 broedse kippen en ik heb ze dus alle 4 eieren eronder gelegd.
Kip 1 heeft dus niks.
Kip 2 zit op 5 eieren.
Kip 3 zit op 9 eieren.
Kip 4 zit op 3 eieren (meer had ik niet meer....want geen ene kip legt natuurlijk nog eieren nu ze broeds zijn).

Die van mij deden sommige zelf 4 weken over :Y) Dus het kan nog hoor. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:28

Echt waar?
Ik lees overal dat de broedperiode 21 dagen is.
Ik ga vanavond toch eens met een zaklamp kijken of ik niks in de eieren kan zien, want dat heb ik alleen in de 1e week gedaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:34

Pfff, onze haan is niet echt goed bezig geweest. Hoewel ik hem toch elke dag de kippen zie bespringen.
Kan er natuurlijk aan liggen dat het een wyandotte haan is en er 3 grote Brahma hennen besprongen moeten worden en de kleine wayndotte hennen maken zich meestal vlug uit de voeten en vliegen over de draad als het even kan...op de vlucht voor een hitsige haan.

Van kip 1 hebben we de eieren met een zaklamp bekeken maar die waren toch echt leeg. 8 eieren onbevrucht dus.
Van kip 2 hebben we van de 5 eieren 2 of 3 eieren weggegooid, want daar scheen je ook zo doorheen en die hoefde nog maar 1 week.
Kip 3 zit nu nog op 4 eieren ipv 9. En zelfs daarvan waren er nog 2 twijfelachtig. Maar die eieren waren pas 1 week bebroed, dus die hebben we laten liggen.
Kip 4 zit pas 2 dagen op haar 3 eieren, dus die hebben we met rust gelaten.

Ik ben echt benieuwd hoeveel kuikens we nu uiteindelijk gaan krijgen.
4 Broedse kippen en een stuk of 25 eieren (waarvan er al een aantal gebroken in het broednest lagen), en uiteindelijk dus nog maar een stuk of 10 eieren over.....slechte bevruchting zeg....
Waar ik nog het meest benieuwd om ben, is of het nu wyandottes zijn die uitkomen of toch (merendeels) de kruising Brahma's. De haan besprong de Brahma's best vaak, maar zat er ook vaak naast :+

@TS: hoe groot zijn jouw kuikens inmiddels?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:10

Oei dan ben ik bang dat je niet veel kuikens krijgt.. Misschien dat je haantje nog te jong is ofzo?

De broedperiode is inderdaad 21 of 22 dagen, misschien 23. Hennen kunnen soms wel meerdere weken broeds zijn, dus misschien dat je er nog eitjes onder kunt leggen. Er zijn wel eens eitjes uitgekomen met een scheurtje in, je hoeft ze dus niet altijd weg te gooien. Eitjes met een hele barst of deuk in komen volgens mij niet meer uit :+

Volgens mij is brahma x wyandotte toch n kruising of niet? :P Dan krijg je er denk k geen zuiver ras uit :P Maar kruisingen kunnen ook supermooi zijn vind ik (:

Bij mij zitten trouwens de broedse hennen gewoon bij elkaar, maar die kunnen het ook goed met elkaar vinden volgens mij. Blijkbaar is het wel gevaarlijk om broedse hennen met kuikens bij elkaar te zetten. Hier loopt alles inmiddels gewoon bij elkaar in n tuin van 700m2. Van 2 weken oud tot een jaar, dus het kan wel (:

Bij de oudste kuikens beginnen er al een paar behoorlijk te verkleuren, 3 kuikens waren wit geboren en 2 ervan zijn inmiddels al weer half bruin :')
De nieuwste kuikens (van de foto's) beginnen ook al te verkleuren, er is ook een krulletjeskuikentje bij :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:06

Nee, de haan is nu 2 jaar oud en heeft vorig jaar ook al voor nageslacht gezorgd. Toen kwamen van de 4 eieren er 3 uit.
Ja, Brahma x wyandotte wordt een aparte kruising. De wyandotte haan is wit met zwarte kraag en staart en de Brahma's zijn groter, patrijskleur (bruin met zwarte streepjes) en behoorlijke veren aan de poten. Ik ben echt nieuwsgierig wat dat gaat worden :D

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:07

Oeh patrijs is echt 'n mooie kleur, zo een wil ik ook nog steeds maar dan in Cochin-vorm :P Misschien heeft je haantje wel n off-jaar :')

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:50

Ahh zo lief!! Vroeger ook eens kuikentjes gehad.. geweldig

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:37

Ahh... wat leuk!!!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:47

Wat een leuke diertjes!

Om ze bij elkaar te zetten is geen probleem, tenminste hier niet.
Ik had vant voorjaar 2 kuikentjes. Het vroor nog dus in huis gezet in een groot cavia hok.
Toen ze wat ouder waren samen met moeder weer in de stal gezet(in het zelfde hok)
2 kippen hebben toen besloten dat het een legnest werd. Dus er lagen op den duur 15 eieren in. Daar zijn ze met 2 kippen op gaan zitten. Was een redelijk volle boel maar nu lopen er kuikens bij.
Inmiddels zitten ze in een groter hok want 16 kippebeesten in een cavia hok is wel heel veel.
Van de 15 eieren zijn er 14 uitgekomen en inmiddels zijn er 2 kuikens gesneuveld.
Dit gaat om Chabo kipjes. Die zijn vergelijkbaar met de Seramas

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:02

Ik geloof niet dat ik ze hier bijeen kan zetten. Gistermorgen hadden 2 broedse kippen ruzie (chickfight :D ).

Ik heb nu 3 broedse kippen in de paardenstal zitten en ieder in zijn eigen hokje (2 konijnenhokjes en 1 transportbox).
Zo kan ik ze 's avonds ook nog in de hokjes opsluiten, om er zeker van te zijn dat er geen marter door de spijlen van de box klimt en alsnog een kip zou roven.
Maar toen er dus 2 tegelijk 's morgens hun hokje uitkwamen om even te eten en drinken, vlogen ze elkaar meteen aan. Dus dat wordt niks. Die moet ik echt gescheiden gaan houden met hun kuikens. Gelukkig hebben we nog van die hekjes waar we normaal de konijnen achter opsluiten als ze op het gras mogen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:02

Pfff, weer 2 onbevruchte eieren en dus weer geen kuikens....maar ik heb nog 2 kansen :P , nu 1 kip die op 4 eieren zit en die zouden komende week moeten uitkomen en dan nog eentje die op 2 eitjes zit, maar die moet nog 2 weken.